Ruger MPR-klubben
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
-
Re: Ruger MPR-klubben
JAAA! Nu är den av! Tack för alla tips, gamla som nya
Hittade en bättre spillbit av trä, ikeas anti-glid-kökslåda-matta, men det var nog det bestämda knackandet på nyckeln som gjorde susen! Vore det inte för att jag är AW-chaffis åt frun så hade ölen redan varit halvvägs ned.
Nu återstår bara lyxfrågan över vad man ska sätta dit istället.
Trevlg helg!
Hittade en bättre spillbit av trä, ikeas anti-glid-kökslåda-matta, men det var nog det bestämda knackandet på nyckeln som gjorde susen! Vore det inte för att jag är AW-chaffis åt frun så hade ölen redan varit halvvägs ned.
Nu återstår bara lyxfrågan över vad man ska sätta dit istället.
Trevlg helg!
- peter375
-
Nja de beror väl på hur starkt den e gjord, ha du testa? Ja tveka på att den knäcks, å om den skulle knäckas, gör de någe?Tommygun skrev: ↑06 dec 2024, 16:08Detta ska man väll absolut inte göra då du kan knäcka din index pin på pipan.Luckystriken skrev: ↑06 dec 2024, 16:04Om du kan lita på amerikansk kvalite så kan du ju spänna handguarden i skruvstäd, den e ju inte rund utan platt på sidorna å borde inte direkt snurra runt om du spänner den riktigt hårt. Sen e de väl bara å dra tills bromsen lossnar. Risken kanske e att pipan rör sig i lådan? De vet ja inte, men ja skulle inte tveka utan de bör den klaraBanshinator skrev: ↑06 dec 2024, 15:15 Original-kompen alltså... fy fan. Har nu gjort ett par seriösa försök att få av den utan resultat. Någon här rekommenderade träklossar och läder, för att ta av kompen alltså, men pipan roterar ändå och drar man åt mer så spricker bara träet. Problemet är väl egentligen att få fast pipan i dagsläget, har inte ens kommit till våldet och värmandet än. Ska man behöva köpa en lug-lok, eller är det bättre att satsa på en kloss ekträ och försöka igen?
- Snigel
Gör vad du vill med din bössa, men det där är ju bara ren idioti att säga till andra..Luckystriken skrev: ↑06 dec 2024, 20:20Nja de beror väl på hur starkt den e gjord, ha du testa? Ja tveka på att den knäcks, å om den skulle knäckas, gör de någe?Tommygun skrev: ↑06 dec 2024, 16:08Detta ska man väll absolut inte göra då du kan knäcka din index pin på pipan.Luckystriken skrev: ↑06 dec 2024, 16:04
Om du kan lita på amerikansk kvalite så kan du ju spänna handguarden i skruvstäd, den e ju inte rund utan platt på sidorna å borde inte direkt snurra runt om du spänner den riktigt hårt. Sen e de väl bara å dra tills bromsen lossnar. Risken kanske e att pipan rör sig i lådan? De vet ja inte, men ja skulle inte tveka utan de bör den klara
-
Ne, ja ha sagt förut att man ska helst sätta skruvstädet i pipan, men om de e så att den bara snurra så skulle ja brinna av å sätta den i handguarden, å de tro ja den klarar, å förresten svara ingen på min fråga, e en index pin eller va de hette viktig?Snigel skrev: ↑06 dec 2024, 20:50Gör vad du vill med din bössa, men det där är ju bara ren idioti att säga till andra..Luckystriken skrev: ↑06 dec 2024, 20:20Nja de beror väl på hur starkt den e gjord, ha du testa? Ja tveka på att den knäcks, å om den skulle knäckas, gör de någe?
- Dangoransson
Håller med att förslaget att spänna i handguarden är ren idioti. Detta ska man absolut inte göra. Knäcker du din index-pin på pipan så kan pipan snurra i uppern och då kommer ju dina feedramps på din barrel extension inte stämma med lådan.Luckystriken skrev: ↑06 dec 2024, 21:54Ne, ja ha sagt förut att man ska helst sätta skruvstädet i pipan, men om de e så att den bara snurra så skulle ja brinna av å sätta den i handguarden, å de tro ja den klarar, å förresten svara ingen på min fråga, e en index pin eller va de hette viktig?Snigel skrev: ↑06 dec 2024, 20:50Gör vad du vill med din bössa, men det där är ju bara ren idioti att säga till andra..Luckystriken skrev: ↑06 dec 2024, 20:20
Nja de beror väl på hur starkt den e gjord, ha du testa? Ja tveka på att den knäcks, å om den skulle knäckas, gör de någe?
Du kan dra sönder gängorna på lådan eller pinnen på pipan. Då är den bara kasta bort och köpa ny. Eller så kan ju handguarden helt enkelt gå sönder också.
