Schmeisser SP-15

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Rödöga

Re: Schmeisser SP-15

Inlägg av Rödöga »

Min MVP väger 4,3 ,men SP-15 känns mycket lättare.
Jakt sökes i eller i närheten av Halland
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

lasse-a skrev: 12 jan 2023, 18:13
Tactic64 skrev: 12 jan 2023, 17:44 Visst är den smäcker trots sina 4000gram👍

Balanseringen är grymt fin och Schmeissern känns betydligt lättare tycker jag.
4000g?? Jädrar i havet. Jag trodde en av tankarna med att bygga på AR-plattformen var att det skulle bli lätt? Där ser man.
AR plattformen har ett brett spectra typ 2,75kg här
för en annan variant av Schmeisser.
https://schmeisser-germany.com/en/ar15-dynamic-105/

Gällande SP15 LMR 18" så är ca4000gram och medföljande IPSC compliant NOREC compensatorn riktigt härlig att skjuta långhåll med, obefintlig rekyl... Med dämpare en ren fröjd👍

Min väger <5000gram inkl kikare/montage laddad och klar men utan laddat mag. Jag skulle gissat på att SP15 vägde mindre än ak5c Om jag inte känt till vikten (5000gram). Ak4 ytterligare 2-3hekto utan mag! Men känns som ett järnspett i jämförelse dock mest kapabel😉

Min variant ovan är mkt bra balanserad m.a.o anser Jag.

ps. Vill minnas att "Grizzly" och "vapensmen" på forumet fräste ned picatinnyn på handyguarden och tog bort 300-400gram på sina.

mvh
Senast redigerad av 2 Tactic64, redigerad totalt 18 gång.
bulletride

Inlägg av bulletride »

Zarkow skrev: 12 jan 2023, 01:24
bulletride skrev: 16 dec 2022, 02:22 Du tror att polisen nekar mini 14, när NVV år 2010 ej längre godkände den som jaktgevär pga att omladdnings-mekanismen påminner om M14, som använts i krig? :roll: :roll: Dags för dig att sluta skriva mer, tycker jag.
Men sluta tramsa -- Mini-14 och M14 är inte unika vapen som skiljer sig helt från andra.
Ju mer du skriver; ju mer inser man vilken noll koll du har.
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

Vad anser ni att ni bidrar med i detta eviga tjafs, vad har ert ideliga spammande med SP15 att skaffa? PM- bomba varandra istället 😉

skärpning i ledet.....

Dags att moderera moderatorer

JA jag och andra vill ha kvar tråden🤨
Senast redigerad av 1 Tactic64, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Ska vi få ihop forumet på ett vettigt sett är det bra att respektera trådarnas innehåll och ämne, sen att man kan läsa lite fel ibland och posta ett inlägg händer oss alla eller man vill bredda lite för diskussionen men sen bör man åter in i "fållan"

Nu håller vi oss här till SP-15 och lämnar andra vapenkomstruktioner till de trådar de hör hemma i.

/mecke
moderator

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
bulletride

Inlägg av bulletride »

Vill man plocka ner vikten på den, så kan man byta buttstock till en kolfiber. Även handguard finns i kolfiber. Vill man få ner den ännu mer, så kan man slänga på en low mass carrier och även byta pipan. Tex till en Proof research kolfiber pipa. Så har man fått ner den 1-1.5 kilo.
GrisaBengt

Inlägg av GrisaBengt »

Jag har precis fått hem en sådan här bössa. Vad finns det för kolv (med buffertub) som är godkänd för jakt och går att justera bakkappa, skulle behöva iaf kanske 5 cm till på längden. Helst viktmässigt lättare modeller, men ändå inte överpriser för kolfiber eller andra exotiska material.
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

GrisaBengt skrev: 23 jan 2023, 09:45 Jag har precis fått hem en sådan här bössa. Vad finns det för kolv (med buffertub) som är godkänd för jakt och går att justera bakkappa, skulle behöva iaf kanske 5 cm till på längden. Helst viktmässigt lättare modeller, men ändå inte överpriser för kolfiber eller andra exotiska material.

Vad är måttet "length of pull" på orginalet?

