Hydroforma hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Smyge

Hydroforma hylsor

Inlägg av Smyge »

Hej. Undrar om det är någon här som hydroformar sina hylsor och kan dela med sig av erfarenheter, "do's and donts" etc.
short actions baby
regnskogII

Re: Hydroforma hylsor

Inlägg av regnskogII »

jag har enbart prövat, med 6 mm TCU, det var ett blött, slafsligt och rätt frustrerande försök,

det finns säkert dem som lyckas bättre än jag, som har bättre prylar och passning men jag kände inte att det gav mig något,
för aktuell kaliber gick och går det lika bra att forma hylsor genom att skjuta ut dem.
Användarvisningsbild
Smyge

Inlägg av Smyge »

Ok tack, jag funderar på en AI kaliber därav undran. Kollat lite Youtube och det ser lite slafsigt ut ja.
short actions baby
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inlägg av Mannlicherman »

Hej. Undrar om det är någon här som hydroformar sina hylsor och kan dela med sig av erfarenheter, "do's and donts" etc.
Jag hydroformade 6Br Laupa hylsor till 6mm Dasher. Använde formingsverktyg från Whidden. Fungerade hur bra som helst. Dock blir det ju lite blött på golvet efter 100 hylsor ;)
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Smyge skrev: 20 jan 2021, 11:11 Ok tack, jag funderar på en AI kaliber därav undran. Kollat lite Youtube och det ser lite slafsigt ut ja.
Vilken AI?

Lättaste sättet att omforma till AI är ju att skjuta övningsskott med orginalpatronen.
Sökes: Tid på skjutbanan.
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Jag har aldrig hydroformat vildkattpatroner. Allt som fanns att läsa om olika former av formning tydde starkt på att formning med högt vätsketryck, hur man nu än får till det, var jobbigt eller skitjobbigt (om det sket sej, nån hylsa sprack osv). Så jag har formskjutit. Det är det enda vettiga i längden.

Det helt avgörande då man formskjuter (fire forming på engelska) är att patronen måste bottna stadigt i patronläget. I princip är Ackley Improved sådana. Men det är inte självklart att patronläget är skuret på det viset TROTS att "allt gjorts rätt" eller "enligt föreskrifterna". Finns många "experter" som vet exakt... också bland erfarna vapensmeder... :roll:

Om hylsan inte bottnar ordentligt i patronläget så blir de olika långa iom att de töjs lite olika vid formskjutningen, helt slumpmässigt. Har man otur så brister någon hylsa. Detta är högst okul!

Nog om det. Mer om du inser att formskjutning är den rätta vägen att gå. :wink:

Alltså Improved är helt ok, säkert och enkelt. Man behöver bara göra helt rätt från start så är det enkelt och lätt! :D

Och, som JohanL73 undrar: vilken AI?
Användarvisningsbild
Smyge

Inlägg av Smyge »

Sorry, glömde bort tråden. Det gäller 7mm-08 40 improved. Ja det där med vattnet känns ju sådär , skulle behöva flytta laddstationen till tvättstugan istället då? :lol:

Läste vidare om formskjutning med pistolkrut och bomull istället för kula. Kan det va nått?

Vad jag vet så gör varken norma eller lapua övningsammo i 7-08 så det känns lite halvdrygt att ladda och skjuta 100 smäll enkom för formskjutningen...
short actions baby
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Smyge skrev: 03 jun 2021, 01:33 Sorry, glömde bort tråden. Det gäller 7mm-08 40 improved. Ja det där med vattnet känns ju sådär , skulle behöva flytta laddstationen till tvättstugan istället då? :lol:

Läste vidare om formskjutning med pistolkrut och bomull istället för kula. Kan det va nått?

Vad jag vet så gör varken norma eller lapua övningsammo i 7-08 så det känns lite halvdrygt att ladda och skjuta 100 smäll enkom för formskjutningen...
Det blir bara en halvdan formskjutning med den metoden.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Gbg-1

Inlägg av Gbg-1 »

Smyge skrev:Sorry, glömde bort tråden. Det gäller 7mm-08 40 improved. Ja det där med vattnet känns ju sådär , skulle behöva flytta laddstationen till tvättstugan istället då? :lol:

Omformade ett par hundra i exakt den kalibern. Tog 308 win, omformade till 7-08 och laddade till pappälgen, enklaste sättet. Krävde oftast två omladdningar innan hylsan var fullt ut utformad.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag har omformat 375HH till 340Wby med mannagrynsmjöl och om jag inte missminner mig 9gr Vv N310 .
De blev i det närmaste perfekt på en gång .

Har även omformat/flyttat fram bröstet på en 6.5x55 som hade extremt långt patronläge .
Gjorde lika där , mannagryn och Vv N310 , men kommet inte ihåg laddvikten .

Det blir skaaaapligt skitit i pipan :!: så jag rekommenderar att hålla koll och göra rent imellanåt om man skall omforma många skott :arrow:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö