Fireforma
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Fireforma
Hej,
Ska ladda för att fireforma till min ackley. Är det min eller max laddning man använder?
Ska ladda för att fireforma till min ackley. Är det min eller max laddning man använder?
"Jag brukar inte glömma ett ansikte, men i ditt fall ska jag göra ett undantag."
- JohanL73
Re: Fireforma
Det beror på...
Bra svar eller hur?
Är det till 270AI:n?
Vad använder du för hylsor?
Skjuter du riktiga laddningar eller bara för formning?
Orginal maxvikt brukar ju ses som startvikt för AI, så med lite tur får du bra precision med denna och kan använda patronerna till ett vettigt ändamål samtidigt som du ff-ar.
Ska det bara smälla och ffa så är det onödigt mycket krut om du kör med tex mannagryn.
Bra svar eller hur?
Är det till 270AI:n?
Vad använder du för hylsor?
Skjuter du riktiga laddningar eller bara för formning?
Orginal maxvikt brukar ju ses som startvikt för AI, så med lite tur får du bra precision med denna och kan använda patronerna till ett vettigt ändamål samtidigt som du ff-ar.
Ska det bara smälla och ffa så är det onödigt mycket krut om du kör med tex mannagryn.
Sökes: Tid på skjutbanan.
- pow
Beror på vilken ackley, är det x55 så kör du max enligt tabell för vanlig x55. Jag har testat forma lapuahylsor och max med N150 bakom 130 GT, men hylsorna behöver ändå en smäll till med fullbumpa innan dom är 100%. Så jag har övergått till normahylsor och skjuter fabriks GT.
Fast hylsan inte har fått ett riktigt skarpt bröst efter formskjutningen så är det ingen skillnad i v0 med första varvet fullbumpa, däremot är ES lite högre än med hylsor som är 100% omformade.
Ska du använda normahylsor och det finns jaktmatch i kalibern så skulle jag köra på dom.
Fast hylsan inte har fått ett riktigt skarpt bröst efter formskjutningen så är det ingen skillnad i v0 med första varvet fullbumpa, däremot är ES lite högre än med hylsor som är 100% omformade.
Ska du använda normahylsor och det finns jaktmatch i kalibern så skulle jag köra på dom.
-
Det är till 270ai
Har sprillans nya hylsor. Tror det är winchesterhylsor, dessa fick jag.
Ska bara ffa och har 160 grain kulor som jag inte kommer använda till något. Så då tänkte jag ffa med dem.
Har sprillans nya hylsor. Tror det är winchesterhylsor, dessa fick jag.
Ska bara ffa och har 160 grain kulor som jag inte kommer använda till något. Så då tänkte jag ffa med dem.
"Jag brukar inte glömma ett ansikte, men i ditt fall ska jag göra ett undantag."
-
Viktigare än ALLT annat är att hylsan bottnar ordentligt i patronläget! Att de inte blir fullständigt utblåsta vid första försöket är bara tecken på att man följer goda handladdningsprinciper. Det är klokt att testa sej fram då man formskjuter precis som då man söker sej mot max i laddtestandet.
- Smyge
Flikar in med fråga om det är ok.
Att skjuta med pistolkrut och mannagryn/bomull etc. Vad gäller? måste man prova sig fram? eller finns det generella laddvikter att använda o slippa experimentera. Hylsan häller 7mm-08AI
Att skjuta med pistolkrut och mannagryn/bomull etc. Vad gäller? måste man prova sig fram? eller finns det generella laddvikter att använda o slippa experimentera. Hylsan häller 7mm-08AI
short actions baby
-
Jag har kört det en del även med potatismjöl och tycker inte att det blir speciellt bra. Svårt att dosera så att hylsan blåser ut tillräckligt.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
- Smyge
-
Pistolkrut med HÅRT packat dasspapper funkar.
-
Ja enligt mig så blir det gärna 100% till Ai.
Om man bara ska forma till samma kaliber som hylsan funkar det mesta
He has a powerful weapon
- Smyge
Mats, kan du ge tips på lämpligt pistolkrut och laddvikt för en 7mm-08 med dasspapper 

short actions baby
-
Hej!
Formar 30-06 hylsor/280 AI (Norma) med Pistolkrut + Mannagryn+ Toapapper i halsen!
Perfekt!
6,5x55IP är bara att skjuta med Normas övningspatroner Jaktmatch 6,5x55 . Blir perfekta!
Drilling
Formar 30-06 hylsor/280 AI (Norma) med Pistolkrut + Mannagryn+ Toapapper i halsen!
Perfekt!
6,5x55IP är bara att skjuta med Normas övningspatroner Jaktmatch 6,5x55 . Blir perfekta!
Drilling
-
Hej!
Jag använde Norma 30-06 hylsor och Kalibrerade ner dem med Verktyget 280AI till 7mm.
Fierformade med:
Lowex DO32 1,05 Gram
Grahamsgryn AXA
och Rullat Toapapper i halsen
(Tar inget ansvar. Används på egen risk)
Drilling
Jag använde Norma 30-06 hylsor och Kalibrerade ner dem med Verktyget 280AI till 7mm.
Fierformade med:
Lowex DO32 1,05 Gram
Grahamsgryn AXA
och Rullat Toapapper i halsen
(Tar inget ansvar. Används på egen risk)
Drilling
-
nån som skjuter 243AI 40 grader?
har en extra pipa på gång och tänkte ladda upp för första omformningen.
har en extra pipa på gång och tänkte ladda upp för första omformningen.
Firepower is one bullet that hit's