.22LR klubben - den mest underskattade kalibern.

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

PTWalker
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time

Re: .22LR klubben - den mest underskattade kalibern.

Inlägg av PTWalker »

Tack för svar!

Ja, jag har rensat loppet och skjuter även treklövrar/moa med CCI standard. Så jag bedömer inte att bössan är problemet. Möjligen är jag för "dålig" på att skjuta jaktammo och behöver mer träning?

Kanske någon som har tips på alternativ jaktammo?
Browning AB3 308 win
Howa 1500 22-250
Tikka T1x 22LR

hinkraka
Has thanked: 88 times
Been thanked: 16 times

Inlägg av hinkraka »

Jag har gjort en rätt rejäl testning nyligen med min Marlin 25N. Sköt CCI minimag, Norma 22, American Eagle, Winchester X subsonic och Geco från Xxl. Lustigt nog sköt Geco bäst, strax under 24mm på 50m med 15 skott i en grupp. Enda som var nära att samla hyfsat i min bössa var Winchester.

Nu är Winchester en hålspets och Geco en rundnos, så för jakt är Winchester Subsonic vassare.

Men det behöver inte betyda att det är rätt för din bössa. Men jag hade samma, om inte värre, problem med minimag.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 13 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av lasse-a »

PTWalker skrev:
15 sep 2020, 15:51
Möjligen är jag för "dålig" på att skjuta jaktammo och behöver mer träning?
Det är inte säkert. Snabbare .22LR har ofta sämre precision (du hittar inte någon match-ammo med hög hastighet, lätta kulor). Så det kan mycket väl vara så att din bössa inte gillar MiniMags. Eller just den batchen...

Så med .22LR så är det ett evigt letande efter bästa ammunitionen.

Och skall du skjuta svartfågel på 50m så behöver du inte någon hyperhastighetskula med expansionen Allan. CCI Segmented subsonic är det t ex många som gillar. (Jag har inte kollat om den är laglig, men det spelar i sammanhanget mindre roll.)

Men att du träffar är betydligt viktigare än vad du träffar med för kula. Så gå på precision hellre än fart eller avancerade kulor.

Användarvisningsbild
Grinolle
Been thanked: 3 times

Inlägg av Grinolle »

Velcro Fly skrev:
15 sep 2020, 15:42
Leta vidare. Har du rensad pipan från det där vaxet nämnd ovan ? Om inte så börja med det ;-)
Allt över 1 MOA på 50m är , i min mening , för stor spridning för jaktammo - 4 cm på tok för mycket.
En MOA på 50 meter är alltså en halv tum (1 MOA är detsamma som en tum på 100yards), d.v.s. ca 1,27cm. Om det är minsta acceptabla träffbild för jaktammo på 50m så höjer jag på hatten för dina höga förväntningar, men jagar man inte spyflugor så känns det som overkill. Det är någonstans där jag klarar att prestera (regelbundet och upprepningsbart) med utvald skytteammo av "standardhastighet".
Om du däremot menar en tum på 50m så ligger det närmare mina egna förväntningar för jaktammo. Sen är jag såklart glad när bössan presterar 15mm (c/c) på 50m med jaktammo, men vad skjuter vi EGENTLIGEN med .22lr på 50m avstånd där inte 3-4cm träffbild är acceptabelt? Skicklighetskravet för jägarexamen för kulprovet ligger på 7cm (har jag för mig) på 100m, vilket skulle motsvara 3,5cm på 50m. Edit: Där mindes jag fel. 12cm med bänkstöd och 17cm med jägarmässigtstöd, på 80m var det enligt google. Men det stöder ju snarare min tes.

OBS! Jag instämmer ändå till fullo med de som menar att frågeställaren bör testa fler ammosorter. Att komma ner från 4cm till 2cm eller därunder ger ett självförtroende och ett förtroende för kombon bössa/ammo som INTE ska förringas, när det gäller att faktiskt släcka liv. Men om detta är "as good as it gets" så tycker jag inte att det är någon katastrof. Som med all jakt ligger ju slutresultatet främst i jägarens omdöme att INTE ta marginella skott.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

.22LR klubben - den mest underskattade kalibern.

Inlägg av Velcro Fly »

Uttryckte mig lite konstigt där. Menade ju att minsta träffbild för jaktammo jag skulle godkänna , sittandes med stöd, är 25mm/50m.
Oavsett vad du tycker så är 40mm , med samma premisser, för mycket spridning.
Sen om du nu vill jaga med den precisionen är upp till dig .
Säg att skotthållet blir till 70m , mot tex en Skata eller Kanin , med mög som sprider 40mm på 50m. Spridningen lär vara det dubbla på 70m = stor risk för vådaskott. Är ju inte träffområde som på en Hjort precis.
Om sen du anser att det duger så får du ju stå för det. Jämförelsen mot jägarprovet haltar just därför.

