har använt min i måga år...mycket prisvärd....Sumpankid skrev:Går i tankarna av att köpa en Kjell & Co UL och skulle vilja höra av er som använder den, vad tycker ni och är det prisvärt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Bättre än hylstumlare!
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Re: Bättre än hylstumlare!
skjut det kan ta bättre än vad du tror!!
-
Lite sent ute men jag har deras CD-4810 som också värmer upp vattnet. 999kr. Exakt samma som Lymans ena modell fast 700kr billigareSumpankid skrev:Går i tankarna av att köpa en Kjell & Co UL och skulle vilja höra av er som använder den, vad tycker ni och är det prisvärt?
Skickat från min iPad med Tapatalk

Tillsammans med , igen , Kjell Criminell's medel för ultraljudstvättar blir det rent o fint.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
- RmK-GBG
Nån som provas Kjelles största?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p40500" onclick="window.open(this.href);return false;
//RmK
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p40500" onclick="window.open(this.href);return false;
//RmK
Jakt sökes i Göteborgstrakten med omnejd (både kula och hagel)
-= Alla borde äga en Finnbear <3 =-
-= Alla borde äga en Finnbear <3 =-
-
de var nån tidigare i denna tråd som ville se bilder på före och efter. har dock bara en tumlare med stålstavar.
yes å citron saft ca 150st 6.5x55 3timmar! när nått som är nytt så måste man ju kolla va dom klara så se och njut detta är dom värsta hyllsorna jag set å han jag fick dom av skulle slänga alla för att dom var så ful å ärgade.
skickade tillbaka dom å han trodde att jag bytt till andra hylsor!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=IaiuYqWLIbI" onclick="window.open(this.href);return false;
yes å citron saft ca 150st 6.5x55 3timmar! när nått som är nytt så måste man ju kolla va dom klara så se och njut detta är dom värsta hyllsorna jag set å han jag fick dom av skulle slänga alla för att dom var så ful å ärgade.
skickade tillbaka dom å han trodde att jag bytt till andra hylsor!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=IaiuYqWLIbI" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js
-
köpte en UL tvätt.. men kan inte säga att resultatet är marginellt bättre än samma lösning av vatten+medel (testat olika) i en hink..
Lever om gör dom också, till viss del.
Blir väl o köpa en våttumlare sen det är det enda som verkar ge något resultat på <3 timmars jobb.. UL är då fan menlöst stort sett. Kör man en hylsa i taget kanske det kan märkas, men kör man i rent vatten blir det då inget bättre.
Blir väl o köpa en våttumlare sen det är det enda som verkar ge något resultat på <3 timmars jobb.. UL är då fan menlöst stort sett. Kör man en hylsa i taget kanske det kan märkas, men kör man i rent vatten blir det då inget bättre.
- kattafan
Kan bara jätte-inte-hålla-med. 30 minuter totalt skinande rena hylsor både utanpå och inuti.jmkhenka skrev:köpte en UL tvätt.. men kan inte säga att resultatet är marginellt bättre än samma lösning av vatten+medel (testat olika) i en hink..
10 min diskmedel, 10 min citronsyra, 10 min bikarbonat.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
- lasse-a
OK, jag har också varit lite "underväldigad" av min UL-tvätt (iofs billig Biltema). Men jag har inte kört ditt recept, så skall pröva det nästa gång.kattafan skrev: Kan bara jätte-inte-hålla-med. 30 minuter totalt skinande rena hylsor både utanpå och inuti.
10 min diskmedel, 10 min citronsyra, 10 min bikarbonat.
- NucEm
Tvättar ni nåt annat i era ul tvättar? Testade nyss med ett par verktyg som hade samlat lite damm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Varför använda hammare när man har en slägga?
- Shoot_Equip
Jag köpte den i julklapp till mig självRmK-GBG skrev: ↑09 jan 2017, 17:57 Nån som provas Kjelles största?
//RmK

- pow
En stilla undran till er här inne, hur mycket ammo laddar ni när ni orkar blaska hylsorna i diverse vätskor?
Kör skjutna hylsor i torrtumlare 1h för att få bort ev sand och annat skit som kan fucka upp laddverktyget (inte roligt att repa laddvektyg som kostar lika mycket som frugans vigselring).
Trycker tänhattarna, sen kalibrering och sen ett par timmar i tumlaren för att få bort hylssmörjan.
I med ny tändhatt och ner i rätt binge.
Laddar man 500-1000 plugg per månad måste man ju ha 3-4000 hylsor för att alltid ha en batch som är garanterat torr.
Bryan Litz fick frågan i nån podcast om hur han preppar hylsor innan kalibrering. "I do as needed, for a long time i didn't do anything, the brass looked like shit, but shot great..."
Det viktiga är inte vad man gör, utan att man gör på samma sätt varje gång.
Kör skjutna hylsor i torrtumlare 1h för att få bort ev sand och annat skit som kan fucka upp laddverktyget (inte roligt att repa laddvektyg som kostar lika mycket som frugans vigselring).
Trycker tänhattarna, sen kalibrering och sen ett par timmar i tumlaren för att få bort hylssmörjan.
I med ny tändhatt och ner i rätt binge.
Laddar man 500-1000 plugg per månad måste man ju ha 3-4000 hylsor för att alltid ha en batch som är garanterat torr.
Bryan Litz fick frågan i nån podcast om hur han preppar hylsor innan kalibrering. "I do as needed, for a long time i didn't do anything, the brass looked like shit, but shot great..."
Det viktiga är inte vad man gör, utan att man gör på samma sätt varje gång.
- Anders Ö
Håller med , inget vattenblask med hylsor .
Och det som står i första inlägget om uttdragningskraft att rena hylsor är bättre tror jag stämmer om man gör testet direkt efter laddning , men ammo som varit laddad några månader och inte förvarats optimalt så tror jag det blir annorlunda, iallafall så sitter de hårdare , möjligen lika mycket hårdare...
men hårdare än hylsor med lite sot och gärna lite grafit från kalibreringen kvar i halsen .
Gör man en precisionsladdning och efter 6månader så går den skit kan vara att kulan sitter markant hårdare .
Har hört att en del skyttar laddar lite långt och sätter kulan till rätt längd nära tävlingsdagen , det verkar smart
Och det som står i första inlägget om uttdragningskraft att rena hylsor är bättre tror jag stämmer om man gör testet direkt efter laddning , men ammo som varit laddad några månader och inte förvarats optimalt så tror jag det blir annorlunda, iallafall så sitter de hårdare , möjligen lika mycket hårdare...

Gör man en precisionsladdning och efter 6månader så går den skit kan vara att kulan sitter markant hårdare .
Har hört att en del skyttar laddar lite långt och sätter kulan till rätt längd nära tävlingsdagen , det verkar smart

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningas Mästare....
Ockham , är MIN Mentor
Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Ockham , är MIN Mentor

- Giobbi
Första två-tre omladdning gör jag ingenting mer än att trycka ut tändhatt och sen kalibrera. OM hylsan inte är uppenbart skitig.
Sen blir det ul tvätt.
Sen blir det ul tvätt.
Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
- pow
Har kört den metoden på tävlingsammo efter att ha upptäckt att ammo som är ett år gammal gav 5-10mps högre fart än "färsk". På håll < 500m spelar det ingen som helst roll, men ju längre ut man kommer så går det från inget problem till väldigt svårhanterligt.Har hört att en del skyttar laddar lite långt och sätter kulan till rätt längd nära tävlingsdagen , det verkar smart
All annan ammo laddas i bulk när det passar in i livspusslet och det kan gå år mellan laddning och användning. Där spelar det nada roll om farten varierar för hållen är obefintliga < 350m.
- Dabo
Går och funderar på att byta ut min Kjell o co UL tvätt mot en tumlare. Är det våt eller torr man nu ska ha då? Majsskal eller rostfria stavar?
Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
- Anders Ö
Om nån frågar mig så säger jag TORRtumlare

Det som behövs är att få bort smuts/sot och överdriven missfärgningar från att hylsorna landat på backen och sedan förvarats i ogynnsam miljö , eventuellt liggande på rus i lådor .
Det bildas/lagras inte sot på insidan i sån grad att det behövs tas bort , en lätt borstning av insidan av halsen räcker , och sedan på med grafit före kalibrering.
Tändhattsläget behövs inte göras rent mer än var 2-3 skjutning (om man är noga ! ) och endast vanlig tändhattsrengörare duger utmärkt .
Kör man vibratortumlare så blir hylsorna blank som nya och det är bara att ladda direkt utan nån väntetid på att de skall torka , och HAR ALLA blivt torr...

Jag har bara erfarenhet av valnötsskal och nån puff med torr-poler-pulver i bland .
I det stora hela så är det sällan jag polerar hylsorna blanka , mest för att få bort sand och lös smuts .
På rena jaktskott/hylsorna så brukar jag låta de ligga nån timme extra

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Ockham , är MIN Mentor

Ockham , är MIN Mentor

- Dabo
Jag har laborerat med citronsyra/diskmedel länge och jag tycker att resultatet varierar. Ofta är hylsorna fläckiga och ser tråkiga ut. Jag tycker helt enkelt att det är roligare att jobba med rena hylsor som ser fräscha ut. Så då blir det torrtumlare..