108gr Lapua Scenar, 6,5 Grendel

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Second

108gr Lapua Scenar, 6,5 Grendel

Inlägg av Second »

Har testat en del med denna kulan och hittade en bra laddning som jag använt mig av vid lite skytte på 100-300m.
Har testat lite mer krut för att se om det kan tänkas finnas en högre fart-platå för denna kulan och krutet.

Publicerad MAX-laddning för dessa komponenter är 27,8gr med N133 och jag har testat lite till.
Jag har lite längre COAL och rymmer lite mer krut. Tycker att VV har en väldigt kort COAL för denna kaliber, men det hänger nog ihop med att den ska rymmas i ett AR15-magasin som kalibern först är tänkt till. I en Remington 700SA så går det göra betydligt längre patroner.

Här är lite data efter ett test med Magnetospeed.
5 skott av varje laddning.
Kalibern är då 6,5 Grendel
Kula 108gr Lapua Scenar
Krut VV N133

28,0gr
Avg: 835 mps
SD: 2
ES: 6
Hi: 838
Lo: 832

28,1gr
Avg: 836 mps
SD: 3
ES: 8
Hi: 841
Lo: 833

28,2gr
Avg: 835 mps
SD: 1
ES: 4
Hi: 838
Lo: 834

28,3gr
Avg: 837 mps
SD: 2
ES: 5
Hi: 840
Lo: 835

28,4gr
Avg: 839 mps
SD: 3
ES: 8
Hi: 844
Lo: 836

Hittade en bra platå mellan 28,0gr och 28,4gr och kommer fortsätta med 28,2gr och testa friflykt.
Tikka T3X Light 8x57JS SS
Rem 700 6,5 Grendel Jury/Krieger, KRG Bravo
AimSport Triton 42S II
Vortex PST II 5-25x50, SP-3001
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden

nygamla AKI
Been thanked: 1 time

Re: 108gr Lapua Scenar, 6,5 Grendel

Inlägg av nygamla AKI »

Mycket skön serie! :D Och den visar med all önskvärd tydlighet att man ska ta _korta_ hopp i stegarna. Ser här och annorstädes mången som tar långa kliv i sina stegar och fattar ingenting då "platåerna" inte finns kvar nästa gång.

Hur trivs du med Magnetospeeden?

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Har testat en hel del laddningar med denna kula och krutet innan jag kom fram till detta sista testet.
Och när jag börjar från början så brukar jag normalt ta större kliv mellan laddningarna för att få en första bild över var jag kan tänkas hitta en platå.
Sen minskar jag ner kliven och ser om det stämmer med tidigare resultat. Hittills har det funkar mycket bra att leta hastighetsplatåer med Magnetospeeden.

Lägger in alla hastigheter i ett Exel-ark och genererar där en graf så jag kan se en linje över var det kan finnas en platå.

Trivs mycket bra med Magnetospeeden. Lite för bra om du frågar de som känner mig :wink:
De tycker jag borde skjuta mer och mäta hastighet mindre :mrgreen:

Jag har en lite enklare Magnetospeed Sporter.
Den har funkar mycket bra, är väldigt enkel att använda och har aldrig strulat.
Det enda är att jag får ändrat träffläge när den är monterad på pipan. Så sista testerna på tavla gör jag utan kronografen.
Har grunnat lite på att kunna fästa Magnetospeeden på annat vis än på själva pipan. Då kan jag slå två flugor i en smäll.
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Vad har du för piplängd? Låter som riktigt bra utgångshastigheter ur den lille patronen! :D
Mvh Viktor
Östsibirisk Laika

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Tommygun skrev:Vad har du för piplängd? Låter som riktigt bra utgångshastigheter ur den lille patronen! :D
Mvh Viktor
Pipan är 53cm från stötbotten till mynning.
Jo. Tycker att denna lilla patron har överraskat rejält när det gäller hastighet.
Bra verkningsgrad faktiskt.
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Vad ska bössan användas till ? Länge varit sugen på att öka garderoben med en 6.5 grendel som en kort och lätt bössa för toppjakt och liknande.
Har en 6br idag men grendeln lockar lite för att köra riktigt kort pipa och en riktigt ordentlig dämpare.
Mvh Viktor
Östsibirisk Laika

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Första tanken var att jag skulle bygga en riktigt lättviktare i klass 2 och 6,5, kanske med en ljuddämpare oxå längre fram i projektet.
Ska användas till räv, grävling, bäver och rådjur och så även toppfågel.

Men under byggets gång så fick plånboken styra något och det initiala målet med en riktigt lätt klass 2 har fått stryka på foten.
Den är lättare än min 6,5x55 med tung 70cm pipa, men ingen lättviktare.

Då jag har 6,5x55 som skyttebössa så var inte riktigt planen att använda Grendeln till skytte, men det har blivit tvärt om. Skjuter nästan bara med Grendeln på skjutbanan upp till 300m och har även testat upp till 600m och den verkar funka även där.
Så nu är den en skytte och jaktbössa som jag tänkt använda till all "småvilt" och skytte.

