223-klubben

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
lasse-a

Re: 223-klubben

Inlägg av lasse-a »

malx skrev: 20 apr 2021, 16:00 Ingen allmän sanning. Precis som med blykulor så är det olika fartspann som är optimala för olika kopparkulor och som det har diskuterats i andra trådar så är det till och med olika fartspann för olika vikter av TTSX som gäller. De har designat dessa att expandera vid olika hastigheter anpassade efter vissa kalibrar.
Ja, men nu var det GMX. Att TTSX 168gr är framtagen för 308 är en annan femma. Jag hittar ingen info från Hornady hur de tänkt med den här kulan. Värt att notera är dock att Hornady själva inte listar ladd-data under .223 Remington utan bara under .223 Remington Service Rifle Data och under 5.56mm NATO.

Så även om de listar användningsområde "jakt" på sin hemsida, så har de inte tagit fram normala ladd-data för det. Den verkar med betoning på det, därför mest vara tänkt för långhålls-skytte med AR-15 eller liknande. Och jämför man data så blir det också tydligt att längden sätter begränsningen för en så lång kula i 223. De får med det snabbaste krutet 2800 fps i .223, men hela 3050 fps i 5.56 NATO. Detta pga att de får plats med mer än 3 gr mer krut i NATO-laddningen utan tryckproblem. (De varnar naturligtvis för att bommarna kommer tidigare i .223 vilket gör att NATO-laddningen inte kan dupliceras).

För jakt på närmare håll så hade jag valt en lättare, snabbare kula. De extratunga kulorna i .223 är mest till för långhållstävling. Detta blir dubbelt när vi pratar koppar/mässing som är ännu längre.
Fält

Inlägg av Fält »

Jag blir inte klok på amerikanska data, de begränsar ofta .223 väldigt mycket jämfört med 5.56X45. Jämför man tex Accurate och Lovex data för samma krut så motsvarar Lovex data det som Accurate anger för 5.56X45. Jämför man Vihtavuori N135 data 23.1gr-25.8gr för Hornady 60gr HP så börjar den 0.4gr över max Hornadys maxladdning (19.6gr-22.7gr).
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

lasse-a skrev: 20 apr 2021, 13:30
hs_Sniper skrev: 20 apr 2021, 10:55 Som sagt min andra säsong med blyfritt I 223, tidigare har jag kört 222 och 22-250 med bly.
Ska prova i år igen hoppas kunna skjuta ett 10tal? Lika bra att vänja sig vid det då vi är där.
Fundera på att prova 70gr GMX om man får den att skjuta? Verkar si och så med det!? Bra anslags energi kommer det bli i allafall sen hur väl den expanderar är frågan?
S
Har du twist-rate nog för att stabilisera 70 gr GMX? Det räcker väl inte ens med 1:8", eller? (Hinner inte googla ordentligt).

Och skall du ha energi så är det ju högre fart som gäller. Energin beror på farten i kvadrat. 70gr i 223 är ju ingen raket direkt.

Själv har jag köpt 55gr TTSX i .223, men jag har inte laddat (inget krut) eller skjutit (något) med dem än. Dock så rekommenderar man ju extra fart vid koppar/mässings kulor.
Du har rätt! Den stabileserar inte i 1:8 stod under. Har skjutit med TTSX 55gr och den funka inge vidare enligt mig. Dock bara 4 rådjur. Kommer prova något annat.
2 Wachtel och 2 Blaser
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

Fält skrev: 20 apr 2021, 20:54 Jag blir inte klok på amerikanska data, de begränsar ofta .223 väldigt mycket jämfört med 5.56X45. Jämför man tex Accurate och Lovex data för samma krut så motsvarar Lovex data det som Accurate anger för 5.56X45. Jämför man Vihtavuori N135 data 23.1gr-25.8gr för Hornady 60gr HP så börjar den 0.4gr över max Hornadys maxladdning (19.6gr-22.7gr).
Jag har också reagerat på det. Jämför vv laddata på deras hemsida mot hornady laddmanual så är de ofta de skiljer.
2 Wachtel och 2 Blaser
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jag går alltid efter kruttillverkarens laddata om den finns tillgänglig. 8)
Känns som de har bäst koll på tryck osv. när det gäller deras produkter.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Fält skrev: 20 apr 2021, 20:54 Jag blir inte klok på amerikanska data, de begränsar ofta .223 väldigt mycket jämfört med 5.56X45. Jämför man tex Accurate och Lovex data för samma krut så motsvarar Lovex data det som Accurate anger för 5.56X45. Jämför man Vihtavuori N135 data 23.1gr-25.8gr för Hornady 60gr HP så börjar den 0.4gr över max Hornadys maxladdning (19.6gr-22.7gr).
Nej, jag har inga bra idéer. Det har inte med cylinder-repeater kontra halvautomat att göra? De är rädda för exploderande dåligt byggda AR-15? Det lär ju vara många många flera sådana i USA än "bolt actions"? Men det är bara att jag antar att en sådan mekanism är svagare, det kanske inte skiljer så mycket i praktiken? Och jag vet inte hur många AR-15 som kamras i .223 kontra 5.56 (eller Wylde eller något annat).

Nu är ju iofs Bamerikanerna skräckslagna för advokater inom alla branscher, så det är kanske bara det som tillämpas här också? Jag kan inte se hur det skulle låta dem göra skillnad mellan .223 och 5.56, men, men?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Velcro Fly skrev: 21 apr 2021, 11:32 Jag går alltid efter kruttillverkarens laddata om den finns tillgänglig. 8)
Känns som de har bäst koll på tryck osv. när det gäller deras produkter.
Japp! Jag med. Men det hjälper inte här. ;)

Vihtavuori listar faktiskt 70gr GMX, men de får heller inte ut mer än 2854 fps som bäst, dvs ungefär samma som Hornady själva listar för .223-laddningen. Så kruttillverkaren här har inte (mycket) tuffare data än Hornady i .223.

Och Vihtavuori listar tyvärr inga data för 5.56mm.

Att de sedan skjuter en 70gr GMX ur en 25" pipa med 1:12" twist, ja, det får vi väl bortse från. Lär ju inte ha varit överstabiliserad direkt... ;)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Det går bara bra att mejla till tex VV för laddinfo. De har ofta mer data än det som finns i tex Appen.
Tänkvärt är också att en 1/8” twist lär bygga mer motstånd/tryck än en betydligt (50%) rakare 1/12” snurrning.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Velcro Fly skrev: 21 apr 2021, 15:50 Tänkvärt är också att en 1/8” twist lär bygga mer motstånd/tryck än en betydligt (50%) rakare 1/12” snurrning.
Precis. Tanken slog mig, men jag vet inte hur stor effekten är. Finns det någon data? Jag googlade lite och hittade ett citat:

"Twist rate starts to effect chamber pressure around 1/4 twist and faster. 1/3 twist would have a significant effect.

There is no difference between 1/8 and 1/7.

Also no difference between 1/7 and 1/12 in 5.56mm."

(Kommer härifrån: https://www.longrangehunting.com/thread ... st-1678177)

Det skall vara till en artikel på Accurate shooter, men det är inte med någon länk. Så jag hittar inte källan...

Edit: Jag hittade källan. Det kommer från Bryan Litz, som brukar veta vad han gör. Artikeln är här: http://bulletin.accurateshooter.com/201 ... litz-test/

Den är ett utdrag ur hans bok, som skall ha mer data. Summa summarum så testade de sex pipor från Bartlein i 308 med olika twist. Matten sade att man skall tappa 1.25 fötter per sekund per tum twistrate. De fick bra överensstämmelse. I mätningarna så tappade de 5 fötter per sekund när de gick från 1:12" till 1:8".

Så tryckskillnaden blir antagligen liten. ~2 m/s är inte mycket i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Såpass ?

Men en styvare räffling måste väl ändå påverka starttrycket ? Det kräver mer kraft att trycka kulan genom loppet på 1/8 vs 1/12 twist.
Tyvärr så är jag för outbildad/dum för att kunna räkna fram några tabeller om det men det är bara o testa o trycka en blykula genom dessa två varianter så lär det märkas ..
malx

Inlägg av malx »

Velcro Fly skrev: 21 apr 2021, 19:09 Såpass ?

Men en styvare räffling måste väl ändå påverka starttrycket ? Det kräver mer kraft att trycka kulan genom loppet på 1/8 vs 1/12 twist.
Tyvärr så är jag för outbildad/dum för att kunna räkna fram några tabeller om det men det är bara o testa o trycka en blykula genom dessa två varianter så lär det märkas .. Bild
Lasses framgooglade data är rimliga, varken 1/8 eller 1/12 är egentligen så mycket att det borde påverka så mycket. Fundera på hur mycket längre kontakt bommarna har med kulan så ser du att det är väldigt lite. Därför påverkas knappt starttrycket heller då kulan inte ska deformeras speciellt mycket mera.

Edit: Kunde ju lagt med siffrorna. Med diametern 0.224 så ökar längden i kontakten med bommarna ungefär 0.2% mellan 1/8 och 1/12 om jag räknade rätt. (Vi snackar alltså om att den hinner vrida sig 1.1 mm istället för 0.73mm om man räknar med att kulan har kontakt i en halv inch/12.7mm. Borde dock inte påverka första resultatet om denna längd är annorlunda

Och, nej. Jag har absolut ingen expertis i ämnet utan killgissar bara med lite matematik.
Senast redigerad av 2 malx, redigerad totalt 21 gång.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Säker på det ?
Har för mig att bla 6mmbr.com nämnner detta med ökad starttryck med snävare twist - dock gällde det med maxladdningar. Eller nåt .. :)

Nåväl: Som sagd så är det utanför mitt begränsade expertis kring ämnet.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Säker på det ?
Har för mig att bla 6mmbr.com nämnner detta med ökad starttryck med snävare twist - dock gällde det med maxladdningar. Eller nåt .. :)

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Velcro Fly skrev: 21 apr 2021, 19:51 Säker på det ?

Eko... ;) (Jag tycker det är mycket eko här på forumet nu, fö...)

Men det är inte så att de sätter i bommarna då eller något sådant? Jag kan iofs inte se att twist-rate skulle påverka det så mycket extra, men ändå.

Jag kan i vilket fall ändå intuitivt köpa Bryan Lits resultat. Det är trots allt mycket små stigningar vi har att göra med. Pipan är ingen M7-skruv direkt, utan vi pratar om många, många kullängder innan den snurrat ett varv.

Det är möjligt att det påverkar lite när kulan skall accelereras, ja dvs, börja sin rotation efter att ha tvingas in i räfflingen (denna rotationsacceleration ger ju ett mätbart vridmoment på bössan). Men jag skulle också kunna köpa att det inte heller skulle göra någon större skillnad.

Jag äger dock inte någon av böckerna ovan, så jag kan inte kolla om det står något vettigt om det.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Mycket möjligt. Som sagd så vet jag inte utan tog bara upp det jag läst nånstans.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Velcro Fly skrev: 21 apr 2021, 20:13 Mycket möjligt. Som sagd så vet jag inte utan tog bara upp det jag läst nånstans.
Det är ju ändå en av de främst källorna till kunskap! ;) Man kan aldrig bli för boklärd! ;)

Och för att understryka det så googlade jag runt och hittade alla Litz böcker på AstroSweden. Så nu är de beställda. Här skall läsas! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Lycka till med läsandet!
Själv har jag inte läst en vettig Bok sedan ... nåväl jävligt längesedan var det i vilket fall. 🥸
Hinner inte med sådant intalar jag mig ...
Vedklyven

Inlägg av Vedklyven »

Nu har ju inte jag snöat in på handladdning som många av er i tråden gjort men någon kanske vet hur tillgången på fabriks-ammo ser ut, ryktet säger att Amerikanerna handlar på sig mängder av ammunition och behöver man känna sig orolig inför skyttesäsongen? Tyckte det var nog så tunt hos handlarna i Norrbotten redan förra säsongen och tänker inte göra bort mig och köpa Norma 55gr igen i brist på annan övningsammunition.
malx

Inlägg av malx »

Vedklyven skrev: 25 apr 2021, 17:05 Nu har ju inte jag snöat in på handladdning som många av er i tråden gjort men någon kanske vet hur tillgången på fabriks-ammo ser ut, ryktet säger att Amerikanerna handlar på sig mängder av ammunition och behöver man känna sig orolig inför skyttesäsongen? Tyckte det var nog så tunt hos handlarna i Norrbotten redan förra säsongen och tänker inte göra bort mig och köpa Norma 55gr igen i brist på annan övningsammunition.
Beror ju på vad och hur mycket du skjuter. Upplever det då inte slut nu men tycker alltid det är lite skralt hos de lokala handlarna oavsett år. Sen tycker jag ammo bara stiger och stiger i pris för varje år (betydligt mer än inflationen) så jag köper då alltid kulammo tänkt för nått eller några år framåt när jag beställer. Fraktpriserna gör ju också att man gärna köper mer när man väl köper. Med det sagt så tror jag inte du behöver vara orolig att alla ammo ska ta slut nån längre tid när det kommer till .223. Finns ju massor av europeiska tillverkare som gör bra ammo i .223 och även om efterfrågan i USA gör att europeiska fabrikerna exporterar mer dit så har jag svårt att tro att de inte kommer till Sverige också.
Fält

Inlägg av Fält »

Vedklyven skrev: 25 apr 2021, 17:05 Nu har ju inte jag snöat in på handladdning som många av er i tråden gjort men någon kanske vet hur tillgången på fabriks-ammo ser ut, ryktet säger att Amerikanerna handlar på sig mängder av ammunition och behöver man känna sig orolig inför skyttesäsongen? Tyckte det var nog så tunt hos handlarna i Norrbotten redan förra säsongen och tänker inte göra bort mig och köpa Norma 55gr igen i brist på annan övningsammunition.
Vänta inte med att handla. Det billiga är väldigt nära att vara helt slut redan.