460 short a square

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Geronimo81

460 short a square

Inlägg av Geronimo81 »

Någon som har mer koll på den kalibern?
Ко због неке ствари не изгуби разум, тај га и нема.

nygamla AKI
Been thanked: 2 times

Re: 460 short a square

Inlägg av nygamla AKI »

Lite googling ger ju en del om man är lagd åt det hållet. Rent allmänt och utan att ha gjort mer än kollat att men inte vad googlingen ger, så har jag för mej att det är en kortad 460Wby-hylsa, kortad till 2,5 tum, 63mm, som standardmagnumarna tex 458 Win Mag. Därav den mindre kraften än 460 Wby. Kraften går ju rakt av på hylsvolymen man har tillgång till (givet samma piplängd) och lite småtrimning med friflykter som wildkattsbonus.

Eventuellt funkar ett knack snabbare krut i en kortare hylsa vilket kan göra ett något kortare bygge möjligt utan att man tappar för mycket puff eller får för häftig eldkastare. I slutänden är det fråga om någon enstaka tum i piplängd. Allt som påstås därutöver är ägarens flämtande upphetsning över sin nyaste leksak... :wink: Och inget fel i det. För ägarens del, dvs :lol: Däremot ska man inte tro på det häftigaste ryktet om man själv verkligen vill ha någonting liknande.

Då slantarna väl är förflugna, rekylen överlevd och krutröken drivit bort så står man ändå där med den krassa Verkligheten. Det fantastiska man får med sej är vägen fram till första skottet och därefter glädjen av att ha någonting unikt i sin hand. Om man är lagd åt det hållet. :D 8)

Men jag skulle nog se mycket nära på uppnackade 338 Norma Magnum-hylsor innan jag skulle lägga pängar på en bälteshylsa. Man får väl Lapuahylsor i NM, dessutom?!! Fast det kanske är ointressant och här bara nämnt i förbifarten. :)

Geronimo81

Inlägg av Geronimo81 »

nygamla AKI skrev:
24 jul 2020, 23:11
Lite googling ger ju en del om man är lagd åt det hållet. Rent allmänt och utan att ha gjort mer än kollat att men inte vad googlingen ger, så har jag för mej att det är en kortad 460Wby-hylsa, kortad till 2,5 tum, 63mm, som standardmagnumarna tex 458 Win Mag. Därav den mindre kraften än 460 Wby. Kraften går ju rakt av på hylsvolymen man har tillgång till (givet samma piplängd) och lite småtrimning med friflykter som wildkattsbonus.

Eventuellt funkar ett knack snabbare krut i en kortare hylsa vilket kan göra ett något kortare bygge möjligt utan att man tappar för mycket puff eller får för häftig eldkastare. I slutänden är det fråga om någon enstaka tum i piplängd. Allt som påstås därutöver är ägarens flämtande upphetsning över sin nyaste leksak... :wink: Och inget fel i det. För ägarens del, dvs :lol: Däremot ska man inte tro på det häftigaste ryktet om man själv verkligen vill ha någonting liknande.

Då slantarna väl är förflugna, rekylen överlevd och krutröken drivit bort så står man ändå där med den krassa Verkligheten. Det fantastiska man får med sej är vägen fram till första skottet och därefter glädjen av att ha någonting unikt i sin hand. Om man är lagd åt det hållet. :D 8)

Men jag skulle nog se mycket nära på uppnackade 338 Norma Magnum-hylsor innan jag skulle lägga pängar på en bälteshylsa. Man får väl Lapuahylsor i NM, dessutom?!! Fast det kanske är ointressant och här bara nämnt i förbifarten. :)

Ville bara veta då jag har en . 458 win mag som jag kanske vill skrämma upp. Om den inte byts bort mot en . 460 wby mag

Användarvisningsbild
cmk
Has thanked: 20 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av cmk »

Lott ?

Det är väl den enklaste vägen att få mer umpf!
Senast redigerad av 1 cmk, redigerad totalt 24 gånger.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a

nygamla AKI
Been thanked: 2 times

Inlägg av nygamla AKI »

Vad du kan bygg om bössan till beror ju på låset och magasinet. Men är du inne på vildkattfunderingar är det betydligt enklare om du håller dej till någon RUM-hylsa, antingen i full längd tex 375 RUM eller den något kortare 338 RUM, eller så kortar man av hylsan ännu mer till tex 2,5 tum, samma som 458 Win Mag. Då får man mer volym på hylsan, men klarar sej med samma magasinlängd.

RUMmarna har dessutom samma fläns som standardmagnumen, så bulten behöver inte ändras. Då RUM-hylsan kom ut för dryga tjugotalet år sedan blev just 2,5tums varianten smått populär. Man brotschade helt enkelt upp patronläget med 2,5-tums RUM-brotschen, som då putsade bort bältet i förbifarten, RUM-hylsan bottnar ju mot bröstet. Därtill breddade man magasinöppningen en aning för de fetare patronerna. Tämligen enkelt för en kompetent smed.

Riktigt fin patron med dryga Lott-kraften (om jag minns rätt) ur en patron av standardmagnumlängd.

Geronimo81

Inlägg av Geronimo81 »

Är en Winchester M70 super express.