Samköp av LQ9 / GB13, finns det något intresse?

Här kan ni skriva in tips för handladdaren

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Wizzman

Samköp av LQ9 / GB13, finns det något intresse?

Inlägg av Wizzman »

Det har ju skrivits en hel del på forumet om rengörning av hylsor med medlen LQ 9 och GB13, och nu har även jag blivit sugen på att prova.
Medlen säljs bara i 25Kg/25L förpackning, och båda medlen är väldigt dryga (typ en halv deciliter till två liter vatten), så en hel sådan förpackning gör man
nog inte av med innan det är för gammalt.

Därför undrar jag om det finns något intresse för att göra ett samköp.

Jag har kollat med Trumlingsaktiebolaget som säljer LQ 9.
en 25Kg dunk kostar 1381:- inkl moms, och kan hämtas hos dem i Solna (vilket tyvärr är 50 mil bort för min del).
De vill att man själv ordnar med frakt ifall man inte hämtar det själv.

KMC Ytbehandling säljer det andra medlet GB13, och där kostar en 25Kg dunk 1812,50:- inkl moms.
De finns på några olika orter i sverige, bl a Växjö som är närmast mig, men de har inget hemma utan då får man betala frakten från Sthlm till dem på 230:- + moms, och sedan hämtar jag i växjö. Någon gång ibland har de 5Kg förpackningar som de skickar ut som promotion, men inte nu.

Min tanke isåfall är att man är 5-6 pers som delar på en dunk, och det bästa vore ju om alla bor relativt nära varandra (eller i alla fall att några bor nära, så man inte behöver skicka till alla). Det bästa vore även om någon av de som ska vara med har möjlighet att hämta hos Trumlingsaktiebolaget i Solna då det blir absolut billigast.
Jag har kollat runt bland bekanta, men hittils är det ingen jag känner som har något ärende till Stockholmstrakten den närmsta tiden.

Inget av medlen är klassat som farligt gods, så det är inget problem att skicka mellan forumisterna, men kostar ju en slant.

Finns det något intresse för detta? Finns det isåfall någon som har möjlighet att hämta i Solna?
Browning Bar Longtrac 9.3x62, Meopta R1 1-4x22
Tikka T3 .308W, KKC-kolv, Zeiss V8 2.8-20X56
Beretta 686 Silver Pigeon
Beretta A303
Sauer & Sohn 3000 16/7X57R Karl Kaps 1-4x22 TLB (i väntan på nya hakringar)

mmd021

Re: Samköp av LQ9 / GB13, finns det något intresse?

Inlägg av mmd021 »

Är de någon som hört av sig?
Jag är intresserad iaf

Wizzman

Inlägg av Wizzman »

Det är tyvärr ingen annan som har hört av sig :-(
Vart i landet finns du?

/ Daniel
Beretta A303

mmd021

Inlägg av mmd021 »

Västerås men min sambo jobbar i sthlm så jag skulle säkert kunna få henne att plocka upp det ifall vi blir några till.
Har du haft möjlighet att testa medlet?=

Smurf

Inlägg av Smurf »

Hej!

Jag är intresserad av en andel om det går att få skickat till Karlstad.

Mvh/ Henrik

mmd021

Inlägg av mmd021 »

Jag har kollat lite på postens hemsida och billigaste sättet att skicka går på 180kr och då kan man skicka upp till 5kg så då måste man vara 5st dom delar och de blir alltså 300kr för medlet och 200kr för frakt. Så att ni vet hur mycket det kommer kosta. Det skulle vara bra ifall alla bodde i närheten av varandra så man till en som bor i mitten så hämtar alla där.
Vi får väl se ifall fler är intresserade först och sen vart alla bor.

Wizzman

Inlägg av Wizzman »

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa, men alla som testat verkar helnöjda så jag litar på deras omdöme :)

500:- som det kostar med frakten är ju en slant, men inte orimligt för fem liter/kg tycker jag i alla fall.
Beretta A303

mmd021

Inlägg av mmd021 »

Nej jag ska till sthlm på onsdag som det ser ut nu så skulle kunna köpa då ifall vi får ihop några till men det skulle vara bra om vi fick ihop några ikväll eller imorgon på dagen för de är då vi bestämmer ifall vi ska åka eller inte.

mmd021

Inlägg av mmd021 »

Jag ska åka till sthlm idag som de ser ut nu o hörde av mig till TRUMLINGSAKTIEBOLAGET för att kolla priser o öppettider o om man inte kunde få köpa ett "prov" och då fick jag svar att deras minimum är 25kg/liter o priset är 44.20kr/liter men att jag kunde få komma förbi och hämta 1liter.
Jag blev självklart överlycklig men samtidigt var jag tvungen att dubbelkolla för att de lät för bra och då fick jag svaret att de är bara komma och det kostar 500kr för 1liter.

Vilken tur att jag inte bara åkte dit för då hade jag nog blivit jävligt arg. Hur kan man få 44.20kr/litern till 500kr/litern?? Okej 55kr/litern när man köper mindre än 25liter. Jag hade till o me betalat 100kr utan att bry mig o kanske till o med 200kr men då hade jag känt mig blåst men de hade det varit värt eftersom jag vill testa deras produkt

Användarvisningsbild
Max Charge

Inlägg av Max Charge »

Kanske för att dom inte säljer till privatmarknaden, och att dom kanske är trötta på alla robsoftare som försöker tigga till sig ett par liter? :wink:
Finns mängder av saker som skenar i pris när bulkförpackningarna bryts.

mmd021

Inlägg av mmd021 »

A jag förstod att de skulle kosta mer än 44.20kr och hade gått med på 5ggr så mycket. Normalt så brukar de se ut så här: 1-9 10kr/st 9-49 8kr 50+ 6kr de e bara ett exempel. Deras pris: 1-24 500kr/st 25+ 44.20kr/st. Grejen är att hon inte borde ha nämnt 1liter för 500kr. Hon börja med att säga att dom inte säljer mindre 25liter och de hade räckt men så fortsätter hon med att säga att jag kan komma o hämta en liter som att de lugnt du kan komma o hämta en liter men normalt gör vi inte så. I samma mail så skriver hon att liter priset 44.20kr. Ifall jag sen hade åkt dit för att hämta min liter och hon hade bett mig om 500kr så hade jag trott att hon skämta.

Jag skrev tillbaka och såg nu att jag fått svar från henne och de som kostar är att dom måste skicka med lite papper.

Användarvisningsbild
Max Charge

Inlägg av Max Charge »

Ser inget konstigt i deras hantering. Det dom tar ut i pris utöver faktiska literkostnaden är alltså arbetstid för omtappning, hantering, dokumentation osv. Har ingen koll på snittpriset för debiterad tid inom mekanisk industri, men jämnför med en märkesbilverkstad som debiterar runt 1700:- i timmen. Personligen byter jag tändstift i bilen på 10 minuter, verkstan har min.deb på en timme.. blir dyra tändstift! :|

I livsmedelshandeln finns det citronsyra och vinäger.. funkar bra till hylsrengörning det oxå om du vill ha billiga lösningar.
Samtidigt, vill du se på prispåslag man får dåndimpen av, så kan du räkna på prisskillnaden på citronsyra i bulk kontra konsumentförpackning.. :wink:

Bebe123

Inlägg av Bebe123 »

Max Charge skrev:Ser inget konstigt i deras hantering. Det dom tar ut i pris utöver faktiska literkostnaden är alltså arbetstid för omtappning, hantering, dokumentation osv. Har ingen koll på snittpriset för debiterad tid inom mekanisk industri, men jämnför med en märkesbilverkstad som debiterar runt 1700:- i timmen. Personligen byter jag tändstift i bilen på 10 minuter, verkstan har min.deb på en timme.. blir dyra tändstift! :|

I livsmedelshandeln finns det citronsyra och vinäger.. funkar bra till hylsrengörning det oxå om du vill ha billiga lösningar.
Samtidigt, vill du se på prispåslag man får dåndimpen av, så kan du räkna på prisskillnaden på citronsyra i bulk kontra konsumentförpackning.. :wink:

Vart kan man köpa citronsyra i bulk??
Jag har köpt mitt på ica maxi och har tänkt att det borde gå o köpa bulk men inte vetat vart jag ska kolla. Vet någon vart man kan köpa storpack vaselin eller billig vaselin iaf? Jag behöver ca 1kg

Bebe123

Inlägg av Bebe123 »

Sökte o hitta en tråd där de stod att de fanns storpack citronsyra på ÖoB för 50kr så köper nog de nästa gång så har man till resten av livet.
Jag har fortfarande inte hittat storpack vaselin så jag tar gärna emot tipps

Wizzman

Inlägg av Wizzman »

Storpack vaselin finns på apoteket. Tror det är halvkilosburkar.
Om dom inte har hemma, kan dom säkert ta hem.

Vet att det köps i mängder på jobbet just från Apoteket. Tror dom använder det i bearbetningen till något.
Beretta A303

elvis

Inlägg av elvis »

Någon nära Göteborg som vill prova ett nytt medel jag fått löften om att en mindre kemikaliefabrik kan tappa på 1 litersförpackning ?
.

Snaphook
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Snaphook »

Är det någon som har hemma som kan tänkas sig att sälja lq9 eller gb13?
Eller vart kan man köpa detta idag?

Glooie
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av Glooie »

Snaphook skrev:
28 jun 2020, 18:33
Är det någon som har hemma som kan tänkas sig att sälja lq9 eller gb13?
Eller vart kan man köpa detta idag?
https://stengalleriet.se/produkt/lq9-co ... ig-250-ml/