Eds red recept?

Här kan ni skriva in tips för handladdaren

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
mackan78

Re: Eds red recept?

Inlägg av mackan78 »

Satan vad aceton Ed´s red stinker. Blir nog hälften vid nästa blandning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Cazorp

Inlägg av Cazorp »

mackan78 skrev:Satan vad aceton Ed´s red stinker. Blir nog hälften vid nästa blandning :mrgreen:
"Du ska inte lukta på den" som man brukar säga.. ;)
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 + .22LR Z6i 1-6, S&B PM2 5-20, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
Användarvisningsbild
mackan78

Inlägg av mackan78 »

Cazorp skrev:
mackan78 skrev:Satan vad aceton Ed´s red stinker. Blir nog hälften vid nästa blandning :mrgreen:
"Du ska inte lukta på den" som man brukar säga.. ;)
Dubblade resten av ingredienserna utom aceton. Nu luktar den inte lika farligt längre. Men tips på något att slänga i som doftar "vapen" mottages tacksamt. Brunox och Hoppes luktar ju godis jämfört med denna Bild
ruhler

Inlägg av ruhler »

testade att blanda ihop en sats med eds red idag och visst funkar det, varken bättre eller sämre än shooters choise vad jag kan se. Använde en gammal zippo bensinflaska i plåt med pip och det verkar funka bra hittills väldigt enkelt att dosera med, den borde ju tåla aceton.
Användarvisningsbild
Pongu

Inlägg av Pongu »

Köpa ett 10-pack Wunderbaum med Hoppes-doft och trycka ner i blandningen..? :D
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Aemon

Inlägg av Aemon »

ruhler skrev:testade att blanda ihop en sats med eds red idag och visst funkar det, varken bättre eller sämre än shooters choise vad jag kan se. Använde en gammal zippo bensinflaska i plåt med pip och det verkar funka bra hittills väldigt enkelt att dosera med, den borde ju tåla aceton.
Dom där är praktiska, jag har en sådan för förvärmingssprit till fotogenkök t.ex.
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."
Användarvisningsbild
stezze

Inlägg av stezze »

Någon som har koll på vilken typ av fotogen och lacknafta man ska använda? Det finns ju både Destilat vätebehandlad lätt och Nafta vätebehandlad tung av fotogenet!

Tex.
Julas variant är ett Destilat vätebehandlad lätt som bara består av 40% Nafta Vätebehandlad tung. https://www.jula.se/globalassets/catalo ... 005_se.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Biltemas variant består av 100% Nafta vätebehandlad tung. http://www.biltema.se/biltemadocuments/ ... 31_SDB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kollar man in de som kör det i brännare och motorer verkar ju de bete sig olika! http://www.fotogenforum.se/fotogen/phpB ... =58&t=1178" onclick="window.open(this.href);return false;

Känns ju lite halvknepigt när då Julas Lacknafta består av 100% Nafta väteavsvavlad tung. Är inte väteavsvavlad samma som vätebehandlad? I Så fall är ju Julas lacknafta samma som Biltemas fotogen! De har dock olika CAS-nr.

Julas fotogen består till 60% av Hydrocarbons, C11-C14, n-alkanes, isoalkanes, cyclics, < 2% aromatics. Vilket är vad Biltemas lacknafta består av till 100%. Så är då Julas fotogen nästan samma som Biltemas lacknafta? De har dock olika CAS-nr. på de innehåll som specas lika.

Läser man de där innehållen känns det ju som bortkastat att blanda fotogen och lacknafta då det nästan är samma innehåll i flaskorna om man köper på olika ställen!
222r, 6XC, 6,5x55, 30-06, 300Wby, 300WM, 22lr, 12ga. Tyskt, Svenskt, Japanskt, Italienskt och Jänkare.
Bara för att det låter bra är det inte säkert att det är rätt
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Kristalolja.. vist är det lacknafta?
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

pininhakan skrev: 28 jul 2022, 02:10 Kristalolja.. vist är det lacknafta?
Som jag minns det är det olja mer tunnflytande än symaskinsolja alltså inte lacknafta..?

Edit:
viewtopic.php?t=86349

Jag hade dock en gång en flaska med etikett "kristallolja" (från fabrik) och innehållet var inte lacknafta. I alla fall var det skillnad på viskositet, kanske jämförbart med mjölk/vatten.

Nåväl, jag har haft fel förr.
Sökes: Tid på skjutbanan.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Minns från barndomen att en kompis pappa renoverade saker o tvättade och rengjorde mekaniska prylar i garaget med "kristalolja"...

Städade i garaget och förra ägaren lämnade en dunk som var uppmärkt som så.

Jag hällde i det i en flaska famous grouse och jag kan nog lura luras att det är original Whisky i den på utseendet och viskositet.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Ist för lacknafta kan man använda tändvätska till grillen.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

pininhakan skrev: 28 jul 2022, 10:13Jag hällde i det i en flaska famous grouse och jag kan nog lura luras att det är original Whisky i den på utseendet och viskositet.
"Min" kristallolja var helt färglös.
Sökes: Tid på skjutbanan.
sneträff

Inlägg av sneträff »

Jag har alltid trott att lacknafta o lysfotogen är dom renaste av naftaprodukterna.
Lysfotogen är det även energiskatt på.
Kristallolja, Varnolen m.fl. är väl produkter tänkta för tvättändamål?

En sökning på google bekräftade att lacknafta kristallolja varnolen m.fl. är i princip samma sak.
Kan fotogenet i orginalreceptet vara motorfotogen? -91 har jag för mig att det fortfarande
gick att få tag i då.....
Det var väl en helt annorlunda produkt; mycket fetare, än lysfotogen?

sneträff