Drillingklubben

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

PGF

Re: Drillingklubben

Inlägg av PGF »

Fritz Kraut skrev:
Vi jägare skrev:Hej.
Tyskarna är oftast väldigt ordentliga med att skriva vilken ammo kulpipan är reglerad med. Säkerligen RWS. Jag har inte råkat ut för det men 2 kamrater hade problem att hålla ihop Norma och S&B. Stoppade i RWS och sköt treklövern. Sen i och med att det är ett brytvapen. Ha inte för hård kindkontakt och dra inte i förstocken men det visste du säkert.
Lycka till!
Var skall man hitta,på vapnet, vad tillverkaren har reglerat bössan med? Något papper med bössan har jag inte fått med.
Du kan skicka ett mejl till tillverkaren med en fråga. Ange modell, kalibrar och tillverkningsnummer i mejelt, så kan de hitta det i arkivet.

F.[/quote]
Hej.
Det brukar stå stämplat på kulpipan. Exempel. 15 gram stmg, 4,6 gram TM, 6,0gram KS, 11,2gram TIG etc.
Hoppas det hjälper dig.
Mvh Peter

Vi jägare

Inlägg av Vi jägare »

PGF skrev:
Fritz Kraut skrev:
Vi jägare skrev:Hej.
Tyskarna är oftast väldigt ordentliga med att skriva vilken ammo kulpipan är reglerad med. Säkerligen RWS. Jag har inte råkat ut för det men 2 kamrater hade problem att hålla ihop Norma och S&B. Stoppade i RWS och sköt treklövern. Sen i och med att det är ett brytvapen. Ha inte för hård kindkontakt och dra inte i förstocken men det visste du säkert.
Lycka till!
Var skall man hitta,på vapnet, vad tillverkaren har reglerat bössan med? Något papper med bössan har jag inte fått med.
Du kan skicka ett mejl till tillverkaren med en fråga. Ange modell, kalibrar och tillverkningsnummer i mejelt, så kan de hitta det i arkivet.

F.
Hej.
Det brukar stå stämplat på kulpipan. Exempel. 15 gram stmg, 4,6 gram TM, 6,0gram KS, 11,2gram TIG etc.
Hoppas det hjälper dig.
Mvh Peter[/quote]

Det finns ingenting sådan märkning, däremot finns det en nummer 290 och Bokstäverna B A C . Men de är skrivna en bit ifrån varandra.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Vi jägare skrev:
PGF skrev:Hej.
Hoppas det hjälper dig.
Mvh Peter
Det finns ingenting sådan märkning, däremot finns det en nummer 290 och Bokstäverna B A C . Men de är skrivna en bit ifrån varandra.
Tyvärr upphörde tyskarna med den trevliga och förnuftiga stämplingen av kuldata för länge sedan.

Bokstäverna är årsstämplar om två står omedelbart intill varandra. A-K motsvarar 0-9. I år BK, nästa år CA.https://www.beschussamt-ulm.de/beschuss ... p?lvl=2013

Är det en bössa från DDR - alltså Merkel eller Simson - står troligen 290 för februari 1990 - månad + år. Men den stämplingen upphörde vid återföreningen i oktober -90.

Det är inga större problem att få besked om vilken ammo som använts. Man får snabbt svar på mejlet.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

PGF

Inlägg av PGF »

Ja så kan det ju vara Fritz. Den nyaste drillingen jag har är en -60 talare. Och där står det. Österrikarna var duktigare med den fina traditionen
God Jul på er!

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Jag har en Sauer från -67, där står inget om kulvikter eller kultyp den är reglad med.

Inte heller kunde Sauer svara på frågan då dom uppgav att bössan var för gammal för att det skulle finnas i arkiv.
Senast redigerad av 1 Filfrasen, redigerad totalt 20 gånger.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

Vi jägare

Inlägg av Vi jägare »

Fritz Kraut skrev:
Vi jägare skrev:
PGF skrev:Hej.
Hoppas det hjälper dig.
Mvh Peter
Tyvärr upphörde tyskarna med den trevliga och förnuftiga stämplingen av kuldata för länge sedan.

