Om vi tittar på mausers dokumentation så ger det att Paul Mauser var mycket väl medveten om att hylsan flyter vid pass 5500 bar. Och att det därmed var rätt meningslöst att lägga sig högre än så.
Sedan hade man lite svajiga kunskaper om metallurgi vid pass 1890-1900, och kombinationen massproduktion och härdning hade man mycket svårt att hantera. Sålunda blev m/98 large ring (den föddes ju som en smallring) just för att man hade problem med svaga muttrar vid massproduktion.
Vill minnas att formisten ignorant satte upp några olika i en hydraulisk press, och de mesta Mauser gav sig runt 6000 bar statiskt tryck. Med det sagt är statiska tryck inte samma sak som dynamiska tryck. Så det ger en indikation om vad en mauser borde tåla.....
Men nu är ju provskjutningen inte till för att bevisa konstruktionen utan produktionen. Individuellt.
Och jo - 96or ger sig. Det finns inte så fasligt många kvar så det blir färre och färre som ger sig. Men ger sig gör dom. Försvarsmakten hade några haverier innan de skrotade ut systemet. Jag har sett några knippen...
Visst, dåliga komponenter och felaktig förvaring så visst.... Men det är liksom inte problemet.Vet att det kan gå illa med gammal gammal ammunition som legat och gottat till sig, men det är ovanligt som jag förstått. Danskproducerad arméammo skall undvikas har jag läst (bara för det har jag ett par sådana, om någon är manad att prova)...
Problemet är att det enda vi kan utgå från är att de är testade till runt 3100 till 3200 bar syftande till ammunition som ska ligga runt 2900bar i max arbetstryck. När kalibern får ha upp till 3800 bar i arbetstryck. Vilkei praktiken betyder att fabriksammunition laddas runt 3300 till 3700 bar, oavsett vem dom tillverkar den. Utom Lapua då som en tid hade en 9g som klarade klass1. Den låg några bar över 3800 bar.
Iom att de är testade lågt, för lågt, vet vi ju inte vilka som producerades svaga, eller vilka som är rätt producerade för den delen. Det är liksom kärnan i resonemanget. Att en specifik 96a håller - betyder bara att just den individen höll. I alla fall förra skottet höll den....
Det kan inte tas som bevis för att alla håller.
/T