Har köpt en drilling på EGun nu problem

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Tommy_beagle

Har köpt en drilling på EGun nu problem

Inlägg av Tommy_beagle »

Hittade en drilling på eGun som jag ville ha o slutade med att jag även vann den.
Firman jag köpte av hade bra omdömen och transport till Sverige fixade de utan problem..

Detta va 23 februari, licensen gick relativt snabb o få och då även importtillstånd tror det va runt 25 mars.
Hörde samtidigt av firman jag köpt av att dom fått kopior på detta o lämnat in ansökan om exporttillstånd, ville även ha mitt mobilnummer till transportfirman.

Sen gick det ca 4 veckor utan ett ljud, mailde firman jag köpte den av o undrade hur det går o då fick jag till svar att det var överlämnat till transportfirman för ca 3 veckor sedan 8 april.

Firman meddelade transportfirman att höra av sig till mig inte ett ljud, jag har mailat dom flera gånger utan svar :( .

Nu har det ju gått snart 6 veckor o ingenting, ska jag börja bli orolig eller avvakta?

Vad ska man göra?

Användarvisningsbild
börje
Been thanked: 3 times

Re: Har köpt en drilling på EGun nu problem

Inlägg av börje »

Kolla med transportfirman själv
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Tommy_beagle

Inlägg av Tommy_beagle »

Har ju försökt men inte några svar :?

Användarvisningsbild
börje
Been thanked: 3 times

Inlägg av börje »

Ring dom
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Pebe

Inlägg av Pebe »

Just transporterna är det som göra att jag inte handlar i Tyskland längre.
Två av tre transporter kunde gått åt h-vete.
Och en bekant fick sin drilling överkörd av en Truck på väg till Sverige.
Men med lite tur handlar det bara om Corona-försening?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
CG 3000 .308 Win.
Krieghoff Neptun 16/16-7x65R.
Merkel 12/12.
Mannlicher 358 WIn.
PBGV Hugo (SE JCH) (SE UCH) (SE VCH)
BFDB Molly (SE JCH)

Användarvisningsbild
2310jensen

Inlägg av 2310jensen »

Jag misstänker tullen. Sist plockade dom min bössa och hade den i två månader utan någon som helst kommunikation. Sen kom den en dag med tulltejp på paketet.

Då det låg en kopia på min licens i lådan så antar jag att dom kunde kontrollera och var nöjda. Om det inte gör det i ditt paket (min erfarenhet är att tyska handlare är lite sådär med detta) så kan det nu vara läge att höra av sig till tullen och kolla om dom vill ha lite dokumentation.

Användarvisningsbild
MrMacke

Inlägg av MrMacke »

Garanterat tullen i Sverige, vet om stora lass med pipor som legat där länge utan att någon där haft en aning. Långa förseningar trotts att som går till en handlare är inte ovanligt :roll:

Kompetensen är tyvärr låg och arbetstempot ännu lägre känns det som, så sitt still och ta det lugnt :) Det dyker upp så småningom :wink: Tog mig 12v att få hem ett paket med kläder från USA sist nu tex :roll: Tidigare har det tagit 2v men nu gick det till europa på 1v och sen tvärnit
https://www.nordik.se/

Tommy_beagle

Inlägg av Tommy_beagle »

Okej tack för svar, får försöka kolla med tullen.
Tycker bara det känns konstigt att jag inte fått nått alls från transportfirman att det är påväg.

andersvestlund

Inlägg av andersvestlund »

Skulle också tro tullen. Har också ett paket från utlandet som stått still sedan några veckor tillbaka.... :x

Gbg-1

Inlägg av Gbg-1 »

Hade en pipa liggande där i 6 veckor innan den efterlystes och hittades. Be avsändaren anmäla den saknad så måste tullen leta.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen

Användarvisningsbild
2310jensen

Inlägg av 2310jensen »

Tommy_beagle skrev:Okej tack för svar, får försöka kolla med tullen.
Tycker bara det känns konstigt att jag inte fått nått alls från transportfirman att det är påväg.
Var bered på att det kanske inte blir en helt friktionsfri upplevelse. Jag har haft några drabbningar med dem genom åren både avseende egna vapenköp samt i jobbet. Tullverket är en ytterst märklig myndighet som bara går efter sina egna riktlinjer.

Har varit bla varit misstänkt för vapensmuggling av licensfri vapendel. Var en lätt Kafkaartad process att få åklagaren att förstå men efter att polisens vapentekniker tillstyrkte att det var en licensfri del så släppte dom det. Och dessutom hade jag licens på bössan som delen hörde till, hade varit på garantirep i Tyskland. Men det spelade ingen roll för dem...

lars11

Inlägg av lars11 »

Men från Tyskland? Ska verkligen allt gå via tullen?
R93, Winchester 88, HVA 310 Eckerman, Beretta Silver Pigeon, Benelli 223Rem, Ruger 10/22, Krieghoff Trumpf Dural

Användarvisningsbild
2310jensen

Inlägg av 2310jensen »

lars11 skrev:Men från Tyskland? Ska verkligen allt gå via tullen?
Japp. Försändelsen är givetvis tullfri inom unionen men likväl kontrollerar tullen paket från Tyskland.

En sak som oftast missas när man handlar från andra EU-länder är att du ska ändå fylla i tullblanketten för införsel och få med den i paket. Stora utmaningen är att få tysken att göra rätt. Hittills har det hänt en gång trots skrivna instruktioner på tyska med post-it på varje tillstånd/blankett.