Panik (vapenskåp)!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Arcturus

Panik (vapenskåp)!

Inlägg av Arcturus »

Hallå robsoftare!

Jag har, nästintill bokstavligt talat, skitit i det blå skåpet.

Jag väntar leverans av ett vapenskåp som anländer imorgon, och när jag tittade i leveransbekräftelsen så ser jag att jag i min dumhet lyckats beställa ett skåp med nyckellås istället för kodlås:(

I och med att skåpet anländer imorgon så kan jag inte direkt ångra köpet/annullera ordern, så vad är min alternativ?

Går det att eftermontera kodlås på ett Scandinavian Safe SP88, och vad kan det i sådant fall tänkas kosta?

Ett annat problem jag har är att DSV envisas med att leverera dagtid, och den enda som kan hjälpa mig att bära är min sambo på dryga 60kg. Vi bor i lägenhet, med tillgång till båda hiss och pirra (som tar 200kg). Men trots det känns det osannolikt att vi ska kunna få upp ett skåp på 152kg till lägenheten. Eller är jag onödigt pessimistisk?

Alla tips och råd uppskattas innerligt!
Användarvisningsbild
Townes van Zandt

Re: Panik (vapenskåp)!

Inlägg av Townes van Zandt »

Hiss och (stabil) pirra borde räcka! Lyft av dörren först!
Själv har jag en granne som tränar styrkelyftning, bra när skåpet ska upp till övervåningen 💪👍
Esse non videri
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Arcturus skrev: 14 sep 2021, 21:08 Hallå robsoftare!

Jag väntar leverans av ett vapenskåp som anländer imorgon, och när jag tittade i leveransbekräftelsen så ser jag att jag i min dumhet lyckats beställa ett skåp med nyckellås istället för kodlås:(

I och med att skåpet anländer imorgon så kan jag inte direkt ångra köpet/annullera ordern, så vad är min alternativ?

Går det att eftermontera kodlås på ett Scandinavian Safe SP88, och vad kan det i sådant fall tänkas kosta?

Ett annat problem jag har är att DSV envisas med att leverera dagtid, och den enda som kan hjälpa mig att bära är min sambo på dryga 60kg. Vi bor i lägenhet, med tillgång till båda hiss och pirra (som tar 200kg). Men trots det känns det osannolikt att vi ska kunna få upp ett skåp på 152kg till lägenheten. Eller är jag onödigt pessimistisk?

Enligt mig får ni enkelt upp det med pirra. Om det känns tungt så haka av dörren
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
KJE81

Inlägg av KJE81 »

Arcturus skrev: 14 sep 2021, 21:08 Hallå robsoftare!

Jag tog in mitt 180 kgs skåp helt själv med hjälp av en pirra, några trappsteg var det men i övrigt inga större problem. Jag hakade inte av dörren eftersom klädkammaren där jag skulle ha det var för trångt för att haka på den igen, annars underlättar det säkert. Det tyngsta jobbet var att resa det själv efter att jag lagt omkull det och skjutit in det i hallen, fick inte upp det för trappen annars. Nu i efterhand så har jag sett att det finns särskilda pirror som fixar trappor👍
CarlMS

Inlägg av CarlMS »

152 kg med pirra är inget problem, bara se till att haka av dörren först så att skåpet är lätt att hantera! Den stora fördelen utom vikten när dörren är avtagen är att skåpet blir mycket lättare att hantera i och med att det är mer att hålla i när ni bär det
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Nyckel är bättre än kodlås!

(min åsikt)
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov
Arcturus

Inlägg av Arcturus »

Townes van Zandt skrev: 14 sep 2021, 21:13 Hiss och (stabil) pirra borde räcka! Lyft av dörren först!
Själv har jag en granne som tränar styrkelyftning, bra när skåpet ska upp till övervåningen 💪👍
Tack för svar, dörren ska förhoppningsvis kunna hakas av innan. Har dock hört skräckhistorier om att dörren ska vara notoriskt svår att haka av på SP88. Sen är jag lite orolig för att tappa dörren så att glaset (i låset) spricker. Men jag får ge det ett försök i alla fall
Arcturus

Inlägg av Arcturus »

Stewe's world on ice skrev: 14 sep 2021, 21:14
Enligt mig får ni enkelt upp det med pirra. Om det känns tungt så haka av dörren
Jag håller tummarna för det. Jag skulle nästan föredra om det gick att få upp det utan att haka av dörren (för att inte riskera att förstöra dörren/låset), men inser att 152kg kan vara lite väl saftigt😂
Arcturus

Inlägg av Arcturus »

KJE81 skrev: 14 sep 2021, 21:18
Jag tog in mitt 180 kgs skåp helt själv med hjälp av en pirra, några trappsteg var det men i övrigt inga större problem. Jag hakade inte av dörren eftersom klädkammaren där jag skulle ha det var för trångt för att haka på den igen, annars underlättar det säkert. Det tyngsta jobbet var att resa det själv efter att jag lagt omkull det och skjutit in det i hallen, fick inte upp det för trappen annars. Nu i efterhand så har jag sett att det finns särskilda pirror som fixar trappor👍
I den bästa av världar fixar jag och tjejen det med, men jag har mina tvivel. Vågar man lägga skåpet eller riskerar man att paja låset om man är lite klumpigt lagd?
Senast redigerad av 1 Arcturus, redigerad totalt 14 gånger.
Arcturus

Inlägg av Arcturus »

CarlMS skrev: 14 sep 2021, 21:41 152 kg med pirra är inget problem, bara se till att haka av dörren först så att skåpet är lätt att hantera! Den stora fördelen utom vikten när dörren är avtagen är att skåpet blir mycket lättare att hantera i och med att det är mer att hålla i när ni bär det
Jag håller tummarna för det, den här leveransen har varit ett redigt ångestmoment under de senaste dygnen. Är lite orolig för att inte lyckas få av dörren, har sett många som skriver att det är mer eller mindre omöjligt. Men jag tänker mig att det borde gå om man öppnar upp skåpet helt, lägger lite tryck under med ett bräckjärn och ”ruckar” dörren fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inlägg av Sako Finnbear »

tjuröga skrev: 14 sep 2021, 21:45 Nyckel är bättre än kodlås!

(min åsikt)
Håller med!
Sako Finnfire varmint .22lr - Leupold European 30 3-9x40
Sako 75 Deluxe 30-06 - Leupold European 30 3-9x50
Sako Finnbear L61R .375H&H - Leupold Scandinavian 3-9x40
Husqvarna 300S 12/76
HW30S .22" - Gamo 4x32
Arcturus

Inlägg av Arcturus »

(min åsikt)
Är det inte ganska segt att hela tiden ha med sig nyckeln? Eller man kanske vänjer sig vid det? Rent spontant gillar jag nyckel bättre, men det verkar vara ett rent helvete rent ut sagt att förvara nycklarna på korrekt sätt (dvs alltid på sig)
Arcturus

Inlägg av Arcturus »

Sako Finnbear skrev: 14 sep 2021, 22:14

(min åsikt)
Håller med!
Spontant är jag benägen att hålla med, men det känns lite omständigt att hela tiden ha nycklarna med sig.
CarlMS

Inlägg av CarlMS »

