Valmet-klubben!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

JHolmgren
Has thanked: 30 times

Re: Valmet-klubben!

Inlägg av JHolmgren »

Någon som bytt korn på sina 412-pipset?
Köpte just ett DS pipset (9,3x74r) där kornet saknas och jag tänkte sätta dit ett Recknagel-korn men blev osäker på om det är något Valmet-special med storleken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Rento84

Inlägg av Rento84 »

Har också en 212 12/70 x2. Enligt serie nr från -77-78. Bössan har varit min pappas och har i princip bara samlat damm tills dess jag tog över den för ~10 år sedan.

När tid kommer har jag tänkt mig att försöka få bort lacken och olja in den. Nu är mina kunskaper om finlir med trä något begränsade, hur går man tillväga för att få bort lacken utan att förstöra mönstret. Det jag frågar efter är om det finns nån snabb enkel väg men det kanske är så enkelt att det bara är att pilla på. Vågar man ta loss kolven eller riskerar man som icke finmekaniker stå där med oanvändbar bössa efteråt?

Blir nog ett vinterprojekt då gåsjakt på åker börjar nu på måndag och sjöfågeljakten också står framför.

Såg att det var några som undrade var man kunde hitta info om årtal på sin bössa utgående från serie nr, här en länk till en bra sida med info om åtminstone 212 & 412 https://waffenlager.net/shotguns/valmet_212.html

Användarvisningsbild
kotegaeshi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av kotegaeshi »

Är det någon i denna eminenta förening som har stött på alt äger ett hagel- eller kombipipset till Valmet i annan hagelkaliber än 12? Jag tänker att kaliber 20 kunde vara trevligt på en kombi...
Skjuter helst med 1800-talskalibrar av militärt snitt

Användarvisningsbild
hk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av hk »

finns div custom pipset, ex vet jag om 22 hornet / 20 ga
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...

Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

Klasse skrev:
25 feb 2020, 15:58
Provar och ser om det är någon i denna tråd som har bra input i alternativa fästen utöver original.
Någon som testat dessa på någon 412:a och kan ge en resension
Bild

Eller har förslag på bra lösningar utöver beggade original snabbfäste (som inte växer på träden direkt) men det får inte blir för tungt eller bygga för högt.

MVH Klas

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tjena, lite sent svar men kanske bättre än inget. Har för mig att jag testade dessa på min 412.a men de passade inte tyvärr, glappade i laxspåret.

Köpte ett sånt här istället men från finland, var minst halva priset där. https://metsastyskeskus.fi/en/p51049/sa ... lmet-petra

"Kan snabbt och enkelt monteras av och på med bibehållen inskjutning" stämmer då fan inte för mig... mitt får sitta på permanent. :D
https://www.jaktbutiken.se/artikel/sako ... lmet-petra

tborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av tborg »

Äntligen har jag min dubbelstudsare! Valmet 412 S, 9,3x74R. Licens på hagelpipset är klar, ska bara slutbetalas och hämtas upp. Snart kommer alla mina frågor om montage. :wink:

tborg

Inlägg av tborg »

Jublet över mitt inträde i klubben tycks ha uteblivit, men jag är inte bitter. Alls.

Oavsett ovanstående börjas det nu med frågorna. Först ut: finns det några trevliga koffertar för Valmet-bössor? Jag skulle behöva plats för kolv och tre pipset, varav flera har sikten av olika slag på sig. Har hittat denna: https://negrinicases.com/gun-cases/1646 ... 3-barrels/ men jag tycker det är lite styvt att betala 4 tusen för en koffert...

--Tage

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av Husqvarna30-06 »

Någon som har monterat ett sådant här sikte eller liknande på sin 212'a? https://www.handladigitalt.se/produkt/d ... 14mm-skena
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.

Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

Husqvarna30-06 skrev:
28 sep 2020, 08:35
Någon som har monterat ett sådant här sikte eller liknande på sin 212'a? https://www.handladigitalt.se/produkt/d ... 14mm-skena
Yes, tror det var ett sånt jag hade i början på min 412a. Men inte imponerad alls, justeringen var riktigt usel, inga klick alls utan man fick köra lite på känn och var väldigt mycket ketchupeffekt på justeringen. skruva... ingen skillnad, skruva, ingen skillnad, skruva JÄTTEskillnad.

