Husqvarna m46b m94

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
pmt

Re: Husqvarna m46b m94

Inlägg av pmt »

sneträff skrev: 28 jan 2023, 17:18
Som jag sa, det vore intressant att se vid vilket tryck mekanismen faktiskt havererar. Bevisligen går det att skjuta 30-06 med den, och har gjorts i 60-70 år nu...
Om vi tittar på mausers dokumentation så ger det att Paul Mauser var mycket väl medveten om att hylsan flyter vid pass 5500 bar. Och att det därmed var rätt meningslöst att lägga sig högre än så.

Sedan hade man lite svajiga kunskaper om metallurgi vid pass 1890-1900, och kombinationen massproduktion och härdning hade man mycket svårt att hantera. Sålunda blev m/98 large ring (den föddes ju som en smallring) just för att man hade problem med svaga muttrar vid massproduktion.

Vill minnas att formisten ignorant satte upp några olika i en hydraulisk press, och de mesta Mauser gav sig runt 6000 bar statiskt tryck. Med det sagt är statiska tryck inte samma sak som dynamiska tryck. Så det ger en indikation om vad en mauser borde tåla.....

Men nu är ju provskjutningen inte till för att bevisa konstruktionen utan produktionen. Individuellt.

Och jo - 96or ger sig. Det finns inte så fasligt många kvar så det blir färre och färre som ger sig. Men ger sig gör dom. Försvarsmakten hade några haverier innan de skrotade ut systemet. Jag har sett några knippen...
Vet att det kan gå illa med gammal gammal ammunition som legat och gottat till sig, men det är ovanligt som jag förstått. Danskproducerad arméammo skall undvikas har jag läst (bara för det har jag ett par sådana, om någon är manad att prova)...
Visst, dåliga komponenter och felaktig förvaring så visst.... Men det är liksom inte problemet.

Problemet är att det enda vi kan utgå från är att de är testade till runt 3100 till 3200 bar syftande till ammunition som ska ligga runt 2900bar i max arbetstryck. När kalibern får ha upp till 3800 bar i arbetstryck. Vilkei praktiken betyder att fabriksammunition laddas runt 3300 till 3700 bar, oavsett vem dom tillverkar den. Utom Lapua då som en tid hade en 9g som klarade klass1. Den låg några bar över 3800 bar.

Iom att de är testade lågt, för lågt, vet vi ju inte vilka som producerades svaga, eller vilka som är rätt producerade för den delen. Det är liksom kärnan i resonemanget. Att en specifik 96a håller - betyder bara att just den individen höll. I alla fall förra skottet höll den....

Det kan inte tas som bevis för att alla håller.

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Krag-Jørgensen ingick vad jag vet inte i diskussionen. Den handlade ursprungligen om en Hva från cirka 1940. Inte heller om en gammal Stiga eller en uttjänt rekrytmauser.

Min roll i diskussionen är närmast den intresserade betraktarens. Jag är inte någon Hva-fantast, och har rent allmänt en sval inställning till bultvapen, till vilka M/94 med efterföljare torde räknas. Patronen 6,5x55 är i mina ögon överskattad. Men samtalet är intressant, samtidigt som vi kanske ska öka fokus på trådskaparens fråga.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Men samtalet är intressant, samtidigt som vi kanske ska öka fokus på trådskaparens fråga.
Värdet på en 46b i 6,5x55? Si-så-där 300kr i normalt bruksskick. Borrade - lägre som regel.

Det svaret fick han på första sidan. Och igen här.

Jag ser fram emot lite bevis på vad som var bedömt civilt arbetstryck 1940 för 6,5x55, och vad HVA provade till för provtryck civilt eftersom ingen verkar kunna svara på just det. Gärna även med någon form av standardreferens därtill.

Och jag skiter fullständigt i vad folk vill att de ska vara provade till, tycker de är provade till eller att de inte tycker provet är relevant. Eller nått annat hittepå. Jag vill veta. Inte tro....

