Vars är alla sida/sida numera?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Hybriden

Re: Vars är alla sida/sida numera?

Inlägg av Hybriden »

KJE81 skrev: 03 dec 2024, 20:41
Hybriden skrev: 03 dec 2024, 20:10
Fritz Kraut skrev: 05 nov 2024, 23:14
Vad för AYA är det? Om det är en gammal sjuttiotalare med från Vapen-Depôten, är det inte säkert att bössan är värd utgifterna. Det där att man kan känna vilken pipa som avfyrats, tyder på en modell med signalstift på baskylen. Vad jag vet, hade ingen av de bättre AYA-modellerna sådana signalstift. De bättre modellerna är kopior av olika brittiska bössor. Min är en bastard med Churchill-pipor och A&D-mekanism från Westley-Richards. Sidolåsarna verkar att främst vara kopior av H&H.
Tog mig iväg och hämtade originallicensen som ska skickas in nu. På papperet står det bara AYA Deluxe, är en kaliber 12. Är det någon som vet vilken modell det här rör sig om? Är något halvtaskigt försök till gravyr, antar att det är en sidolåsare (kan inget om SbS)
Det är en boxlåsmodell, en av de enklare, det ser ut som en Model Iberia.
Tack för snabbt svar, ser onekligen ut att stämma. Vet inte vart Deluxe kommer ifrån men hittade ingen som såg ut att stämma med det. Är definitivt en boxlåsmodell nu när jag läst på mer om det, trodde i min okunskap att sidlås var modellen då stången åker ut åt sidan när man vrider på topplevern :)
KJE81

Inlägg av KJE81 »

Hybriden skrev: 03 dec 2024, 22:02
KJE81 skrev: 03 dec 2024, 20:41
Hybriden skrev: 03 dec 2024, 20:10

Tog mig iväg och hämtade originallicensen som ska skickas in nu. På papperet står det bara AYA Deluxe, är en kaliber 12. Är det någon som vet vilken modell det här rör sig om? Är något halvtaskigt försök till gravyr, antar att det är en sidolåsare (kan inget om SbS)
Det är en boxlåsmodell, en av de enklare, det ser ut som en Model Iberia.
Tack för snabbt svar, ser onekligen ut att stämma. Vet inte vart Deluxe kommer ifrån men hittade ingen som såg ut att stämma med det. Är definitivt en boxlåsmodell nu när jag läst på mer om det, trodde i min okunskap att sidlås var modellen då stången åker ut åt sidan när man vrider på topplevern :)
Det är nog en deluxe-version av model Iberia i och med gravyren skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Hybriden

Inlägg av Hybriden »

KJE81 skrev: 03 dec 2024, 22:06 Det är nog en deluxe-version av model Iberia i och med gravyren skulle jag tro.
Ja så kan det nog vara, känns mest troligt. Ingen aning när farfar köpte denna, förmodligen 70-80 talet någon gång.
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

1967:

AYA 301 1967.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
KJE81

Inlägg av KJE81 »

Kul att se orginalannonsen, jag gissar att det var den tidens motsvarighet till denna https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... -20080731/
Användarvisningsbild
Hybriden

Inlägg av Hybriden »

Suhl skrev: 04 dec 2024, 09:39 1967:
AYA 301 1967.jpg
Mannen med koll! Då är min fråga helt besvarad, det är då en hammerless 301 det rör sig om. Extra kul att det är en annons från en handlare i Falun, inte allt för långt ifrån familjens säte. Inväntar licensen så jag kan få hem och rengöra den ordentligt och testa lite. Bössan har stått i en vapenskåp sedan 2007 och har nog inte blivit skjuten sen nittiotalet, så den behöver definitivt lite kärlek. Tack för hjälpen att identifiera tingesten!
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

301 var nog främst Depôtens artikelnummer. Jag kallade bilden så eftersom jag börjat så för länge sedan: viewtopic.php?p=894182#p894182

Bilden ur 1958 års katalog har fallit bort ur den tråden men såg ut så här:

aya301.jpg
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Inte så att jag letade, men när jag ändå snubblade över den igen ...

Jaktjournalen 1971:

AYA VD 1971.jpg

Samtidigt i Jaktmarker och Fiskevatten:

AYA Guldmann 1971.jpg

Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Vad jag än letar efter nu, så dyker den där upp. Svensk Jakt 1966:

AYA SvJ 1966.jpg

Användarvisningsbild
Hybriden

Inlägg av Hybriden »

Kul med dessa gamla annonser och artiklar, är definitivt den dom kallar för Hammerless 301 även om det är återförsäljarens egna artikelnummer så stämmer bilden på pricken med bössan, får ett hum om när den blev tillverkad i alla fall. Tack så mycket Suhl, visar ännu en gång hur viktigt det är att spara "gammelmedia" då allt inte är digitaliserat 8)
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

OT, men bara som exempel på att Mod. och Nr inte nödvändigtvis hade någon direkt koppling hos VD (1967):

VD 1967.jpg

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Suhl skrev: 09 dec 2024, 14:34 OT, men bara som exempel på att Mod. och Nr inte nödvändigtvis hade någon direkt koppling hos VD (1967):

VD 1967.jpg
Olika nummer och olika fabrikat. I alla fall Savagespettet har rätt nummer.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Fritz Kraut skrev: 09 dec 2024, 16:38
Suhl skrev: 09 dec 2024, 14:34 OT, men bara som exempel på att Mod. och Nr inte nödvändigtvis hade någon direkt koppling hos VD (1967):
Olika nummer och olika fabrikat. I alla fall Savagespettet har rätt nummer.
På vilket sätt är 225 rätt nummer? :wink: