Drillingklubben

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

olander91

Re: Drillingklubben

Inlägg av olander91 »

Okej. Då får man leta vidare. Prisvärda Kal 20 eller 16 växer ju inte på träd direkt verkar det som..
Har väntat på WB aktionen hela vintern. Men det verkar inte komma med några intressanta obejekt där. Vad jag kan se nu i alla fall.

JohanE

Inlägg av JohanE »

Jag upplevde aldrig min 90K som klumpig, men det beror ju såklart på hur man använder den. Sedan har jag haft fler tunga vapen, började t.ex. med en CG2000 och den är inte lätt.... Jag använde drillingen till jakt med drivande hund, främst rådjur och vildsvin. Så vikten var inte avgörande.

90K vägde 3,3 kg utan kikarsikte, hade på slutet en Docter Sight III i fast montage. Så totalvikten var under 3,4 kg.

Första åren så jagade jag med den som den var, men sedan såg jag till att anpassa den. Förlängdes med en tjock bakkappa samt en ställbar kolvkam.

Hade jag köpt en drilling igen så hade jag satsat på en drilling med vridmontage och ställbar kolvkam. För att kunna använda öppna riktmedel som standard och slänga på ett lågförstorat sikte beroende på behov. Funkar ju lika bra med hakmontage om den redan har ett bra sikte inpassat.

Merkel kolven på min 90K var riktigt krokig, även med mitt låga montage så var kolvkammen väldigt högt uppe för att få kindkontakt.

Självklart handlar det om budget, men köparens marknad på drillingar. Med lite tur kan man säkert hitta vettig bössa till ok pengar.

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

Jag köpte suhlmerkeln (under licenshantering nu) som jag visade tidigare i tråden. Hade bössan till Tommy Bergman för att diskutera ett par jobb jag vill ha gjort på den.
Kultrycket som jag ville få lättat är omöjligt hårt, han mätte det till 5kg. Han sa att han kan få ned det till ca2kg utan problem (mer om han permanent plockade bort lättrycket). 2 kg hade varit perfekt och användbart, men har i efterhand läst (här) att risken för "dubbelavfyring" är stor om man lättar kultrycken så pass mkt. Har absolut förtroende för tommy och hans yrkeskunnande men är ändå nyfiken på era tankar om detta?
Kan väl tillägga att jag har svårt se mig kunna få nytta av lättrycket. Kalla fingrar och handskar med 2-300g trycke känns inte säkert. :roll:
Vänsterskytt!
Gillar mina Tikkor mm :)
Söker klass1 drilling i vänster.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Min erfarenhet är att de inte skall ned så långt. Geometrin tillåter normalt inte så lätt trycke utan att man är för nära gränsen. Minsta slitage på det så börjar de dubblera. Det är därför man har snälltryck. Det använder man endast vid de där lugna finskotten och då hinner man få av handskarna. 5kg är kanske lite väl men en kompromiss runt 3-4 kanske?
Vill man till 2kg skall man enligt mig lämna Blitzlåsen. Det har utvecklats en rad lås som medger lättare trycken, men de är dyrare än blitz och därmed mindre vanliga.

Just dubblerande kulpipa är det värsta man kan ha anser jag. Normalt lossar man hagelsmällar med helt andra säkerhetsmarginaler. Man vill inte skicka med en kulsmäll då.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Dessutom brukar det ju vara en rätt enkel sak att ställa upp snelltrycket med justerskruven om man tycker det känns onödigt lätt.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

potatiskastare skrev:Min erfarenhet är att de inte skall ned så långt. Geometrin tillåter normalt inte så lätt trycke utan att man är för nära gränsen. Minsta slitage på det så börjar de dubblera. Det är därför man har snälltryck. Det använder man endast vid de där lugna finskotten och då hinner man få av handskarna. 5kg är kanske lite väl men en kompromiss runt 3-4 kanske?
Vill man till 2kg skall man enligt mig lämna Blitzlåsen. Det har utvecklats en rad lås som medger lättare trycken, men de är dyrare än blitz och därmed mindre vanliga.

Just dubblerande kulpipa är det värsta man kan ha anser jag. Normalt lossar man hagelsmällar med helt andra säkerhetsmarginaler. Man vill inte skicka med en kulsmäll då.

Ok, låter rimligt. Men från 5 till 3kg är ju också en stor skillnad, så löser smeden det så får jag väl va nöjd. Nej oönskad dubblering måste vara en otrevlig upllevelse :shock:
Angående att höja vikten på lättrycket så har jag känt på skruven under avtryckarn men den är tillräckligt fast för att jag vill ta i och förstöra den. Så det låter jag nog smeden pilla med.
Jag gjorde en mätning med en halvbra våg för ändamålet och fick nuvarande vikt till ca 250g. Hur hårt brukar lättrycken på dessa bössor kunna justeras till?
Vänsterskytt!

