Rimligt dela på kostnad - plomberingsintyg
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
-
Rimligt dela på kostnad - plomberingsintyg
Hej
Är i processen att köpa en halvautomat. Säljaren har nu ordnat plomberingsintyg som krävts av polisen och vill att vi delar på summan.
Vad tycker ni? Över 1000 kr kostade det.
Det är ju ett finansiellt beslut jag ej varit delaktig eller överenskommet innan vad det skulle kosta, var man gör det etc.
Det här är mer en principgrej. Säljaren hade problem att förlänga ansökningstiden då han hade svårt att få tag i tider för plombering. När jag då frågade han om han kunde ringa polisen och förlänga ansökan så sa han "nej det är din ansökan du får ringa".
Man blir ju av principskäl sugen på att svara "ditt plomberingsintyg".
Aja, nu låter jag lite som en principgubbe. Vad tycker ni?
Är i processen att köpa en halvautomat. Säljaren har nu ordnat plomberingsintyg som krävts av polisen och vill att vi delar på summan.
Vad tycker ni? Över 1000 kr kostade det.
Det är ju ett finansiellt beslut jag ej varit delaktig eller överenskommet innan vad det skulle kosta, var man gör det etc.
Det här är mer en principgrej. Säljaren hade problem att förlänga ansökningstiden då han hade svårt att få tag i tider för plombering. När jag då frågade han om han kunde ringa polisen och förlänga ansökan så sa han "nej det är din ansökan du får ringa".
Man blir ju av principskäl sugen på att svara "ditt plomberingsintyg".
Aja, nu låter jag lite som en principgubbe. Vad tycker ni?
-
Re: Rimligt dela på kostnad - plomberingsintyg
Jag tycker det är en fråga mellan dig och säljaren och ingen annan kan veta säkert varken vad som sagts eller gjorts utifrån uppgifter från bara en sida. Antingen har ni en överenskommelse om en affär eller så blir det ingen affär för att ni inte kan komma överens. Sen är det ju givetvis en fråga om huruvida pengar redan har bytt hand också.
-
Jojomalx skrev: ↑24 mar 2025, 19:11 Jag tycker det är en fråga mellan dig och säljaren och ingen annan kan veta säkert varken vad som sagts eller gjorts utifrån uppgifter från bara en sida. Antingen har ni en överenskommelse om en affär eller så blir det ingen affär för att ni inte kan komma överens. Sen är det ju givetvis en fråga om huruvida pengar redan har bytt hand också.
Har lämnat handpenning på 1000kr. Kan säljaren neka "försäljningen" även efter godkänd vapenlicens ansökan? Har denne inte skyldighet att sälja då, eftersom jag nu har licensen.
Dumt egentligen att ställa till med någon tvist över småpengar. Tycker bara det är rätt magstarkt.
-
Det är väl lite klurigt när licensen nu är ställd i ditt namn. Sen tycker jag det känns tveksamt att lägga kostnaden på dig som köpare i efterhand, om ni nu inte varit överens om det innan. Har man angett ett pris så har man!
Tikka T3X CTR 308w GRS Bifrost, Stalon X108
Remington 1100
Pulsar Axion 2 XQ35PRO
Remington 1100
Pulsar Axion 2 XQ35PRO
-
Just plomberingsityg är väl något som inte alla har koll på då det inte behövts tidigare. (Också helt horribelt att det ska behövas om den redan är inreggad som godkänd på jakt)paramedic77 skrev: ↑24 mar 2025, 19:38 Det är väl lite klurigt när licensen nu är ställd i ditt namn. Sen tycker jag det känns tveksamt att lägga kostnaden på dig som köpare i efterhand, om ni nu inte varit överens om det innan. Har man angett ett pris så har man!
-
Jo det är sant. Jag har svängt lite och funderat på att betala hela skiten.malx skrev: ↑24 mar 2025, 20:03Just plomberingsityg är väl något som inte alla har koll på då det inte behövts tidigare. (Också helt horribelt att det ska behövas om den redan är inreggad som godkänd på jakt)paramedic77 skrev: ↑24 mar 2025, 19:38 Det är väl lite klurigt när licensen nu är ställd i ditt namn. Sen tycker jag det känns tveksamt att lägga kostnaden på dig som köpare i efterhand, om ni nu inte varit överens om det innan. Har man angett ett pris så har man!
Ensamtstående småbarnspappa verkar det vara, det är ju inte dom bästa tiderna ekonomiskt nu heller
För att dela på en sådan skitsumma känns billigt. Bättre jag betalar rubbet.
-
Är bössan såld som icke plomberad, och för din licensansökan/godkännande så krävs blombering av magasinet? Är det korrekt uppfattat? Hur gick konversationen kring detta?
Någonstans verkar er kommunikation svika och det brukar vara svårt att lägga allt ansvar på den ena parten. Hade du ingen fundering över om plomberingen skulle innebära en kostnad och vem som skulle bära den?
Någonstans verkar er kommunikation svika och det brukar vara svårt att lägga allt ansvar på den ena parten. Hade du ingen fundering över om plomberingen skulle innebära en kostnad och vem som skulle bära den?
- Ryggskott1
De är ju rätt att de är du som köpare som måste ringa för att få förlängd tid.
Beroende på om bössan var till bra pris och det var en bössa jag ville ha och om jag kom bra överens med säljaren och de inte var strul osv så skulle jag kunna tänka mig att betala hälften men egentligen tycker jag att de är säljarens ansvar att ha pappren i ordning och annars dra av för de i priset.
Men om den var oplomberad eller inte plombad på rätt sätt skulle jag inte betala ett öre för att plombera den.
Beroende på om bössan var till bra pris och det var en bössa jag ville ha och om jag kom bra överens med säljaren och de inte var strul osv så skulle jag kunna tänka mig att betala hälften men egentligen tycker jag att de är säljarens ansvar att ha pappren i ordning och annars dra av för de i priset.
Men om den var oplomberad eller inte plombad på rätt sätt skulle jag inte betala ett öre för att plombera den.
- Ryggskott1
Vissa handläggare har krävt de i 10 års tid iallafall..malx skrev: ↑24 mar 2025, 20:03Just plomberingsityg är väl något som inte alla har koll på då det inte behövts tidigare. (Också helt horribelt att det ska behövas om den redan är inreggad som godkänd på jakt)paramedic77 skrev: ↑24 mar 2025, 19:38 Det är väl lite klurigt när licensen nu är ställd i ditt namn. Sen tycker jag det känns tveksamt att lägga kostnaden på dig som köpare i efterhand, om ni nu inte varit överens om det innan. Har man angett ett pris så har man!
-
Jag vet då flera som har köpt begagnade halvautomater utan problem och utan intyg de senaste 10 åren. Var då inte heller något jag själv kände till före nått år sedan trots att jag ju hängt här på forumet länge. Jag köpte för övrigt min ny och inte tror jag att jag fick med något intyg att den är plomberad så hur jag skulle känna till att något sådant skulle behövas för vidare försäljning hade varit väldigt osannolikt om jag nu inte hängde här.Ryggskott1 skrev: ↑24 mar 2025, 22:39Vissa handläggare har krävt de i 10 års tid iallafall..malx skrev: ↑24 mar 2025, 20:03Just plomberingsityg är väl något som inte alla har koll på då det inte behövts tidigare. (Också helt horribelt att det ska behövas om den redan är inreggad som godkänd på jakt)paramedic77 skrev: ↑24 mar 2025, 19:38 Det är väl lite klurigt när licensen nu är ställd i ditt namn. Sen tycker jag det känns tveksamt att lägga kostnaden på dig som köpare i efterhand, om ni nu inte varit överens om det innan. Har man angett ett pris så har man!
Jag tycker en delad kostnad var rätt rimligt utfall ifall ingen av de inblandade personerna kände till den extra kostnaden, om något så hamnar det ju till slut på köparen och vad köparen är beredd att betala för att få bössan. Båda borde dock ha diskuterat saken när det upptäcktes och kostnaden tagits upp innan intyget införskaffades så affären kunde ha skippats med minimal kostnad om de ej kom överens om den nyupptäckta situationen.
- Ryggskott1
Jag köpte själv en för 1 månad sen och behövde inget intyg, dock behövdes intyg 2021 när jag sålde en men behövdes inget när jag köpte den 2020, så de är fortfarande från handläggare till handläggare.malx skrev: ↑24 mar 2025, 22:53Jag vet då flera som har köpt begagnade halvautomater utan problem och utan intyg de senaste 10 åren. Var då inte heller något jag själv kände till före nått år sedan trots att jag ju hängt här på forumet länge. Jag köpte för övrigt min ny och inte tror jag att jag fick med något intyg att den är plomberad så hur jag skulle känna till att något sådant skulle behövas för vidare försäljning hade varit väldigt osannolikt om jag nu inte hängde här.
Jag tycker en delad kostnad var rätt rimligt utfall ifall ingen av de inblandade personerna kände till den extra kostnaden, om något så hamnar det ju till slut på köparen och vad köparen är beredd att betala för att få bössan. Båda borde dock ha diskuterat saken när det upptäcktes och kostnaden tagits upp innan intyget införskaffades så affären kunde ha skippats med minimal kostnad om de ej kom överens om den nyupptäckta situationen.
Köpte även en 2023 och sålde samma 2024 och då behövdes också intyg vid försäljning men inte vid köp.
Finns gamla trådar här, från 2016 som exempel, på folk som behövt intyg.
Senast redigerad av 1 Ryggskott1, redigerad totalt 25 gånger.
-
Så plomberad den kan bli, komprimerat magasinrör. Nej det här vara bara ett krav från denna handläggaren, kanske blivit vanligare nu med detta krav.Mittinaturen skrev: ↑24 mar 2025, 20:13 Är bössan såld som icke plomberad, och för din licensansökan/godkännande så krävs blombering av magasinet? Är det korrekt uppfattat? Hur gick konversationen kring detta?
Varken jag eller säljare visste om något sådant intyg
- oscar r
Sålde en Benelli M2 år 2021 och var tvungen att intyga att det bara gick att ladda med 3 skott.
Åkte till Torsbo handels där jag köpt den och det kostade inte en krona för att dom kontaktade polisen....
Oscar r
Åkte till Torsbo handels där jag köpt den och det kostade inte en krona för att dom kontaktade polisen....
Oscar r
-
Jo, det är ju en annan sak i historien. Jag misstror inte säljaren utan är mer fundersam vem det är som tar en dryg tusenlapp för något som tar nån minut att kontrollera. Måste hittat nån vapensmed som absolut inte ville bli störd eller ha kunder överhuvudtaget...
-
Det är så sjukt. Bössan har sålts en gång i tiden och då har den väl intygats eller förutsatt att den varit det?nille89 skrev: ↑24 mar 2025, 23:20Så plomberad den kan bli, komprimerat magasinrör. Nej det här vara bara ett krav från denna handläggaren, kanske blivit vanligare nu med detta krav.Mittinaturen skrev: ↑24 mar 2025, 20:13 Är bössan såld som icke plomberad, och för din licensansökan/godkännande så krävs blombering av magasinet? Är det korrekt uppfattat? Hur gick konversationen kring detta?
Varken jag eller säljare visste om något sådant intyg
Ska man behöva intyg varje gång bössan säljs vidare nu?
Ja dom hittar på. Fyfan vilken massmördare det skulle skapas om man fick in 1+5 i en hagelpang, en på 20000...
- Marlin1894
Samma sak hände mig när jag skulle sälja ett hagelgevär.
Jag gick till Walter Borg där jag köpt vapnet. Dom testade och skrev ut intyget. Till en kostnad av 0 kr.
Mycket god service måste jag säga.
Jag gick till Walter Borg där jag köpt vapnet. Dom testade och skrev ut intyget. Till en kostnad av 0 kr.
Mycket god service måste jag säga.
- killerberra
Ett intyg från en handlare bör kosta noll kronor. Man kan ju köpa något annat man behöver som en goodwill kanske för att visa att man uppskattar servicen. Alla behöver ett par nya strumpor eller en ny termos typ. Tusen kronor låter helt hutlöst. Jag själv har skrivit drösvis sådana genom åren utan att ens tänka en tanke att ta betalt för något så banalt enkelt. Han bör ha frågat dig innan tycker jag om du är ok med kostnaden innan det utfördes.
Sako 75 - 6br Meopta R 3-15x50/Athlon 10-40x56
Sako 75 - 358win/308win/Hawke 1-8
Sako 75 - 6,5x55 March 2.5-25x42
Sako 75 7remmag Nightforce 4-32x50sfp
Bat Machine - 6ppc/6br Nightforce 42x44 + Sightron S3 45x45
Sako 75 - 358win/308win/Hawke 1-8
Sako 75 - 6,5x55 March 2.5-25x42
Sako 75 7remmag Nightforce 4-32x50sfp
Bat Machine - 6ppc/6br Nightforce 42x44 + Sightron S3 45x45
- Zarkow
Den stora frågan är ju vart det togs betalt 1000 kr för detta intyg och om det finns bevis på att det betalats.
- mecke
- Moderator
Dummaste jag hört under 2025...
Har aldrig hört om ngt liknande, det där är en handlare jag inte skulle vilja ha ngt att göra med.
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Har aldrig hört om ngt liknande, det där är en handlare jag inte skulle vilja ha ngt att göra med.
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
-
Vad menas med plombering här?