Någon som vet marginalerna på nya bössor?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Peppsson

Inlägg av Peppsson »

Har länge lurat på vad det kan vara för marginaler på nya bössor.

Har själv jobbat i elektronikhandel i 10 år, och där blir marginalerna bara sämre och sämre en tv har man typ 2-5% marginal på om man har tur.

Någon som vet vad dom tjänar på en bössa? Skiljer ju självklart mellan märkena. Men ett ungefär vore roligt att veta.
Tikka T3x super Varmint 308win
Sako A1 223rem
Winchester 1894 30-30
Winchester 9422 22 win mag
Hva 350 12
Ruger single Six 22lr
Användarvisningsbild
pow

Re: Någon som vet marginalerna på nya bössor?

Inlägg av pow »

Då är vapen- och elektronikbranschen väldigt lika...
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Jag gissar med viss insikt 10-15%
kläder , småprylar är betydligt bättre.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
Skogsmannen

Inlägg av Skogsmannen »

Hur många vapen säljer en butik i månaden? Vinsten skall täcka alla kostnader plus lön och vinst i bolaget.

Omsättningen på elektronikprylar är ju gigantisk i jämförelse, det räcker ju att man tjänar trettio kronor på en TV om man säljer femtusen apparater i månaden. Säljer man tio bössor i snitt under året måste man tjäna betydligt mer per vapen...
Användarvisningsbild
Levon

Inlägg av Levon »

vapenbranschen överlevnadschanser BORDE ju vara bättre än elektronik handeln, säger jag som köpt två bössor utan att ha klämt på dem men: elektronik kan du ju bara läsa fakta och tryck på beställ, inte riktigt samma sak med en bössa.
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
niclasfoto

Inlägg av niclasfoto »

Handlarna tjänar inte så mycket mer på dyrare vapen, inte så mycket mer som man kanske tror. Generellt så tror jag påslaget ligger runt 15% och oftar närmare 10% än 20%.
Men här spelar ju varierande valutakurser mm in,,
Optik är också med riktigt tråkiga marginaler.
En Swarovskikikare som idag kostar Ord.pris 20000,- tjänar handlaren ca 3500,- på .. Det är inte mycket det.
Har handlat med jakttillbehör, sportfiskeprylar och div. optik själv.
/N
D ska va kuuul å billit nog för å int bli tråkit!
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

tja, Ruger scout som jag spanat på...
13,995kr hos Svensk handlare
$750 hos handlare i USA = 4900Kr, lägg på moms m.m
9200 Svenska kronor i Danmark
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
Användarvisningsbild
Peppsson

Inlägg av Peppsson »

Skogsmannen skrev:Hur många vapen säljer en butik i månaden? Vinsten skall täcka alla kostnader plus lön och vinst i bolaget.

Omsättningen på elektronikprylar är ju gigantisk i jämförelse, det räcker ju att man tjänar trettio kronor på en TV om man säljer femtusen apparater i månaden. Säljer man tio bössor i snitt under året måste man tjäna betydligt mer per vapen...

Nu vet jag inte värld du lever i men. Möjligen säljer alla siba eller Elgiganten 5000 apparater tillsammans per månad. Den butiken som jag jobba i sålde mest panasonic apparater i hela Sverige och när jag sluta så sålda vi typ 15-20 i månaden så tv branchen är mättad och stendöd!

Men som sagt dom som alla andra lever väl på tillbehören
Tikka T3x super Varmint 308win
Sako A1 223rem
Winchester 1894 30-30
Winchester 9422 22 win mag
Hva 350 12
Ruger single Six 22lr
6.5*57R

Inlägg av 6.5*57R »

Jag vet att påslaget tidigare var 10 till upp emot 30% på endel bössor. Detta då vi tryckte generalagents nyhetsblad till handlarna.

Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh
Kristoffer
prylnörden

Inlägg av prylnörden »

sos skrev:tja, Ruger scout som jag spanat på...
13,995kr hos Svensk handlare
$750 hos handlare i USA = 4900Kr, lägg på moms m.m
9200 Svenska kronor i Danmark

Sen lägg på några kronor till så är du i hamn.
Det priset du fått där är inte de bästa. Gav annan forummedlem pris på strax under 13 igår så :) så nåcra 13900kr behöver dom inte kosta ;)
Finnstövaren Scott och foxterrien Alva.
Merkel sl1: 5,6x50R & 20/76 + leupold 2,5-8x36
Blaser D99 luxus: 30-06 & 20/76 + swarovski 2,5-10x56
Remington Seven: 358win
Beretta 391 12/76
Weihrauch HW7 22LR.
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Ni kan inte gissa påslaget genom att jämföra med USA-priser.

Det ni menar med påslag...är det från direkt tillverkningskostnad?
Vapenfabrikanten tar ut så mycket pengar han kan! Så fungerar det!
Det är inte det sista handlarledet som tar pengarna.
Mycket vanligt att man säljer produkter med mycket liten vinst i tex USA för att få upp volymerna.
Sen tar man mycket betalt som fan av små rika länder där folk är mycket trendkänsliga (eller bara korkade).
Det är även där man kommer med Scandinavia versioner, Japan-superversion mm och ljuger ihop att det är en specialmodell.
Det är för att förhindra grå import av småhandlare som kan köpa i ett billigt land.
Så varje land har rekommenderade priser satta från generalagent och gud nåde dig om nån försöker ändra detta.