Bokstäverna är årsstämplar om två står omedelbart intill varandra. A-K motsvarar 0-9. I år BK, nästa år CA.https://www.beschussamt-ulm.de/beschuss ... p?lvl=2013

Är det en bössa från DDR - alltså Merkel eller Simson - står troligen 290 för februari 1990 - månad + år. Men den stämplingen upphörde vid återföreningen i oktober -90.

Det är inga större problem att få besked om vilken ammo som använts. Man får snabbt svar på mejlet.

F.
Bössan det gäller är en krieghoff trumpf. Så jag tror inte att 290 och bokstäverna. B. A. C. Är ålder bestämningen på vapnet, för den är åldersstämplad med HG som borde stå för 1986.Så de siffrorna står nog för något annat men vad?

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Vi jägare skrev: Bössan det gäller är en krieghoff trumpf. Så jag tror inte att 290 och bokstäverna. B. A. C. Är ålder bestämningen på vapnet, för den är åldersstämplad med HG som borde stå för 1986.Så de siffrorna står nog för något annat men vad?
kolla om siffrorna motsvarar de tre sista i vapennumret.

B.A.C. kan vara några interna stämplar hos Krieghoff. Ungefär som ekipörsbokstaven hos Husqvarna, signaturen för den vapenmästare som ansvarade för slutmonteringen av vapnet.

Men hos Krieghoff kan du säkert få besked om inskjutningsammon.

F.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Filfrasen skrev:Jag har en Sauer från -67, där står inget om kulvikter eller kultyp den är reglad med.

Inte heller kunde Sauer svara på frågan då dom uppgav att bössan var för gammal för att det skulle finnas i arkiv.
Var det en Sauer från Eckernförde eller en från Suhl? Den saken kan ha viss betydelse.

Sauer&Sohn i Suhl fanns inte efter krigsslutet. De flyttade till en nedlagd torpedfabrik i Eckernförde utanför Kiel. De bössor som såldes med namnet Sauer & Sohn, Suhl. här i Sverige fick namnstämpeln av en importör som ägde Sauernamnet i Sverige. De bössorna borde man kunna efterforska hos Merkel, eftersom de liksom Merkel tillverkades av det östtycka kombinatet Thälmann-Werke i Suhl.

F.

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Min är en Västtysk rackare, modellen är 3000.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Filfrasen skrev:Min är en Västtysk rackare, modellen är 3000.
Bra drilling - har haft en.

Märkligt att Sauer inte har data om bössan. en gång i tiden mejlade jag sauer om min dåvarande drilling och fick detta svar: "der besagte Drilling Nr. F 15 1XX wurde im Jahre 1974 produziert und im Dezember 1974 nach Schweden ausgeliefert." (Nämnda drilling tillverkades år 1974 och levererades i december 1974 till Sverige) Men jag frågade aldrig om kulvikten.

I regel är väl inte kulvikten något problem. Har man problem med höjdläget, räcker det att byta korn. Det är lurigare om kulan slår fel i sidled.

F.

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inlägg av Filfrasen »

Fritz Kraut skrev:
Filfrasen skrev: I regel är väl inte kulvikten något problem. Har man problem med höjdläget, räcker det att byta korn. Det är lurigare om kulan slår fel i sidled.