Avtryck/stockända

Är ej hemma och kan mäta själv

Denna Magpul är 343mm (13,5") orginalet bör vara en variant av denna, dock maghållare bak...

Finns ju Magpul Lite dock justerbar längd, synd hade själv sneglat på den....

följer din fråga
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Går det inte att köra vilken AR kolv som helst på denna? Det är ju en straightpull och varken halvauto eller pump.
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

Polisen sa till mig att kolven skall vara "Fast" för att vara jaktgodkänd....

Eller blev jag felinformerad? 🤔
då hanläggare hos PM inte alltid ger samma besked överallt i detta avlånga land.......
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Tactic64 skrev: 23 jan 2023, 18:25 Polisen sa till mig att kolven skall vara "Fast" för att vara jaktgodkänd....

Eller blev jag felinformerad? 🤔
då hanläggare hos PM inte alltid ger samma besked överallt i detta avlånga land.......
EDIT: Nedanstående gäller naturligtvis formellt bara halvautomater. Men polisen vill ju i sin tolkning gärna att det skall gälla repeater-bössor också, se bara på cirkusen kring Ruger PR, Tikka Tac A1 osv. Så sista meningen gäller tyvärr ändå.

Ja, svaret är egentligen "vi vet inte". Reglerna skrevs när det (egentligen) inte fanns justerbara kolvar. Man skulle kunna tänka sig fyra typer (jag tror jag läst diskussionen här, men jag hittar den inte i hastigheten):

* Fast. Självklart vad som avses.

* Vikbar. Också ganska självklart och inte godkänt.

* Teleskopisk. En kolv som i sin helhet kan skjutas in, jmf. exv. orginalvarianten på kolven till en MP5 där skenor löper längs lådan och kolven kan skjutas in helt. Inte tillåten.

* Justerbar. En kolv som vi viss mån kan justeras i längd teleskopiskt, men som även i minsta läget är längre än vad minimilängden för vapen med fast kolv är. En justerbar kolv skulle då vara godkänd. En klassisk "teleskopisk" AR15 kolv skulle då klassas som justerbar snarare än teleskopisk. (För den uppfyller väl längdmåtten även med kolven helt ihopskjuten?)

Detta är tyvärr bara en logisk uppdelning, men vad jag vet så finns det inga domar som i detalj tar upp det här.

Så vem vet? Antagligen så kan man bygga om en justerbar/teleskopisk kolv s.a. den blir godkänd genom att det krävs verktyg för att ändra den (exv. genom att epoxy-limma muttern på en genomgående skruv) Det borde vara "permanent" (jmf. tolkningen av lagstiftningen kring magasintuber på pump/halv-auto hagelgevär och vad som gör en sådan ändring permanent) men vi vet egentligen naturligtvis inte det heller om vi skall vara riktigt petiga. Det saknas domar även där. Men vi har iaf en utarbetad praxis att luta oss emot. Det skulle jag inte säga att vi har när det gäller kolvar.

helt säker blir man bara med en klassisk M16 fast kolv, dvs den som ser ut som en traditionell triangulär gevärskolv och inte är justerbar på något sätt.
Senast redigerad av 1 lasse-a, redigerad totalt 24 gånger.
GrisaBengt

Inlägg av GrisaBengt »

Tactic64 skrev: 23 jan 2023, 10:53 Vad är måttet "length of pull" på orginalet?

Avtryck/stockända
335~340 mm.

Efter att ha kollat runt lite med Google så verkar det vara rätt normalt. Den är min gamla bössa som är för lång med sina 365 mm och när jag tänker efter så sträcker jag gamnacken lite för mycket med den. Jag ska sikta mer ut genom fönstret under veckan och känna in mig för, nu när jag provade igen kändes det bättre.

DC27CC07-1A84-4682-90F1-10203FDFAC96.jpeg
Vikt ligger på 3777 gram. Inte dom där 4000 som står på Schmeisser hemsida.
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

GrisaBengt skrev: 23 jan 2023, 20:41
Tactic64 skrev: 23 jan 2023, 10:53 Vad är måttet "length of pull" på orginalet?

Avtryck/stockända
335~340 mm.

Efter att ha kollat runt lite med Google så verkar det vara rätt normalt. Den är min gamla bössa som är för lång med sina 365 mm och när jag tänker efter så sträcker jag gamnacken lite för mycket med den. Jag ska sikta mer ut genom fönstret under veckan och känna in mig för, nu när jag provade igen kändes det bättre.

DC27CC07-1A84-4682-90F1-10203FDFAC96.jpeg

Vikt ligger på 3777 gram. Inte dom där 4000 som står på Schmeisser hemsida.
ojj nu blev jag positivt överraskad måste väga min nästa gång montaget tas bort👍

Får ta hem en Magpul Lite......
bulletride

Inlägg av bulletride »

Det är en repeter, så du kan ha både vikbar, fällbar, justerbar tillsammans. Finns inga begränsninigar. Det är ingen semi auto.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

bulletride skrev: 24 jan 2023, 03:11 Det är en repeter, så du kan ha både vikbar, fällbar, justerbar tillsammans. Finns inga begränsninigar. Det är ingen semi auto.
Ja, det är ju juridiskt helt riktigt. Fast polismakten kan naturligtvis krångla om det med, vilket man ju har i åtminstone två fall...
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

Med en Magpul Lite justeras ju "length of pull" med en låsskruv. Kolven blir ju fast efter åtdragning,
när önskad längd ställts in.

Har ställt frågan till PM
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

snabbt svar från handläggaren på PM👍

2 olika besked i samma region, inte bra Men styrker känslan av ambivalentsen som funnits....

Undrar Vad som ingår i "ändra väsentligt" på en SP15 som är för jakt ?
Håkan

Inlägg av Håkan »

Väsentligt annorlunda är att ändra på en repeter till halvauto, eller en halvauto till helauto, eller gevär till pistol!

Lagen skriver inte väsentligt annorlunda utan skriver funktion och så länge du inte ändrar vapnets funktion så är det fritt fram.

Sen skall du aldrig fråga obstruktionsmyndigheten om inte ditt syfte är att få största antalet gissade svar på kortast tid

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gresaspanarn

Inlägg av Gresaspanarn »

Har själv sedan kort tid en SP15 jaktbössa och funderar också på att byta buttstock eftersom jag skulle vilja ha den något längre och även ha höjbar kolvkam. Jag är alltså inte ute efter collapsible stock eller annat "tveksamt".

Oavsett att man borde få sätta på vad för buttstock man vill eftersom detta är en repeterbössa och ingen halvauto, så kan det ju rimligen inte vara något lagligt problem såvida den nya buttstocken inte är mindre varken på längd eller höjd i sitt minsta läge än vad originalbuttstocken är. En sådan buttstockuppgradering som jag tänker mig på SP15 blir i praktiken bara samma typ av uppgradering som att sätta på en GRS Bifrost-stock på en Tikka T3.

Jag är i övrigt nybörjare på denna typ av vapen och har ännu inte riktigt 100 % koll på det här med olika sorters buffertubes, men jag antar att det är en vanlig standard A2 buffertube på jaktbössan Schmeisser SP15 LMR 18" ? Någon som vet detta definitivt?
Så inte Schmeisser har hittat på något som inte är 100 % standard?
För jag har åtminstone uppfattat att det gäller ha koll så den buttstock man köper passar på buffertuben om man inte vill byta den också.

De buttstocks som jag funnit som förefaller passa på en vanlig A2 buffertube och som är justerbara i längd och höjd och som förefaller finnas att köpa från svensk butik är följande:
https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... tock-gen-3
https://infitech.se/tillbehor/luth-ar-mba-kolv/
https://fksport.se/sv/fab-defense/butts ... n-stock-ar

Den sistnämnda verkar mest intressant för min del. Skulle bara vilja veta till 100 % säkerhet att den passar innan jag köper den. Skickade en fråga till butiken om den passar (de borde kunna svara på det eftersom de även säljer jaktbössan Schmeisser SP15), men har inte fått något svar, får väl dra ett mail till.
Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Det är väl bara 2 olika buffertubes som figureras, och det är mil spec och commersial. Skulle tippa på att det är mil spec, det kan du mäta dig fram till.