Så när ni svär över de höga priserna i sverige, klaga inte på er lilla lokala handlare, han tar inte pengarna eller bestämmer.
Klaga på era idioter till kompisar i jaktlaget som köper ny bössa dyrt för att den kommer med ny ytbehandling eller under nytt namn eller bara för att den är cool.
Tillverkningskostnaderna är en mycket liten del av det pris ni betalar!
Om jag gissar rakt av betalar vi väl i sverige runt 10ggr TK och de i USA ca 3ggr.
Bättre material mm är en mycket liten merkostnad utan det är mer märket och marknandsföringen man betalar extra för.
Användarvisningsbild
robcr949

Inlägg av robcr949 »

Har personligen svårt att tro att de har genomsnittsmarginal på nya bössor på mer än runt 20% när vi pratar normalhandlare, och då har de givetvis inte heller volymer som gör att de överlever på bössorna enbart. Det är ju på tillbehören de överlever, bössan skapar kunden, pengarna tjänar de sedan på optik, ammo, och all kringutrustning. Kläder vet jag exempelvis att handlarn har mellan 50 och 70% marginal beroende på märke. Det är väl som när man köper bil mer eller mindre.
M03 | A-Bolt | CZ455 | SX3
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Kläder är ju värst med påslag.
Men vapen är ju långt från bilar!
Fan folk köper ju en bössa för 30000 och det motsvarar väl ungefär en växellåda, som reservdel.
..och då är ju ändå reservdelspriset mycket högre än seriepriset.
Säg inte då att en bössa kräver precision och bra material!
Okej en custom med hantverk. Men tex en blaser med plastkolv och en extrapipa?
Inse att vi är offer för mode och reklam!
Precis som tjejer som köper modekläder!
Användarvisningsbild
hk

Inlägg av hk »

helvete heller, vi är offer för rps som gör att man inte kan ha mer än 6 jaktvapen i skåpet, jag hadde helt klart hellre velat ha dom jag har med pipbytare som ett gevär för varje pipa istället
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
erikivan72

Inlägg av erikivan72 »

Jag vet säkert att inte heller tillbehör är så lätt som man kan tro.
Visst, marginalerna är bättre än på vapen. Men titta på omsättningshastigheten av lagret, så är det inte sämre. Att fylla upp en butik med kläder, ryggsäckar, ammunition och andra tillbehör är helt enkelt fruktansvärt dyrt, och sedan måste man ligga ute med pengarna läääääääääänge innan allt är sålt. Vid det laget har man naturligtvis redan investerat i nya varor till butiken.
Vad jag menar är, att de som har jaktbutiker inte gör det för att det är ett sätt att bli rik på. De arbetar med det de gör därför att de ofta brinner för jakt och friluftsliv.
rightontarget

Inlägg av rightontarget »

Som rubriken lyder. Vad ligger marginalen idag på nya vapen för handlarna?
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

rightontarget skrev: 23 jun 2022, 12:10 Som rubriken lyder. Vad ligger marginalen idag på nya vapen för handlarna?
Ska du starta eget? :)

Ett sidospår på ämnet marginaler är Seth Godins klarsynta observation:
Man ska aldrig konkurrera genom att ha det lägsta priset, det värsta som kan hända är att du vinner.

Underförstått: Vill du bli framgångsrik ska du konkurrera genom att vara den som erbjuder bäst mervärde för kunden, t.ex. göra den bästa ölen, bygga den mest välskjutande bössan, sälja den mest minnesvärda jaktresan
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskytt.se på instagram
rightontarget

Inlägg av rightontarget »

kattafan skrev: 23 jun 2022, 12:34
rightontarget skrev: 23 jun 2022, 12:10 Som rubriken lyder. Vad ligger marginalen idag på nya vapen för handlarna?
Ska du starta eget? :)

Ett sidospår på ämnet marginaler är Seth Godins klarsynta observation:
Man ska aldrig konkurrera genom att ha det lägsta priset, det värsta som kan hända är att du vinner.

Underförstått: Vill du bli framgångsrik ska du konkurrera genom att vara den som erbjuder bäst mervärde för kunden, t.ex. göra den bästa ölen, bygga den mest välskjutande bössan, sälja den mest minnesvärda jaktresan
Det låter inte så lockande med tanke hur den ekonomiska utvecklingen kommer att bli de närmaste åren. När inflationen drar iväg och ekonomin hamnar i recession och konsumenterna får mindre i plånboken så kommer det att bli tufft för nystartade affärsrörelser. Just nu höjer alla branscher priserna och hoppas att konsumtionen skall fortsätta vilket den gör ett tag tills det att folk får för lite utrymme över.
Tålsmarkaren

Inlägg av Tålsmarkaren »

En bil kostar ca 250 kr/kg (500.000/2000)

Tillverkningskostnaden för en vanlig bössa torde inte ligga över samma kilopris.
4*250=1000 kr.

Tvättmaskin 5000/25=200 kr/ kg
Användarvisningsbild
YoYo

Inlägg av YoYo »

Ett par Ray Ban aviator väger 45 gram och kostar ca 1000 lappen. Ger ett kilopris på 22222 kr ... Suckers :lol:
/// YoYo