Vet jag inte annat - och det vet jag inte i det här fallet - så provades de till ett maximalt arbetstryck om 2900 bar. För det var "branchstandard" i synnerhet för HVA som ju gjorde de låsen militärt. Eftersom det får anses vara lägsta möjliga nivå....

Så fyll igen min kunskapsluckor!

/T
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Boken Mina jaktvapen från 1954 är skriven av Hva-folk, och på s. 83 nämner man kontrollskjutning, men tyvärr inte så mycket om tryck. Vidare finns på s. 110-111 vissa uppgifter om de tryck Norma på den tiden laddade till. Farterna är lägre, men man hade inte lika långsamma krut på den tiden. Som referens till vad man utgick från.
IMG_20230128_214026~2.jpg
IMG_20230128_214926~2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Fritz Kraut skrev: 28 jan 2023, 22:53 Som referens till vad man utgick från.
Jo, men det säger rätt lite.... Jag har rätt mycket historisk Normadata (även från RWS), men just 6,5x55 och 8x54 o.s.m är man märkligt "traditionell" från Normas sida över tid. För utvecklingen av krutet över tid ökar prestandan - farten - med bibehållet tryck. Typ en maxladdad 308 presterar i dag påtagligt bättre än en toppladdad 30-06 gjorde 1906.

Prestandan dvs fart/kulvikt för dessa båda svenska klassiker är över tid märkligt överens med tidigare prestanda, om man justerar för 74cm piplängd gentemot "vanlig piplängd". Det är ju annars knepet ammunitionstillverkaren tar till för att en given patron ska prestera nått magiskt tal. Man tar en längre provpipa, som noteras med minsta möjliga asterisk.

Så det här är jävligt lurigt..... Och det i sin tur ställer högre krav på att det verkligen är hård och kontrollerbar fakta. Dvs Reverse Engineering som du lutar dig mot är fruktansvärt svårt här.... Tro mig, jag jobbar på en kvalitetsavdelning så det här har jag koll på.

Det andra är den gyllene regel som gäller trycknormer: en gång släppt ändras de aldrig. Aldrig någonsin!

Just 6,5x55 är ett undantag då den togs fram i Sverige och Norge runt 1890 men standardiserades av tyskland på 1990-talet. Då som 6,5x55 swe och 6,5x55 scan, men då sverige inte är med i cip så blev det så. Det blev förmodligen fel på vägen här, den borde ha landat på som mest 3300 bar. Även 3500 hade kanske kunnat motiveras men 3800 bar är på tok för högt om man ska ta alla gamla Mauser med i ekvationen.

Patrone m/88 standardiserades som 8x57I till 2900 bar, och som i det mesta får ses som en till 6,5x55 samtida konstruktion. Men som 8x57IS ligger den hyfsat modernt högt i tryck. Men som två olika kalibrar.

9,3x72R ett annat då den hamnade mellan både svartkrut/röksvagt och blykula/mantelkula. 9.3x72 är faktiskt den första kalibern man standardiserade - just gör att man skulle kunna blanda vapen och ammunition från olika tillverkare. Men där hoppade både tryck och mått i början vilket gör just den kalibern hopplös i dag när man hittar en trevlig drilling. Stämplarna och pipa stämmer helt enkelt inte på vissa vapen.

Nils Kvale dog alldeles för tidigt.... Han hade förmodligen kunnat sprida rätt mycket ljus i frågan.

/T
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Intressant med data Fritz! Jag tror att vi med hjälp av denna kan göra lite kvalificerade gissningar.

Om dom provskjuter en 10,1g projektil i 720m/s ligger dom redan där ganska nära max vad VV idag anger för megan. Går vi efter normas data ligger vi på minimum eller i vissa fall lite under. Men om man slänger in faktumet att man använder betydligt snabbare krut än någon av dessa tabeller blir det lite mer intressant. VV anger 711m/s med N150 för 155gr kulan. Om vi antar att dom hade krut i stil med N150 så ligger vi nu över tabellmax för att uppnå deras farter. Jag tycker alltså är det är ett rimligt antagande att dessa bössor provsköts med laddningar som idag ligger över max i våra moderna laddtabeller.

