Kipplauf som enda vapen

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

RolandS

Re: Kipplauf som enda vapen

Inlägg av RolandS »

Skjuter älgprovet årligen med min kipplauf. Mest bara för att bevisa för gubbarna att det går. Så nog går det att ladda om tillräckligt fort för att klara de flesta situationer. Men visst, nog är jag lite noggrannare med första skottet.

/R
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Villrådig skrev: 13 okt 2021, 20:33
På en K95 måste du ju spänna upp igen också.
Det ingår i de 3-4 sekunderna :), görs samtidigt som du lyfter bössan.

Men jag håller med om att Krieghoff hubertus är aningens lämpligare som "allt i allo bössa" då det är lite mer tyngd i den (ca 3 kg) och en mekanism som spänns upp när bössan bryts efter skott, trots att den har uppspänningstangent. Tror även trycket är aningens hårdare, kring 1,2-1,3 kg. Den kostar inte mer än en K95.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Slekumen skrev: 13 okt 2021, 19:19
Giobbi skrev: 13 okt 2021, 16:33 I västra Götaland.

Kulförbudet är dels för säkerhet men också av traditionella skäl.
Är det förbud att skjuta rådjur med kula om man har en drilling? Eller bara att gå ut med ett renodlat kulvapen?
Kulförbud alltså. Flertalet av passen är inte ämnade för kula helt enkelt, inte säkert sen finns hus i närheten, mycket folk i skogen, bärplockare, svampplockare, hundfolk, hästfolk etc.

jag jagar med drilling eller kombi utan kula.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
sem1902

Inlägg av sem1902 »

Jag har en K95 med flera pipor. Funkar fint att ladda om snabbt, såklart inte lika snabbt som t.ex. en r8 men tillräckligt för att få iväg ett andraskott. Svårskjuten? Bara om man har svårt att skjuta 8)…. är man rekylrädd eller inte kan hantera svingen pga den låga vikten så träna, skjut,skjut,skjut. En fantastisk bössa, jag använder K95:an till allt utom ren drevjakt men skulle kunna ha den där med, har nog tänkt tanken att bara ha den….MEN jag har svårt att skiljas från de övriga…

Stefan
Assumption is the mother of all fuckups
Slekumen

Inlägg av Slekumen »

Giobbi skrev: 13 okt 2021, 21:46
Giobbi skrev: 13 okt 2021, 16:33 I västra Götaland.

Kulförbudet är dels för säkerhet men också av traditionella skäl.
Är det förbud att skjuta rådjur med kula om man har en drilling? Eller bara att gå ut med ett renodlat kulvapen?
Kulförbud alltså. Flertalet av passen är inte ämnade för kula helt enkelt, inte säkert sen finns hus i närheten, mycket folk i skogen, bärplockare, svampplockare, hundfolk, hästfolk etc.

Jaha… vi andra använder oss av kulfång. Då kan man dessutom jaga klass 1 vilt 😉
Blaser R8 + Swarovski Z6i 1-6 + Stalon X108 - 8x57js
Beretta 694 Sporting
Merkel Dubbelstudsare + Leupold 1,5-5 - 9,3x74r
Merkel Drilling + Aimpoint micro - 20/20/7x57r
Sako - 22lr
Marcus_soderlund

Inlägg av Marcus_soderlund »

Vill du prova så kör hårt! Blir du missnöjd så köp till ett vapen eller byt. Men som de nämns ovan. Ösva mkt då de kan va lite vingligare än en stabil repeter/ds.

Du har redan läst Henriks tråd, där bekräftar han att de går så kör hårt :D
FD Prylnörden
Släthårig foxterrier Alva.
Finnstövare Scott.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Slekumen skrev: 13 okt 2021, 22:27
Giobbi skrev: 13 okt 2021, 21:46

Jaha… vi andra använder oss av kulfång. Då kan man dessutom jaga klass 1 vilt 😉
Så kan det vara, gäller att vara fullt utrustad för att panga ner vad som än kommer. ;)
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Du säger att du själv är helt såld på idén så kör för tusan ! Nej du laddar inte om den lika snabbt som en repeter men den går fortfarande att ladda om direkt efter skott. Det är ytterst sällan jag behöver ett uppföljningsskott under älgjakt och kutar älgarna i fullt sken släpper man ju ändå, eller jag brukar iaf göra det.

Tror inte du möter nån större begränsning med en enskottare faktiskt. Jag har repeters av andra anledningar, praktiska och jag inbillar mig att hinna skjuta uppföljningar om vi går ihop oss med en nalle som väljer att komma mot mig istället för att dra iväg, har inte hänt, men förmodligen hinner man skjuta ett riktat skott om det (må det aldrig hända)ändå skulle hända.

