En ny kisse på väg: 12,7x55 Fredin Subsonic HogStopper

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
kenneth

Re: En ny kisse på väg: 12,7x55 Fredin Subsonic HogStopper

Inlägg av kenneth »

Jag tror att man bör gå upp på .50 i kaliber för att det ska bli bra.
Mr_Pyro

Inlägg av Mr_Pyro »

kenneth skrev:Jag tror att man bör gå upp på .50 i kaliber för att det ska bli bra.
Jo det var min initiala tanke när jag startade det här projektet. Möjligheten att använda det stora utbudet av BMG kulor lockade.
Problemet var bara det att det inte fanns något jätte utbud av subsonic jaktkulor i .510.
De fanns en kille som gjorde fina kulor i Norge men han har lagt av.
De amerikanska 2-3 olika tillverkarna är små nischföretag som knappast är roade av att betala den licensavgift som krävs för att få exporttillstånd till Europa.
.510 medförde även en hel del extrakostnader i alla led. Skall man dessutom hålla på och experimentera så drar det snabbt iväg.
.458 är lättare att få licens för. Väljer man .510 spåret så blir man klart utlämnad för licenstanternas godtycklighet.
När jag hittade de här gjutformarna på E-bay så kändes .458 som ett klart genomförbart alternativ.

Både BC och vikt var tillräckliga.
222 Rem Husqvarna 1900 Custom
6,5x55 Carl Gustaf 2000 MkII
7x64 Husqvarna 1640 Folke Dahlberg kopia med oktagon pipa
9,3x62 Husqvarna 1900
.458 WM Husqvarna 640 custombygge av Stefan K, Stalon Magnum dämpare, Till Salu
Användarvisningsbild
scratch

Inlägg av scratch »

Bara att testa, Jag tror du fixar biffen lätt efter lite beräkningar. Stabiliteten lär inte vara något bekymmer. :)
Mr_Pyro

Inlägg av Mr_Pyro »

scratch skrev:intressant tråd! :D

Jag har själv ett litet projekt att ladda klass 2 ljudlöst i 9,3x62 där jag utgår från en 285 grains S&B kula som jag sedan borrar upp en större hålspets i. Kulvikten hamnar sedan på 255 grain vilket borde vara tillräckligt för att fixa klass 2 i 330-340m/s. Jag kommer skjuta dessa i en twist på runt 1:14 och jag har för mig att jag beräknade SF till över 2.

Jag tittade lite på din McCoy beräkning och du har tryckt in fel ogivalradie. Det lägsta Rt/R värde du kan ha på en kula är 0,5 så ditt värde på radien är för högt. Har du ett lägre värde än 0,5 så får du en kulspets vars tjockaste ytterdiameter är tjockare än själva kroppen på kulan, och ja då börjar din kula se något falloslik ut :wink:
Det är klart att den ser ut som en fallos hur skulle det annars kunna vara en potent kaliber. :wink:

Tack för att du kollade på beräkningarna, var minst sagt osäker på ogivalradien. tolkade det som att man använde sig av radien på en cirkeln som bildas om man anpassar diametern av sagda cirkel så att kanten stämmer överens med kurvan som bildas från kulans spets fram till det att den raka delen av kulan börjar.

scratch skrev: Min gissning är att du vill kunna uppnå ett visst BC och kulvikt för att ha 2000J på 100 meter? snabbt räknat måste du ha något i viktklassen 660 grain och ett BC på 0,34 för att fixa klass 1 på 100 meter. inte helt enkelt med tanke på att i stort sett alla kulor i denna kaliber har ett lägre BC än 0,3. har du dock en 690 grains hollowpoint så räcker det med 0,28 i BC när du skjuter den i 330m/s :)

Jag gav upp iden med att göra blykulor, detta borde vara tillräckligt för att få till expansionen. :)
Precis. klass 1 subsonic är målet.
De kulor jag har är 675 & 730 grain.
Den lättare är borde helt klart minst ha ett bc om 0.4-0.5

Den tyngre behöver ju inte ha så bra BC för att klara klass 1.
Har den ett BC om 0.3 så räcker det med 311 m/s.
Vid ett BC om 0.2 så räcker det med 324 m/s
Så där är det nog inga problem. Jag pratar BC G1.