Arcturus skrev: 14 sep 2021, 22:11
CarlMS skrev: 14 sep 2021, 21:41 152 kg med pirra är inget problem, bara se till att haka av dörren först så att skåpet är lätt att hantera! Den stora fördelen utom vikten när dörren är avtagen är att skåpet blir mycket lättare att hantera i och med att det är mer att hålla i när ni bär det
Jag håller tummarna för det, den här leveransen har varit ett redigt ångestmoment under de senaste dygnen. Är lite orolig för att inte lyckas få av dörren, har sett många som skriver att det är mer eller mindre omöjligt. Men jag tänker mig att det borde gå om man öppnar upp skåpet helt, lägger lite tryck under med ett bräckjärn och ”ruckar” dörren fram och tillbaka.
Om skåpet levereras likt mitt så kommer det stå ovanpå en lastpall som du bara skjuter in din pirra under! Sen bara välter du skåpet på pirran och kör in det i hissen :) jag kan säga att jag faktiskt blev överraskad över hur lätt det ändå var att flytta skåpet. Innan leverans tänkte jag precis som du, att det skulle bli ett helvete :mrgreen: dörren lyfte jag bara rakt av och det var inte mer att tänka på mer än att dörren måste vara så öppen som möjligt för att inte ta i inuti skåpet
JohnDoe1

Inlägg av JohnDoe1 »

150kg på pirra är inga problem alls för de flesta. Skåpet är kompakt. Inte samma sak att hantera som en stor möbel eller piano osv.
pezon

Inlägg av pezon »

Har ett sp88, inga problem att haka av dörren... var bara lite försiktig.
har flyttat mitt två ggr inga problem. utan dörr är skåpet lätt att bära på 2 "man" samma med dörren
Användarvisningsbild
cmk

Inlägg av cmk »

Folk gör väl lite olika - men jag har nyckel på vanliga knippan, och utan den lämnar jag inte huset.

Skulle kännas "naket" att ge sig iväg hemifrån utan nycklar-plånbok-snus-telefon. Nästan undermedvetet far händerna över fickorna och känner att allt är med.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* KÖPT! Safari-rem canvas/läder

PM:a
XCV

Inlägg av XCV »

Om du nu tänkte beställa ett skåp med kodlås (som iaf jag tycker är att föredra). Hör med butiken vad det kostar om skåpet går i retur om du inte tar emot det... Är kostnaden inte orimligt stor så kanske du tycker att det är värt det... Att eftermontera kodlås = väldigt dyrt.

Det går att flytta omkring ett 150-kilos skåp på en pirra, och det går säkert att dra det upp och ned för trappor på en pirra (men det är inte att rekommendera...).

Jag skulle försöka få upp mitt 152-kilos skåp för några trappsteg. Och jag hade gett mig fan på att göra det själv. Efter att ha lyft skåpet med pirran och känt på vikten så beslöt jag mig för att det helt klart var smartast att lyfta av dörren och ta ut inredningen. Dörren motsvarar nästan halva skåpets vikt, och det är väldigt dumt att riskera att tappa greppet om skåpet eller att pirran går sönder av vikten. Du riskerar att skada dig och/eller sambon allvarligt och skåp och trappa går definitivt sönder ordentligt = skitdyrt (och du blir inte populär hos fastighetsägaren).

Ett sätt att lyfta av tunga eller envisa dörrar (i största allmänhet) är att använda ett koben för att få mer hävstång - klon under dörren och sen böjer du kobenet bakåt (det trycker dörren uppåt).

Lyft av dörren och inredningen i skåpet och bär in det. Det är tungt, men inte så otympligt. Känner du dig minsta osäker på att lyfta resten av skåpet så vänta tills du kan få hjälp...
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Har för mig att dörren var tvungen att vara halv eller helöppen för att lättast kunna lyftas av. Någon annan som minns samma sak?
Lättast är ju att testa lite olika lägen på öppnad dörr.
Jag tog en trasmatta under skåpet och knuffade när jag skulle flytta in det i klädkammaren efter jag lyft av det från pallen. Det kunde även min lata fru göra utan problem.
w201

Inlägg av w201 »

Har du köpt skåpet i butik eller beställt över nätet? Om du beställt över nätet eller telefon så gäller distansavtalslagen och du borde du utan problem kunna byta till ett med kodlås.

Jag fick byta mitt skåp med nyckel som jag köpte på Hylte Lantmän (i butik) mot ett med kodlås utan krångel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk