Kulan kanske finns men inte med ditt krut , eller viseversa.... ,eller kanske att det inte finns någon data alls

Inget av detta är något större problem så länge det finns "någon..." laddata med det krut du tänkt använda, och liknande kulvikt och kulkonstruktion du tänkt använda

Tanken med att skapa en okänd laddata bör vara att först och främst att den skall vara säker

En handladdare som laddar utan strikt laddata med både kula,krut och patronlängd bör genast få tag på en kronograf

Om man tänker ladda utan kronografen på okänd data så gäller det att ta små steg och vara extra uppmärksam på trycktecken, mer om detta längre ned .
Att stega är en grundläggande säkerhetsprincip inom handladdning som gör att man kan hitta passade laddningar med många kombinationer av kulor och krut som inte står i laddata.
Att stega gäller även fast det finns laddata

Det är också viktig att ha koll på är att man inte väljer patronlängd efter en annan kula , man måste själv se till att kulan inte är nära bommarna (mindre än 1mm) , 2-3mm är en bra grundlägd för standard klass 1 kalibrar .
Kulan bör också sitta minst en kalibertjocklek ned i hylshalsen .
Patronen måste få plats i magasinet.
Kalibertjocklek ned i hylsan och magasinslängd kan göra att friflykten blir mycket längre än de 2-3mm som man tänkt från början, men det är som det är... och precision behöver inte bli dålig för det

Guide för att mäta friflykt.
viewtopic.php?f=7&t=272803
Finns patronlängd för sin specifika kula i nångon annan laddata så kan man använda den lägden utan att mäta friflykt edy.
Välj utgångsdata för krutvikt från en kula i liknande vikt form och material från befintliga laddata med det krut man har tillgång till.
Välj en startladdning från laddatan något under mitten mellan min och max .
Man bör inte välja ett krut som är för snabbt att man får låg fyllnadsgrad, minst 70% fyllnadsgrad är att föredra för jämn antändning .
Använd fickvarma patroner när tryckstegen skjuts

Kalla patroner ger lägre tryck och kan ge högre tryck senare vid full sommarvärme ,och om man då redan ligger på gränsen så kan det ge onödigt högt tryck.
När man når den hastighet som laddatan till
grund-kulan-laddatan ger som max så kan man vara extra uppmärksam om man går längre i stegen (rekommenderas inte..)
Tänk på att kortare pipa än den som används i laddatan ger lägre hastighet , även fast trycket är lika högt

För standardkaliber dra av ca 2-3m/s a centimeter kortare pipa än laddatans pipa för standardkaliber

För manumkalibrar som använder långsamtbrinnande krut och laddningar över 65grains kan man öka värdet till 3-5m/s a centimeter kortare pipa än den som används i laddata.
Skjut 1-2 skott a laddning och stega med 0.5-1.0gr steg och skjut om möjligt över kronograf.
Stöter du på några trycktecken som märken i hylsbotten efter utstötare eller utdragarspåret eller trögare än normalt att öppna och stänga slutstyckshandtag med spänd fjäder mot skjuten hylsa ,eller att solida delen av hylsbotten direkt ovanför utdragarspåret expaderat "mätbart" (0.02mm) , så stoppar du stegen och skjuter inte nästa vikt

Om man når max enligt grund-kulan-laddatan utan trycktecken så bör man inte använda den laddning som SIN LADDNING enligt principen att inte stanna på sista laddningen i en stege.,det kan vara sista laddningen innan trycktecken

Ovanstående gäller i högsta grad om man INTE har tillgång till kronograf

Passa på att grovt skjuta in samtidigt som du skjuter tryck-stegen

Appropå inskjutning och träffläge så kan man skjuta en tät-stegad stege runt det område/hastighet man är intresserad av och få en stabil laddning i fråga om precisionen och träffläget .
Har såklart en tråd om detta också

viewtopic.php?p=3635725#p3635725
Finns inte varken kula eller krut eller ens kaliber.. ,så kan GRT vara en väg .
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... paqQwg4ObT
Med endast GRT som källa gäller det att verkligen börja lågt

Jag kommer inte på hur jag utförligare skall beskriva processen att finna en startladdning och sedan skapa er egen laddata....

Så om ni har något att tillföra eller fråga om så lägger jag till detta i efterhand.
Här är även en spinoff på samma ämne .
viewtopic.php?p=3277466#p3277466
Det finns en laddatabas på detta forum som oftast inte fungerar ,men det tycker jag är ett mindre problem då laddatan som jag tar fram till min bössa är kanske inte säker i din bössa... så då står man där iallafall och måste stega från lägre laddning och skapa sin egen laddata.