Efter lite research (läs googlande) hittade jag en del intressanta forumtrådor om just den här frågan från USA. Där är ju äldre Mausergevär lite av en subkultur och ganska många verkar hålla på med dom. Inte bara våra m/96 utan även m93, m95 and så klart m98an. De två tidigare är gjorda för att skjuta 7x57, en patron som enligt wiki utvecklade över 50,000 CUP när den först togs fram. Om m96:an är en vidareutvecklig av dessa två finns det alltså små anledningar att tro att själva konstruktionen av någon anledning endast skulle klara radikalt lägre tryck. Sedan finns det uppgifter om att materialkvalitén på svenska mausers (och andra med) kan variera väldigt mycket och att vissa gevär är betydligt svagare än andra, men det har med 130 år gamla produktionsmetoder att göra. Har man riktigt otur så kan ett gevär haverera även med snällt laddadepatroner.

Haverier är givetvis något man skall ta på fullaste allvar och det är alltid ett medvetet risktagande att skjuta dessa, men inte heller skall riskerna eller faran överdrivas. LIte som att köra gamla bilar, om man väl krockar ordentligt så går det nog illa, men den absoluta majoriteten av dom som är ute med sin gamla Amazon krockar inte varje gång.
Sasha

Inlägg av Sasha »

doomer77 skrev: 29 jan 2023, 09:10
Haverier är givetvis något man skall ta på fullaste allvar och det är alltid ett medvetet risktagande att skjuta dessa, men inte heller skall riskerna eller faran överdrivas. LIte som att köra gamla bilar, om man väl krockar ordentligt så går det nog illa, men den absoluta majoriteten av dom som är ute med sin gamla Amazon krockar inte varje gång.
Det är ju riskerna och det okända PMT försöker förmedla.
pmt skrev: 24 jan 2023, 16:04
Det är rätt stor skillnad på systemet mauser 93-95 som system sett, och deras respektive individer. Vi vet ju inte hur mycket Kimber scrappade av det de köpte in. För det är inte alla 96or som är svaga, eller ens en majoritet. Det är sannolikt inte ens en procent.... Men de som är svaga vet vi inte vilka de är eftersom de inte testats för moderna tryck.

Hade man tvingat fram ett prov varje gång en 96a säljs så hade jag inte gnällt. Då hade vi skickat skrotet till skrotning allt eftersom de inte passerade provet. Och de som passerade hade kunnat brukas säkert.
Hade man vetat att var hundrade, eller ens var tusende, Amazon som tillverkats riskerade att explodera vid användning med modernt bränsle hade inte många vågat ut på vägarna.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

doomer77 skrev: 29 jan 2023, 09:10 Intressant med data Fritz! Jag tror att vi med hjälp av denna kan göra lite kvalificerade gissningar.

Om dom provskjuter en 10,1g projektil i 720m/s ligger dom redan där ganska nära max vad VV idag anger för megan. Går vi efter normas data ligger vi på minimum eller i vissa fall lite under. Men om man slänger in faktumet att man använder betydligt snabbare krut än någon av dessa tabeller blir det lite mer intressant. VV anger 711m/s med N150 för 155gr kulan. Om vi antar att dom hade krut i stil med N150 så ligger vi nu över tabellmax för att uppnå deras farter. Jag tycker alltså är det är ett rimligt antagande att dessa bössor provsköts med laddningar som idag ligger över max i våra moderna laddtabeller.

Efter lite research (läs googlande) hittade jag en del intressanta forumtrådor om just den här frågan från USA. Där är ju äldre Mausergevär lite av en subkultur och ganska många verkar hålla på med dom. Inte bara våra m/96 utan även m93, m95 and så klart m98an. De två tidigare är gjorda för att skjuta 7x57, en patron som enligt wiki utvecklade över 50,000 CUP när den först togs fram. Om m96:an är en vidareutvecklig av dessa två finns det alltså små anledningar att tro att själva konstruktionen av någon anledning endast skulle klara radikalt lägre tryck. Sedan finns det uppgifter om att materialkvalitén på svenska mausers (och andra med) kan variera väldigt mycket och att vissa gevär är betydligt svagare än andra, men det har med 130 år gamla produktionsmetoder att göra. Har man riktigt otur så kan ett gevär haverera även med snällt laddadepatroner.

