Joystick

Här kan ni skriva in tips för handladdaren

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
NucEm

Joystick

Inlägg av NucEm »

Använder mig av en ”vanlig” skjutstöd idag men är sugen på att prova tillverka mig en egen främre topp till den. Har försökt o letat på nätet om hur en med joystick fungerar men har inte ens lyckats hitta en bra sprängsiss till en :? någon som har kunskaper i ämnet? För snål att inhandla nytt, vill helst bygga eget!
24989D19-B6BF-4564-B251-1144153F310A.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Varför använda hammare när man har en slägga?
malx

Re: Joystick

Inlägg av malx »

http://www.rimfireaccuracy.com/Forums/s ... asic-specs

Där borde du åtminstonde kunna kontakta Mister T som verkar ha konstruerat sådanna.
https://www.youtube.com/watch?v=hx0m5f9fMnA
Användarvisningsbild
NucEm

Inlägg av NucEm »

Toppen! Tack! Då har jag nånting att gå efter!
Användarvisningsbild
NucEm

Inlägg av NucEm »

Nu har jag kommit en bit på vägen :D Jag är klar om hur den skall byggas men saknar kunskap om hur mycket rörelse som är ”standard”
Ni som skjuter med joystick, hur mycket rörelse har ert stöd i sid och höjdled, pratar vi ca 20mm eller?
En fråga till för dom kunniga: när man skjuter med fri rekyl, är vapnets vikt ca 50/50 på främre/bakre stöd?
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

NucEm skrev: 02 maj 2021, 23:10 Nu har jag kommit en bit på vägen :D Jag är klar om hur den skall byggas men saknar kunskap om hur mycket rörelse som är ”standard”
Ni som skjuter med joystick, hur mycket rörelse har ert stöd i sid och höjdled, pratar vi ca 20mm eller?
En fråga till för dom kunniga: när man skjuter med fri rekyl, är vapnets vikt ca 50/50 på främre/bakre stöd?
Mindre än 20 mm klarar du dig med speciellt i sidled. Jag har inte mätt procent men det är mer tyngd fram
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
malx

Inlägg av malx »

NucEm skrev: 02 maj 2021, 23:10 Nu har jag kommit en bit på vägen :D Jag är klar om hur den skall byggas men saknar kunskap om hur mycket rörelse som är ”standard”
Nice, fick du tag i Mister T och dennes ritningar eller har du bara spånat utifrån filmerna?
Du får gärna dela med dig av kosntruktionslösning.
Användarvisningsbild
NucEm

Inlägg av NucEm »

Stor tack för svaren! Har emailat några men förväntar mig inga svar 😀 har tittat runt och tycker att några av dom ör ”överarbetade” Vill inte ha nåt monster, så jag kommer att bygga den i alu där själva rörliga blocket glider på 4 st slipade axlar som är satta i glidlager.
När jag är klar att börja fräsa o skruva lägger jag upp en ”ritning” så kan ni komma med ev bää eller buu🤣
Användarvisningsbild
NucEm

Inlägg av NucEm »

Här är den vars design jag ”skamlöst” kopierar med några ändringar. När jag har räknat på all material som alu o stål plus glid och lager så hamnar man säkert nära priset på en färdig🤣 men, den blir intressant att testa bygga sig ett!
1016E5FF-D6D5-4C26-9F2A-CC1BE2FBF739.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Den ser väldigt hög ut
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
NucEm

Inlägg av NucEm »

Att få exakta mått på minimum och maxhöjd från enbart bilder är inte det säkraste🤣 Enligt min ritning (som kan ändras enkelt) så kommer jag att ha minimått som lägst 22 cm och som högst 28 cm pluss dom 2 cm med joysticken. Vett ej vad original är på dom olika fabrikat men när jag skjuter nu från bänk så ligger jag mellan 20 till 30 beroende på ryggsäcken eller sandpåsarna jag använt🤣