Handguarden sitter normalt fast på så vis att den bara klämmer på pipmuttern och med små vingar bara på vardera sida lådan som gör att den inte ska snurra.
Om du inte ens vet vad en index pin är så ska du nog inte ge råd på hur andra ska göra och säga "de tro ja den klara"....
Bilden visar exempel på vad som kan hända om du inte har rätt verktyg och bara börjar våldar på pipan.
Tips kan ju vara att kolla på filmen och lära sig något innan personer lyssnar på idioti och förstör sina vapen.
https://youtu.be/7FemsC5JStw?si=dDEiSsWR932Lf6F3
Dock, för att lossa något på mynningen, som i detta fallet, är det helt riktigt att spänna fast pipan mellan block och dra lös.
Det är ett mycket bra tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Grottulf
Indexeringspinnen indexerar pipan, så låsklackarna sitter rätt i uppern, och gashålet pekar åt rätt håll.
Så ja, den är mycket viktig.
Att spänna fast i handguarden (jag förutsätter att det var vid pipmuttern) är inget jag skulle rekommendera, men om man tänker på de inblandade krafterna så är nog egentligen inte värre än att dra fast en pipmutter, när man har en reaction-rod som bara låser barrel extension, och inte uppern (vilket jag inte heller skulle rekommendera, men det finns tydligen de som gör det).
Med avseende på belastningen på indexeringspinnen alltså.
Jag skulle vara mer orolig för att man pressar för hårt på pipmuttern, så den deformeras och knäcker den utstickande gängade delen på uppern.
Eller att handguarden snurrar mot pipmuttern.
Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
Så ja, den är mycket viktig.
Att spänna fast i handguarden (jag förutsätter att det var vid pipmuttern) är inget jag skulle rekommendera, men om man tänker på de inblandade krafterna så är nog egentligen inte värre än att dra fast en pipmutter, när man har en reaction-rod som bara låser barrel extension, och inte uppern (vilket jag inte heller skulle rekommendera, men det finns tydligen de som gör det).
Med avseende på belastningen på indexeringspinnen alltså.
Jag skulle vara mer orolig för att man pressar för hårt på pipmuttern, så den deformeras och knäcker den utstickande gängade delen på uppern.
Eller att handguarden snurrar mot pipmuttern.
Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
-
Hoppas man var ironisk med att mena att klämma handguarden den är inte stabil nog att ens klubba en höna med. Jag förutsätter att alla bromsar sitter som min och jag fick ta i jävlar i helvete. Jag tog loss min handguard och klämde fast pipan med två klossar i städ det är de enda riktiga, glöm allt annat! Låser man pipa är det inga som helst problem mer än att ta i.
Now they're tryin' to take my guns away
And that would be just fine
If you take 'em away from the criminals first
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
And that would be just fine
If you take 'em away from the criminals first
I'll gladly give ya mine
- Charlie daniels.
-
Tack för att du kalla mig idiot?! De visa ju va du tycker om folk.!Dangoransson skrev: ↑07 dec 2024, 09:11Håller med att förslaget att spänna i handguarden är ren idioti. Detta ska man absolut inte göra. Knäcker du din index-pin på pipan så kan pipan snurra i uppern och då kommer ju dina feedramps på din barrel extension inte stämma med lådan.Luckystriken skrev: ↑06 dec 2024, 21:54Ne, ja ha sagt förut att man ska helst sätta skruvstädet i pipan, men om de e så att den bara snurra så skulle ja brinna av å sätta den i handguarden, å de tro ja den klarar, å förresten svara ingen på min fråga, e en index pin eller va de hette viktig?
Du kan dra sönder gängorna på lådan eller pinnen på pipan. Då är den bara kasta bort och köpa ny. Eller så kan ju handguarden helt enkelt gå sönder också.
Handguarden sitter normalt fast på så vis att den bara klämmer på pipmuttern och med små vingar bara på vardera sida lådan som gör att den inte ska snurra.
Om du inte ens vet vad en index pin är så ska du nog inte ge råd på hur andra ska göra och säga "de tro ja den klara"....
Bilden visar exempel på vad som kan hända om du inte har rätt verktyg och bara börjar våldar på pipan.
Tips kan ju vara att kolla på filmen och lära sig något innan personer lyssnar på idioti och förstör sina vapen.
https://youtu.be/7FemsC5JStw?si=dDEiSsWR932Lf6F3
Dock, för att lossa något på mynningen, som i detta fallet, är det helt riktigt att spänna fast pipan mellan block och dra lös.
Det är ett mycket bra tips.
E ditt sätt de ända rätta? Ja e nog en härdad skytt som vet vart gränsen går?!