Och så har jag inga ”höga förväntningar ” du behöver lyfta hatten till vad gäller mina förväntningar för precision för jaktammo. Finns många sorter som lätt håller 10-15mm / 50m i alla mina tre 22LR.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 9 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av kattafan »

Jägarprovet ska väl simulera klass 1/2-jakt. 17cm på 80m på en älg eller rådjur är en helt annan sak
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Exactamundo ! :roll:

PTWalker
Has thanked: 10 times

Inlägg av PTWalker »

Bra synpunkter från flera håll!

Ställer kravet på mig själv att träffa upprepade serier med tre skott inom 4 cm på 100 med jaktammo klass 1, för att vara "nöjd". Det gör jag och känner att jag är redo att avlossa skott mot stillastående djur på ett avstånd upp till 100-130m om det är vindstilla och allt annat stämmer.

Vad gäller formella krav på jägarexamen, så är dessa säkert bra - men inte tillräckliga för att jag ska skjuta mot mindre vilt.

Med en spridning på 4 cm på 50m är jag precis på gränsen till vad jag själv anser är "etiskt" att skjuta mot mål som har en träffyta på ca 10cm i diameter. Skulle helst komma ner på samma nivå som med CCI standard och träffa regelbundet med 5 skott inom 2,5-3 cm. Det innebär i praktiken "sämre" skytte än vad jag preseterar med klass 1, (om man räknar om det till förväntad spridning på 100m).

Således känner jag att även om jag klarar "jägarexamenskraven" så är inte det detsamma som att jag bör avlossa skott mot mindre vilt, bara för att jag klarat jägarexamen. Känner dock att jag vill använda rätt "laglig" ammunition med 150j+ vid mynningen då det faktiskt är det som reglerna föreskriver. Inser förvisso att kråkan, med all säkerhet ligger där även med en träff av CCI standard - men det är ju en annan fråga.
Browning AB3 308 win
Howa 1500 22-250
Tikka T1x 22LR

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 13 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av lasse-a »

PTWalker skrev:
16 sep 2020, 13:29
Känner dock att jag vill använda rätt "laglig" ammunition med 150j+ vid mynningen då det faktiskt är det som reglerna föreskriver. Inser förvisso att kråkan, med all säkerhet ligger där även med en träff av CCI standard - men det är ju en annan fråga.
Då är det till att leta vidare efter ammunition. För en träff med "olaglig" ammunition. är tiofallt bättre än en halvmiss med laglig dito.

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

kattafan skrev:
16 sep 2020, 12:42
Jägarprovet ska väl simulera klass 1/2-jakt. 17cm på 80m på en älg eller rådjur är en helt annan sak
Nej, det är högviltprovet. Det prov jag refererar till handlar om "tillräckligt god vapenhantering" ur både säkerhets- och precisionsaspekten. Utan godkänt på det får du inte ens licens på en .22lr. Däremot ger jag PTWalker helt rätt, själv skulle jag inte dra till skogs alls med ett kulvapen där jag inte klarade att skjuta avsevärt tätare än 17cm med jägarmässigt stöd eller 12cm ifrån bänk på 80m. Men någonstans måste man ju börja. Man får ju ge sjutton i att skjuta mot sånt man inte har förutsättningarna att träffa. 12cm på 80m är definitivt för mycket för att jag skulle vilja använda bössan för småvilt (möjligen undantaget grävling i gryt/ställande hund). Men icke förty kan du med avlagt prov söka licens på just en småviltstudsare.

Min poäng är att 3-4cm inte är så katastrofalt dåligt, däremot måste man ju som jägare klara av att bedöma sin egen och vapnets/ammons kapacitet vid varje enskilt skott, oavsett avstånd. Detta gäller oavsett om bössan skjuter sub MOA.
Om man inte har tillräckligt bra träffbild på 70m för att kunna knäppa en skata, då får man ju låta bli att ta skott på 70m mot skata med sin klass 4. Det träffområde på en skata som torde innebära tillräckligt snabb död för att vara jägarmässigt acceptabelt lär väl åtminstone ligga runt 5-7cm i diameter. Så på 50m finns ju marginal, om SKYTTEN har potential att ta skottet utan att tillföra eget vingel.

Jag har en gammal kipplauf i .22lr med öppna riktmedel. Den skjuter jag runt 30-40mm träffbilder med på 50m med ett flertal ammosorter. Den begränsande faktorn där är inte bössan/ammon, utan mina ögon. Är det oanvändbart för jakt enligt er? Jag hävdar i så fall motsatsen, baserat på praktisk erfarenhet.

Men som sagt skulle jag i alla fall ha fortsatt leta ammo. Ju tätare bössan skjuter desto tryggare blir man. Det gäller bara att inte bli så trygg att man tar marginella skott. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte gick att hitta en ammo, tillåten för jakt, som höll under 25mm på 50 meter med den aktuella bössan.

Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

regnskogII
Has thanked: 43 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av regnskogII »

Anders- allt beror på vad och hur man jagar med sin 22:a,

jag skulle påstå att din kipplauf är bra till mycket, dagtid och i gott ljus lite smygjakt på kanin, sådant som flyger ibland osv.

Jag skjuter en del svartfågel, träad sådan där förutsättningarna är sådan att det är 60+ meter som gäller och ett sanslöst snitslande genom trädkronor för att få träff, det ställer mycket stora krav på både att träffa där man vill/avsåg men även att kunna välja var i fuggeln jag skall träffa, ibland är det enbart skallskott som erbjuds, till vilket det är bra om man kan ha en ammo-pang-skytt kombo som klarar det krav det medför ie typ 20-ish mm på 50 meter och väl inom 25 mm på 60 meter.

Man skall inte snöa in på krav som inte motsvarar verkligheten, men absolut är det rimligt att ha en viss överkapacitet i frågan om liten spridning.

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

regnskogII skrev:
16 sep 2020, 15:32

jag skulle påstå att din kipplauf är bra till mycket, dagtid och i gott ljus lite smygjakt på kanin, sådant som flyger ibland osv.

Jag skjuter en del svartfågel, träad sådan där förutsättningarna är sådan att det är 60+ meter som gäller och ett sanslöst snitslande genom trädkronor för att få träff, det ställer mycket stora krav på både att träffa där man vill/avsåg men även att kunna välja var i fuggeln jag skall träffa, ibland är det enbart skallskott som erbjuds, till vilket det är bra om man kan ha en ammo-pang-skytt kombo som klarar det krav det medför ie typ 20-ish mm på 50 meter och väl inom 25 mm på 60 meter.

Man skall inte snöa in på krav som inte motsvarar verkligheten, men absolut är det rimligt att ha en viss överkapacitet i frågan om liten spridning.
Definitivt är det så. Men notera att PTWalkers ursprungliga fråga uttryckligen gällde huruvida vi skulle vara "okej" med den träffbilden för jakt på svartfågel på max 50m. Det skulle jag vara, d.v.s. "okej", inte överlycklig. Därav konstaterar jag även att JAG skulle ha noterat att den provade ammon var "funkis", men letat vidare. För tajtare är trevligare. Men min Kipplauf funkar bevisligen även lite utanför 50m, mot just svartfågel (i hyfsade ljusförhållanden). Tror jag att det ska bli knöliga skott så tar jag någon av mina två kikarförsedda 22or. De håller runt MOA på 100m (om det inte blåser och jäklas). Men kipplaufen är så smidig och lätt att ha med.

Sen var orsaken till att jag reagerade såpass som jag gjorde att Velcrofly hänvisade till att allt under en MOA på 50 meter (d.v.s. lite drygt 12,5mm) var oacceptabelt. 12,5mm är nästan hål mot hål, så det tyckte jag lät som ett rätt orimligt KRAV (något att sträva efter, definitivt, men inte ett absolut krav). Han har förklarat att det inte var MOA han menade (det är inte förstå gången jag har sett vinkelmåttet MOA refererat som ett fast mått, men det misstaget är vanligare på amerikanska forum), så den biten är utredd också.

Nog om detta för min räkning. I slutändan handlar det om skyttens omdöme.

Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

regnskogII
Has thanked: 43 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av regnskogII »

Vi har alla ställt mer eller mindre rimliga krav på oss själva, o våra vapen ie deras prestanda.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Grinolle skrev:
regnskogII skrev:
16 sep 2020, 15:32

Definitivt är det så. Men notera att PTWalkers ursprungliga fråga uttryckligen gällde huruvida vi skulle vara "okej" med den träffbilden för jakt på svartfågel på max 50m. Det skulle jag vara, d.v.s. "okej", inte överlycklig. Därav konstaterar jag även att JAG skulle ha noterat att den provade ammon var "funkis", men letat vidare. För tajtare är trevligare. Men min Kipplauf funkar bevisligen även lite utanför 50m, mot just svartfågel (i hyfsade ljusförhållanden). Tror jag att det ska bli knöliga skott så tar jag någon av mina två kikarförsedda 22or. De håller runt MOA på 100m (om det inte blåser och jäklas). Men kipplaufen är så smidig och lätt att ha med.

Sen var orsaken till att jag reagerade såpass som jag gjorde att Velcrofly hänvisade till att allt under en MOA på 50 meter (d.v.s. lite drygt 12,5mm) var oacceptabelt. 12,5mm är nästan hål mot hål, så det tyckte jag lät som ett rätt orimligt KRAV (något att sträva efter, definitivt, men inte ett absolut krav). Han har förklarat att det inte var MOA han menade (det är inte förstå gången jag har sett vinkelmåttet MOA refererat som ett fast mått, men det misstaget är vanligare på amerikanska forum), så den biten är utredd också.

