En Idé till en Wildcat kom spontant - 338-50 Black Lady

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Bruichladdich

En Idé till en Wildcat kom spontant - 338-50 Black Lady

Inlägg av Bruichladdich »

Alldeles nyligen när jag lade mig i sängen på kvällen så kom det en idé till en wildcat. (jag har aldrig gjort en wildcat förut, men ändå kom idén av alla sådana) En wildcat som troligen kan bli mycket kraftig om den görs rätt. Grundkonstruktionen är en hybrid mellan 338 Lapua Magnum och 50 BMG. Tanken skulle kunna vara att kombinera precisionen hos 338 LM och kraften hos 50 BMG. Denna är en 50 BMG-hylsa som är kortad och nerneckad till cal 338 och har de flesta mått från 338 LM. Min första wildcat som jag kanske ska göra inom nåt år blir nog inte denna. Wildcaten har fått sitt namn efter en kvinnlig karaktär från den japanska tecknade serien "Sailor Moon". Någon här som har synpunkter på hur dessa skulle prestera?

Ritning och Skiss: 338-50 Black Lady
338-50 Black Lady (kopia).jpg
Kort därpå gjorde jag också en ritning på en kortare variant på samma patron.

Ritning och Skiss: 338-50 Chibiusa
338-50 Chibiusa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stewe's world on ice

Re: En Idé till en Wildcat kom spontant - 338-50 Black Lady

Inlägg av Stewe's world on ice »

Den måste väl laddas med det absolut trögaste krutet gissar jag så piplängden måste bli otrolig om den ska komma till sin rätt.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Mr_Pyro

Inlägg av Mr_Pyro »

"Gale MacMillian necked .50BMG down to .375 but abanonded the project when the extreme velocity melted the metal jacket and fouled the barrel." :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vad är det du saknar i prestanda hos 338 Lapua?
222 Rem Husqvarna 1900 Custom
6,5x55 Carl Gustaf 2000 MkII
7x64 Husqvarna 1640 Folke Dahlberg kopia med oktagon pipa
9,3x62 Husqvarna 1900
.458 WM Husqvarna 640 custombygge av Stefan K, Stalon Magnum dämpare, Till Salu
PeterSundelin

Inlägg av PeterSundelin »

MacMillian
Gale Mcmillan torde vara det mest felstavade namnet i hela världshistorien! Amerikanerna har en förkärlek till att kalla honom MacMillian, Mcmillian, Macmillan, Gail och gudvetvad....

[Säger en morgontrött språkpolis] :wink:

Vad gäller 338-50 Black Lady så känns den väl liiite overbore :lol:
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

338-50 Talbot är för lång eller?
/ Rikard
Bruichladdich

Stewe's world on ice skrev:Den måste väl laddas med det absolut trögaste krutet gissar jag så piplängden måste bli otrolig om den ska komma till sin rätt.
Det egentliga syftet med denna idé är inte att skapa en riktig patron i första hand utan mer för att lära sig en del om wildcats, om vad man ska göra eller inte göra när man designar en sådan. Att lägga ut ideér på wildcats på detta forum och sedan få synpunkter på hur den är designad, det är mitt och även många andras sätt att lära sig mer på.

Nu har jag ju förstått att ju större hylsvolymen är i förhållande till kalibern desto långsammare ska krutet vara för att inte få för höga gastryck. Och ju långsammare krutet är desto längre måste pipan vara för att kunna utnyttja gastrycket, eller har jag rätt?
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Bruichladdich skrev:
Stewe's world on ice skrev:Den måste väl laddas med det absolut trögaste krutet gissar jag så piplängden måste bli otrolig om den ska komma till sin rätt.
Det egentliga syftet med denna idé är inte att skapa en riktig patron i första hand utan mer för att lära sig en del om wildcats, om vad man ska göra eller inte göra när man designar en sådan. Att lägga ut ideér på wildcats på detta forum och sedan få synpunkter på hur den är designad, det är mitt och även många andras sätt att lära sig mer på.

Nu har jag ju förstått att ju större hylsvolymen är i förhållande till kalibern desto långsammare ska krutet vara för att inte få för höga gastryck. Och ju långsammare krutet är desto längre måste pipan vara för att kunna utnyttja gastrycket, eller har jag rätt?
Något ditåt ja
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Bruichladdich

PeterSundelin skrev:
MacMillian
Gale Mcmillan torde vara det mest felstavade namnet i hela världshistorien! Amerikanerna har en förkärlek till att kalla honom MacMillian, Mcmillian, Macmillan, Gail och gudvetvad....

[Säger en morgontrött språkpolis] :wink:

Vad gäller 338-50 Black Lady så känns den väl liiite overbore :lol:
Jag har gjort om skissen, samma mått som innan men med en 408-kula istället. Det hela såg lite bättre ut och inte alls lika "overbore". Jag tänker lägga ut dessa skisser snart. Dessa skisser har också 40 graders vinkel på skuldran.
PeterSundelin

Inlägg av PeterSundelin »

Att lära sig hur en patron fungerar och påverkas av dimensioner i själva designen är ingen lätt uppgift, och att enbart rita den och fantisera ihop egenskaper genom att diskutera det hela på ett internetforum är nog lite som att läsa porrtidningar och diskutera huruvida blondiner eller brunetter är bättre i sängen... Fattar egentligen inte syftet med det hela.
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
BtK

Inlägg av BtK »

Inlägget började med att trådskaparen lagt sig i sängen och kanske drömt en våt dröm om en ny potent kaliber som kräver långa pipor. Senasre tråden handlar om blondiner och brunetter, kanske i samma säng. Vad vet jag. Cirkeln verkar sluten.

On-topic igen; Tanken är egentligen kanske inte så dum. Vill man ha något mitt emellan 338 lm och .50 bmg och sen av någon anledning kunna få den på jaktlicend -om nu det är syftet?- så varför inte.

Välkommen till forumet förresten där alla idéer är välkomna!
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Finns det något slutstycke som klarar hylsbotten?
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog