Trodde på en godkänd ansökan för min Ruger PCC, vilket är min fjärde bössa, när jag öppna brevlådan och såg kuvertet från Polisen. Men icke, kände direkt att det var papper av dålig kvalitet innan jag ens öppnat det!
PM vill ha en komplettering med motivering kring varför ansökan ska godkännas.
Har anti AR-kampanjen (och andra läskiga bössor) fått full fart nu, eller det så att min ansökan för vapen nr 4 fastnat i kön och blivit omkört av ansökan för vapen 5 eller 6.
Nu kan jag inte något om den Ruger du nämner, men är vapnet godkänt för jakt så behöver du inte motivera vapen 4. Polisen får heller inte hänvisa till någon kommande lagstiftning, det förslag som nu är lagt från utredaren är inte laga kraft ( bara ett förslag som skall ut pä en massa remisser). Ring och prata med vapenhandläggaren och be hen motivera varför du skall motivera vapen 4.
Det tråkiga i denna kråksång är att det blir inte lättare för oss jägare men sätt till din lilla utskrift kan ja tro det blir lite bädda som man ligger.
Du söker för 3 bössor på mindre än 1 månad eller har jag fel?
Så jag tror PM gör lite mer än vad som krävs tills de nya reglerna kommer på plats..
Sedan kan jag bara tänka lite på läget som det ser ut med det våld vi i dag har med sprängningar och skjutningar och stormakter som vässar klorna..
Klart vi vanliga civilister till jägare ska drabbas..
Ta nu detta med en stor nypa salt för det kan också bli bättre på sikt någon gång.
Mvh Berka
Berka. skrev:Det tråkiga i denna kråksång är att det blir inte lättare för oss jägare men sätt till din lilla utskrift kan ja tro det blir lite bädda som man ligger.
Du söker för 3 bössor på mindre än 1 månad eller har jag fel?
Så jag tror PM gör lite mer än vad som krävs tills de nya reglerna kommer på plats..
Sedan kan jag bara tänka lite på läget som det ser ut med det våld vi i dag har med sprängningar och skjutningar och stormakter som vässar klorna..
Klart vi vanliga civilister till jägare ska drabbas..
Ta nu detta med en stor nypa salt för det kan också bli bättre på sikt någon gång.
Mvh Berka
Yes, stämmer att det var flera ansökningar inom samma månad. Haft jägarexamen i 15 år och inte fått ens så mkt som en fortkörningsbot någonsin.
Jag förstår nog inte riktigt det konstiga i det här. Handläggaren ser att du sökt för att ha jaktgarderob om sex vapen och vill då ha en motivering på även vapen nr 4. Så har det ju alltid varit.
Georg skrev: ↑20 maj 2024, 19:46
Nu kan jag inte något om den Ruger du nämner, men är vapnet godkänt för jakt så behöver du inte motivera vapen 4. Polisen får heller inte hänvisa till någon kommande lagstiftning, det förslag som nu är lagt från utredaren är inte laga kraft ( bara ett förslag som skall ut pä en massa remisser). Ring och prata med vapenhandläggaren och be hen motivera varför du skall motivera vapen 4.
Säkert sätt att riskera mera problem.
Eftersom TS uppenbarligen vet vilket jaktbehov hen har så är det väl bara att motivera. Börja bråka och det är säkerligen inte utrett innan reglerna ändrats... Försöka försvara något som troligtvis kommer ändras ändå är rätt korkat.
(Och även om det är jaktgodkänt så är ju 9mm inte en vanlig kaliber som är särskilt lämplig till speciellt mycket jakt så jag hade också velat se att ansökaren har en bra motivation om jag vore licenshandläggare)
Har för övrigt aldrig förstått och kommer aldrig att förstå problemet med att motivera sina jaktvapen. I min mening vore det självklart mest logiskt att motivera alla sina jaktvapen från och med vapen nummer ett. Sen behöver det inte finnas några fasta gränser på antal vapen, bara tuffare motivationskrav när man börjar ha vapen med överlappande funktion.
Eftersom TS uppenbarligen vet vilket jaktbehov hen har så är det väl bara att motivera. Börja bråka och det är säkerligen inte utrett innan reglerna ändrats... Försöka försvara något som troligtvis kommer ändras ändå är rätt korkat.
(Och även om det är jaktgodkänt så är ju 9mm inte en vanlig kaliber som är särskilt lämplig till speciellt mycket jakt så jag hade också velat se att ansökaren har en bra motivation om jag vore licenshandläggare)
Har för övrigt aldrig förstått och kommer aldrig att förstå problemet med att motivera sina jaktvapen. I min mening vore det självklart mest logiskt att motivera alla sina jaktvapen från och med vapen nummer ett. Sen behöver det inte finnas några fasta gränser på antal vapen, bara tuffare motivationskrav när man börjar ha vapen med överlappande funktion.
Det där sista tänkte även jag att vafan har man inte behov ska man inte ha jaktvapen. Logiskt liksom.
Kruxet är livet.
Saker händer och allt blir inte vad man alltid trott.
