Nytt på gång från Sako!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

tjuröga

Re: Nytt på gång från Sako!

Inlägg av tjuröga »

Velcro Fly skrev:
tjuröga skrev:
lone_wolf skrev:Undrar hur den delbara stocken påverkar precisionen. Men å andra sidan kanske det inte är så viktigt; t.ex. Sakos flagskepp sniper har ju vikbar kolv. Motsäger i alla fall påståenden om att stocken bör vara "styv". Men, mekanismen är kanske styv, det skall bli intressant att kolla på bössan "hands-on".
En vikbar kolv kommer alltid ha lite glapp, men vad jag vet så har det inte visat täcken på försämrad precision (Tikka tac a1, Trg m10, MDT chassin osv)
Denna kolv är ju fäst med en skena + skruv (tror jag), så den har då inget glapp.
Du får minsann visa mig vart det glappet sitter i min A1 när kolven väl är utfälld. Rock Steady ! :-)
Nu menade jag inte "Glapp", utan mer en hundradels millimeter spel i låsmekanismen...... Men som sagt så har dessa kolvar visat sig bra. Hade spelet funnits på något annat ställe däremot, typ pipan, kikarfästet, låda mot kolv osv. Hade det inte blivit en hit 8)
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Been thanked: 3 times

Inlägg av Velcro Fly »

Definitivt inte .. :-)
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Velcro Fly skrev:Det roliga blir att se ifall PM har synpunkter på såpass lätt avtagbar bakstock. :). :)
Det krävs ju verktyg (en insexnyckel) för att demontera/montera.
Och gnäller de över det får de gärna gnälla på Blaser och samtliga brytvapen först...
Det finns inget bra eller dåligt. Bara bättre och sämre i förhållande till något annat.

Användarvisningsbild
Nutcase
Been thanked: 1 time

Inlägg av Nutcase »

Precisionsmodellen är ett riktigt prisvärt alternativ för de som ska köpa nytt (om man vill ha tyngre pipa som jag hade valt). Sen går det att köpa till en hunterkolv för 3000. Finns väl ingen anledning att köpa någon annan bössa i den prisklassen (kring 25000)?
Baron von Blaser

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

JohanL73 skrev:
Velcro Fly skrev:Det roliga blir att se ifall PM har synpunkter på såpass lätt avtagbar bakstock. :). :)
Det krävs ju verktyg (en insexnyckel) för att demontera/montera.
Och gnäller de över det får de gärna gnälla på Blaser och samtliga brytvapen först...
Man får aldrig underskatta dumheten hos PM tillståndsenhet ... :-)
Lite väl långsökt men det slog mig medans jag såg på videon där de växlade mellan stockar.

Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Den där i 6.5 prc verkar inte dum!! Kanske lite kort oipa som vanligt.

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 3 times

Inlägg av exabit »

Går det att hitta kalibrar och piplängder på deras hemsida? Jag har försökt :evil:
/ Rikard

Blaser R8 Prof 6,5x55 + Zeiss V6 2,5-15x56 ASV
CG m/96 6,5x55
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Användarvisningsbild
Abborre

Inlägg av Abborre »

exabit skrev:Går det att hitta kalibrar och piplängder på deras hemsida? Jag har försökt :evil:
Piplängder bli väl 20" och 24" som de sa i reklamvideon.
Kalibrar återstår att se men kan tänka mig att precisionsmodellen kommer i några 6,5:or och i några .30:or som det brukar.
6,5CM, 6,5x55, 308Win, 300WM känns som säkra kort.

andersvestlund

Inlägg av andersvestlund »

Abborre skrev:
exabit skrev:Går det att hitta kalibrar och piplängder på deras hemsida? Jag har försökt :evil:
Piplängder bli väl 20" och 24" som de sa i reklamvideon.
Kalibrar återstår att se men kan tänka mig att precisionsmodellen kommer i några 6,5:or och i några .30:or som det brukar.
Enligt Hylte på Insta så kommer den i kaliberval 243, 308, 6,5CM, 6,5PRC, 270, 30-06, 7MM Mag och 300WM. Ej heller i vänster.

