Beställt dyrt från The Duke - Ska man vara orolig?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

DarrenB

Beställt dyrt från The Duke - Ska man vara orolig?

Inlägg av DarrenB »

Har beställt ett 35K-vapen från The Duke i Tyskland.
Bortsett från att vi är i ett speciellt läge och man så klart vill allas välmående först och främst... är jag lite orolig för leveransen på olika sätt.

För det första logistiken i sig, kommer de att kunna skicka vapnet i rådande situation? Just nu är läget att de har alla mina papper sedan en vecka och har skickat in till tyska polisen. Så fort polisen godkänt så skickar de vapnet. Men man kan ju ana att tyska polisen har annat att göra?

Men sedan undrar jag om det finns risk för att de går i konkurs? Tänk om man betalat in och så behåller de vapnet som en del av konkursboet? :cry:
Vet inte hur kapitalstarka vapenhandlare är? The Duke har väl hållit på ett tag.

Användarvisningsbild
Harbl

Re: Beställt dyrt från The Duke - Ska man vara orolig?

Inlägg av Harbl »

Hej, jag funderar med att beställa från The duke. Hur fungerar det rent praktiskt? Styr dem upp med frakt osv?

regnskogII
Has thanked: 17 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av regnskogII »

Nu är detta typiskt sätt en svår fråga, än mer så för att det är tysk rätt som reglerar,

men ett vapen som är beställt, betalat och där man har erhållit tillståndshandlingar för kan med god grund påstås vara avskilt från den övriga egendomsmassan hos ett möjlig konkursbo,
det medför att man för sitt vapen har en separationsrätt och påföljande skyldighet för en förvaltare att lämna ut det till den som har tillståndet och har betalat.
Tittar man på svenska vapenhandlares konkurser är förvaltarna väldigt skygga för att hantera vapen, trots att de egentligen träder in i handlarens ställe med dennes rättigheter och de har konsekvent såsom jag känner till det valt att respektera köpares rätt till vapen, det kan dock vara som så att de har krävt någon på full betalning igen, dvs att en handpenning gått om intet för att man inte har kunnat visa på den osv.

Idag har svenska vapenhandlare ( de flesta) en sådan ordning att de separerar vapen som är sålda från övriga vapen i kassunen och att man därigenom och med lämplig lapp/märkning åstadkommer en särskiljning som ger ägaren ( om man har fullbetalat) separationsrätt vid en eventuell konkurs.

Nåväl, kanske inte det bästa av svar men trots allt ett svar. Du får helt enkelt fortsätta att bita på naglarna, btw kom ihåg att PM har mycket mer för händerna just nu än att hantera tillstånd.

DarrenB

Inlägg av DarrenB »

regnskogII skrev:Nu är detta typiskt sätt en svår fråga, än mer så för att det är tysk rätt som reglerar,

men ett vapen som är beställt, betalat och där man har erhållit tillståndshandlingar för kan med god grund påstås vara avskilt från den övriga egendomsmassan hos ett möjlig konkursbo,
det medför att man för sitt vapen har en separationsrätt och påföljande skyldighet för en förvaltare att lämna ut det till den som har tillståndet och har betalat.
Tittar man på svenska vapenhandlares konkurser är förvaltarna väldigt skygga för att hantera vapen, trots att de egentligen träder in i handlarens ställe med dennes rättigheter och de har konsekvent såsom jag känner till det valt att respektera köpares rätt till vapen, det kan dock vara som så att de har krävt någon på full betalning igen, dvs att en handpenning gått om intet för att man inte har kunnat visa på den osv.

Idag har svenska vapenhandlare ( de flesta) en sådan ordning att de separerar vapen som är sålda från övriga vapen i kassunen och att man därigenom och med lämplig lapp/märkning åstadkommer en särskiljning som ger ägaren ( om man har fullbetalat) separationsrätt vid en eventuell konkurs.

Nåväl, kanske inte det bästa av svar men trots allt ett svar. Du får helt enkelt fortsätta att bita på naglarna, btw kom ihåg att PM har mycket mer för händerna just nu än att hantera tillstånd.
Det var ett mycket tydligt och bra svar tack! Känns som att tyska lagar är lika våra, så det känns logiskt att jag kan hävda ägarskap då jag faktiskt betalat in fulla summan.
Sen kan jag säkert tänka mig att deras PM har mycket, eller så kanske licenshandläggarna inte har så mycket (hoppas hoppas) :)

DarrenB

Inlägg av DarrenB »

Harbl skrev:Hej, jag funderar med att beställa från The duke. Hur fungerar det rent praktiskt? Styr dem upp med frakt osv?
Nu har jag inte fullföljt hela processen då jag inte fått vapnet ännu, men JA de sköter frakt och allt.
Men hittills har det inte varit några problem och detta är mitt första import-vapen.
Jag har pratat med en där som heter Patrick Feige. Han har svarat på de flesta frågorna, men är ingen som breder ut svaren direkt :D
Det blir mest korta koncisa svar med tysk precision, och inte så mycket småprat :)

Det här är ordningen jag körde med:
1. Ansök om inköpsintyg på pickan hos Polisen (3 månader senare)
2. Meddela The Duke vilken pistol du vill ha.
3. Jag bad dem att skicka serienumret, vilket de gjorde.
4. The Duke skickar en faktura inkl fraktkostnad. Jag betalade enkelt via en App som heter Betalo. Busenkelt att betala summan i Euro till deras SWIFT/IBAN-nummer på botten av fakturan.
5. Skickade vidare serienumret direkt till min licenshandläggare som "raskt" gjorde om intyget till en riktig licens.
6. Fyll i importblankett 553.3 (https://polisen.se/siteassets/blankette ... -553-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
7. Mailade scannad och ifylld blankett till licenshandläggaren tillsammans med licensnumret från The Duke.
8. Fick hem ett stämplat importintyg från Polisen.
9. Mailade en inscannad kopia på mitt pass samt licens till The Duke
10. Skickade pappersoriginalet på importintyget till The Duke
11. The Duke skickar sedan in alla papper till tyska polisen.
12. Jag vankar fram och tillbaka och väntar på att The Duke ska säga att de skickat.
13. Sen är jag förhoppningsvis en stolt ägaren till en Les Baer 1911 .45 :P

Ungefär så... såg att det var många steg, men faktiskt inte så komplicerat som jag trodde.

Rybář
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av Rybář »

Men är the Duke så beroende av butikskunder att de kan gå i kånken när som helst?

Dessutom har du just skickat dem en hel månadslön 8)
Du är en representant för jakt och vapen! Bjud vänner på viltkött! Ta med bekanta till skjutbanan!

Användarvisningsbild
Harbl

Inlägg av Harbl »

DarrenB skrev:
Harbl skrev:Hej, jag funderar med att beställa från The duke. Hur fungerar det rent praktiskt? Styr dem upp med frakt osv?
Nu har jag inte fullföljt hela processen då jag inte fått vapnet ännu, men JA de sköter frakt och allt.
Men hittills har det inte varit några problem och detta är mitt första import-vapen.
Jag har pratat med en där som heter Patrick Feige. Han har svarat på de flesta frågorna, men är ingen som breder ut svaren direkt :D
Det blir mest korta koncisa svar med tysk precision, och inte så mycket småprat :)

Det här är ordningen jag körde med:
1. Ansök om inköpsintyg på pickan hos Polisen (3 månader senare)
2. Meddela The Duke vilken pistol du vill ha.
3. Jag bad dem att skicka serienumret, vilket de gjorde.
4. The Duke skickar en faktura inkl fraktkostnad. Jag betalade enkelt via en App som heter Betalo. Busenkelt att betala summan i Euro till deras SWIFT/IBAN-nummer på botten av fakturan.
5. Skickade vidare serienumret direkt till min licenshandläggare som "raskt" gjorde om intyget till en riktig licens.
6. Fyll i importblankett 553.3 (https://polisen.se/siteassets/blankette ... -553-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
7. Mailade scannad och ifylld blankett till licenshandläggaren tillsammans med licensnumret från The Duke.
8. Fick hem ett stämplat importintyg från Polisen.
9. Mailade en inscannad kopia på mitt pass samt licens till The Duke
10. Skickade pappersoriginalet på importintyget till The Duke
11. The Duke skickar sedan in alla papper till tyska polisen.
12. Jag vankar fram och tillbaka och väntar på att The Duke ska säga att de skickat.
13. Sen är jag förhoppningsvis en stolt ägaren till en Les Baer 1911 .45 :P

Ungefär så... såg att det var många steg, men faktiskt inte så komplicerat som jag trodde.

Jag tror att det var samma som när jag köpte från Danmark. Vad hamnade frakten på då? Ska man räkna med 100€ eller är det mer än så?

DarrenB

Inlägg av DarrenB »

Harbl skrev:
DarrenB skrev:
Harbl skrev:
Jag tror att det var samma som när jag köpte från Danmark. Vad hamnade frakten på då? Ska man räkna med 100€ eller är det mer än så?
Frakten gick på 170 EUR.

DarrenB

Inlägg av DarrenB »

Rybář skrev:Men är the Duke så beroende av butikskunder att de kan gå i kånken när som helst?

Dessutom har du just skickat dem en hel månadslön 8)

Haha, verkligen! Jag hoppas att de inte är det. Å andra sidan kan jag tänka mig att inte så många andra i EU håller på och beställer vapen just nu.
Sen vet man ju inte vad de har för ekonomi. Här hör man ju om frisörer i Stockholm som står inför konkurs för att de inte klippt någon på en vecka.

DarrenB

Inlägg av DarrenB »

En liten uppdatering: Till slut skickade The Duke pickan. Det tog ungefär en och en halv vecka.
Det lustiga var att jag fick en helt vanlig avi via Schenker/GLS och sen var det bara att hämta ut den på lokala postombudet. Så alltså ett komplett vapen i kartong, som stod på hyllan bakom disken i butiken. :shock:

Men bortsett från den något osäkra hanteringen, är det nästan smidigare eller lika smidigt att köpa vapen från Tyskland som från Sverige. Man spar åtminstone på en resa till postens utlämningscenter.

spån
Has thanked: 1 time

Inlägg av spån »

Kul att det ordnade sig.

Olustig känsla att hämta ut bössan på Ica. Det fick jag med göra när jag köpte från the duke, oklart för mig vems felet är om vapnet försvinner?
Vi borde låta vildsvinsstammen hämta sig några år..

fugazi
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Inlägg av fugazi »

Olustigt, jaa. Men DU har väl ändå inte gjort fel?

bulletride
Been thanked: 3 times

Inlägg av bulletride »

Då har dom höjt frakten.. För dom sa 100 euro till mig med exporttillstånd å allt på ett gevär. Tänk att d kostar lika mkt å skicka ett vapen från Tyskland som d gör inom Sverige. Å bara så du vet, så kmr ett gevär inte i 2 försändelser från Tyskland. Kommer i ett paket.
FNAR
Mossberg 935 Turkey Magnum
Troy PAR A2 5.56x45
Troy PAR A2 7.62x51
Remington 700 MDT Tac 21 7.62x63

Användarvisningsbild
2310jensen
Been thanked: 1 time

Inlägg av 2310jensen »

bulletride skrev:Då har dom höjt frakten.. För dom sa 100 euro till mig med exporttillstånd å allt på ett gevär. Tänk att d kostar lika mkt å skicka ett vapen från Tyskland som d gör inom Sverige. Å bara så du vet, så kmr ett gevär inte i 2 försändelser från Tyskland. Kommer i ett paket.
Det beror på vem som skickar, har fått alla möjliga varianter. Är det någon av exportagenterna brukar det komma i två paket, dock har jag aldrig fått nåt med värdepost utan det brukar komma till Ica.

Sämsta var en beneli m3 som levererades utan att jag var hemma för några år sedan. Paketet stod lutat mot min ytterdörr från fredag tills jag kom hem på söndag eftermiddag, komplett vapen.

Har aldrig varit med om att någon tysk, förutom en privatperson, har meddelat att de skickat utan grejerna dyker bara upp. Dessutom har ingen lyckats lägga i tulldeklarationen i paketet trots instruktioner på tyska varje gång.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

DarrenB

Inlägg av DarrenB »

2310jensen skrev:
bulletride skrev:Då har dom höjt frakten.. För dom sa 100 euro till mig med exporttillstånd å allt på ett gevär. Tänk att d kostar lika mkt å skicka ett vapen från Tyskland som d gör inom Sverige. Å bara så du vet, så kmr ett gevär inte i 2 försändelser från Tyskland. Kommer i ett paket.
Det beror på vem som skickar, har fått alla möjliga varianter. Är det någon av exportagenterna brukar det komma i två paket, dock har jag aldrig fått nåt med värdepost utan det brukar komma till Ica.

Sämsta var en beneli m3 som levererades utan att jag var hemma för några år sedan. Paketet stod lutat mot min ytterdörr från fredag tills jag kom hem på söndag eftermiddag, komplett vapen.

Har aldrig varit med om att någon tysk, förutom en privatperson, har meddelat att de skickat utan grejerna dyker bara upp. Dessutom har ingen lyckats lägga i tulldeklarationen i paketet trots instruktioner på tyska varje gång.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Wow! Bara tur att ingen upptäckte paketet.

Det enda jag var lite missnöjd med, i Dukes hantering, är att de hade lovat att skicka ett spårningsnummer, vilket de inte gjorde. Jag var livrädd att de skulle leverera till dörren då jag inte var hemma. När jag fick AVIn kunde jag lätt spåra försändelsen från Tyskland. Hade varit proffsigt av Duke att skicka försändelsenumret, men trots tjat gjorde de inte det.
Nåja. Nu har man en prima Les Baer 1911 .45.

Mikke
Has thanked: 5 times

Inlägg av Mikke »

DarrenB skrev:Det enda jag var lite missnöjd med, i Dukes hantering, är att de hade lovat att skicka ett spårningsnummer, vilket de inte gjorde. Jag var livrädd att de skulle leverera till dörren då jag inte var hemma. När jag fick AVIn kunde jag lätt spåra försändelsen från Tyskland. Hade varit proffsigt av Duke att skicka försändelsenumret, men trots tjat gjorde de inte det.
Nåja. Nu har man en prima Les Baer 1911 .45.
Jag fick min Les Baer komplett i ett paket från Tyskland direkt till min lokala OK-mack för typ 15 år sedan, från ett annat företag, men fraktsättet låter som detsamma. Gick ju bra hur som helst, men jag blev lite överraskad över hur enkelt dom hade skickat den.
/Mikke

Användarvisningsbild
Harbl

Inlägg av Harbl »

Håller på och beställer nu från The duke. Rätt snabba svar, 190€ i frakt!