Nog om detta för min räkning. I slutändan handlar det om skyttens omdöme.

Anders Olsson
Jep! Fick hjärnsläpp där ;-)
CC på MOA på 50m är dock inte hål-i-hål när kuldiametern är på 5.6mm.
Med det sagd så får ju alla själv bedöma vad de anser som rimlig träffbild för human jakt på småvilt. Som jag redan sagd så hade jag inte godkänt ammo som sprider 40mm /50m utan letat vidare. Det finns många olika jaktpatroner som lätt halverar den träffbilden i alla bössor av bättre kvalitet.

Drullpelle
Has thanked: 1 time

Inlägg av Drullpelle »

Jag var o sköt lite olika jaktammo med min t1:a igår,och jag märkte att den går bättre med minimags om man har dragit rent pipan från vax o skit från "vanlig" typ av ammo,kan vara värt att testa.

Jag kör med en patchworm avsedd för luftgevär mot alla rekommendationer men det blir faktiskt rent.

I övrigt testade jag Eley hv hp och Sk hv hp och dessa gick åxå bra,eley möjligt lite bättre men det kan ju variera i mitt skytte åxå.
Det enda var att jag hade 2 från SK som lät annorlunda o stack rejält,5cm +, men det kanske är tillfälligheter,dom ska ju vara jämna i kvalitet.

Jag sköt förresten båda minimag, både solid och hp,och tycker att hp tenderade att gå lite bättre,men jag sköt bara på 50m.

Sen vad gäller jakt med .22lr så krävs det nog lite arbete om man ska skjuta på varierande avstånd,drog faktiskt en serie från 80m bara för o se drop och det var en rejäl bit bara på 30m, så ett sikte som går att avståndbedöma med hyffsat samt anteckningar på drop över 50m är nog att rekommendera.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jep! Minst ”mil-dot”- rör men ännu bättre med halv mil-dottare eller dyl.
Tex Hawke 1/2 MD är kanon för just 22LR.

Användarvisningsbild
klaus

Inlägg av klaus »

Det är en nyckfull kaliber det här.
Ibland tar jag ur slutstycket och tittar genom pipan, eller försöker titta rättare sagt. Ofta är den helt proppad med skit efter några få serier – man kan alltså inte se något alls genom pipan. Varje kula man skickar iväg måste alltså kämpa sig förbi slagg, sot, vax och kanske oförbränt krut.
Så verkar det vara med alla sorter av ammunition jag provat.
Är det någon mer som har reflekterat över detta?
Sauer 200 STR – jag känner mig hel som människa.

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

klaus skrev:
16 sep 2020, 23:29
Det är en nyckfull kaliber det här.
Ibland tar jag ur slutstycket och tittar genom pipan, eller försöker titta rättare sagt. Ofta är den helt proppad med skit efter några få serier – man kan alltså inte se något alls genom pipan. Varje kula man skickar iväg måste alltså kämpa sig förbi slagg, sot, vax och kanske oförbränt krut.
Så verkar det vara med alla sorter av ammunition jag provat.
Är det någon mer som har reflekterat över detta?
Skamligt nog inte, jag har nog behandlat min 25N som en styvsyster tyvärr. Borde kanske rengöra ordentligt innan jag skjuter test med ammo nästa gång.

Är det något speciellt man bör tänka på när det kommer till rengöring av 22lr?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av fonkystuff »

Tänk på att när man testar 22 ammo så tar det ett antal skott innan fettet/skiten/blyt från ammon man skjuter sitter i pipan. Skjuter man fem skott och byter direkt och skjuter fem skott med nästa sort så får man en skev bild av hur sistnämnda passar i sin bössa eftersom den skjuts i föregåendes rester. Man bör nog skjuta iaf minst en ask och bilda sig en uppfattning baserat på de 50 skotten för att veta någorlunda.Det är iaf min erfarenhet.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

fonkystuff skrev:Tänk på att när man testar 22 ammo så tar det ett antal skott innan fettet/skiten/blyt från ammon man skjuter sitter i pipan. Skjuter man fem skott och byter direkt och skjuter fem skott med nästa sort så får man en skev bild av hur sistnämnda passar i sin bössa eftersom den skjuts i föregåendes rester. Man bör nog skjuta iaf minst en ask och bilda sig en uppfattning baserat på de 50 skotten för att veta någorlunda.Det är iaf min erfarenhet.
Oooh, bra grej! Och kanske rengöra mellan varje sort? Så istället för att skjuta 5/5/5/5 som jag gjorde bör jag testa 50 åt gången, rengöra, testa nästa 5.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk