Byta "ändamål" på licens för att göra plats i skåpet?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Max Charge

Byta "ändamål" på licens för att göra plats i skåpet?

Inlägg av Max Charge »

Tjenare.
Har i dagsläget 6st vapen på jakt varav 1st klass 4 som mest går varm på korthållsälgen/grisen.
Några duvor på bondens taknock brukar trilla omkull då och då.. men dom kan jag avvara.

Nu är jag dock i behov av en grisvältare med mörkerglugg..
Och eftersom detta blir mitt 3:dje klass 1 lär en ordentlig motivering behövas oavsett alternativ.

Så, vad göra?
Alternativ 1: Spela på lotteriet och bara söka på det 7:de med en grym totalmotivering..

Men... om det blir avslag, blir det då svårare att göra ommöbleringen i alternativ 2 och söka igen ? Min logik och myndighetens är inte alltid kompatibel!

Alternativ 2:
Tanken är att byta klass 4:an från jakt till målskytte/träning som ändamål för att då göra plats för griskanonen.
Summan av detta blir då 6 på jakt och 1 på målskytte.

Någon som har efarenhet av i nutid söka på 7:de jaktvapen, eller liknande ommöblering i "ändamål" som min tanke är?

Alternativ 1, sedan 2 om 1:an skiter sig..
Eller direkt alternativ 2 ?

Va? sälja något!??! Hör du inte hur dumt det låter?? :mrgreen:
malx

Re: Byta "ändamål" på licens för att göra plats i skåpet?

Inlägg av malx »

Jag antar att du är medlem i en skytteförening med de tävlingar och intyg som krävs för att få en klass 4 på målskytte? (Annars faller ju det alternativet)

Ett 7:e vapen brukar vara svårt om du inte har någon yrkesmässig koppling till jakten. Skulle kanske vara att du fixar nått intyg om att du skyddsjagar åt bonden så att klass 4:n är ditt "extra" vapen då..
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Ovan är en bra utgångspunkt,

av någon anledning, oklart om det är för att jag läser det eller något annat men många "siktar" på nr 7 för tillfället, den uppfattning jag har av PM just nu är att nej, de gillar inte en sådan ansökan,

att "ställa" över en pang på målskytte å andra sidan är en långt enklare pappersexercis och kommer att vara lätt om du har förutsättningarna för handen.
Användarvisningsbild
Max Charge

Inlägg av Max Charge »

Enligt tidigare samtal med en handläggare ges endast ändamålet "skyddsjakt" till personer med yrkesverksamhet inom skyddsjakt. Ett intyg från min markägare/bonden att jag bedriver skyddsjakt på hans mark, (som jag arrenderar för vanlig jakt,) på hans begäran är inte nog.
Så det var tvärnit.
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Max Charge skrev: 04 maj 2021, 12:50 Enligt tidigare samtal med en handläggare ges endast ändamålet "skyddsjakt" till personer med yrkesverksamhet inom skyddsjakt. Ett intyg från min markägare/bonden att jag bedriver skyddsjakt på hans mark, (som jag arrenderar för vanlig jakt,) på hans begäran är inte nog.
Så det var tvärnit.
Det 7:e vapnet gör dig 700% farligare och mer benägen att löpa amok... blir betydligt svårare för insatsstyrkan att beslagta dina vapen om du nämner "gråben" i luren ...

ingen ursäkt men en förklaring :mrgreen:

Finns som sagt en del som fastnat i Regerings kansliet... större vapengarderob, ljudämpare licensfria, m.m
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare