Chatgpt har problem med läsförståelsen också, båda villkoren behöver vara uppfyllda, det är inte eller.GurraMackesson skrev: 19 jul 2025, 21:19 (Min läsförståelse är halvbra så en sån här text blir lite mer tydlig för mig och kanske nån annan intresserad.)
Mvh Marcus
Ruger PC Carbine-klubben
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
-
Lord_Json
Re: Ruger PC Carbine-klubben
-
GurraMackesson
Aha där ser man! Bra observerat (eller dåligt av migLord_Json skrev: 19 jul 2025, 21:36Chatgpt har problem med läsförståelsen också, båda villkoren behöver vara uppfyllda, det är inte eller.GurraMackesson skrev: 19 jul 2025, 21:19 (Min läsförståelse är halvbra så en sån här text blir lite mer tydlig för mig och kanske nån annan intresserad.)
Mvh Marcus
-
Björn Paddington
I den här omgången ja. Men det är nog bara början.GurraMackesson skrev: 19 jul 2025, 20:31 Tusen tack för svar allesammans! Det verkar ju än så länge lovande om jag tyder texten rätt.![]()
-
Lord_Json
AI är ett bra verktyg men det har sina begränsningar.GurraMackesson skrev: 19 jul 2025, 22:28 Aha där ser man! Bra observerat (eller dåligt av mig), det står OCH i texten om man läser noggrant ja. Då verkar det ju ännu positivare för ett fortsatt andrahandsvärde! (tar bort min dåliga sammanfattning )
![]()
Lite utanför trådens område men man får sitta med många skopor salt när man använder det
- Islänningen
Ruger PCC sitter säkert.
Vilkoren är ju "Centralantänd pistolammunition i GRÖVRE kaliber än 9mm eller centralantänd gevärsammunition och ett löstagbart magasin...."
Vilkoren är ju "Centralantänd pistolammunition i GRÖVRE kaliber än 9mm eller centralantänd gevärsammunition och ett löstagbart magasin...."
Tikka T3 8X57IS, Pard FT32
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Diamondback RPT-223 Custom, LW-pipa, Arken EPL4 6-24X50 FFP
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
-
asdfg
Detta öppnar ju för de kaliforniska varianterna av AR15 som kan ha ett fast monterat magasin som man fyller på från sidanIslänningen skrev: 20 jul 2025, 16:19 Ruger PCC sitter säkert.
-
Jorgennn
Det borde ju göra det, men dessa kommer inte tillåtas pga utseendet fast de säger att det INTE är utseendet det handlar omasdfg skrev: 20 jul 2025, 19:49Detta öppnar ju för de kaliforniska varianterna av AR15 som kan ha ett fast monterat magasin som man fyller på från sidanIslänningen skrev: 20 jul 2025, 16:19 Ruger PCC sitter säkert.
-
Swaghetti_yolonese
Jag kanske sprider rykten nu, men fanns inte ett förslag på en ”ventil” för att godtyckligt förvägra licenser på vissa vapen som är dunderfarliga, där AR-9 användes som exempel? PCC ser väl så pass farlig ut att de lär åka med på den räkmackan så att säga.Islänningen skrev: 20 jul 2025, 16:19 Ruger PCC sitter säkert.
- Zarkow
Det är korrekt, vapenutredningen valde att inkludera en ventil så att AR-9 kunde bli förbjuden på PMs egna bevåg - samt alla andra vapen i framtiden som PM inte gillar. Om detta går igenom när lagändringen kommer så kommer vi ha samma situation som i Kanada där polisen kan förbjuda vapen, vilka som helst, helt på eget bevåg. Vilket troligen är JuD´s mål.Swaghetti_yolonese skrev: 21 jul 2025, 10:12Jag kanske sprider rykten nu, men fanns inte ett förslag på en ”ventil” för att godtyckligt förvägra licenser på vissa vapen som är dunderfarliga, där AR-9 användes som exempel? PCC ser väl så pass farlig ut att de lär åka med på den räkmackan så att säga.Islänningen skrev: 20 jul 2025, 16:19 Ruger PCC sitter säkert.