Då många i USA använder just Grendeln i sina AR15-plattformar så är det riktigt korta pipor på en del av dem. Tycker mig ha läst att det har ner mot 10" på en del av dem vilket blir betydligt kortare än vad vi får använda i Sverige. Men att bygga en Grendel med 45cm pipa tror jag inte alls är några problem.
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Har genomfört ett första test med friflykt med denna kula och laddning.
Har testat i ganska stora steg i ett första test.
Avstånd är 100m liggande med benstöd och baksäck.

108gr Scenar
N133 28,2gr

1.
FF 0,2mm
IMG_2761.JPG
2.
FF 0,6mm
IMG_2762.JPG
3.
FF 1,0mm
IMG_2763.JPG
4.
FF 1,4mm
IMG_2764.JPG
5.
FF 1,8mm
IMG_2765.JPG
Har vid test av andra kulor i Grendeln hittat att en friflykt kring 1-1,5mm har visat sig funka.
Och det kanske det kommer göra även här. #4 ser intressant ut, men även #3 då flyern uppe till höger var mitt eget fel.
Så fortsatta tester kommer nog bli från 1,0mm till 1,5mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AimSport Triton 42S II

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Tycker tvåan ser intressant ut, har potential att bli en nätt rund grupp som kan krympa med lite mer kärlek och omsorg. Fyran ger mej ångest. Sköt många sådana där och hittade aldrig annat än vilsenhet. Sen började jag skjuta treskottare för intrimning.

Man kan som vanligt diskutera hur många skott man ska ha i gruppen. Men garvade bänkskyttar, dessutom med lite mer hjärna, sa att treskottare mäter precisionen, femskottare vindläsningen. Egentligen borde man skjuta tioskottare. Då skulle man få en bra bild av hela paketet. Men då ska man nog kura i katakomberna och inte ute i blåsten.

En liten detalj dessutom är ju att gruppskytte kan tillåta värmare, medan jakt kräver träff med första skottet. Kan ha betydelse speciellt med lätta bössor med sugrörspipor.

Ser att väderrapporten lovar svaga vindar och dimmigt till onsdag, torsdag! Måste ladda!! :D

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Inlägg av Velcro Fly »

Håller inte med om 10-skottsgrupper. Alls. Dessa döljer lätt spridning i ”mängden”. Mycket bättre att skjuta några , tre-fyra, mindre grupper ( de ”garvade” BR - skyttarna jag känner förespråkar 4-skottare för koll på precision ) så man får en bra bild på just precisionen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Det är just exakt "mängden" som beskriver precisionen. Ur vapnets och patronens synvinkel är tio- och tjugoskottare, ju fler desto bättre, som visar hur systemet går. En bänktävling är ju egentligen en tjugofemskottare där man gått in och mätt fem delgrupper. Resten är matematik, hur man vill beskriva gruppen.

Men sedan tillkommer vind och skytt som har mer eller mindre stor betydelse för hela paketet. Och då ligger fyrskottare bra till. Jag gillar dem om vind- och övriga förhållanden är riktigt ok.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Köper inte riktigt resonemanget men , som med allt , alla för sitt.

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Det är egentligen inget resonemang (ala fake news om svaret inte passar). Tänk dej att du kan ta bort all inverkan av skytt, vind och allt annat "yttre", du har enbart bössan som skjuter en viss kula med en viss friflykt, laddning osv. Då du skjuter alla skott _i samma grupp_ som du någonsin kommer att skjuta med den bössan, en totalgrupp, DÅ får du precisionen för den laddningen.

I verkligheten plockar du ut delgrupper med färre skott ur totalgruppen. I verkligheten utsätter du dem för både skytt och väder, dagsform, bössans bäddning, mirrage, misstag, tidens tand osv.

Då vi testar laddningar för bästa precision försöker vi ju få bort allt utom bössan själv. Men vi kan inte skjuta totalgrupper om vi vill göra någonting annat med bössan. Vi skjuter färre skott för att testa. Men om vi kunde utesluta skytt, väder osv så vore fler skott i gruppen att föredra. De ger ett bättre mått, en bättre bild av bössans+laddningens precision.

Här kommer också ett bekymmersamt faktum smygande: en liten grupp, säg extremen fem i samma hål, är sannolikt en slump. En stor grupp är sannare ju större den är. Tänk såhär: totalgruppen, tex "alla 780 skott i samma grupp": 35mm. Du kan plocka ut sju stycken 5mm grupper bredvid varandra ur totalgruppen PÅ REN SLUMP. Medan en 28 eller 33mm grupp ger en betydligt bättre bild av totalgruppen. DÄRFÖR är det så svårt att hitta Laddningen Med Bästa Precisionen! :D

Som Kari hade en bildserie av på bänkforumet och jag testade: tvåskottare! Två i sär anger en dålig laddning (om man fått bort skytt och väder), två ihop är troligen/möjligen en slump. Därför vore en stege med små hopp i laddning och tvåskottare ett av de bästa sållen då man testar en ny kula och krut.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Fattar vad du menar ;-)
Själv nöjer jag med tre - fyra femskottsgrupper skjutna i följd. Är dessa grupper konsekvent små så är jag nöjd.
Då lär 10,20,50 och 100 grupperingar hålla ihop de med - patronmässigt. Har svårare att koncentrera mig för många skott i följd om jag inte flyttar mig/ bössan lite mellan serier, av nån anledning ..

Som sagd var : Alla för sitt.

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Då har nästa test genomförts med 108gr Scenar och N133.
Det laddades upp 5 skott per friflykt från 1,0mm till 1,5mm.
Skjutna "Round Robin"-style, liggande med benstöd och baksäck på 100m.

1.
FF 1,0mm
IMG_2846.JPG
2.
FF 1,1mm
IMG_2847.JPG
3.
FF 1,2mm
IMG_2848.JPG
4.
FF 1,3mm
IMG_2849.JPG
5.
FF 1,4mm
IMG_2850.JPG
6.
FF 1,5mm
IMG_2851.JPG
Var väl inte min bästa dag på skjutbanan med duggregn, märkligt svårt att få en bra skjutställning med baksäcken och två jämthundar som turades om att under älgjakt springa framför pipan på skjutbanan ett par gånger...
Blev svårt att fokusera på slutet då jag bara ville bli klar, vilket även resulterade i en del dåliga skott. Flyern nere till vänster på #3 var sista skottet. Blir tydligt spänd och nervös då gruppen av de första 4 ser riktigt bra ut och man inte vill fucka upp. Resultatet är tydligt.
Men #3 med ff 1,2mm och #5 med ff 1,4mm ser just här bäst ut.
Sen är #2 med ff 0,6mm från förra testet inte så tokig i jämförelse.

Kanske en shoutout mellan dessa 3 olika friflykter som nästa test.
Eller nöja mig med #3 och skjuta ett större antal serier på tavla.
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Nästa test av friflykt har genomförts i helgen.
Valde ut 3 olika friflykter och laddade upp 10st av vardera som sköts som 2st 5-skottsgrupper.

Kulan är fortfarande 108gr Scenar.
Krutet är VV N133 och 28,2gr.

1.
FF 0,6mm
IMG_2866_06.JPG
IMG_2867_06.JPG
2.
FF 1,2mm
IMG_2869_12.JPG
IMG_2870_12.JPG
3.
FF 1,4mm
IMG_2872_14.JPG
IMG_2873_14.JPG
Nu kommer det knepiga.
Vilken ska jag välja... :)
När jag har tittat på dessa och tidigare träffbilder så är det mellan friflykt 1,2 och 1,4 som det står och väger.
Känns som friflykt 1,4mm just nu.
Lite störande dock att jag ska lyckas dra en flyer nästan varje gång. Jag vill tro att det är mig som skytt som skapat detta.
AimSport Triton 42S II

Robert.M
Been thanked: 2 times

Inlägg av Robert.M »

Riktigt vass toppfågelbössa det där :-). Jag hade valt den mindre friflykten så har du lite mån när throaten slits.

Med vänlig hälsning
Robert

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Robert.M skrev:Riktigt vass toppfågelbössa det där :-). Jag hade valt den mindre friflykten så har du lite mån när throaten slits.

Med vänlig hälsning
Robert
Jo kan inte klaga på smeden direkt :)

Nötning av throat?
Ännu en variabel att ta med i beräkningen... :roll: :)
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Du har inte testat ladda med bomm kontakt eller typ 0.2 ff?
I min 6br har jag absolut bäst precision med lätt-medel bomm kontakt. Annars kör jag med typ 0.1 ff då räknar jag alltså med ca 0.1mm från bomm kontakt.
Mvh Viktor
Östsibirisk Laika

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Första testet med FF så laddade jag dessa till 0,2mm friflykt.
Tyckte att de längre friflykterna kring 1,2-1,4mm såg mer intressant ut och testade vidare baserat på det.

Jag har dock laddat denna kulan i en längre laddning och där testade jag med -0,2mm.
Där tyckte jag mig få bäst resultat vid +0,2mm friflykt. Trodde att jag skulle få bäst resultat även denna gång men då jag fått bra resultat på andra kulor och friflykt kring 1,4mm så har det liksom blivit åt det hållet även denna gång.
Jag kanske har avfärdat riktigt kort friflykt för snabbt och skulle testat mer kring de små avstånden.

Har av någon anledning inte varit så sugen att köra med bomkontakt eller väldigt nära då jag känt mig osäker om jag mätat rätt från början och velat ha lite marginal.

Jag har även laddat 6,5x55 och den trivs bra med lång friflykt så tanken har slagit mig att det kanske är samma med denna kalibern då det är samma kulor.
Nu är det en egen spekulation att just 6,5mm trivs med lång friskylt, har inga bevis för det egentligen.
AimSport Triton 42S II