Tips på laddutrustning.

Här kan ni skriva in tips för handladdaren

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
arnold

Re: Tips på laddutrustning.

Inlägg av arnold »

Bubs skrev:Efter att ha rådfrågat och diskuterat med en bekant som är väldigt kunnig inom handladdning så har jag bestämt mig för att det ska bli en enpetare. Kanske inte lika smidigt som en turrent men jag tror att man kan ha nytta som nybörjare att just behöva ställa om och byta verktyg mellan varje moment. Resonemanget jag har där är att man får mer förståelse och kunskap av vad man gör och varför man gör det. Och anledningen till att jag är ute efter att bara köpa en press och inget kit är att jag mest troligen kan få tag på det mesta av resten av utrustning begagnat genom två bekanta var av en har det som yrke. Men får jag inte tag på tex krutvåg och krutdoserare genom dom till ett hyfsat pris så blir det nog ett RCBS kit.

/Willy
Du kan ju sedan köpa till hornady snabbkopplingar till verktygen så tar det en sekund å byta verktyg på pressen, till redding big boss finns även tändhattsmagasin så du kan stoppa i ny tändhatt samtidigt som du kalibrerar
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
Användarvisningsbild
Bubs

Inlägg av Bubs »

[/quote]Du kan ju sedan köpa till hornady snabbkopplingar till verktygen så tar det en sekund å byta verktyg på pressen, till redding big boss finns även tändhattsmagasin så du kan stoppa i ny tändhatt samtidigt som du kalibrerar[/quote]

Det visste jag inte att det fans. Men då blir det ju riktigt smidigt! :mrgreen:

/Willy
Rock n Roll music is the true religion.

Våga Vägra Varg!
vondesiong

Inlägg av vondesiong »

Man kan använda turret som enpetare ifall det blir rörigt första gången
Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

Turret har jag hoppat eftersom platserna ändå inte räcker till alla verktyg.

Mitt val är en MEC Marksmanpress med hornady bussning system för snabbväxling mellan verktyg, helt outstanding på alla punkter enligt mig.
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Bara en tanke i det här med laddpressar, verkar inte finnas några att köpa... slut överallt, mer eller mindre. Någon som vet vad det beror på ?
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

birk0323 skrev:Bara en tanke i det här med laddpressar, verkar inte finnas några att köpa... slut överallt, mer eller mindre. Någon som vet vad det beror på ?
Det är väl som allt annat relaterat till handladdning just nu, dvs en bristvara när jänkarna hamstrar. Pandemin påverkar säkert också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
NiKKEE

Inlägg av NiKKEE »

Diddas skrev: 27 jun 2021, 15:46 Turret har jag hoppat eftersom platserna ändå inte räcker till alla verktyg.

Mitt val är en MEC Marksmanpress med hornady bussning system för snabbväxling mellan verktyg, helt outstanding på alla punkter enligt mig.
Då skaffar man ett extra huvud :)
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

Lite meningslöst när det inte tar mycket längre tid att byta verktyg än att vrida på turreten.

Givetvis har man ett uppmärkt ställ jämte pressen med alla verktyg i lätt åtkomligt. :wink:
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Diddas skrev: 27 jun 2021, 15:46 Turret har jag hoppat eftersom platserna ändå inte räcker till alla verktyg.

Jag var jäkligt sugen på en Lyman-turret nyligen men sansade mig och köpte Hornadybussningar och adapter till min Rockchucker. Är sjukt nöjd! :D
/ Rikard
PerT

Inlägg av PerT »

Har en Lee turret i gjutjärn och har köpt flera hålskivor. Är väl verktygen rätt inställda för respektive kaliber så är det hyfsat smidigt och ger relativt lite plockande fram och åter. Går ju att använda som enpetare ifall det behövs.
Det står en ny mer lättinställd krutdoserare på vår önskelista. Nuvarande, Lees gamla ( den med skivor för justering) är meckig,, rent ut tråkig att ställa in rätt. Den mäter hyfsat bra sen när man vägt in laddningen.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Jag är supernöjd med min Redding T-7 turretpress som jag kört några år. Smidigt att ha de kalibrar man laddar på plats i snurran. Stabil pjäs. Hade en Rockchucker innan, kanonpress det också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

birk0323 skrev: 27 jun 2021, 21:42 Bara en tanke i det här med laddpressar, verkar inte finnas några att köpa... slut överallt, mer eller mindre. Någon som vet vad det beror på ?
Kan tänka mig att jänkarna bunkrar, men hos Grauwolf finns en del olika i lager från MEC, Lee, Hornady, Turban, RCBS, osv... Inte alla modeller så klart men om man behöver en press är det väl bara att köpa en. https://www.grauwolf.net/wiederladen/pressen.html
NiKKEE

Inlägg av NiKKEE »

PerT skrev: 28 jun 2021, 08:56

Har en Lee turret i gjutjärn och har köpt flera hålskivor. Är väl verktygen rätt inställda för respektive kaliber så är det hyfsat smidigt och ger relativt lite plockande fram och åter. Går ju att använda som enpetare ifall det behövs.
Det står en ny mer lättinställd krutdoserare på vår önskelista. Nuvarande, Lees gamla ( den med skivor för justering) är meckig,, rent ut tråkig att ställa in rätt. Den mäter hyfsat bra sen när man vägt in laddningen.
Kör en med micrometer så blir allt sjukt smidigt.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.