Ovan är inte ens kvalificerade gissningar.... Du är medveten om att du fantiserar?

/T
Senast redigerad av 1 pmt, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

pmt skrev: 28 jan 2023, 23:35
Fritz Kraut skrev: 28 jan 2023, 22:53 Som referens till vad man utgick från.
Jo, men det säger rätt lite.... Jag har rätt mycket historisk Normadata (även från RWS), men just 6,5x55 och 8x54 o.s.m är man märkligt "traditionell" från Normas sida över tid. För utvecklingen av krutet över tid ökar prestandan - farten - med bibehållet tryck. Typ en maxladdad 308 presterar i dag påtagligt bättre än en toppladdad 30-06 gjorde 1906.

Prestandan dvs fart/kulvikt för dessa båda svenska klassiker är över tid märkligt överens med tidigare prestanda, om man justerar för 74cm piplängd gentemot "vanlig piplängd". Det är ju annars knepet ammunitionstillverkaren tar till för att en given patron ska prestera nått magiskt tal. Man tar en längre provpipa, som noteras med minsta möjliga asterisk.

Så det här är jävligt lurigt..... Och det i sin tur ställer högre krav på att det verkligen är hård och kontrollerbar fakta. Dvs Reverse Engineering som du lutar dig mot är fruktansvärt svårt här.... Tro mig, jag jobbar på en kvalitetsavdelning så det här har jag koll på.

Det andra är den gyllene regel som gäller trycknormer: en gång släppt ändras de aldrig. Aldrig någonsin!

Just 6,5x55 är ett undantag då den togs fram i Sverige och Norge runt 1890 men standardiserades av tyskland på 1990-talet. Då som 6,5x55 swe och 6,5x55 scan, men då sverige inte är med i cip så blev det så. Det blev förmodligen fel på vägen här, den borde ha landat på som mest 3300 bar. Även 3500 hade kanske kunnat motiveras men 3800 bar är på tok för högt om man ska ta alla gamla Mauser med i ekvationen.

...

Nils Kvale dog alldeles för tidigt.... Han hade förmodligen kunnat sprida rätt mycket ljus i frågan.

/T
I länken jag lade ovan finns en intressant information om den amerikanska standarden för patronen. Den säger "Maximum pressure (SAAMI) 351.6 MPa", dvs 3516 bar.

Och där undrar jag också inte om SAAMI är skälet till att Vihtavuori har dubbla tabeller för 6,5x55, en för 6.5x55 Swedish och en för Scandinavian - en SAAMI-tabell för 3500 bar och en CIP för 3800 bar.
doomer77

Inlägg av doomer77 »

https://www.shootingsoftware.com/ftp/psicuparticle2.pdf

Citerat ifrån artikeln:

"
My lovely 6.5x55 Swede is rated at 46,000
CUP, and has no PSI rating. What should I use for a limit in PSI? Multiplying 46,000 by
1.516, and subtracting 17,902 gives me an upper limit of about 51,834 PSI.
"

Fritz siffra på 3516 ger oss psi på 50,995.

Rolig resa denna, jag har lärt mig en hel del!

Jag känner mig nu väldigt säker på att ungefär 51,000 psi är ett säkert tryck att skjuta i 6,5x55 samtliga gevär. Jag kommer att fortsätta skjuta min m/96:a med gott samvete. :)
Sasha

Inlägg av Sasha »

doomer77 skrev: 29 jan 2023, 18:33 https://www.shootingsoftware.com/ftp/psicuparticle2.pdf

Citerat ifrån artikeln:

"
CUP, and has no PSI rating. What should I use for a limit in PSI? Multiplying 46,000 by
"

Jag känner mig nu väldigt säker på att ungefär 51,000 psi är ett säkert tryck att skjuta i 6,5x55 samtliga gevär. Jag kommer att fortsätta skjuta min m/96:a med gott samvete. :)
Nu blandar du väl ihop en massa olika saker? Vad en patron har för maxtryck i olika system säger ju inget om vad Husqvarna testat, eller inte testat, sina vapen till.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Fritz Kraut skrev: 29 jan 2023, 18:05
I länken jag lade ovan finns en intressant information om den amerikanska standarden för patronen. Den säger "Maximum pressure (SAAMI) 351.6 MPa", dvs 3516 bar.