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Torberntsson skrev:--- Jag gjorde en mätning med en halvbra våg för ändamålet och fick nuvarande vikt till ca 250g. Hur hårt brukar lättrycken på dessa bössor kunna justeras till?
Det kan nog vara ganska lagom för ett snälltryck. Det som händer när man gör dem hårdare är att trycket blir väldigt långt - man får dra någon centimeter innan det smäller. Och det är störande.

När man slackar snälltrycket, dvs. när man bara spänt men aldrig skjutit, bör man först säkra och sedan bryta innan man pillar till på det, så att uppspänningen släpper. Man bör träna och vänja sig vid att hantera snälltrycket hemma några gånger innan man använder det i skarpt läge. Man kan provklicka lite grann med snälltrycket så länge mekanismen är säkrad, eftersom aldrig hanen frigörs när säkringen är i. Man ska också vänja sig att slacka det direkt efter ett missat skottillfälle. Det kan annars bli en obehaglig överraskning om man glömmer det. (Vilket gäller ännu mer för en kombi, eftersom en sådan inte har någon pipväljare, utan har kulpipan inkopplad hela tiden.)

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

Fritz Kraut skrev:
Torberntsson skrev:--- Jag gjorde en mätning med en halvbra våg för ändamålet och fick nuvarande vikt till ca 250g. Hur hårt brukar lättrycken på dessa bössor kunna justeras till?
Det kan nog vara ganska lagom för ett snälltryck. Det som händer när man gör dem hårdare är att trycket blir väldigt långt - man får dra någon centimeter innan det smäller. Och det är störande.

När man slackar snälltrycket, dvs. när man bara spänt men aldrig skjutit, bör man först säkra och sedan bryta innan man pillar till på det, så att uppspänningen släpper. Man bör träna och vänja sig vid att hantera snälltrycket hemma några gånger innan man använder det i skarpt läge. Man kan provklicka lite grann med snälltrycket så länge mekanismen är säkrad, eftersom aldrig hanen frigörs när säkringen är i. Man ska också vänja sig att slacka det direkt efter ett missat skottillfälle. Det kan annars bli en obehaglig överraskning om man glömmer det. (Vilket gäller ännu mer för en kombi, eftersom en sådan inte har någon pipväljare, utan har kulpipan inkopplad hela tiden.)

F.
Vad tror du om att lätta det "vanliga" trycket som nämnts frits?
Samt finns det någon mekanisk anledning till att snälltrycket inte är lite tyngre än så? 500 hade ju vart mer rimligt tex enligt mig.
Vänsterskytt!

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Torberntsson skrev:---
Samt finns det någon mekanisk anledning till att snälltrycket inte är lite tyngre än så? 500 hade ju vart mer rimligt tex enligt mig.
Potatiskastaren har formulerat det rätt bra om tryckeslättning - jag har inte så mycket mer att tillföra.

Varför snälltrycket inte har mer motstånd vet jag ärligt talat inte, men det kan nog hänga samman med hur det är konstruerat. Det är byggt som ett slags giller, lite som en vanlig råttfälla. När man spänner snällstrycket genom att trycka avtryckaren framåt, spänner man en slagfjäder som hakar på avtryckaren. När man avfyrar, slår fjädern direkt på avtryckarstången och skottet går. Jag misstänker att dels snälltrycket skulle vara för tungspänt med hårdare tryck, dels att slagfjädern skulle kunna bli för hårdhänt mot avtryckarstången.

I det här fallet får man nog acceptera att bössan är som den är, och att man får anpassa sig, eller välja något annat. Att anpassa sig här är en fråga om vilja och acceptans. Det går utmärkt att skjuta både med snälltryck och ett relativt hårt kultrycke. Det gäller bara att veta när man ska använda vad. Snälltrycket på pyrsch och vaktjakt när man har lugna, planerade skott; direkttrycket vid snabba skott på jakt med hund eller under drev. I det sista fallet är det ju i princip samma teknik som vid hagelskott, och med hageltryckena, som är nog så hårda, har man ju sällan problem. Lösningen är helt enkelt lite träning och tillvänjning.

F.

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

Fritz Kraut skrev:
Torberntsson skrev:---
Potatiskastaren har formulerat det rätt bra om tryckeslättning - jag har inte så mycket mer att tillföra.

Varför snälltrycket inte har mer motstånd vet jag ärligt talat inte, men det kan nog hänga samman med hur det är konstruerat. Det är byggt som ett slags giller, lite som en vanlig råttfälla. När man spänner snällstrycket genom att trycka avtryckaren framåt, spänner man en slagfjäder som hakar på avtryckaren. När man avfyrar, slår fjädern direkt på avtryckarstången och skottet går. Jag misstänker att dels snälltrycket skulle vara för tungspänt med hårdare tryck, dels att slagfjädern skulle kunna bli för hårdhänt mot avtryckarstången.