Du verkar ha ett klart trevligt projekt på gång själv. Lycka till.
9,3x62 Husqvarna 1900
Användarvisningsbild
50bmg

Inlägg av 50bmg »

Nå hur har det gått med detta projekt? Har du fått testa något eller har det gått i stå??
50bmg
6,5 Creedmoor
300 whisper
308 win
300 ML
2 x 9mm
2 x 22
12

"En får va sum en ä när en inte ble sum en skulle va"
Mr_Pyro

Inlägg av Mr_Pyro »

Jobbat en hel del sista månaderna. Väntar på lev av kalibreringsöga till 458 från Vapex. De är ju inte direkt snabba....Bestälde den 27e februari 2014. :|
Någon som sitter på ett kalibreringsöga i .459 eller .460 passande Lyman eller RCBS.
9,3x62 Husqvarna 1900
Användarvisningsbild
50bmg

Inlägg av 50bmg »

Mr_Pyro skrev:Jobbat en hel del sista månaderna. Väntar på lev av kalibreringsöga till 458 från Vapex. De är ju inte direkt snabba....Bestälde den 27e februari 2014. :|
Någon som sitter på ett kalibreringsöga i .459 eller .460 passande Lyman eller RCBS.
Naturligtvis har jag ett sådant !! :D .459 det är inte till salu men vi kanske kan ornda det ändå på något vis! Skulle vara kul att pröva dom långa 458 kulorna du kunde gjuta.
50bmg
6,5 Creedmoor
300 whisper
308 win
300 ML
2 x 9mm
2 x 22
12

Mr_Pyro

Inlägg av Mr_Pyro »

Gött att veta att det finns ett i riket.
Skall driva på vapex i veckan, hojtar till när jag vet något närmare så får vi låna lite prylar av varandra. :mrgreen:
9,3x62 Husqvarna 1900
Användarvisningsbild
50bmg

Inlägg av 50bmg »

Mr_Pyro skrev:Gött att veta att det finns ett i riket.
Skall driva på vapex i veckan, hojtar till när jag vet något närmare så får vi låna lite prylar av varandra. :mrgreen:

Låter gött!! Hör av dig!! :D
50bmg
6,5 Creedmoor
300 whisper
308 win
300 ML
2 x 9mm
2 x 22
12

Mr_Pyro

Re: Sv: En ny kisse på väg: 12,7x55 Fredin Subsonic HogStopp

Inlägg av Mr_Pyro »

Det börjar röra på sig.
Har labbat med div olika laddningar, legeringar, kulvikter, sättdjup, fettmängder, kalibreringsdimmension, kulutforming och kullängd.
Hur jag än gjorde så var majoriteten av kulorna i serien instabila med usel precision och nyckelhål i tavlan istället för fina runda hål.

Provade att såga av sista cm av kulan och då blev de genast stabila. Givetvis lättare att stabilisera en lättare och kortare kula. Misstänkte även att bottail aktern på kulan bidrog med instabilitet då krutgaserna ev kunde smita förbi baken då den ej tätade pga sin avsmalnande utformning.

Var precis på väg att plana toppen på gjutformen för att få bort boatailen och en helt platt kulbas som mål. Var dock inte helt förtjust i tanken då boatailen enligt vissa experter är extra viktig i underljudsfart. Vidare hade det resulterat i 100 grain lägre kulvikter. 650 I stället för 750 grain om hjulvikts legering nyttjats. (Det olegerade blyet gav närmare 790 grain tunga kulor i original.) Med 650 grain hade blivit tveksamt om jag hade klarat av klass 1. Speciellt som ljudet ökar kraftigt redan innan man har passerat ljudvallen. Klass 1 vid max 310 m/s hade varit trevligt.

Så jag testade att sätta kulan så grunt det bara gick och ändå bibehålla max col om 84.x mm för kalibern. Hade inte testat detta innan då hylsfyllnads graden då blivit väldigt låg med de risker och precisionsproblem som det kan innebära. Att sätta gjutna bly kulor dikt an mot bommarna är Tydligen ett gammalt knep i kulgjutnings sammanhang. 24 grain N200 gav med col om 72.8mm ca 306 m/s och 26 grain med samma col ca 316 m/s.