Och där undrar jag också inte om SAAMI är skälet till att Vihtavuori har dubbla tabeller för 6,5x55, en för 6.5x55 Swedish och en för Scandinavian - en SAAMI-tabell för 3500 bar och en CIP för 3800 bar.
SAAMI är egentligen inte en standardkomission, utan en rätt frivillig klubb för tillverkare av vapen och ammunition. Deras rekommendationer är inte lagkrav eller tvingande på något vis. SAAMI generellt är rätt kladdiga och de tar en massa märkliga hänsyn till saker som är rätt självklara inom CIP. Till exempel är de notorisk skitnödiga kring 8x57I och 8x57IS och rekommenderar i princip 8x57I+ prestanda även för 8x57IS. Vilket blir lite för högt för 8x57I....

Sedan mäter SAAMI mig veterligen CUP och inte piezo vilket gör att man inte kan jämföra CIP med SAAMI rakt av även om skillnaden i just detta fallet bör vara rätt lika.

Sedan om man borde ha två trycknivåer eller inte för kalibern kan man diskutera - CIP har visserligen två olika men dessa skiljer bara på de mått som skiljer. Till exempel är det ju skillnad på 308 och 7,62NATO sett till både mått och tryck. Men nu är vi ju inte med i CIP så riktigt hur man skulle få till det är för mig en gåta i den högre skolan.

Hur som hade även 3500bar legat för högt sett till vad vi vet att man provade 94-systemen till. De är testade för 2900 bars arbetstryck. Det är 600 över förväntat arbetstryck, och 400 över provtrycket....

Att man förr hade trögare krut och att vi nu har snabbare krut påverkar i sig inte trycknivån man mätt, även om det förmodligen i så fall förr är så att snabba krut ger högre tryckspik än ett regressivt krut.

Och hur som vet vi fortfarande inte vad HVA testade till..... Inte ens 1977, än mindre 1940.

/T
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Sasha skrev: 29 jan 2023, 18:56
doomer77 skrev: 29 jan 2023, 18:33 https://www.shootingsoftware.com/ftp/psicuparticle2.pdf

Citerat ifrån artikeln:

"
"

Nu blandar du väl ihop en massa olika saker? Vad en patron har för maxtryck i olika system säger ju inget om vad Husqvarna testat, eller inte testat, sina vapen till.
Kan vara sjukt svårt för folk att förstå något när man vägrar försöka...

6br ligger ju på 52000cup så kör på det istället så får du lite mer fart..
Ungefär lika användbart.
Östsibirisk Laika
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Nu tror jag att vi har hittat lite svar tillslut! Väldigt intressant läsning, jänkarna är verkligen intresserade av våra gamla Mausers :D

https://www.ballisticstudies.com/Knowle ... .5x55.html

Relevanta sektioner:

"
Military 6.5x55 ammunition was loaded to a pressure of 3200 ATM which converts to 47008 psi. Proof loads developed between 4000 and 4500 ATM which converted (x14.69) give pressures of between 58,760psi and 66,000psi. The original m/94 military load featured a 10.1 gram (156 grain) round nosed bullet which achieved 725m/s (2378fps) in the 29" barreled m/96 rifle, 700m/s (2297fps) in the 24" m/38 rifle and 655m/s (2149fps) in the original 18.5" m/94 carbine.
"

"
The first pointed bullets were tested between 1910 and 1920 in experimental rifles, the final load appeared in the M/41 sniper rifle and used a 9 gram (139 grain) pointed bullet. The M/41 load achieved 793 m/s (2601fps) in the 29" M/96 barrel, 768 m/s (2519fps) in the 24" m/38 barrel and 730 m/s (2395fps) in the18.5" M/94.
"

Nu ger dom oss lite trycksiffror, militärammuntionen laddades till 47,000psi, och tydligen så testades gevären med övertrycksammunition mellan 58,000 psi och 66,000 psi. Dessa siffror låter väldigt rimliga och ligger förmodligen helt i linje med vad andra militära patroner ifrån tiden gav.