- Snigel
Att du är en härdad skytt gör inte komponenterna mer slittåliga än vad de faktiskt är... Han la ju fram all info du behöver för att se varför ditt förslag bör undvikas. Förslaget är vad vi kallade idioti, men kan du som person inte lära dig av dina misstag så ja, då kanske det är ett personlighetsdrag
Gör vad du vill med din egendom, men att föreslå något som absolut bör undvikas bara för att du tror att det kanske/ska/bör funka är ingen höjdare.. Blir dyrt att fixa ifall det skiter sig, bättre att göra det rätt från början.
Men för att hålla sig till ämnet, jag körde ett bev block och lite värme, så släppte det till slut. Är som sagt inget gänglås utan bara tight som tusan
Gör vad du vill med din egendom, men att föreslå något som absolut bör undvikas bara för att du tror att det kanske/ska/bör funka är ingen höjdare.. Blir dyrt att fixa ifall det skiter sig, bättre att göra det rätt från början.
Men för att hålla sig till ämnet, jag körde ett bev block och lite värme, så släppte det till slut. Är som sagt inget gänglås utan bara tight som tusan
- Dangoransson
Precis så. Bra svar.Snigel skrev: ↑07 dec 2024, 23:34 Att du är en härdad skytt gör inte komponenterna mer slittåliga än vad de faktiskt är... Han la ju fram all info du behöver för att se varför ditt förslag bör undvikas. Förslaget är vad vi kallade idioti, men kan du som person inte lära dig av dina misstag så ja, då kanske det är ett personlighetsdrag
Magpul BEV Block är ett bra verktyg till ett väldigt bra pris. Den testas i filmen också och klarar provet att en pipa utan index pin inte klockas I lådan när pipmuttern dras åt. Den låser alltså barrel extension och låda samtidigt.
Ett bra verktyg för att göra det mesta på sin AR-15.
Själv kommer jag använda mig utav Midwest Industries Upper Receiver Rod när jag ska bygga min custom AR. Den som i filmen används för att kontrollera alla verktyg om de klarat provet.
Dyrare, men också oerhört stabil och bra.
Om mitt sätt är det enda rätta? Ja, ibland finns det helt enkelt rätt och fel sätt att göra saker på.
-
Du ska nog läsa vad han skriver en gång till. I min värld är det stor skillnad på en idiotisk handling och en idiot till person - även om de ibland kan hänga ihop För övrigt kan jag själv tycka att det är bra att få flera infallsvinklar, jag skulle själv dra mig för att spänna fast handguarden, men det är jagLuckystriken skrev: ↑07 dec 2024, 22:21 Tack för att du kalla mig idiot?! De visa ju va du tycker om folk.!
E ditt sätt de ända rätta? Ja e nog en härdad skytt som vet vart gränsen går?!
9,3x62 är allt som behövs
Laika, Laika, Laika... och Laika
Laika, Laika, Laika... och Laika
-
Vad använder ni fett till pipmuttern?
Vet att man brukar använda AeroShell 33MS eller 64 (som verkar vara samma).
Jag hittar däremot inget rimligt sätt att köpa en liten förpackning i Sverige. Någon som har bra tips på var man kan hitta samma eller likvärdig produkt?
Jag hittar däremot inget rimligt sätt att köpa en liten förpackning i Sverige. Någon som har bra tips på var man kan hitta samma eller likvärdig produkt?
-
Jag kör antisease (alupasta) på pipmuttern.danro skrev: ↑09 dec 2024, 16:24 Vad använder ni fett till pipmuttern?
-
Någon som har tips på billiga och stabila magasin 30/20 och jaktgodkännda ?
- Tommygun
-
Ifall du ska jaga är det två eller fem skott som gäller beroende på vilket vilt som ska jagas.
Fem skotts begränsning i ett 10-skottmag går hyfsat lätt att hitta. Mag med två skotts begränsning har senaste månaderna varit svårt att hitta i lager.
Men du kanske bara undrade kring magasin för övningsskytte.
Fem skotts begränsning i ett 10-skottmag går hyfsat lätt att hitta. Mag med två skotts begränsning har senaste månaderna varit svårt att hitta i lager.
Men du kanske bara undrade kring magasin för övningsskytte.
-
Han undrade om båda.
Jag fick med ett magpul 30 skott med min. Ett standard i svart utan fönster. Har fungerat perfekt så köper jag fler får det nog bli samma.
Jag fick med ett magpul 30 skott med min. Ett standard i svart utan fönster. Har fungerat perfekt så köper jag fler får det nog bli samma.
- Rödöga
Oj, jag fick bara med ett 5skotts.Mälardalen skrev: ↑19 dec 2024, 08:30 Han undrade om båda.
Jakt sökes i eller i närheten av Halland