Pipbyte etc hos handlare
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
-
Re: Pipbyte etc hos handlare
De kanske inte har en tjänst där du kan prova fram din personliga bolt.
Vad är det för tillverkare på komponenterna som sitter i bössan nu? Pipa och bolt alltså.
Vad är det för tillverkare på komponenterna som sitter i bössan nu? Pipa och bolt alltså.
- Grottulf
Att få prova flera skulle inte vara något problem.No1MAXIMUS skrev:De kanske inte har en tjänst där du kan prova fram din personliga bolt.
Det är väl knappast att räknas som en tjänst heller.
Det är ju inte konstigare än att prova sina nya byxor innan man köper dem, kan jag tycka.
Det var just att kunna byta utan att jag behövde söka ny licens för bolten som var problemet.
Men jag kan ju ha råkat få svar från någon som inte hade så bra koll på det.
Det är en Criterion-pipa o en Brownells bolt.
Bolten ligger ungefär i mitten av toleranserna (som dock är väldigt stora)
Pipan är ju lite svårare att mäta upp, men det jag har kunnat se är att den kräver en bolt som ligger väldigt nära den nedre gränsen på måttet från bakkant av klackarna till stötbotten.
Så risken är rätt stor att jag inte hittar någon som passar, även om jag testar rätt många,
Så att hitta någon som kan slipa om den börjar kännas allt rimligare.
Någon som vet om någon vapensmed som kan göra ett sånt jobb?
Gärna i Värmlandstrakten.
Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
-
Grottulf skrev: ↑16 nov 2024, 19:18 Att få prova flera skulle inte vara något problem.
Det är väl knappast att räknas som en tjänst heller.
Det är ju inte konstigare än att prova sina nya byxor innan man köper dem, kan jag tycka.
Det var just att kunna byta utan att jag behövde söka ny licens för bolten som var problemet.
Men jag kan ju ha råkat få svar från någon som inte hade så bra koll på det.
Det är en Criterion-pipa o en Brownells bolt.
Bolten ligger ungefär i mitten av toleranserna (som dock är väldigt stora)
Pipan är ju lite svårare att mäta upp, men det jag har kunnat se är att den kräver en bolt som ligger väldigt nära den nedre gränsen på måttet från bakkant av klackarna till stötbotten.
Så risken är rätt stor att jag inte hittar någon som passar, även om jag testar rätt många,
Så att hitta någon som kan slipa om den börjar kännas allt rimligare.
Någon som vet om någon vapensmed som kan göra ett sånt jobb?
Gärna i Värmlandstrakten.
Jag tycker inte heller att det ska vara ett problem att testa boltarna mot pipan men den som läste mailet kan ju ha tolkat det lite konstigt.
- Grottulf
Ja, det var nog ett missförstånd bara.
Astro gör sådana byten fick jag veta nu.
Astro gör sådana byten fick jag veta nu.
- Grottulf
Jag tog en tur till Astrosweden igår o testade bolts.
Det var riktigt trevlig, hjälpsam o framförallt tålmodig personal
Och affären i sig är verkligen värt ett besök också!
Jag var där för runt 10-12 år sen, men nu hade de nya mycket större lokaler.
Criterion-pipan, jag skrev om här, hittade jag en JP-bolt som passade till, efter bara några försök
Men sen jag skrev det ursprungliga inlägget så, har jag bytt pipa på en annan AR också.
Till en Ballistic Advantage 12.3"-pipa
Och på den hade jag istället för lång headspace, med bössans nuvarande bolt.
Så jag hade med även den pipan, för att hitta en bolt som passade...
Men jag gick igenom hela deras lager på boltar, från JP, Armalite, Stag och Bootleg, utan att hitta en enda som passade den.
26st totalt! och alla kunde jag låsa med en "NO GO" tolk i patronläget.
Så BA-pipan verkat ha ovanligt långt patronläge
Något positivt det drog med sig är att jag
börjar bli rätt dra på att montera/demontera utdragare snabbt
Efter hemkomsten mätte jag lite noggrannare med den bolt som jag har, och när jag hade lagt till 0,050mm shims i stötbotten så kunde den inte låsa längre med "NO GO" tolken.
0,045mm (0,025+0,020) låste den dock med, men med lite svårighet.
Om jag har räknat rätt så ger det mig en marginal på 0,128mm tills även en field guage tolk hade kunnat låsa.
Så det är inte så stort så det är osäkert, men det känns inte så kul att inte klara "NO GO" på en ny pipa...
Jag har mätt lite på den befintliga bolten o räknat lite, och kommit fram till att jag behöver en bolt som har över 4,000 mm (.1575") från bakre änden av låsklackarna, till stötbotten.
Och specen på en AR-15 bolt säger att det måttet ska ligga på .156" +/- .003" (om jag har hittat rätt uppgifter)
Så den jag behöver ligger ju inom spannet, men frågan är hur vanligt det är att de ligger inom de övre delarna av det spannet...?
Men jag vet inte om jag övertänker det...
Bössan i fråga är främst tänkt för plinking o klubbtävlingar.
Sensmoralen av det hela är iaf att alltid köpa en utprovad bolt tillsammans med pipan, när man byter pipa!
Det var riktigt trevlig, hjälpsam o framförallt tålmodig personal
Och affären i sig är verkligen värt ett besök också!
Jag var där för runt 10-12 år sen, men nu hade de nya mycket större lokaler.
Criterion-pipan, jag skrev om här, hittade jag en JP-bolt som passade till, efter bara några försök
Men sen jag skrev det ursprungliga inlägget så, har jag bytt pipa på en annan AR också.
Till en Ballistic Advantage 12.3"-pipa
Och på den hade jag istället för lång headspace, med bössans nuvarande bolt.
Så jag hade med även den pipan, för att hitta en bolt som passade...
Men jag gick igenom hela deras lager på boltar, från JP, Armalite, Stag och Bootleg, utan att hitta en enda som passade den.
26st totalt! och alla kunde jag låsa med en "NO GO" tolk i patronläget.
Så BA-pipan verkat ha ovanligt långt patronläge
Något positivt det drog med sig är att jag
börjar bli rätt dra på att montera/demontera utdragare snabbt
Efter hemkomsten mätte jag lite noggrannare med den bolt som jag har, och när jag hade lagt till 0,050mm shims i stötbotten så kunde den inte låsa längre med "NO GO" tolken.
Om jag har räknat rätt så ger det mig en marginal på 0,128mm tills även en field guage tolk hade kunnat låsa.
Så det är inte så stort så det är osäkert, men det känns inte så kul att inte klara "NO GO" på en ny pipa...
Jag har mätt lite på den befintliga bolten o räknat lite, och kommit fram till att jag behöver en bolt som har över 4,000 mm (.1575") från bakre änden av låsklackarna, till stötbotten.
Och specen på en AR-15 bolt säger att det måttet ska ligga på .156" +/- .003" (om jag har hittat rätt uppgifter)
Så den jag behöver ligger ju inom spannet, men frågan är hur vanligt det är att de ligger inom de övre delarna av det spannet...?
Men jag vet inte om jag övertänker det...
Bössan i fråga är främst tänkt för plinking o klubbtävlingar.
Sensmoralen av det hela är iaf att alltid köpa en utprovad bolt tillsammans med pipan, när man byter pipa!
-
Jag har också varit mycket imponerad av servicen på Astro när det gäller lite komplicerade saker. Bara att de har tolkar gör att de sticker ut!Grottulf skrev: ↑03 dec 2024, 12:15 Efter hemkomsten mätte jag lite noggrannare med den bolt som jag har, och när jag hade lagt till 0,050mm shims i stötbotten så kunde den inte låsa längre med "NO GO" tolken.
Jag har fått anledning att gräva lite i det här då jag har en pipa som verkar vara mycket nära att kunna kamra en Field gauge. Men det var lite för länge sedan för att jag skall ha allt fräsht i minnet.
Men i kort så finns det en del komplikationer.
Redan på tolkarna dyker det upp en del olika mått. Go är 1.4636". Men redan på No-go så verkar det börja skilja, från 1.4666 till 1.4696. Den jag mätte var något större än sin märkning, men mätnoggranheten var inte tillräcklig för att låta mig mer än gissa på minst +0.004" istället för +0.003" som den var märkt med. Field tycks kunna vara olika mått, där någon nämner 1.4696", men 1.4736" var måttet på den jag lånade.
Måttet och toleransen melan låsklack och stötbotten är 0.156" +0.000" - 0.003". Då min bolt visade sig vara tightare än en JP bolt så kontaktade jag dem och frågade, de sade att de siktade på mittten av toleransområdet. Så ett perfekt mått från JP blir 0.1545". Bolten du behöver ligger utanför toleranserna.
Måtten innebär i teorin att en pipa som är kamrad precis till rätt tolerans med en bolt som är exakt på måttet enligt ritning kommer att kunna stänga på en minimal No-Go gauge om man använder en bolt som har den största godkända toleransen.
Ett så stort låsmått som jag har gör att jag behöver använda något anpassad kalibrering för att inte slita enormt på hylsorna, med följd att min handladdade ammunition inte fungerar i gevär med rätt låsmått. Det är en skitsituation, men det här var när det var som svårast att få tag på saker från USA så jag gav upp och orkar inte göra något åt det. När vi provat hylsor i andra AR gevär så visar det sig att långa patronlägen inte alls är ovanligt, för ganska många gevär kan kamra lite för många av mina handladdade patroner för att de gevären skall vara helt i ordning!
Plockade hylsor växer ofta lite på längden vid kalibrering, så hylsor från mitt gevär och andra gevär skiljer inte mycket efter kalibrering med min inställning. Det här har varit ganska konsekvent med de olika kalibreringsverktyg jag provat, även med väl smorda halsar eller utan expander. Så hylsan växer på längden lite av den utvändiga kalibreringen.
Jag tror inte att din "slappa" pipa är något som sticker ut. Skillnaden mot din andra pipa är mer intressant då det påverkar hur du tillverkar ammunition som fungerar i båda gevären. Då det verkar vara lite si och så med No-Go tolkarnas märkning och deras faktiska mått i förhållande till märkningen så tror jag att det är bättre att du provar med schims på båda gevären med din Go tolk.
- Grottulf
Aha, bra info därFält skrev:Jag har också varit mycket imponerad av servicen på Astro när det gäller lite komplicerade saker. Bara att de har tolkar gör att de sticker ut!Grottulf skrev: ↑03 dec 2024, 12:15 Efter hemkomsten mätte jag lite noggrannare med den bolt som jag har, och när jag hade lagt till 0,050mm shims i stötbotten så kunde den inte låsa längre med "NO GO" tolken.
Jag har fått anledning att gräva lite i det här då jag har en pipa som verkar vara mycket nära att kunna kamra en Field gauge. Men det var lite för länge sedan för att jag skall ha allt fräsht i minnet.
Redan på tolkarna dyker det upp en del olika mått. Go är 1.4636". Men redan på No-go så verkar det börja skilja, från 1.4666 till 1.4696. Den jag mätte var något större än sin märkning, men mätnoggranheten var inte tillräcklig för att låta mig mer än gissa på minst +0.004" istället för +0.003" som den var märkt med. Field tycks kunna vara olika mått, där någon nämner 1.4696", men 1.4736" var måttet på den jag lånade.
Måttet och toleransen melan låsklack och stötbotten är 0.156" +0.000" - 0.003". Då min bolt visade sig vara tightare än en JP bolt så kontaktade jag dem och frågade, de sade att de siktade på mittten av toleransområdet. Så ett perfekt mått från JP blir 0.1545". Bolten du behöver ligger utanför toleranserna.
Måtten innebär i teorin att en pipa som är kamrad precis till rätt tolerans med en bolt som är exakt på måttet enligt ritning kommer att kunna stänga på en minimal No-Go gauge om man använder en bolt som har den största godkända toleransen.
Ett så stort låsmått som jag har gör att jag behöver använda något anpassad kalibrering för att inte slita enormt på hylsorna, med följd att min handladdade ammunition inte fungerar i gevär med rätt låsmått. Det är en skitsituation, men det här var när det var som svårast att få tag på saker från USA så jag gav upp och orkar inte göra något åt det. När vi provat hylsor i andra AR gevär så visar det sig att långa patronlägen inte alls är ovanligt, för ganska många gevär kan kamra lite för många av mina handladdade patroner för att de gevären skall vara helt i ordning!
Plockade hylsor växer ofta lite på längden vid kalibrering, så hylsor från mitt gevär och andra gevär skiljer inte mycket efter kalibrering med min inställning. Det här har varit ganska konsekvent med de olika kalibreringsverktyg jag provat, även med väl smorda halsar eller utan expander. Så hylsan växer på längden lite av den utvändiga kalibreringen.
Jag tror inte att din "slappa" pipa är något som sticker ut. Skillnaden mot din andra pipa är mer intressant då det påverkar hur du tillverkar ammunition som fungerar i båda gevären. Då det verkar vara lite si och så med No-Go tolkarnas märkning och deras faktiska mått i förhållande till märkningen så tror jag att det är bättre att du provar med schims på båda gevären med din Go tolk.
Då hade jag fattat toleranserna på bolten lite fel, och det var ju lite trist.
För då är det ju kört att hitta en bolt som passar om jag vill komma in under "no go"-måttet
Jag använde mina egna tolkar, så jag vet inte om Astro har egna man kan låna också.
Min "go" är 1.4636". Och min "no go" är 1.4666".
Det är iaf vad som står på dem.
Jag är osäker på om man kan mäta fram det måttet med någon vidare noggrannhet.
Måttet är väl fram till mitten på patronlägets bröst.
Men jag vet inte om man kan vara säker på att det motsvarar mitt på tolkens koniska del.
Konan på tolken skulle ju kunna fortsätta längre fram än vad bröstet i patronläget är i verkligheten.
