Guide till vapenrekommendationer

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Ryden

Re: Guide till vapenrekommendationer

Inlägg av Ryden »

Doomer77 har uppenbarligen läst varenda inlägg jag någonsin gjort, för jag måste vara arketypen för en Traditionalist.

Självklart rekommenderar jag en 75:a, för det är den bössa jag trivts bäst med och aldrig testat någonting som fått mig att vilja byta upp mig.
Möjligtvis skulle jag vilja ha en 1900 (Husqvarna naturligtvis) igen, men bara på nostalgiska grunder. :mrgreen:

Självklart rekommenderar vi, eller dissar för den delen, bara någonting vi ägt och, om det har varit riktigt bra, ägt länge.
Jag kan inte rekommendera en Tikka för jag har aldrig ägt någon, varje gång jag testat har den bara känts klumpig och fel.
Det innebär inte att jag dissar Tikka, jag vet många som älskar sin T3 och det är ju tydligt att det faktiskt är bra och prisvärda vapen.

Jag vet bara att jag hellre hade köpt en begagnad 75 än en ny T3, och det är min åsikt.

Så det är den typen av svar du alltid kommer att få, det vi kan bli bättre på är att tala om varför vi rekommenderar ett visst vapen för det givna ändamålet.
Sako 75 Torparmagnum
Mauser 98 366 Nitro Express 2¼"
Heym 25 12/7x57R
Browning B25 X 2
Krico 302 22LR
malx

Inlägg av malx »

Ryden skrev: 25 mar 2025, 09:55 Så det är den typen av svar du alltid kommer att få, det vi kan bli bättre på är att tala om varför vi rekommenderar ett visst vapen för det givna ändamålet.
Det som framförallt kan bli bättre på forumet är att rekommendera från frågeställarens perspektiv istället för att rekommendera utifrån eget. (Och framförallt fråga om kravställning saknas innan man börjar "rekommendera" ens egna saker)
Användarvisningsbild
doomer77

Inlägg av doomer77 »

malx skrev: 25 mar 2025, 11:47
Ryden skrev: 25 mar 2025, 09:55 Så det är den typen av svar du alltid kommer att få, det vi kan bli bättre på är att tala om varför vi rekommenderar ett visst vapen för det givna ändamålet.
Det som framförallt kan bli bättre på forumet är att rekommendera från frågeställarens perspektiv istället för att rekommendera utifrån eget. (Och framförallt fråga om kravställning saknas innan man börjar "rekommendera" ens egna saker)
Ja, det är inte jättesällan som en TS frågar om typ "första klass ettan till all-aroundjakt och kanske lite fågel" och direkt får rekommendationen på en klass tvåa, gärna i en lite udda patron, med motiveringen "ska du skjuta fågel måste du ha denna".
Vad frågan än är - så är svaret 1900 eller 6,5x55.
ctrl

Inlägg av ctrl »

Jag håller inte med och tycker vi är rätt bra på det faktiskt.

Jag har exempelvis ingen T3X light med justerbart kolvstöd och har aldrig haft någon. Men det är den bössan jag önskade, hade funnits och jag blivit rekommenderad, när jag köpte min första bössa.... varför det är den jag rekommenderar nu generellt. Sen att jag har en T3X Super Varmint, inköpt som tredje bössa, hoppas jag inte diskvalificerar mig. :P
Användarvisningsbild
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

ctrl skrev: 25 mar 2025, 12:26

Jag har exempelvis ingen T3X light med justerbart kolvstöd och har aldrig haft någon. Men det är den bössan jag önskade, hade funnits och jag blivit rekommenderad, när jag köpte min första bössa.... varför det är den jag rekommenderar nu generellt. Sen att jag har en T3X Super Varmint, inköpt som tredje bössa, hoppas jag inte diskvalificerar mig. :P
Fast innebär det inte, rent tekniskt, att du rekommenderar utifrån eget perspektiv? ;)
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken när du löst ditt behov. 8)
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Ja rent generellt är en hel del som frågar rätt dåliga på att beskriva hur de har tänkt att jaga och använda bössan de frågar om. Även planer på andra vapen och skytte i övrigt spelar in. Att i de lägena svara utifrån sin egen referensram är rätt givet. En och annan har nog en baktanke på att hissa värdet på sina egna prylar även om det såklart är tokigt. Omedvetet eller medvetet. Härligaste exemplen är nog inom optik ändå. Kanske kan ts göra en sådan kategorisering åxå? Min bristande spetsfyndighet räcker inte till.

Underbar trådstart!
Greyling
ctrl

Inlägg av ctrl »

hinkraka skrev: 25 mar 2025, 12:32
ctrl skrev: 25 mar 2025, 12:26

Fast innebär det inte, rent tekniskt, att du rekommenderar utifrån eget perspektiv? ;)
På sätt och vis, men inte för mig idag utan för mig 1997... en ny jägare utan kunskap om vilken jakt som kommer bli huvudintresse, som behöver en inte alltför dyr allroundbössa som fungerar bra till all kuljakt i Sverige. Jag var med andra ord i samma sits som de flesta nya jägare är.

För mig blir slutsatsen självklar: Om jag inte får ytterligare information så är min rekommendation till alla nya jägare, skaffa en T3X light med justerbart kindstöd i kaliber 308 Winchester... Kommer det mer information av typ, jag har sanslöst med pengar eller jag har följt med min släkting på toppfågeljakt flera gånger och vet redan att jag kommer fokusera på det eller jag vet till 100% att jag inte kommer jaga klass 1 vilt.... då justerar jag naturligtvis min rekommendation.
Användarvisningsbild
PTWalker

Re: Guide till vapenrekommendatio

Inlägg av PTWalker »

Lol, stor igenkänning - är nog själv Jaktia killen (motvilligt) men med drag av traditionalisten och lite wannabe ”nörd”.

Har 3xTikka i skåpet och en Sako finnbear, ogängad och med träkolv.

Kalibrar från 22 lr till 30-06 och med rimligt prissatta sikten (Hawke Frontier och Sig Sauer).

Har dock sålt mitt första kit i 308 och Scandiumsiktet som följde med, för jag föredrar ju skottfasta sikten trots allt. Börjat handladda och pga av tidsbrist slutat 2 ggr ;-)
Tänk naturligt, tänk vilt!
PerT

Inlägg av PerT »

.
Senast redigerad av 1 PerT, redigerad totalt 25 gånger.
lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

En intellektuell och logisk fälla är att man tänker sig att det finns bara ETT RÄTT SVAR. Oftast då så att det rätta svaret är den bössa man själv har. Om man är det minsta intellektuellt ärlig så måste man medge att dagens vapen av kända märken är alla väldigt bra om man jämför med vapen från förra årtusendet.

Det rätta svaret inses då man förstår frågarens intresse och det rätta svaret är Tikka T3x i .308
I am not in danger. I am the danger.
All ära till IR 61.
Gott mit uns
Olles barnbarn

Inlägg av Olles barnbarn »

-
Senast redigerad av 1 Olles barnbarn, redigerad totalt 26 gånger.
Don't shoot the messenger!
Fält

Inlägg av Fält »

Jag undrar om TS läser ett annat forum än jag gör. Kanske med undantag för att jag känner igen traditionalisten/plasthataren.
Ezzen

Inlägg av Ezzen »

Efter att ha varit på Torsbohandels 3 år efter examen.
Så insåg jag där i vapenbunkern att det var hit jag skulle åkt innan jag lyssnade på alla andra.

De har sjukt många fina begagnade vapen, duktig personal som har visat sig ödmjuka emot kunder.
Åk dit, känn på vapnen och fastnar du för en mer modern begagnad bössa, fråga vad den kostar ny.

Avsätt en hel dag, ta med picnic korgen, om det inte blir något, ja då har ni i alla fall vart där.
Carl Gustaf 1900 Special.30-06 Rizzini BR110 cal.12
Sauer 404 Synchro XT 6,5x55 Husqvarna M/51 cal.12
CZ 457 .22lr
Användarvisningsbild
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

Ezzen skrev: 26 mar 2025, 08:54 Efter att ha varit på Torsbohandels 3 år efter examen.
Så insåg jag där i vapenbunkern att det var hit jag skulle åkt innan jag lyssnade på alla andra.

De har sjukt många fina begagnade vapen, duktig personal som har visat sig ödmjuka emot kunder.
Åk dit, känn på vapnen och fastnar du för en mer modern begagnad bössa, fråga vad den kostar ny.

Avsätt en hel dag, ta med picnic korgen, om det inte blir något, ja då har ni i alla fall vart där.
Varit sugen på att åka dit länge, har inget för mig i helgen som kommer så får väl motivera (muta) frugan med att om jag ändå kör 45 mil från Stockholmarna så kan jag offra en em och 5 mil till för ett besök på Ullared.

Det gäller att kompromissa ;-)

Tack för tipset Ezzen.
Tänk naturligt, tänk vilt!
Materialsport

Inlägg av Materialsport »

Jag tycker den här Tikkafixeringen är ett intressant fenomen. Jag håller på min jägarexamen och var självklart inne på att köpa en Tikka 3TX Lite Adjustable eftersom det är det alla säger man ska ha. Vid besök i ett par vapenbutiker frågade jag personalen vad dom tyckte man skulle välja när det kommer till studsare. I båda butikerna var svaret i princip att alla vapen dom sålde sköt tillräckligt bra för att man inte skulle kunna märka någon skillnad, att man skulle ta det man tyckte om. Båda la till att det vore kul om man inte valde en Tikka eftersom de nästan bara säljer Tikka. Nu tyckte jag Tikkan verkade vara ett utmärkt val, men de är ju inte längre speciellt billigt jämfört med andra kända märken. Det finns ju också uppenbara saker att anmärka på som t.ex. att slutstycket glappar om man bär bössan med det utdraget, magasinet är väl inte bästa tänkbara och säkringen sitter väl inte där de flesta vill ha säkringen. Det kan ju inte i dagsläget vara så att Tikkas marknadsandel på något sätt motsvarar prestandan och prissättningen, utan det har blivit ett självspelande piano av att alla köper Tikka och rekommenderar andra att köpa Tikka.
joso09

Inlägg av joso09 »

hinkraka skrev: 25 mar 2025, 07:26 Fast oftast är det tvärtom i livet, folk anser att vad de köper är bra köp, oavsett om det stämmer eller inre. Ju mer pengar någon lagt på en sak, desto mer ivrig är de att hitta anledningar till varför just deras köp är bäst.
Nä min Brno 602 e bäst åh kostar nästan ingenting…. Märks det att jag är Klass1…. ;-)
ctrl

Inlägg av ctrl »

Materialsport skrev: 26 mar 2025, 19:39 Jag tycker den här Tikkafixeringen är ett intressant fenomen. Jag håller på min jägarexamen och var självklart inne på att köpa en Tikka 3TX Lite Adjustable eftersom det är det alla säger man ska ha. Vid besök i ett par vapenbutiker frågade jag personalen vad dom tyckte man skulle välja när det kommer till studsare. I båda butikerna var svaret i princip att alla vapen dom sålde sköt tillräckligt bra för att man inte skulle kunna märka någon skillnad, att man skulle ta det man tyckte om. Båda la till att det vore kul om man inte valde en Tikka eftersom de nästan bara säljer Tikka. Nu tyckte jag Tikkan verkade vara ett utmärkt val, men de är ju inte längre speciellt billigt jämfört med andra kända märken. Det finns ju också uppenbara saker att anmärka på som t.ex. att slutstycket glappar om man bär bössan med det utdraget, magasinet är väl inte bästa tänkbara och säkringen sitter väl inte där de flesta vill ha säkringen. Det kan ju inte i dagsläget vara så att Tikkas marknadsandel på något sätt motsvarar prestandan och prissättningen, utan det har blivit ett självspelande piano av att alla köper Tikka och rekommenderar andra att köpa Tikka.
Visst finns det många bra gevär nu för tiden, skulle någon exempelvis säga till mig att tack... men jag har inte riktigt råd med en T3x... så skulle jag säga att en Bergara, Ruger eller de ibland sanslöst billiga Weatherby som XXL säljer, också fungerar alldeles utmärkt. En T3X utan justerbar kolvkam, kan naturligtvis också användas :wink: osv. Bara för att det finns ett val jag rekommenderar så innebär det ju inte att allt annat är skit... bara något sämre/mindre prisvärt/mindre användbart etc. Jag har ju exempelvis inte den bössa jag rekommenderar så bevisligen kan man leva utan den :roll: :mrgreen:
Materialsport

Inlägg av Materialsport »

ctrl skrev: 26 mar 2025, 21:53 Visst finns det många bra gevär nu för tiden, skulle någon exempelvis säga till mig att tack... men jag har inte riktigt råd med en T3x... så skulle jag säga att en Bergara, Ruger eller de ibland sanslöst billiga Weatherby som XXL säljer, också fungerar alldeles utmärkt. En T3X utan justerbar kolvkam, kan naturligtvis också användas :wink: osv. Bara för att det finns ett val jag rekommenderar så innebär det ju inte att allt annat är skit... bara något sämre/mindre prisvärt/mindre användbart etc. Jag har ju exempelvis inte den bössa jag rekommenderar så bevisligen kan man leva utan den :roll: :mrgreen:
Jag är ju helt ny och vill inte tipsa om något eftersom jag saknar erfarenhet. Jag har också bara letat efter vänstervapen som svårt begränsar utbudet. Men från det lilla jag har sett verkar ju t.ex. Bergara vara ett billigare alternativ. Tikka-tåget började ju också då Tikka låg lägre i pris med jämförbara gevär, men det har förändrat. Jag är ju sedan absolut inte någon motståndare till Tikka och håller just på att köpa mitt första vapen, vilket är en Tikka T1X.
Användarvisningsbild
Anser Ferus

Inlägg av Anser Ferus »

Fritz Kraut skrev: 24 mar 2025, 22:06 Mycket bra råd för de olika sorterna jägare. Och sedan har vi ju också anglofilen:

Första hagelbössan bör vara en engelsk eller möjligen skotsk svs från början av förra århundradet, givetvis kaliber 12 med 2 1/2" kammare, även om den tyvärr underskattade 2" har fördelar vid exempelvis kaninjakt, vilket dock är en sport som icke helt behagar den sanne anglofilen. Man bör se till att modifiera övergångskonorna om man skulle få för sig att förfalla till plastförladdat eller stål. Optimalt är emellertid filtförladdat och detta finns för övrigt att ombesörja från några av de bättre brittiska patronfirmorna. Kontinentala eller svenska patroner skadar vapnet, och man bör genast genomföra en mätning av pipväggarnas tjocklek om man råkat avfyra sådan ammunition. Likaså bör man föredra damaskuspipor, som ger behagligare ringningar i öronen när fasanerna passerar och man skjuter flitigt. Kolven måste vara anpassad för perpendikulära skott, och måtten för den är lätta beräkna om man känner till skyttens armlängd, handsbredd, fingerlängd, anstånd från kroppens vertikala mittlinje till axelleden, avstånd i höjdled från pupillens centrum till nyckelbenet samt skostorlek. Avvikelser från resultatet av beräkningarna kommer ofelbart att leda till att skytten missar målet och utveckar oskön skjutstil. Som bekant är det bättra att bomma med korrekt stil än att träffa med en oskön!
Vi har även kallats ruinromantiker, eller med modernt språkbruk: ruin romantiker.

Jag känner delvis igen mig, tyvärr når jag inte fullt upp till fordringarna. Däremot finns det andra forumister som gör det.
/// Anser Ferus
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Anser Ferus skrev: 26 mar 2025, 23:43
Fritz Kraut skrev: 24 mar 2025, 22:06 Mycket bra råd för de olika sorterna jägare. Och sedan har vi ju också anglofilen:

Första hagelbössan bör vara en engelsk eller möjligen skotsk svs från början av förra århundradet, givetvis kaliber 12 med 2 1/2" kammare, även om den tyvärr underskattade 2" har fördelar vid exempelvis kaninjakt, vilket dock är en sport som icke helt behagar den sanne anglofilen. Man bör se till att modifiera övergångskonorna om man skulle få för sig att förfalla till plastförladdat eller stål. Optimalt är emellertid filtförladdat och detta finns för övrigt att ombesörja från några av de bättre brittiska patronfirmorna. Kontinentala eller svenska patroner skadar vapnet, och man bör genast genomföra en mätning av pipväggarnas tjocklek om man råkat avfyra sådan ammunition. Likaså bör man föredra damaskuspipor, som ger behagligare ringningar i öronen när fasanerna passerar och man skjuter flitigt. Kolven måste vara anpassad för perpendikulära skott, och måtten för den är lätta beräkna om man känner till skyttens armlängd, handsbredd, fingerlängd, anstånd från kroppens vertikala mittlinje till axelleden, avstånd i höjdled från pupillens centrum till nyckelbenet samt skostorlek. Avvikelser från resultatet av beräkningarna kommer ofelbart att leda till att skytten missar målet och utveckar oskön skjutstil. Som bekant är det bättra att bomma med korrekt stil än att träffa med en oskön!
Vi har även kallats ruinromantiker, eller med modernt språkbruk: ruin romantiker.

Jag känner delvis igen mig, tyvärr når jag inte fullt upp till fordringarna. Däremot finns det andra forumister som gör det.
I ärlighetens namn är jag inte alldeles oskyldig själv. Jag inser att jag börjar uppnå det utvecklingsstadium då man förstår att all jakt går att bedriva med enkelskottare och olika brytvapen. Förmodligen tillhör jag gruppen surkålsälskande brytvapenromantiker.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)