F.
Min slog 2cm sida men rätt i höjd med öppna riktmedel med RWS TIG på 50m.

Jag löste det att vidga skåran i siktet någon tiondel med en nålfil år rätt håll, på köpet fick jag lite "luft" i siktbilden som i mitt fall vart en förbättring.

nicklas blr

Inlägg av nicklas blr »

Hejsan är på jakt efter en drilling igen efter att ha vare utan ett tag. Är ute efter en sauer and sohn / Melker dock undrar jag mellan vilka år var de som dom hade sämmre kvalité efter krigstiden? Och vilket år slutade DDR att ha ett finger i smeten årtal? De är mäst av ren nyfikenhet den sista frågan mvh Nicklas
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

Jag har möjligheten att köpa en Merkel Suhl (står GDR också på pipan) 12/70,12/70, 7x57r av en bekant. Hakmontage inkl ringar men ingen kikare.
Jag vet att dom kunniga oftast avråder från östtyskdrillingar, men det känns som ett tillfälle då jag dels känner säljaren och dels så är kolven väldigt rak och passar mig bra (jag är vänsterskytt).
Den har nog varken varit använd eller fått någon kärlek på ett tag, men känns inte glappig eller någon annan mekanisk defekt som jag (som lekman) kan se. En spricka finns i kolven från den undre skruven till bakkappan och frammåt (syns svagt på ena bilden). Men den oroar mig inte, den lagar jag själv. Jag ska givetvis låna hem den och kolla samskjutning, "pipstegring" mm. Och eventuellt lämna den till en vapentekniker för översyn.
Jag undrar:
1. när den är tillverkad (och var)
2. vad mer än det jag nämnt bör/kan jag kolla själv
3. Säljaren vill ha ett bud, så vad är rimligt att ge för den? en egen tanke var 8-9000kr i nuvarande skick?
Tacksam för svar!
/Anton
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vänsterskytt!
Gillar mina Tikkor mm :)
Söker klass1 drilling i vänster.

Pebe

Inlägg av Pebe »

Fick luftat min Neptun idag .
Efter 50 minuters drev, blir något extra gott för hunden ikväll.Bild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
CG 3000 .308 Win.
Krieghoff Neptun 16/16-7x65R.
Merkel 12/12.
Mannlicher 358 WIn.
PBGV Hugo (SE JCH) (SE UCH) (SE VCH)
BFDB Molly (SE JCH)

nicklas blr

Inlägg av nicklas blr »

Torberntsson skrev:Jag har möjligheten att köpa en Merkel Suhl (står GDR också på pipan) 12/70,12/70, 7x57r av en bekant. Hakmontage inkl ringar men ingen kikare.
Jag vet att dom kunniga oftast avråder från östtyskdrillingar, men det känns som ett tillfälle då jag dels känner säljaren och dels så är kolven väldigt rak och passar mig bra (jag är vänsterskytt).
Den har nog varken varit använd eller fått någon kärlek på ett tag, men känns inte glappig eller någon annan mekanisk defekt som jag (som lekman) kan se. En spricka finns i kolven från den undre skruven till bakkappan och frammåt (syns svagt på ena bilden). Men den oroar mig inte, den lagar jag själv. Jag ska givetvis låna hem den och kolla samskjutning, "pipstegring" mm. Och eventuellt lämna den till en vapentekniker för översyn.
Jag undrar:
3. Säljaren vill ha ett bud, så vad är rimligt att ge för den? en egen tanke var 8-9000kr i nuvarande skick?
Tacksam för svar!
/Anton

Tycker de står 1172 å de betyder november 1972 kolla även på andra sidan på den bakre låsklacken där finns de en kvalitet stämpel.
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

nicklas blr skrev:
Torberntsson skrev:Jag har möjligheten att köpa en Merkel Suhl (står GDR också på pipan) 12/70,12/70, 7x57r av en bekant. Hakmontage inkl ringar men ingen kikare.
Jag undrar:
Tacksam för svar!
/Anton
Tycker de står 1172 å de betyder november 1972 kolla även på andra sidan på den bakre låsklacken där finns de en kvalitet stämpel.
Låter rimligt med årtalet. jag hade en bild till, är det denna stämpeln du menar? och har inte alla vapnen som lämnat fabrik "kvalitetsstämpeln då? :o
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vänsterskytt!