- Rödöga
Får man snabba på och se till att jag får de licenser jag behöver då.Zarkow skrev: 21 jul 2025, 10:53Det är korrekt, vapenutredningen valde att inkludera en ventil så att AR-9 kunde bli förbjuden på PMs egna bevåg - samt alla andra vapen i framtiden som PM inte gillar. Om detta går igenom när lagändringen kommer så kommer vi ha samma situation som i Kanada där polisen kan förbjuda vapen, vilka som helst, helt på eget bevåg. Vilket troligen är JuD´s mål.Swaghetti_yolonese skrev: 21 jul 2025, 10:12Jag kanske sprider rykten nu, men fanns inte ett förslag på en ”ventil” för att godtyckligt förvägra licenser på vissa vapen som är dunderfarliga, där AR-9 användes som exempel? PCC ser väl så pass farlig ut att de lär åka med på den räkmackan så att säga.Islänningen skrev: 20 jul 2025, 16:19 Ruger PCC sitter säkert.
Jakt sökes i eller i närheten av Halland
-
Lord_Json
Finns ju olika versioner.Swaghetti_yolonese skrev: 21 jul 2025, 10:12 PCC ser väl så pass farlig ut att de lär åka med på den räkmackan så att säga.
Min såg inte extra farlig ut när jag köpte den.
Fast den ser inte ut så längre
-
asdfg
Zarkow skrev: 21 jul 2025, 10:53Det är korrekt, vapenutredningen valde att inkludera en ventil så att AR-9 kunde bli förbjuden på PMs egna bevåg - samt alla andra vapen i framtiden som PM inte gillar. Om detta går igenom när lagändringen kommer så kommer vi ha samma situation som i Kanada där polisen kan förbjuda vapen, vilka som helst, helt på eget bevåg. Vilket troligen är JuD´s mål.Swaghetti_yolonese skrev: 21 jul 2025, 10:12Jag kanske sprider rykten nu, men fanns inte ett förslag på en ”ventil” för att godtyckligt förvägra licenser på vissa vapen som är dunderfarliga, där AR-9 användes som exempel? PCC ser väl så pass farlig ut att de lär åka med på den räkmackan så att säga.Islänningen skrev: 20 jul 2025, 16:19 Ruger PCC sitter säkert.
Har du en länk till den texten? Jag har för mig att jag sett den innan.
- Zarkow
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ou-202431/asdfg skrev: 21 jul 2025, 15:58 Har du en länk till den texten? Jag har för mig att jag sett den innan.
Det finns vissa halvautomatiska gevär som inte godkändes för jakt
före ändringen av Naturvårdsverkets föreskrifter och som inte heller
träffas av den nu föreslagna bestämmelsen. Det gäller exempelvis skjut-
vapen av typen AR-9. Dessa vapen bygger på AR-plattformen men
är utformade för användning av pistolammunition i kaliber 9 milli-
meter. Vapnen var inte tillåtna för jakt före ändringen och bör enligt
vår uppfattning inte vara det i framtiden heller. De skäl som anförts
om riskerna med AR-10 och AR-15 gäller i huvudsak även AR-9. Vi
har dock inte sett någon möjlighet att utforma bestämmelsen på ett
bra sätt som gör att den omfattar AR-9 men inte vissa typer av vapen
som var tillåtna redan före ändringen av Naturvårdsverkets föreskrif-
ter. Vi gör i stället bedömningen att tillstånd att inneha skjutvapen
av AR-9-typ för jakt bör nekas med stöd av den ventil som vi föreslår
i avsnitt 20.8.
20.8
Det behövs även en ventil för oproportionerligt
samhällsfarliga skjutvapen
Bedömning: Det generella utrymmet för tillståndsmyndigheten
att neka tillstånd till innehav av särskilt samhällsfarliga skjutvapen
bör förtydligas i den nya vapenlagen.
Förslag: Tillstånd till innehav av ett skjutvapen ska inte få ges om
innehav för det avsedda ändamålet av den sortens vapen innebär
en risk för allmän ordning och säkerhet som är oproportionerlig
i förhållande till nyttan för ändamålet.