PCC 9mm är nog de sämst lämpade jaktvapnet som finns. klass 3, men det man i huvudsakligen jagar med kl3 är räv och fågel. Ingen av dom lär komma inom skotthåll för en 9a om man inte har vääääldigt bra precision och gillar att lobba kulor ballistiskt.
Men dom är ju coola o panga på bana, varför gå med i en pistolklubb och få en riktigt rolig pistol i 9 istället?
testat pcc på olika håll och jag skulle knappt ens vilja ha den på bana, om man inte håller på med IPSC då. Men gör man det har man ju pistol eller på målskytte. Att ligga i bänk o plinka är inte så roligt efter ett par gånger.
Det där sista tänkte även jag att vafan har man inte behov ska man inte ha jaktvapen. Logiskt liksom.
Kruxet är livet.
Saker händer och allt blir inte vad man alltid trott.
Så jaja förklara livet så blir allt bra.
Nja, det funkar inte riktigt så enligt min mening. Har man tagit jägarexamen så har man - enligt gällande lag och om man inte är belastad i straffregistret - berättigad till 4 vapen utan motivering. Behov har inget med detta att göra och omöjligt att bedöma på ett objektivt sätt. Skall vi börja motivera från vapen 1 kommer det bli en godtycklig sörja utan rättslig grund. Fullständigt rökt för oss jägare m.a.o.
Georg skrev: ↑20 maj 2024, 21:58
Nja, det funkar inte riktigt så enligt min mening. Har man tagit jägarexamen så har man - enligt gällande lag och om man inte är belastad i straffregistret - berättigad till 4 vapen utan motivering. Behov har inget med detta att göra och omöjligt att bedöma på ett objektivt sätt. Skall vi börja motivera från vapen 1 kommer det bli en godtycklig sörja utan rättslig grund. Fullständigt rökt för oss jägare m.a.o.
Du har helt fel. Behov har allt med detta att göra. Man får inte ha licens på jaktvapen man inte har jaktligt behov av, motivering eller inte.
Det man gjort är att man av någon outgrundlig anledning tyckte det var för jobbigt att folk skulle skriva motiveringar så man tyckte att 4 normala jaktvapen behöver man inte motivera med annat än jägarexamen. Men det förändrar inte att behov alltid är ett krav. Hur på sin höjd 5 minuter skrivande kan vara för jobbigt är över mitt huvud...
Georg skrev: ↑20 maj 2024, 21:58
Du har helt fel. Behov har allt med detta att göra. Man får inte ha licens på jaktvapen man inte har jaktligt behov av, motivering eller inte.
Det man gjort är att man av någon outgrundlig anledning tyckte det var för jobbigt att folk skulle skriva motiveringar så man tyckte att 4 normala jaktvapen behöver man inte motivera med annat än jägarexamen. Men det förändrar inte att behov alltid är ett krav. Hur på sin höjd 5 minuter skrivande kan vara för jobbigt är över mitt huvud...
Man tyckte väll helt enkelt att det var onödigt att jägare/blivande jägare skulle motivera vad dom skulle med bössor till? Åtminstone dom 4 första.
Själv har jag oftast inte ens behov av bössan jag har med mej när jag jagar, men det är det väll bäst att tala tyst om, annars kanske jag får lämna ifrån mej dom...
Loke3006 skrev: ↑20 maj 2024, 22:31
Man tyckte väll helt enkelt att det var onödigt att jägare/blivande jägare skulle motivera vad dom skulle med bössor till? Åtminstone dom 4 första.
Jo visst var det väl så och för de allra flesta nyblivna jägarna så skaffar man ju 2-3 lämpliga olika vapentyper för jakten man tänkt sig. Men det blir ju väldigt konstigt om en nybliven jägare direkt ansöker om 4st (kanske i framtiden 6 st) identiska AR-15 med motivation jägarexamen. Därav har jag full förståelse för att vapenhandläggare ber om motiveringar när det finns frågetecken även inom de första vapnen, t.ex. med en ruger pc i 9mm.
Fick även jag ett brev på posten idag. Från Väst. Min motivation var tydligen inte till belåtenhet (6:e vapnet, 3:e hageln). Detta handlar om inköpstillstånd och jag ska skicka in intyg om plombering!? Samt förklara varför jag inte kan skrota bocken när jag nu ska ha en Halvautomat för sjöfågeljakt.
Olles barnbarn skrev: ↑20 maj 2024, 23:10
Fick även jag ett brev på posten idag. Från Väst. Min motivation var tydligen inte till belåtenhet (6:e vapnet, 3:e hageln). Detta handlar om inköpstillstånd och jag ska skicka in intyg om plombering!? Samt förklara varför jag inte kan skrota bocken när jag nu ska ha en Halvautomat för sjöfågeljakt.
Mailade nya motivationer.
Bara för att jag är nyfiken måste jag fråga vad din förra motivering var och vad din nya är.
Olles barnbarn skrev: ↑20 maj 2024, 23:10
Mailade nya motivationer.
Bara för att jag är nyfiken måste jag fråga vad din förra motivering var och vad din nya är.
Blir intressant å se om de går genom
Kan återkomma om det. Lite mer utförligare nu, samt omtänk.