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Kvalitetsstämpeln från de åren har tyvärr, såvitt jag kunnat utröna, inget med kvalitet att göra. Den var då en ren del i planekonomin och ett viss andel av produktionen stämplades med "prima exportkvalitet".
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Jag vet att dom kunniga oftast avråder från östtyskdrillingar, men det känns som ett tillfälle då jag dels känner säljaren och dels så är kolven väldigt rak och passar mig bra (jag är vänsterskytt).---
1. Hak med ringar men ingen kikare ska skamprutas. Det är enbart skamligt att montera av kikaren och behålla den, eftersom det nästan alltid är omöjligt att hitta en kikare som passar i ringarna. Diameter på objektiv och tub ska stämma, och dessutom ska dels ögonavståndet stämma, dels kikaren vara lång nog att nå främre ringen utan att vara för lång så att kikaren hindras att tas ur haket.

2. Vänsterskytt och högerkolv funkar inte. Antingen får du acceptera att skjuta bom med hagelskotten och få smärtsam stryk av kolven, eller lära dig att skjuta från höger axel. (Det går att skjuta från "fel" axel med skapligt resultat. själv klarar jag att skjuta från vänster istället för höger axel - om jag har en vänsterbössa. Folk är i regel mer ambidextrösa än vad de tror, men sålänge man inte tror att det går, så går det inte. Prova och se!)

3. Pruta bössan. Max femtusen med montage utan ringar. :twisted: Eller leta reda på en hyfsad vänsterdrilling till hyggligt pris.

F.

MrPikehunter

Inlägg av MrPikehunter »

Hej
Köpte en Simson i kal 20/20 6,5 x57R. Fasen vad nöjd jag är med den, fin balans, perfekt hakmonterad kikare.
Med Winchester super speed 2:or faller allt.
So far ett antal rådjur, harar och rävar :)

Med vänlig hälsning
JP

Torberntsson

Inlägg av Torberntsson »

Fritz Kraut skrev:
Jag vet att dom kunniga oftast avråder från östtyskdrillingar, men det känns som ett tillfälle då jag dels känner säljaren och dels så är kolven väldigt rak och passar mig bra (jag är vänsterskytt).---
1. Hak med ringar men ingen kikare ska skamprutas. Det är enbart skamligt att montera av kikaren och behålla den, eftersom det nästan alltid är omöjligt att hitta en kikare som passar i ringarna. Diameter på objektiv och tub ska stämma, och dessutom ska dels ögonavståndet stämma, dels kikaren vara lång nog att nå främre ringen utan att vara för lång så att kikaren hindras att tas ur haket.

2. Vänsterskytt och högerkolv funkar inte. Antingen får du acceptera att skjuta bom med hagelskotten och få smärtsam stryk av kolven, eller lära dig att skjuta från höger axel. (Det går att skjuta från "fel" axel med skapligt resultat. själv klarar jag att skjuta från vänster istället för höger axel - om jag har en vänsterbössa. Folk är i regel mer ambidextrösa än vad de tror, men sålänge man inte tror att det går, så går det inte. Prova och se!)

3. Pruta bössan. Max femtusen med montage utan ringar. :twisted: Eller leta reda på en hyfsad vänsterdrilling till hyggligt pris.

F.
Hej Frits!
Ringar finns och ska medfölja men har ännu inte sett dom själv. Kikaren som tillhört användes inte pga att det var "mjölke" i den (har inte sett den själv heller).
Vad anser du skäligt pris med ringar utan kikare isåfall??
Jag vill ha ett rödpunktsikte, och har för mig jag läst nånstans att du skrev att det fanns fästen som endast sitter i bakre hakbasen, stämmer det?
Isåfall, måste det då passas in för att bli skottfast eller är det endast nödvändigt om man ska ha det repeterbart (alltså kunna byta utan att skottställa)?
Enklast är väl att borra i spången och göra ett mer permanent montage, vilket känns lite bryskt när haket ändå finns?
Vänsterskytt!