Den nu föreslagna bestämmel-
sen bör tillämpas på vapenmodeller som inte var tillåtna för jakt före
ändringen av Naturvårdsverkets föreskrifter i augusti 2023, men som
av regleringstekniska skäl inte omfattas av den bestämmelse vi före-
slår i avsnitt 20.7.1. Ett exempel på sådana skjutvapen är AR-9, som
liksom tidigare inte bör vara tillåtna för jakt.
Bedömningen enligt den föreslagna bestämmelsen kan utmynna
i att en viss sorts vapen inte kan tillåtas för något ändamål, eller att
vissa ändamål kan godtas men inte andra. Avgörande blir hur intresse-
avvägningen utfaller mellan de risker som innehavet innebär och de
skäl som talar för att innehav ska tillåtas för ändamålet i fråga.
-
Magpul
Vilken statistiskt bevisad risk för allmän ordning och säkerhet är det dem hänvisa till? Jag vet redan svaret på denna fråga men att man försöker hänvisa till något som inte finns är inte bara oärligt utan rent av antidemokratiskt.Zarkow skrev: 21 jul 2025, 16:33https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ou-202431/asdfg skrev: 21 jul 2025, 15:58 Har du en länk till den texten? Jag har för mig att jag sett den innan.
Det finns vissa halvautomatiska gevär som inte godkändes för jakt
före ändringen av Naturvårdsverkets föreskrifter och som inte heller
träffas av den nu föreslagna bestämmelsen. Det gäller exempelvis skjut-
vapen av typen AR-9. Dessa vapen bygger på AR-plattformen men
är utformade för användning av pistolammunition i kaliber 9 milli-
meter. Vapnen var inte tillåtna för jakt före ändringen och bör enligt
vår uppfattning inte vara det i framtiden heller. De skäl som anförts
om riskerna med AR-10 och AR-15 gäller i huvudsak även AR-9. Vi
har dock inte sett någon möjlighet att utforma bestämmelsen på ett
bra sätt som gör att den omfattar AR-9 men inte vissa typer av vapen
som var tillåtna redan före ändringen av Naturvårdsverkets föreskrif-
ter. Vi gör i stället bedömningen att tillstånd att inneha skjutvapen
av AR-9-typ för jakt bör nekas med stöd av den ventil som vi föreslår
i avsnitt 20.8.20.8
Det behövs även en ventil för oproportionerligt
samhällsfarliga skjutvapen
Bedömning: Det generella utrymmet för tillståndsmyndigheten
att neka tillstånd till innehav av särskilt samhällsfarliga skjutvapen
bör förtydligas i den nya vapenlagen.
Förslag: Tillstånd till innehav av ett skjutvapen ska inte få ges om
innehav för det avsedda ändamålet av den sortens vapen innebär
en risk för allmän ordning och säkerhet som är oproportionerlig
i förhållande till nyttan för ändamålet.Den nu föreslagna bestämmel-
sen bör tillämpas på vapenmodeller som inte var tillåtna för jakt före
ändringen av Naturvårdsverkets föreskrifter i augusti 2023, men som
av regleringstekniska skäl inte omfattas av den bestämmelse vi före-
slår i avsnitt 20.7.1. Ett exempel på sådana skjutvapen är AR-9, som
liksom tidigare inte bör vara tillåtna för jakt.
Bedömningen enligt den föreslagna bestämmelsen kan utmynna
i att en viss sorts vapen inte kan tillåtas för något ändamål, eller att
vissa ändamål kan godtas men inte andra. Avgörande blir hur intresse-
avvägningen utfaller mellan de risker som innehavet innebär och de
skäl som talar för att innehav ska tillåtas för ändamålet i fråga.
Förövrigt har pc carbine med 18" pipa slutat tillverkas, så ni som har dessa borde hålla i dem tills vi vet hur detta slutar.
