Inte till Blr, men jag har hanterat dem på några vapen. Det är förmodligen den sämsta produkt Leupold levererat. Fippliga att hantera och ömtåliga. Välj något bättre!
The Distinguished Levergunning Society of Robsoft
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
- Fritz Kraut
- Moderator
Re: The Distinguished Levergunning Society of Robsoft
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
-
Jimmppaann
Vad skulle du rekommendera med samma funktion?Fritz Kraut skrev: 12 jun 2025, 13:31Inte till Blr, men jag har hanterat dem på några vapen. Det är förmodligen den sämsta produkt Leupold levererat. Fippliga att hantera och ömtåliga. Välj något bättre!
Har haft Leupold QR flera år och det har fungerat bra men finns säkert bättre.
- Fritz Kraut
- Moderator
Jag använder själv Leupolds Qrw och Weavers Grand Slam på Weavers stålklackar på min studsare, och det är stabilt och bra. Men Grand Slam ringarna är lite klenare än Leupolds Qrw, och jag har dem bara på ett 1,5-4x.Jimmppaann skrev: 12 jun 2025, 22:12Vad skulle du rekommendera med samma funktion?Fritz Kraut skrev: 12 jun 2025, 13:31Inte till Blr, men jag har hanterat dem på några vapen. Det är förmodligen den sämsta produkt Leupold levererat. Fippliga att hantera och ömtåliga. Välj något bättre!
Leupolds Qrw har blivit ganska dyra, men det finns flera märken med samma konstruktionsmodell. Mina Qrw har hängt med några år nu och har hittills varit pålitliga.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
-
Jimmppaann
Det blev ett test av leupold QR ändå, då dessa tjänat mig väl innan.Fritz Kraut skrev: 13 jun 2025, 07:14Jag använder själv Leupolds Qrw och Weavers Grand Slam på Weavers stålklackar på min studsare, och det är stabilt och bra. Men Grand Slam ringarna är lite klenare än Leupolds Qrw, och jag har dem bara på ett 1,5-4x.Jimmppaann skrev: 12 jun 2025, 22:12Vad skulle du rekommendera med samma funktion?Fritz Kraut skrev: 12 jun 2025, 13:31
Inte till Blr, men jag har hanterat dem på några vapen. Det är förmodligen den sämsta produkt Leupold levererat. Fippliga att hantera och ömtåliga. Välj något bättre!
Leupolds Qrw har blivit ganska dyra, men det finns flera märken med samma konstruktionsmodell. Mina Qrw har hängt med några år nu och har hittills varit pålitliga.
Jag köpte bar-baser 51223 och det verkar fungera, montage mässigt iaf.
Kvar att skjuta in.
Dock värt att notera att det är på håret att aimpoint QR skenan fungerar då måttet mellan baserna är så kort. Det ser ut att hålla men ska ge det ett par skott innan jag vågar säga bu eller bä.
-
Photon
Stolt ägare till en Rossi Winchester 1892 (44Mag) här 
Fortfarande inte vant mig vid buckhornsiktet så den har inte lämnat inskjutningen ännu =D
Fortfarande inte vant mig vid buckhornsiktet så den har inte lämnat inskjutningen ännu =D
- Dandy
Letar efter bygel fortfarande . Gärna marlin, krav optikmöjlighet å klass 1.nån med något tips?
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.
- k-Hornet
Behöver nog kolla nya glasögon. Igen.
Läste för Nte gången The Disturbing Levergunning Society of Robsoft.
Läste för Nte gången The Disturbing Levergunning Society of Robsoft.
A Smith&Wesson beats four aces
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
- Fritz Kraut
- Moderator
k-Hornet skrev: 07 jul 2025, 21:01 Behöver nog kolla nya glasögon. Igen.
Läste för Nte gången The Disturbing Levergunning Society of Robsoft.![]()
Det är disturbing för trådskaparen också. Den nya åttavapensgarderoben måste när politiken fått ändan ur vagnen betyda en bygel igen. Just nu är tråden bara disturbing - det måste ändras.
-
Mr redneck
Har provat lite olika men min senaste marlin 1895 SBL rugertillverkad är en fullträff. Dom har tagit allt på den gamla SBL och gjort det bättre. Vill man ha en bygel i tex 308w är browning BLR en bra bössa, gärna de äldre om man vill ha lite mer tradionellt stuk.Dandy skrev: 07 jul 2025, 09:31 Letar efter bygel fortfarande . Gärna marlin, krav optikmöjlighet å klass 1.nån med något tips?
Now they're tryin' to take my guns away
And that would be just fine
If you take 'em away from the criminals first
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
- k-Hornet
Bara -en-?Fritz Kraut skrev: 07 jul 2025, 23:09k-Hornet skrev: 07 jul 2025, 21:01 Behöver nog kolla nya glasögon. Igen.
![]()
![]()
![]()
Det är disturbing för trådskaparen också. Den nya åttavapensgarderoben måste när politiken fått ändan ur vagnen betyda en bygel igen. Just nu är tråden bara disturbing - det måste ändras.
A Smith&Wesson beats four aces
- Fritz Kraut
- Moderator
En men en 1895. Den riktiga, inte Ruger-Marlins flugsmälla.k-Hornet skrev: 09 jul 2025, 17:47Bara -en-?Fritz Kraut skrev: 07 jul 2025, 23:09k-Hornet skrev: 07 jul 2025, 21:01 Behöver nog kolla nya glasögon. Igen.