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Abborre skrev:Piplängder bli väl 20" och 24" som de sa i reklamvideon.
Alla utom 6,5x55 enligt presentationsvideon.
andersvestlund skrev:
Enligt Hylte på Insta så kommer den i kaliberval 243, 308, 6,5CM, 6,5PRC, 270, 30-06, 7MM Mag och 300WM. Ej heller i vänster.
Enligt rykten kan det komma andra kalibrar och ännu tjockare pipor på 26".

Jag är tveksam till att det kommer komma någon i vänster. Hela bössan verkar använda en annan låda som ursprung (som inte tillverkas i vänster) och volymen kommer nog aldrig att komma upp såpass att de gör vänsterslutstycken bara till S20.
Det finns inget bra eller dåligt. Bara bättre och sämre i förhållande till något annat.

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 3 times

Inlägg av exabit »

Ok, tack för infon. Låter som att det kommer en del kul framöver, och de lanserar väl knappast allt på en gång heller. Måste få klämma på en och se om tycke uppstår :lol:

243 kunde de gott skippat och satsat på 6XC istället, eller 6 Creed... nä... :mrgreen:
/ Rikard

Blaser R8 Prof 6,5x55 + Zeiss V6 2,5-15x56 ASV
CG m/96 6,5x55
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

andersvestlund

Inlägg av andersvestlund »

exabit skrev:Ok, tack för infon. Låter som att det kommer en del kul framöver, och de lanserar väl knappast allt på en gång heller. Måste få klämma på en och se om tycke uppstår :lol:

243 kunde de gott skippat och satsat på 6XC istället, eller 6 Creed... nä... :mrgreen:
Kommer bli spännande att följa. Personligen ser jag inte fördelen över t.ex. nya Tikka UPR men men. Ska bli kul att se vad som sker och när man kan stå med en i näven!

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Nytt på gång från Sako!

Inlägg av Velcro Fly »

exabit skrev:Ok, tack för infon. Låter som att det kommer en del kul framöver, och de lanserar väl knappast allt på en gång heller. Måste få klämma på en och se om tycke uppstår :lol:

Har redan en T3 i 6 Creed (jävligt nöjd med den förresten) så för min del gärna 6BR. :-)

Användarvisningsbild
Abborre

Inlägg av Abborre »

JohanL73 skrev:
.
Synd att 6,5x55 inte kommer. En mycket fin patron som borde hållas vid liv

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Abborre skrev:Synd att 6,5x55 inte kommer. En mycket fin patron som borde hållas vid liv
Det vet vi inte än.

IWA 6/3 kommer det mer info. Sedan beror det väl på försäljning och efterfrågan. Det ryktas om tjockare och längre pipor så... Vi får väl se vad marknaden (USA) efterfrågar.

Kommentarer på Snipers Hide:
https://forum.snipershide.com/threads/sako-s20.6988014/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Abborre skrev:
JohanL73 skrev:
.
Synd att 6,5x55 inte kommer. En mycket fin patron som borde hållas vid liv
Håller absolut med om det ! Kanonkaliber. Synd om alla dessa nya , übercoola 6.5mm varianter ska mota trotjänaren från dess välförtjänta plats .. :-(

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Abborre skrev: Synd att 6,5x55 inte kommer. En mycket fin patron som borde hållas vid liv
Man kan undra om inte Sako flyttat huvudkontoret till Reeperbahn ? 8)
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Filfrasen skrev:
Abborre skrev: Synd att 6,5x55 inte kommer. En mycket fin patron som borde hållas vid liv
Man kan undra om inte Sako flyttat huvudkontoret till Reeperbahn ? 8)
Sett till 6.5mm kalibrar är väl x55 den mer kraftfulla (V0), iaf i moderna lådor?
Får då bättre hastigheter än vad dylika får i creedmore, när man jämför.

rightontarget

Inlägg av rightontarget »

Med lite distans till den här lanseringen så tycker jag att det är konstigt att S20 inte kommer med en hel picatinnyskena om man vill aspirera på att vara en hybridlösning. S20 kommer säkert att sälja bra då den är smart prissatt, men jag tror att den hade blivit en dunderhit med ett pipbytesstem. Känslan är att det är marknadsavdelningen som har drivit det här och snabbt velat ha fram en produkt.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Blev lite käppar i hjulet för "stora" lanseringen iom att IWA 2020 blir framflyttad pga Coronaviruset .. :-(