Patron m/94 slungade iväg sin 10.1grams projektil i 725m/s, tittar vi i VVs tabell så ser vi att detta skulle kräva en laddning på minst 44-45gr N165. Spitzerkulan ifrån '41 vägde 139gr och skulle uppnå 793m/s. Återigen enligt VV skulle detta kräva en laddning på 47-48gr N165. Både dessa laddningar ligger mitt i tabellerna.

Och då räknar vi med modernt extruderat krut. Vi vet att dom använde bladkrut som brinner snabbare, oklart exakt med vilken hastighet.

Baserat på detta vill jag dra lite slutsatser.

- m/96 togs fram för ammunition och trycktestades i linje med andra militära gevär ifrån tiden, dvs. 7x57 och 8x57.
- Om siffrorna ang. övertryckstestning ovan stämmer så har vi inget att oroa oss för då all fabriksammunition och laddtabeller vi använder idag ligger långt under 58,000 psi och verkligen långt under 66,000 psi. Norma angav ju själva 53,660 psi som deras laddmax och jag tror att tabellerna slutar ungefär där med.
- Givet fart och vikt på militärammunition så tror jag att tryck om 38,000 psi är omöjliga att uppnå, till och med med moderna krut och metoder, än mindre med bladkrut anno 1894...

Laddar man hyfsat snällt själv så borde tryck inte vara ett problem i m/96.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

doomer77 skrev: 29 jan 2023, 22:39 Nu tror jag att vi har hittat lite svar tillslut! Väldigt intressant läsning, jänkarna är verkligen intresserade av våra gamla Mausers :D
.....
Asså, det finns ett betydligt enklare och väldigt mycket exaktare sätt att konstatera vad de militära laddningarna har för arbetstryck än att låta nån amerikansk amatör gissa genom fumlig reverse engineering där man dribblar bort sig mellan olika mätmetoder. Man kollar i Försvarsmaktens AmmunitionsKatalog, aka "AMKat".

Du gissar och fantiserar fortfarande.

/T
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Nu verkar det som att AmKat endast finns tillgänglig på bibliotek, och så kul är inte detta att jag kommer att leta upp en fysisk kopia :D

Dock hittade jag den här:

https://docplayer.se/30158260-Soldr-mtr ... 94-14.html

Även här anges utgångshastigheten 730m/s (vilket inte kan stämma för karbinen) men det verkar vara den officiella siffran för 6,5x55 även inom försvaret.

Lekar man med denna hastighet i en tryck kalkylator så blir trycket för en 156gr projektil 44,523 psi, och det är idealscenariot, alltså perfekt modernt krut. Återigen med bladkrut anno 1894 tror jag trycket kommer bli högre, kankse 47,000 :?:

Men hur som, jag är trygg i mina beräkningar. Sedan är det upp till var och en vad man väljer att göra.
Sasha

Inlägg av Sasha »

doomer77 skrev: 29 jan 2023, 23:23 Nu verkar det som att AmKat endast finns tillgänglig på bibliotek, och så kul är inte detta att jag kommer att leta upp en fysisk kopia :D

Dock hittade jag den här:

https://docplayer.se/30158260-Soldr-mtr ... 94-14.html

Även här anges utgångshastigheten 730m/s (vilket inte kan stämma för karbinen) men det verkar vara den officiella siffran för 6,5x55 även inom försvaret.