Den åkte av och köpte en Aimpoint 9000SC istället som jag är mycket nöjd med.

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Mauser 1900 skrev:
28 sep 2020, 09:35
Husqvarna30-06 skrev:
28 sep 2020, 08:35
Yes, tror det var ett sånt jag hade i början på min 412a. Men inte imponerad alls, justeringen var riktigt usel, inga klick alls utan man fick köra lite på känn och var väldigt mycket ketchupeffekt på justeringen. skruva... ingen skillnad, skruva, ingen skillnad, skruva JÄTTEskillnad.

Den åkte av och köpte en Aimpoint 9000SC istället som jag är mycket nöjd med.
Tack för svar. Hur upplevde du den annars, förutom bekymren med inskjutning? Det som tilltalar mig är att man borde kunna montera den betydligt lägre än ett aimpoint.
Bevara vargen!

Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

[/quote]

Tack för svar. Hur upplevde du den annars, förutom bekymren med inskjutning? Det som tilltalar mig är att man borde kunna montera den betydligt lägre än ett aimpoint.
[/quote]

Nu var den en del år sen jag hade den på men har för mig att den inte kändes särskilt skottfast heller. Jag kunde inte riktigt lita på grejerna typ... Kan iofs ha varit ett måndagsexemplar men då har du iaf min erfarenhet.

Har en 12/70 .222

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Det var ju tråkiga nyheter, tack för din åsikt.
Bevara vargen!

Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

Husqvarna30-06 skrev:
28 sep 2020, 09:51
Det var ju tråkiga nyheter, tack för din åsikt.
Jag kan inte svära på att det är ett exakt sådant du länkar till som jag har, om du vill kan jag kika lite hemma efter jobbet och kolla om jag hittar på det? Möjligt att det jag har är ett annat fabrikat.

Fördelen med det är som du nämner, mycket lägre montage än aimpointen. :-)

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Det får du gärna göra!
Bevara vargen!

Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

Husqvarna30-06 skrev:
28 sep 2020, 10:51
Det får du gärna göra!
Yes, hittade på den, det är precis en sån jag har.

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Efter "Mauser 1900" lovord om sin delta då köpte jag hans :mrgreen:

Hade en förhoppning om att siktet, som hade ett fäste för 6-14mm baser, skulle passa i spången på kombin - och det satt som en smäck!

Tyvärr är själva basen onödigt hög tycker jag, så montage blir inte nämnvärt lägre än den Leupold jag hade monterad innan.

Återstå att se om jag klarar skjuta in den :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bevara vargen!

Användarvisningsbild
Mauser 1900

Inlägg av Mauser 1900 »

Husqvarna30-06 skrev:
30 sep 2020, 18:20
Efter "Mauser 1900" lovord om sin delta då köpte jag hans :mrgreen:

Hade en förhoppning om att siktet, som hade ett fäste för 6-14mm baser, skulle passa i spången på kombin - och det satt som en smäck!

Tyvärr är själva basen onödigt hög tycker jag, så montage blir inte nämnvärt lägre än den Leupold jag hade monterad innan.

Återstå att se om jag klarar skjuta in den :D
Haha.. jo tjenare, men det kanske funkar bättre för dig än för mig. :lol:

Användarvisningsbild
BtK

Inlägg av BtK »

Har Osuma Sakofäste för Docter Sight på min DS 412’a. Lägre än så går nog inte att få. Skottfast och bra pris.

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Ett sådant här? De såg smidiga ut. https://z-aim.com/optik/optiktillbehor- ... lexsikten/

Synd att inte skruvarna i siktet sitter i längsled, då kunde man gängat direkt i spången och skruvat fast siktet utan någon som helst bas. Ske se om jag får tummen ur att göra en egen bas på jobbet emellan varven.
Bevara vargen!

Användarvisningsbild
jonas81
Has thanked: 1 time

Inlägg av jonas81 »

.