Så jag skulle inte känna mig 100% säker på att mitten på tolken kona är samma som mitten på patronlägets bröst.
Field-måttet som jag räknade med var förresten från en bild på internet, och var 1.4736".
Så det var ju bra att få det bekräftat att den siffran inte var helt åt h-e iaf, även om det kanske finns andra "tolkningar" av det.
Jag laddar inte själv, utan kör uteslutande med köpe-ammo.
Så jag kan inte göra så mycket själv för att kompensera för den längre headspacen.
-
Om du inte laddar själv så behöver du inte tänka mycket på låsmåttet. Det är i stort sett bara viktigt hylsornas hållbarhet när man använder dem flera gånger.
Tolkarna mäter man på samma sätt som man mäter låstmåttet på hylsor när man ställer in anpassad kalibrering. Då man jämför två mått så är det inte så viktigt var på den vinklade ytan man mäter så länge som det är samma ställe på båda. Så du behöver något med ett genomgående hål där du kan stoppa ner tolken så att den vilar på den koniska ytan. Sedan behöver du minst ett bra skjutmått för att få en indikation eller en micrometer om du vill mäta någorlunda exakt.
Det skulle vara intressant om du mätte dina tolkar för att se om det skiljer tre tusendels tum mellan dem eller om det är som det var på de jag mätte på. De som jag lånade på plats på Astro. Jag tror inte att alla har tillgång till dem.
Tolkarna mäter man på samma sätt som man mäter låstmåttet på hylsor när man ställer in anpassad kalibrering. Då man jämför två mått så är det inte så viktigt var på den vinklade ytan man mäter så länge som det är samma ställe på båda. Så du behöver något med ett genomgående hål där du kan stoppa ner tolken så att den vilar på den koniska ytan. Sedan behöver du minst ett bra skjutmått för att få en indikation eller en micrometer om du vill mäta någorlunda exakt.
Det skulle vara intressant om du mätte dina tolkar för att se om det skiljer tre tusendels tum mellan dem eller om det är som det var på de jag mätte på. De som jag lånade på plats på Astro. Jag tror inte att alla har tillgång till dem.
- Grottulf
Ja, så kan man ju mäta, om man vill ha skillnadenFält skrev:Om du inte laddar själv så behöver du inte tänka mycket på låsmåttet. Det är i stort sett bara viktigt hylsornas hållbarhet när man använder dem flera gånger.
Ska se om jag kan hitta något lämpligt...
Min lite längre headspace kanske inte påverkar något, men det känns trist om man ligger över gränsen, redan när pipan är ny.
Och jag antar att när det ligger över marginalerna redan från början, så kommer det snabbare att slitas till den gränsen att det kan påverka funktion o precision.
-
Om du inte laddar om hylsorna spelar headspace mindre roll så länge hylsorna inte går av vid första skjutningen regelbundet.Grottulf skrev: ↑03 dec 2024, 22:00Aha, bra info därFält skrev:Jag har också varit mycket imponerad av servicen på Astro när det gäller lite komplicerade saker. Bara att de har tolkar gör att de sticker ut!Grottulf skrev: ↑03 dec 2024, 12:15 Efter hemkomsten mätte jag lite noggrannare med den bolt som jag har, och när jag hade lagt till 0,050mm shims i stötbotten så kunde den inte låsa längre med "NO GO" tolken.
Då hade jag fattat toleranserna på bolten lite fel, och det var ju lite trist.
För då är det ju kört att hitta en bolt som passar om jag vill komma in under "no go"-måttet
Jag använde mina egna tolkar, så jag vet inte om Astro har egna man kan låna också.
Min "go" är 1.4636". Och min "no go" är 1.4666".
Det är iaf vad som står på dem.
Jag är osäker på om man kan mäta fram det måttet med någon vidare noggrannhet.
Måttet är väl fram till mitten på patronlägets bröst.
Men jag vet inte om man kan vara säker på att det motsvarar mitt på tolkens koniska del.
Konan på tolken skulle ju kunna fortsätta längre fram än vad bröstet i patronläget är i verkligheten.
Så jag skulle inte känna mig 100% säker på att mitten på tolken kona är samma som mitten på patronlägets bröst.
Field-måttet som jag räknade med var förresten från en bild på internet, och var 1.4736".
Så det var ju bra att få det bekräftat att den siffran inte var helt åt h-e iaf, även om det kanske finns andra "tolkningar" av det.
Jag laddar inte själv, utan kör uteslutande med köpe-ammo.
Så jag kan inte göra så mycket själv för att kompensera för den längre headspacen.
-
Låsklackarna på bulten och pipförlängningen slits minimalt. Om de slits på grund av dålig kvalite så får man problem som inte är relaterade till låsmåttet.