En enskottare rasslar inte heller lika mycket i omladdning... sköt en klick på en älg i höst(ingen patron i loppet :oops: ) ... älgen drog inte på klicket men när jag repeterade in en ny patron blev det skutta av... och den älgen var borta.

Jag tycker du ska köra på din dröm jag. Go for it !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

När älgjakten pågått några dagar, så brukar det bara finnas kalv kvar hos mig. Och då tar jag drillingen. Och det har jag fått för mig är vanligt, dvs att man har en kombi om det skulle dyka upp något som man egentligen inte är ute för att jaga den dagen. Och jag ser väl egentligen ingen större skillnad mot att använda en kipplauf, vad gäller omladdning och möjlighet att skjuta ett andra skott snabbt. Så visst, men jag letar DS eller DS drilling som jag envist påstår skulle vara bättre val 8) .
Dock vill jag råda trådskaparen att kolla hur låset är byggt och då tänker jag på reglingen av pipan. Om jag inte minns fel så har t.ex Blaser en stor "läpp" som skymmer och ser ut kraftigt försvåra snabb och enkel omladdning. Idiotisk lösning på ett problem som andra redan löst, om ni frågar mig.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Ett Jäger-block som Blaser använder är ruggigt starkt och medger att bössan byggs lätt. Om man tycker det är bra eller dåligt beror kanske på vad man vill ha.

Men en sak som inte dykt upp i tråden är andra enpetare. Trevliga fallblockare som Heeren är kul. Kanske liiite mer allround än kipplauf.

Och i grunden tycker jag fortfarande man gör livet svårt för sig med en kipplauf som enda vapen. Det är ett specialvapen. Inte ett allroundvapen.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

RolandS skrev: 13 okt 2021, 20:53 Skjuter älgprovet årligen med min kipplauf. Mest bara för att bevisa för gubbarna att det går. Så nog går det att ladda om tillräckligt fort för att klara de flesta situationer. Men visst, nog är jag lite noggrannare med första skottet.

/R
Precis !
Jag sköt guld efter lite nötande med min.
Sen har jag inte ens rand patron.
Vicka ur patron i all ära men går fortare att peta ut med fingret oavsett patron och bössan behöver inte lämna axeln.

Men sen är ju inte bössan till att skjuta fort med så för mig är rand patron inte något jag bryr mig om i en kipplauf.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Det är väl dags för Prof. Dr. Besserwisser-Messerschmidt att göra sitt inträde i tråden. :mrgreen:

"Kipplauf" betyder bara "brytvapen" på tyska, och kan vara allt från enkelpipigt till stalinorglar med både fyra och fem pipor - Vierling och Fünfling. Fast på svenska är ju Kipplauf bara en enkelstudsare.

Jag har ingen själv, men använder gärna drillingen på samma sätt. Enkelskottskapaciteten ser jag inte som någon nackdel.

Haenel har en Kipplauf med samma låsning som Blaser men enklare i utförandet och till halva priset. Hade den funnits i vänsterutförande, skulle jag nog skaffa en sådan själv.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
sidelock

Inlägg av sidelock »

Fritz Kraut skrev: 14 okt 2021, 08:25 Det är väl dags för Prof. Dr. Besserwisser-Messerschmidt att göra sitt inträde i tråden. :mrgreen:

"Kipplauf" betyder bara "brytvapen" på tyska, och kan vara allt från enkelpipigt till stalinorglar med både fyra och fem pipor - Vierling och Fünfling. Fast på svenska är ju Kipplauf bara en enkelstudsare.

Jag har ingen själv, men använder gärna drillingen på samma sätt. Enkelskottskapaciteten ser jag inte som någon nackdel.

Haenel har en Kipplauf med samma låsning som Blaser men enklare i utförandet och till halva priset. Hade den funnits i vänsterutförande, skulle jag nog skaffa en sådan själv.