När jag ökade jag col till 84.3mm så testade jag med 26 grain för att kompensera för det lägre trycket pga den nu större tillgängliga hylsvolymen.
Det gick över förväntan alla kulorna stabiliserade sig hur fint som helst och farten sjönk radikalt ner till ca 295 m/s.
Precisionen blev även den helt ok. Gissar att 27.5 grain N200 är lagom för
Dessa blytorpeder.
Bild

Den övre kulan är 750 grain hjulvikt och den undre 790 grain rent bly. Båda skjutna i sand.
Ganska trevlig expansion på det rena blyet. :-)
Penetration, ca 25 till 30 cm.

Bild
Tre skott på 45m. Siktade inte helt hundra men blev ändå helt ok.
Träffläget sjönk ca 20 cm när jag sköt på 90 m avstånd, villket var väntat.

Ljudnivån är med nuvarande Stalon magnum dämpare långt ifrån tyst men ändå acceptabel. Rekylen är fullt hanterbar och påminner om en snällt laddad 9.3x62.
Är mycket nöjd med att test bössan klarar att stabilisera 750 grain kulor vid en tvist om ca 14 till 16 tum per varv, lite bökigt att mäta helt korrekt.
9,3x62 Husqvarna 1900
Användarvisningsbild
Swede43

Inlägg av Swede43 »

Mycket intressant och digert arbete grabbar,,
Kan senare visa lite bilder och data på mina sub-projekt, 300ACC, 8x39 SWEDE samt 12,17x44 Sub, den sistnämnda har jag fått att fungera riktigt bra, en kolossalt omgjord gammal rullblockare med hel dämpare, skjuter 480gr bulor än så länge men den är precis lika tyst som en 300ACC med intergerad dämpare, jag återkommer med lite bilder och data. Bra jobbat vänner och håll denna tråd levande,,,
Mvh Swede.
http://www.tulsebodavapen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
50bmg

Inlägg av 50bmg »

Swede43 skrev:Mycket intressant och digert arbete grabbar,,
Kan senare visa lite bilder och data på mina sub-projekt, 300ACC, 8x39 SWEDE samt 12,17x44 Sub, den sistnämnda har jag fått att fungera riktigt bra, en kolossalt omgjord gammal rullblockare med hel dämpare, skjuter 480gr bulor än så länge men den är precis lika tyst som en 300ACC med intergerad dämpare, jag återkommer med lite bilder och data. Bra jobbat vänner och håll denna tråd levande,,,
Mvh Swede.
Japp!!! Bilder och data i mängd tack!!!! 300AAC vet jag det mesta om eftersom den är väldigt lik min 300 whisper, men dom andra är mycket intressanta på min ära!!! :mrgreen:
50bmg
6,5 Creedmoor
300 whisper
308 win
300 ML
2 x 9mm
2 x 22
12

Användarvisningsbild
Swede43

Inlägg av Swede43 »

Har småtestat lite med min 510:a, men det ville sej inte riktigt, tog en pipa från en gammal 12,17 remington för att prova i ren desperation och se !! med en pipa om 32cm klarade den faktiskt att få till träffbilder om 20mm på 50m. Hur detta gick till vet jag inte ? var bara en ren chansning men det funkar med den gamla skitpipan. Patronläget är brotchat med min "egen" brotch, hylsa från en 300WSM, mekanism M98, kulan väger 680gr. Har inte mätt varken hastighet eller testat med dämpare på.
Ligger och har legat så förbannat sjuk i några veckor, akut blodförgiftning tillsammans med mina vanliga smärtor gör inte gott på den gamla kroppen då jag inte klarar att befinna mej i verkstaden mer än max 1 timme om dan men jag lovar att återkomma med mera info.
Kör hårt o dra bra och ofta i avtryckaren,,,,
Användarvisningsbild
50bmg

Inlägg av 50bmg »

Swede43 skrev:Har småtestat lite med min 510:a, men det ville sej inte riktigt, tog en pipa från en gammal 12,17 remington för att prova i ren desperation och se !! med en pipa om 32cm klarade den faktiskt att få till träffbilder om 20mm på 50m. Hur detta gick till vet jag inte ? var bara en ren chansning men det funkar med den gamla skitpipan. Patronläget är brotchat med min "egen" brotch, hylsa från en 300WSM, mekanism M98, kulan väger 680gr. Har inte mätt varken hastighet eller testat med dämpare på.
Ligger och har legat så förbannat sjuk i några veckor, akut blodförgiftning tillsammans med mina vanliga smärtor gör inte gott på den gamla kroppen då jag inte klarar att befinna mej i verkstaden mer än max 1 timme om dan men jag lovar att återkomma med mera info.
Va fan!!!! :shock: Varför har du gått och skaffat dig sådan skit för???? Det är inte att leka med så se till att du är i ordning innan du börjar och härja för mycket!! :D
50bmg
6,5 Creedmoor
300 whisper
308 win
300 ML
2 x 9mm
2 x 22
12

Användarvisningsbild
Swede43

Inlägg av Swede43 »

Har småtestat lite med min 510:a, men det ville sej inte riktigt, tog en pipa från en gammal 12,17 remington för att prova i ren desperation och se !! med en pipa om 32cm klarade den faktiskt att få till träffbilder om 20mm på 50m. Hur detta gick till vet jag inte ? var bara en ren chansning men det funkar med den gamla skitpipan. Patronläget är brotchat med min "egen" brotch, hylsa från en 300WSM, mekanism M98, kulan väger 680gr. Har inte mätt varken hastighet eller testat med dämpare på.
Mr_Pyro

Inlägg av Mr_Pyro »

Efter att ha skyfflat ut närmare 7,5 kg bly genom pipan så har projektet äntligen kommit i mål med fullgott resultat.
Jag tog nog hem segern lite i förskott sist. De rena blykulorna var inte riktigt stabila utan det krävdes Darcon filler för att få det hela att fungera riktigt stabilt. Krutgaserna deformerar det olegerade blyet så pass mycket att boattailen förlorar sin tapererade form och anpassar sig efter loppet. Fillern håller krutet på plats och ger jämnare förbränning och mindre risk för att krutgaserna smiter förbi. Just kombinationen filler och ljuddämpare var något som inte har rekommenderats men jag har inte sett ett spår av fillern. Varken i pipan, dämparen eller utanför. Den verkar brinna upp så gått som fullständigt. Med filler så blev både träffbild och hastighet mycket bättre. Inte så konstigt med tanke på den stora hylsvolymen som inte tas upp av krut mer än till 50%.
Bild

Har därefter utfört div penetrationstester för att säkerställa kulans lämplighet för jakt.
Det olegerade blyet epanderade perfekt i sand men hur går det i mjukare material?

Bild
Från Vänster:
6,5x55 Oryx 156 grain 780m/s V0 i vattendunkar som referens 45cm penetration.
458 Winmag 780 grain olegerat bly kalibrerad till .459 oskjuten.

458 Winmag 780 grain @310m/s V0 olegerat bly efter passage genom 5 st 25 liters fulla vattendunkar (ca 1m) och uppbromsad i sand. Tveksam expansion och helt klart överpenetration, ej lämplig till jakt.

458 Winmag ca 740 grain olegerat bly med Hålspets ca 315m/s V0 efter passage genom 3 st 25 liters dunkar (märke i 4e men ej penetration ca 68cm). Uppsvampning skedde i 1a dunken då 113 grain blyrester från nosen hittades där, 85% restvikt.

458 Winmag ca 740 grain olegerat bly med Hålspets ca 324m/s V0 skjuten genom 56 cm blött tidningspapper. Expansion efter ca 8cm. diameter på "sårkanal" 8-10 cm, längd 15-20 cm. Restvikt ca 86%.

Ej med på bild skjuten olegerad 780 grainare med flatnos som penetrerade 100 cm blött tidningspapper och två delvis frusna 25 liters vattendunkar, återfanns ej ;-)
Bild
Samma som ovan men toppvy, perspektivet ställer till det lite och de expanderade ser mindre ut än de är eftersom de andra två är så nära linsen.

Bild
Ingångshål

Bild
Expansion

Bild
Penetration innan expansions maximum

Bild
Vattendunkar

Bild
före och efter vattendunkar med hålspets.

Bild
Allmän amunitionsporr

Nu är det bara att ut och skjuta gris som saknas.
God Jul
/Mr_Pyro
9,3x62 Husqvarna 1900
crajm

Inlägg av crajm »

Härligt, nu väntar vi bara på jaktbilderna! :)
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
6mm BRA, 6.5 Creedmoor, 308 Win, 358 Win
310ds

Inlägg av 310ds »

:D
Användarvisningsbild
Slangen

Inlägg av Slangen »

Mr_Pyro skrev:Efter att ha skyfflat ut närmare 7,5 kg bly genom pipan så har projektet äntligen kommit i mål med fullgott resultat.
Jag tog nog hem segern lite i förskott sist. De rena blykulorna var inte riktigt stabila utan det krävdes Darcon filler för att få det hela att fungera riktigt stabilt. Krutgaserna deformerar det olegerade blyet så pass mycket att boattailen förlorar sin tapererade form och anpassar sig efter loppet. Fillern håller krutet på plats och ger jämnare förbränning och mindre risk för att krutgaserna smiter förbi. Just kombinationen filler och ljuddämpare var något som inte har rekommenderats men jag har inte sett ett spår av fillern. Varken i pipan, dämparen eller utanför. Den verkar brinna upp så gått som fullständigt. Med filler så blev både träffbild och hastighet mycket bättre. Inte så konstigt med tanke på den stora hylsvolymen som inte tas upp av krut mer än till 50%.
Bild

Har därefter utfört div penetrationstester för att säkerställa kulans lämplighet för jakt.
Det olegerade blyet epanderade perfekt i sand men hur går det i mjukare material?

Bild
Från Vänster:
6,5x55 Oryx 156 grain 780m/s V0 i vattendunkar som referens 45cm penetration.
458 Winmag 780 grain olegerat bly kalibrerad till .459 oskjuten.

458 Winmag 780 grain @310m/s V0 olegerat bly efter passage genom 5 st 25 liters fulla vattendunkar (ca 1m) och uppbromsad i sand. Tveksam expansion och helt klart överpenetration, ej lämplig till jakt.

458 Winmag ca 740 grain olegerat bly med Hålspets ca 315m/s V0 efter passage genom 3 st 25 liters dunkar (märke i 4e men ej penetration ca 68cm). Uppsvampning skedde i 1a dunken då 113 grain blyrester från nosen hittades där, 85% restvikt.

458 Winmag ca 740 grain olegerat bly med Hålspets ca 324m/s V0 skjuten genom 56 cm blött tidningspapper. Expansion efter ca 8cm. diameter på "sårkanal" 8-10 cm, längd 15-20 cm. Restvikt ca 86%.

Ej med på bild skjuten olegerad 780 grainare med flatnos som penetrerade 100 cm blött tidningspapper och två delvis frusna 25 liters vattendunkar, återfanns ej ;-)
Bild
Samma som ovan men toppvy, perspektivet ställer till det lite och de expanderade ser mindre ut än de är eftersom de andra två är så nära linsen.

Bild
Ingångshål

Bild
Expansion

Bild
Penetration innan expansions maximum

Bild
Vattendunkar

Bild
före och efter vattendunkar med hålspets.

Bild
Allmän amunitionsporr

Nu är det bara att ut och skjuta gris som saknas.
God Jul
/Mr_Pyro
Var har du köpt 740 grains kulorna med hålspets?
Jag är på jakt efter något i den viktklassen.

/Slangen
Mod är vad den fege tar till när han inte törs!

Du når mig på: slangen(at)mail.se
Mr_Pyro

Inlägg av Mr_Pyro »

Slangen skrev: Var har du köpt 740 grains kulorna med hålspets?
Jag är på jakt efter något i den viktklassen.

/Slangen
Dessa går inte att köpa ;-)

Finns inte heller någon tillverkare som har dessa formar i sitt ordinarie sortiment.

Det är en begagnad custom gjutform från NEI handtools som ger 750 grain med hjulvikter eller 775-780 med rent bly. Kulorna borrar jag sedan upp ett hål i nosen på medelst pelarborr. Centreringen verkar inte kräva extrem precision utan de träffar där de skall även om hålet är något offsett. Expansionen blir däremot säkert jämnare om hålet är perfekt centrerat..... Har lite finslipning kvar att göra.
Finns ett företag som har specialiserat sig på att modifiera standardformar till hålspets.

http://www.hollowpointmold.com/

Man brukar kunna få sina formar skickade direkt dit från tillverkaren så slipper man en vända med porto t&r staterna Sverige.
9,3x62 Husqvarna 1900