Blaserklubben

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
blancpain
Been thanked: 1 time

Re: Blaserklubben

Inlägg av blancpain »

Sally skrev:
Jäääger skrev:Hoho!

Funderar på o köpa en flutad pipa med gänga i .300 WM eller .300 WSM för att kunna skjuta på 200-250 meter på större vilt kronhjort, zebra, kudu mfl med mer energiavlämning än en .308.

Dom är väl ganska likvärdiga men WSMn sägs ha mindre rekyl och givetvis kortare patron.

vilken ska man välja?

Tacksam för intelligent input. :mrgreen:
Jag gar en 300wm till min blaser men jag hade valt en 300wsm idag för att slippa bältet. Prestandamässigt är de lika och jag tycker det är en förträfflig kaliber för långa håll i afrika.
Jag gjorde precis tvärt om. Sålde min 300wsm och köpte en 300wm.
R8 300wm fluted / 8x57JS / 22-250rem
Marlin 1895G .45-70

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 9 times

Inlägg av arnold »

mik4el skrev:
mik4el skrev:Någon som monterat benstödsadapter för Harris bipods på Success?

Jakt.se säljer denna:
https://www.jakt.se/blaser-r8-benst" onclick="window.open(this.href);return false;ödsadapter-success

Har någon monterat den? Hur gör man? Hittar ingen info om montering så vore tacksam för era erfarenheter!

Finns exv denna på YT: https://youtu.be/GB4992PLJl4" onclick="window.open(this.href);return false; men är ju en helt annan del.
Hittade lite mer nu, Normark har en skruv som matchar YT: https://www.normark.se/jakt/vapen/tillb ... ccess.html" onclick="window.open(this.href);return false; till det nätta priset 1000:-, matchar inte på bilden hos Jakt.se, ska kolla med dom vad som är vad här.
Gå in i din lokala butik å kolla om dom har en rembygelskruv med vanlig gänga
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Bisse90

Inlägg av Bisse90 »

hejsan alla

har fått ett Neopod med blaser adapter över så om någon behöver ett skicka mig ett PM

Mvh
Senast redigerad av 1 Bisse90, redigerad totalt 11 gånger.

Villrådig
Has thanked: 1 time

Inlägg av Villrådig »

Håkan j skrev:Fungerar utmärkt! Kör 6,5Ai med pipan monterad i adapter från ryssen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad kör du för pipa? Vad har du för piplängd? Vem har utfört jobbet? Vad tror du om möjligheten att få till klass 1 med kopparkulor?

Håkan j

Inlägg av Håkan j »

Lothar Walter, 60cm lång. Stenroos satte pipan i en Tikka t3 från början men jag satte pipan i adaptern själv. Hade tidigare en Tikka oxå i 6,5Ai och sköt då 130gr dl i 915ms, 60cm pipa, förmodligen övertryck så det visslade om det men den laddningen sköt bra som fan och om man räknar ut anslags energi vid mynningen så ger det 3525joul. Samma energi vid mynningen på en 140gr naturalisen ger ca 2800joul vid 100m så det borde gå. Om ja inte räknat helt upp åt väggarna.

Användarvisningsbild
Ante.

Inlägg av Ante. »

Skulle behöva den lilla insexnyckeln som man justerar de öppna riktmedlerna med. Någon som skulle vilja sälja sin?

tjärn

Inlägg av tjärn »

Nån som har en Blaser skruvmejsel till sadelmontage över?

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 2 times

Inlägg av Kronhjorten »

tjärn skrev:Nån som har en Blaser skruvmejsel till sadelmontage över?
Kostar 213kr med frakt på jakt.se, brukar tom säljas dyrare än det begagnade.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

Användarvisningsbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

Hejsvejs, tikkafanatiker här som börjat glutta på r93or och r8or.. blir fan inte klok på viktskillnader osv.
Har luskat ut hur det ligger till mellan r93 prof och r8 dito, men vad skiljer mellan en prof och success r8?

Möjligt att det avhandlas i tråden men det tar ju hela helgen att skrolla igenom denna klubbtråd

Användarvisningsbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

Hejsvejs, tikkafanatiker här som börjat glutta på r93or och r8or.. blir fan inte klok på viktskillnader osv.
Har luskat ut hur det ligger till mellan r93 prof och r8 dito, men vad skiljer mellan en prof och success r8?

Möjligt att det avhandlas i tråden men det tar ju hela helgen att skrolla igenom denna klubbtråd

Användarvisningsbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

R8 pro och success skiljer det inget i vikt på,om det är så så är det inte många gram ,bara å köpa du kommer inte ångra dig, bara att du inte gjorde det tidigare

Användarvisningsbild
JockeJ

Inlägg av JockeJ »

arnold skrev:R8 pro och success skiljer det inget i vikt på,om det är så så är det inte många gram ,bara å köpa du kommer inte ångra dig, bara att du inte gjorde det tidigare

Tack för info, jag var bombsäker på att success skulle väga bly. Den ligger alltså där kring 3,2kg

turbo87
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av turbo87 »

JockeJ skrev:
arnold skrev:R8 pro och success skiljer det inget i vikt på,om det är så så är det inte många gram ,bara å köpa du kommer inte ångra dig, bara att du inte gjorde det tidigare

Tack för info, jag var bombsäker på att success skulle väga bly. Den ligger alltså där kring 3,2kg

Enligt jaktia 3,3kg så 1 hekto tyngre, har min success som drev/hundförarbössa och tycker inte den är tung att bära på, har varken kolvkam eller ljuddämpare skall tilläggas men 500g sikte sitter på
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Meopta R2 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Min success väger 3,6kg med kolvkam.se och den adderar 300gram så 3,3kg utan kolvkam .Min förra proffesional med Kalix kolvkam vägde 3,45kg

Användarvisningsbild
Ogster2
Been thanked: 4 times

Inlägg av Ogster2 »

arnold skrev:
Ogster2 skrev:Har nått svagt minne i bakhuvet att en S&B pmii inte för plats med sitt stora justerhus i ett standard Blaser montage ?
Tier one ringar
Vart köper man dessa smidigast?

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Ogster2 skrev:
arnold skrev:
Ogster2 skrev:Har nått svagt minne i bakhuvet att en S&B pmii inte för plats med sitt stora justerhus i ett standard Blaser montage ?
Tier one ringar
Vart köper man dessa smidigast?
från deras hemsida, har tagit 1v dom gånger jag har beställt

Gbg-1

Blaserklubben

Inlägg av Gbg-1 »

Jag skulle behöva högre ringar till mitt Henneberger montage. Har sökt efter möjligheten att köpa lösa ringar men hittar inte några.

Någon på Robsoft som vet om dessa går att köpa eller om Blasers ringar passar?
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen

Ghane

Inlägg av Ghane »

Någon som monterat en spartan gunsmith adapter i en professional stock? Blev det bra? Känner mig skeptisk till vertebraes fäste man sätter längst fram istället för rembygelfästet
9,3x62
7x57R/12
12/12
30-30
22LR
Basset Fauve De Bretagne "Blixten"

Taxxajakt

Inlägg av Taxxajakt »

Har tröttnat på att mitt Vertebrae picatinny fäste lutar lite nedåt på R8an.
Tänkt sätta en skena på undersidan av stocken istället, kikat på denna vilken vad jag kan mäta mig fram till borde passa. Men det är säkert någon som gjort detta innan och har tips / varningar? Behöver trots allt borra 2 hål...
https://m.skytte.astrosweden.se/sv/arti ... rail-mount" onclick="window.open(this.href);return false;