F.
Kindstödet torde väl gå att hyvla av på haenels träbit.👍🏻☺️
Benelli Comfort 12/76 - Teague chokes
Charles Osborne 12/65
Tikka m55/GRS 223AI - Helia 5 2,4-12x56, Jet-Z CQB
Tikka m55/GRS 7mm-08Rem - K624i, JET-Z Compact
Borovnik 9,3x74r-9,3x74r - Pecar 1,5-4x20
Sauer m30 16/70-7x57r - Zeiss 1,5-6x36
Robsoftjägaren

Inlägg av Robsoftjägaren »

Har faktiskt frågat offert på en haenel jaeger 9, (2200€) det lär ju vara som en strippad K3. "working man´s rifle" :)
Men till slut blev jag så robsoft skadad att en k95 intresserar mera. :)
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Visst är det väl så att det vi menar med Kipplauf är en vapentyp som togs fram en gång för riktigt långa o svåra jaktstrapatser, typ i Alperna. Jägarna måste ha ett vapen som var lätt. Ett skott räckte för en andra chans gavs inte.
Man sköt med stöd av vandringsstaven.
Tycker att bösstypen passar rätt illa i vårt land. Ofta över-lätt dvs svajig.

Men visst, har man vidsträckta jaktmarker med hjort då kan väl strapatsen betala sig. Inte optimal för gris för knappast att man kånkar runt med ett mörkersikte på men iofs kan man väl greja med nåt snabbmontage o ha kikaren i nån axelväska men sen det där med andraskottet ... som inte finns rent praktiskt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Tycker personligen att den inte är lättskjuten, tog ett gäng skott innan jag vande mig vid min k95a.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Canta skrev: 14 okt 2021, 09:26 Visst är det väl så att det vi menar med Kipplauf är en vapentyp som togs fram en gång för riktigt långa o svåra jaktstrapatser, typ i Alperna. Jägarna måste ha ett vapen som var lätt. Ett skott räckte för en andra chans gavs inte.
Man sköt med stöd av vandringsstaven.
Tycker att bösstypen passar rätt illa i vårt land. Ofta över-lätt dvs svajig.

Men visst, har man vidsträckta jaktmarker med hjort då kan väl strapatsen betala sig. Inte optimal för gris för knappast att man kånkar runt med ett mörkersikte på men iofs kan man väl greja med nåt snabbmontage o ha kikaren i nån axelväska men sen det där med andraskottet ... som inte finns rent praktiskt.
Jag tycker kipplauf (eller om vi ska kalla det "enkelskottare") är ganska perfekt vid åteljakt och smygjakt på gris, har använt min i många år både med vanligt kikarsikte och senaste åren även ett Pard007, ofta tillsammans med skjutkäpp.

Det är mycket få gånger jag haft möjlighet att skjuta mer än en gris vid sådana tillfällen och skotten är lugna, har inte saknat snabbt 2:a skott
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

sidelock skrev: 14 okt 2021, 09:09
Kindstödet är det minsta problemet. Europeiska högerbössor är skränkta så att pipan ska komma rakt framför högerögat. Dels är kolven då böjd en aning till höger, dels pekar tån längre ut från lodlinjen än hälen. (Häl - bakkappans övre spets; tå - övre) Det gör att allt blir väldigt obekvämt att hantera. Och ska man bygga om blir det mycket jobb.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
RolandS

Inlägg av RolandS »

Robsoftjägaren skrev: 14 okt 2021, 09:14 Haenel har en Kipplauf med samma låsning som Blaser men enklare i utförandet och till halva priset. Hade den funnits i vänsterutförande, skulle jag nog skaffa en sådan själv.

Har faktiskt frågat offert på en haenel jaeger 9, (2200€) det lär ju vara som en strippad K3. "working man´s rifle" :)
Men till slut blev jag så robsoft skadad att en k95 intresserar mera. :)
Är just en Jaeger 9 i 308w jag har. Ruskigt nöjd men den och precis som du skriver så är det en K3 i enklare utförande.

/R
sidelock

Inlägg av sidelock »

Fritz Kraut skrev: 14 okt 2021, 11:16
sidelock skrev: 14 okt 2021, 09:09
Kindstödet är det minsta problemet. Europeiska högerbössor är skränkta så att pipan ska komma rakt framför högerögat. Dels är kolven då böjd en aning till höger, dels pekar tån längre ut från lodlinjen än hälen. (Häl - bakkappans övre spets; tå - övre) Det gör att allt blir väldigt obekvämt att hantera. Och ska man bygga om blir det mycket jobb.

F.
Tur drilling finns med linksschaft då. ☺️
Benelli Comfort 12/76 - Teague chokes
Charles Osborne 12/65
Tikka m55/GRS 223AI - Helia 5 2,4-12x56, Jet-Z CQB
Tikka m55/GRS 7mm-08Rem - K624i, JET-Z Compact
Borovnik 9,3x74r-9,3x74r - Pecar 1,5-4x20
Sauer m30 16/70-7x57r - Zeiss 1,5-6x36