I det här fallet får man nog acceptera att bössan är som den är, och att man får anpassa sig, eller välja något annat. Att anpassa sig här är en fråga om vilja och acceptans. Det går utmärkt att skjuta både med snälltryck och ett relativt hårt kultrycke. Det gäller bara att veta när man ska använda vad. Snälltrycket på pyrsch och vaktjakt när man har lugna, planerade skott; direkttrycket vid snabba skott på jakt med hund eller under drev. I det sista fallet är det ju i princip samma teknik som vid hagelskott, och med hageltryckena, som är nog så hårda, har man ju sällan problem. Lösningen är helt enkelt lite träning och tillvänjning.

F.
Tack för svar.
Det jag märker är bara att många andra drillingar jag kännt på så är det som du säger att hageltryckena är ungefär jämnhårda med kulan och alla kanske då ligger runt 3kg.
Så är inte fallet med denna där det bara är kultrycket som är överhårt.
Vänsterskytt!

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Torberntsson skrev:---Tack för svar.
Det jag märker är bara att många andra drillingar jag kännt på så är det som du säger att hageltryckena är ungefär jämnhårda med kulan och alla kanske då ligger runt 3kg.
Så är inte fallet med denna där det bara är kultrycket som är överhårt.
Om det är så mycket hårdare än hageltryckena, kan det väl vara skäl att låta en smed justera ner det lite. Blir det alldeles för hårt, finns risken att man skjuter för lågt.

F.

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

Japp, jag får ta ett snack med smeden så finner vi nog en bra kompromiss.
När jag ändå har dig på tråden Frits, vad heter modellen på "min" bössa? En suhl Merkel som sagt som är stämplad nov -72 (1172), bilder finns på sidan 34 i tråden. Jag hade hopp till att säljarens originallicens från 1985 skulle bringa klarhet, men icke. Där stod bara merkel :roll:
Vänsterskytt!

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Torberntsson skrev:Japp, jag får ta ett snack med smeden så finner vi nog en bra kompromiss.
När jag ändå har dig på tråden Frits, vad heter modellen på "min" bössa? En suhl Merkel som sagt som är stämplad nov -72 (1172), bilder finns på sidan 34 i tråden. Jag hade hopp till att säljarens originallicens från 1985 skulle bringa klarhet, men icke. Där stod bara merkel :roll:
Jag tror att det är en mod 32, och importören brukade kalla de drillingarna"Modell Lützen". (Också ett namnval med tanke på vad som hände där.)

F.

MarkusR

Inlägg av MarkusR »

Jahapp, det blev en ny drilling för mig i vår. En Furtuna Suhl 16/16-8*57jrs. Ett docter sight III nedlaxat i spången där siktbladet satt och en gammal kahles helia super 2-7 i hakmontage. Provstämplad 1961, kulpipan är en Heym. Jag tror modellen är en sauer 30. Sliten på utsidan men stänger helt tätt, smidig och trevlig att skjuta. Jag var ute efter exakt den kaliberkombon och hade lite tur. Jag laddar bara Barnes ttsx till alla jaktbössorna och 160 gr skjuter bra i denna.
Självskjutet är godast! På grillen såklart ;-)

Användarvisningsbild
PowerPeralta

Inlägg av PowerPeralta »

Går med klubben med en Merkel 12/12/5,6x52r för småvilt.

Användarvisningsbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Är på jakt efter en vänsterdrilling, är det rimligt att tro att man kan hitta en vettig för ca 15 000. Om man lyckas hitta någon i Tyskland? Eller måste man punga ut med betydligt mer.
Om någon hittar någon så hör gärna av er

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

fugazi

Inlägg av fugazi »

Sally

Inlägg av Sally »

15 blir nog svårt när kronan är svag och du har administrativa kostnader såsom transport, exporttillstånd i tyskland, Märkning vid införsel. Räkna med mellan 2-3tkr i kringkostnader utöver själva inköpspriset.

Det finns några äkta vänsterdrillingar i sverige.

Jag har en sauer 3000 i vänster med greener säkring i kaliber 16-70/7x57R med äldre zeiss diatal 6x42 i hakmontage. jag kan tänka mig att avyttra den för rätt pengar om du eller någon annan är intresserad.

Användarvisningsbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Såg den, men är ute efter en cal 16 eller 20.

Användarvisningsbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Sally skrev:15 blir nog svårt när kronan är svag och du har administrativa kostnader såsom transport, exporttillstånd i tyskland, Märkning vid införsel. Räkna med mellan 2-3tkr i kringkostnader utöver själva inköpspriset.

Det finns några äkta vänsterdrillingar i sverige.

Jag har en sauer 3000 i vänster med greener säkring i kaliber 16-70/7x57R med äldre zeiss diatal 6x42 i hakmontage. jag kan tänka mig att avyttra den för rätt pengar om du eller någon annan är intresserad.
Vad är rätt pris då Bild