![]()
![]()
![]()
Det är disturbing för trådskaparen också. Den nya åttavapensgarderoben måste när politiken fått ändan ur vagnen betyda en bygel igen. Just nu är tråden bara disturbing - det måste ändras.![]()
![]()
![]()
-
Mr redneck
Jm stämpling i all ära men rugers marlin är ett strå vassareFritz Kraut skrev: 09 jul 2025, 18:38En men en 1895. Den riktiga, inte Ruger-Marlins flugsmälla.k-Hornet skrev: 09 jul 2025, 17:47Bara -en-?Fritz Kraut skrev: 07 jul 2025, 23:09
![]()
![]()
![]()
Det är disturbing för trådskaparen också. Den nya åttavapensgarderoben måste när politiken fått ändan ur vagnen betyda en bygel igen. Just nu är tråden bara disturbing - det måste ändras.![]()
![]()
![]()
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
- Fritz Kraut
- Moderator
Skrev jag att det var Marlin jag menade?Mr redneck skrev: 09 jul 2025, 20:09Jm stämpling i all ära men rugers marlin är ett strå vassare. Inget slår en sen1800/tidig1900 marlin då det var på riktigt, kanske inte lika slitstarka eller tåliga men inget modernt slår den känslan.
![]()
Nu håller jag visserligen med dig om den riktiga, ursprungliga Marlin 1895, men det var Winchester 1895 som jag avsåg. https://youtu.be/TqgupgJzPlQ?si=yFAAG7QLJrJyNmx3
-
Mr redneck
Vadå? Finns det andra tillverkare än marlin som är nåt att ha?Fritz Kraut skrev: 09 jul 2025, 20:53Skrev jag att det var Marlin jag menade?Mr redneck skrev: 09 jul 2025, 20:09Jm stämpling i all ära men rugers marlin är ett strå vassare. Inget slår en sen1800/tidig1900 marlin då det var på riktigt, kanske inte lika slitstarka eller tåliga men inget modernt slår den känslan.
![]()
![]()
Nu håller jag visserligen med dig om den riktiga, ursprungliga Marlin 1895, men det var Winchester 1895 som jag avsåg. https://youtu.be/TqgupgJzPlQ?si=yFAAG7QLJrJyNmx3
Min hjärna var lite för snabb att dra en slutsats av det du skrev, en 1886 med heloctagonal pipa och fullångt magasin i .50 express/50-110 vore inte heller helt fel.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
- dptrapper
Jag smyger in som ny medlem här med min nyköpta Win 9422 XTR i 22 mag 
----------------------------------------------------------
- Noldorin
Har en JM 1895 SBL som jag köpte då de lanserades (och kom till Sverige) 2009(?). Mycket bra passning trä/metall, rent trycke och mekanismen är som smör + stänger med ett distinkt "klick". Kände på flera exemplar i butik under Remington-tiden och det kändes knappt som samma bössa varken visuellt eller i mekanismen, men det var nog bottenåren, enligt uppgift blev det sedan något bättre. Har inte känt på någon Ruger-variant än men det låter som de är tillbaka på rätt spår.
Väntar lite på att de ska lansera en 1894 Cowboy i .357 med åttakantig pipa och utan pipband. De har en 1894 Trapper i SBL-stil nu som tyvärr har för kort pipa, möjligt de kör på denna konfiguration istället för de gamla Cowboy-varianterna.
Väntar lite på att de ska lansera en 1894 Cowboy i .357 med åttakantig pipa och utan pipband. De har en 1894 Trapper i SBL-stil nu som tyvärr har för kort pipa, möjligt de kör på denna konfiguration istället för de gamla Cowboy-varianterna.
- Faidros
Nån som vet om denna Henry tas hem
till nån svensk butik?
https://www.outdoorlife.com/guns/henry- ... me-review/
En sådan i 300blk torde ju vara en trevlig sak
med lång livstid på pipan också
till nån svensk butik?
med lång livstid på pipan också
------------------
En hatt och en Winchester 94.
-
Mr redneck
Jag har för mig vildsvin.se hade ett par för nåt år sen, tror den hette henry long ranger och var som en BLR fast i .223. Dom säljer henry och borde inte vara omöjliga, dom tog hem min mossberg retrograde innan dom hade den på hemsidan.Faidros skrev: 10 jul 2025, 15:21 Nån som vet om denna Henry tas hem
till nån svensk butik?
med lång livstid på pipan också![]()
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
- Faidros
Denna har en ny konstruktion står det, inte en long ranger alltså.Mr redneck skrev: 10 jul 2025, 17:10Jag har för mig vildsvin.se hade ett par för nåt år sen, tror den hette henry long ranger och var som en BLR fast i .223. Dom säljer henry och borde inte vara omöjliga, dom tog hem min mossberg retrograde innan dom hade den på hemsidan.Faidros skrev: 10 jul 2025, 15:21 Nån som vet om denna Henry tas hem
till nån svensk butik?
------------------
-
Leg_lock
Det verkar som att Jaguargruppen säljer Henry nu. I alla fall Torsbo har dem: https://torsbohandels.com/sv/vapen/kulg ... ikat=10022Faidros skrev: 10 jul 2025, 15:21 Nån som vet om denna Henry tas hem
till nån svensk butik?