- Zarkow
Det handlar inte om fakta, så statistik är inte relevant att peka på.Magpul skrev: 21 jul 2025, 17:20 Vilken statistiskt bevisad risk för allmän ordning och säkerhet är det dem hänvisa till? Jag vet redan svaret på denna fråga men att man försöker hänvisa till något som inte finns är inte bara oärligt utan rent av antidemokratiskt.
Förövrigt har pc carbine med 18" pipa slutat tillverkas, så ni som har dessa borde hålla i dem tills vi vet hur detta slutar.
"You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place."
Edit: Notering är med att FOI inte håller med om att AR-9 skall behandlas speciellt:
https://www.regeringen.se/contentassets ... ut-foi.pdf
FOI noterar att det kan vara inkonsekvent att med denna ”ventil för
oproportionerligt samhällsfarliga vapen” förbjuda vapen av AR-9 typ för jakt (se s.
767) när vapen med fullt jämförbar funktionalitet, t.ex. Ruger PC Carbine, tillåts.
-
Mr redneck
Well, you can't fix stupid. Som vi säger hemma i staterna. Ett uttryck som sammanfattar det mestaZarkow skrev: 21 jul 2025, 17:51Det handlar inte om fakta, så statistik är inte relevant att peka på.Magpul skrev: 21 jul 2025, 17:20 Vilken statistiskt bevisad risk för allmän ordning och säkerhet är det dem hänvisa till? Jag vet redan svaret på denna fråga men att man försöker hänvisa till något som inte finns är inte bara oärligt utan rent av antidemokratiskt.
"You cannot reason a person out of a position he did not reason himself into in the first place."
Edit: Notering är med att FOI inte håller med om att AR-9 skall behandlas speciellt:
oproportionerligt samhällsfarliga vapen” förbjuda vapen av AR-9 typ för jakt (se s.
767) när vapen med fullt jämförbar funktionalitet, t.ex. Ruger PC Carbine, tillåts.
Och som tyvärr sitter som en smäck i sammanhanget.
Now they're tryin' to take my guns away
And that would be just fine
If you take 'em away from the criminals first
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
-
Magpul
Som tillägg till FOI's uttalande så har en AR9 aldrig används i brott i Sverige, något som tyvärr inte går att säga om pc carbine (Rydboholm 2021).Zarkow skrev: 21 jul 2025, 17:51Det handlar inte om fakta, så statistik är inte relevant att peka på.Magpul skrev: 21 jul 2025, 17:20 Vilken statistiskt bevisad risk för allmän ordning och säkerhet är det dem hänvisa till? Jag vet redan svaret på denna fråga men att man försöker hänvisa till något som inte finns är inte bara oärligt utan rent av antidemokratiskt.
-
Lord_Json
Då är det ju givet att pc carbine ska vara tillåten och AR9 förbjudas enligt gällande logik.Magpul skrev: 21 jul 2025, 19:16 Som tillägg till FOI's uttalande så har en AR9 aldrig används i brott i Sverige, något som tyvärr inte går att säga om pc carbine (Rydboholm 2021).
- Islänningen
Laddat lite jaktammo för PCC'n 147gr Hornady XTP subsonic.
Då bössan har ett rödpunktsikte som är inställt för 95gr Frangible kulor och 100m, så är jag nöjd med träffarna, både på 25 och 50 meter. 298.2 m/s medelhastighet. Kan skruva på den lite till.
Då bössan har ett rödpunktsikte som är inställt för 95gr Frangible kulor och 100m, så är jag nöjd med träffarna, både på 25 och 50 meter. 298.2 m/s medelhastighet. Kan skruva på den lite till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Islänningen den 06 aug 2025, 19:11, redigerad totalt 1 gång.
Tikka T3 8X57IS, Pard FT32
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
-
Mr redneck
Ser fint ut, tycker du att det smäller bakåt i de hastigheterna? Jag märkte stor skillnad från under 300m/s till ca 325 där jag försöker ligga. Kanske skiljer på krut men jag tror att ju närmare man ligger på gränsen till "fullfart" desto bättre dvs kulan lämnar pipan så snabbt som möjligt.
Now they're tryin' to take my guns away
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.