Lekar man med denna hastighet i en tryck kalkylator så blir trycket för en 156gr projektil 44,523 psi, och det är idealscenariot, alltså perfekt modernt krut. Återigen med bladkrut anno 1894 tror jag trycket kommer bli högre, kankse 47,000 :?:

Men hur som, jag är trygg i mina beräkningar. Sedan är det upp till var och en vad man väljer att göra.
Alltså jag kan ingenting om det här med tryck och annat men blir det inte lite konstigt att ta utgångshastigheten från försvarets bok och applicera den på en annan kulvikt (m/41 prick väger 9 gram visar en snabb googling) för att sedan gissa dig fram till vilket tryck ditt gamla gevär klarar?
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Ja, men 9 grammaren kommer att gå snabbare, 2600 fps enligt uppgift, lite över 47,000 psi enligt uträkningen.

Vad jag menar är att man måste hålla sig inom fysikens lagar. I det här fallet, om du vill skicka iväg en 156gr projektil i 730m/s så måste du uppnå ett tryck på minst 44,523 psi, allt under är fysiskt omöjligt. Precis som i matten, om du har 1 + x = 3 så måste x vara 2, det kan inte vara något annat.

Min poäng är att om den kulvikt och fart vi vet att försvaret utvecklade patron m/94 att ha teoretiskt inte kan understiga 44,523 psi så vore det väldigt konstigt om geväret den skulle användas i provtrycktes för ett mycket lägre tryck.

Patron m/41 utvecklar ett högre tryck och det är vi alla överens om, 47k ca enligt uträkning. Jag tror inte att försvaret heller skulle ha infört denna patron om dom var helt säkra på att lägsta teoretiska arbetstryck låg nästan 10k psi över gevärets förmåga att hantera.

Sen om man faktiskt bara gjorde en provtrycktning om 38k psi och aldrig uppdaterade denna även efter att man tog fram ny ammunition så är det självklart väldigt oansvarigt av försvaret... :?:

Som jag förstår det så har det hänt olyckor med dessa och övertrycksammunition och det är väldigt beklagligt, framförallt med gammal gammal arméammo som legat dåligt. Exakt samma sak händer med annan ammunition med, Ian på forgotten weapons har en bra video om just turkisk 8x57 som tydligt kan spränga äldre bössor om set vill sig illa. Så m/96 är på inget sätt unikt dålig på det sättet heller.

Det viktigaste är att man känner sig säker och har kul på skjutbanan, och känner man sig olustig inför äldre gevär så skall man inte skjuta dessa. Det finns ju hur många nya som helst att välja mellan. Men förstör inte det roliga för oss som tycker dessa bössor är häftiga och historiskt relevanta heller. :)
Sasha

Inlägg av Sasha »

doomer77 skrev: 30 jan 2023, 00:44
Det viktigaste är att man känner sig säker och har kul på skjutbanan, och känner man sig olustig inför äldre gevär så skall man inte skjuta dessa. Det finns ju hur många nya som helst att välja mellan. Men förstör inte det roliga för oss som tycker dessa bössor är häftiga och historiskt relevanta heller. :)
Så är det absolut, jag har bara äldre gevär jag med, dock ingen 96a (även om en ärvd sådan stod i skåpet ett par månader för 15 år sen).

Om jag förstår det hela rätt så finns det stora variationer i tillverkningskvalité och att använda en gammal 96a med moderna patroner innebär oavsett ett risktagande. Borde inte Husqvarnamuseet kunna svara på vilka tryck man utgick från de olika årtiondena?

Sen kan jag tycka att var och en får göra som de vill så länge det inte innebär risker för andra.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Sasha skrev: 30 jan 2023, 13:09 Borde inte Husqvarnamuseet kunna svara på vilka tryck man utgick från de olika årtiondena?
Har frågat åtskilliga gånger, men det är inget man har ngn dokumentation kring.

Att man "sprängprovade" vet man. Man vet också att detta gjordes enligt "industristandard" dvs med 30% övertryck.

Grejen är inte den delen. Grejen är att det inte dokumenterades, på individnivå eller ens på standardnivå.

För vad är en 6,5x55 ?

/T