6XC - Tråd för laddningar, efterlysningar, kulor mm.

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
killerberra
Has thanked: 1 time

Re: 6XC - Tråd för laddningar, efterlysningar, kulor mm.

Inlägg av killerberra »

[quote="r1no1"]Så om du har en ny hylsa som limpan skrev och som visar trycktecken och inte vet orsaken till dom så skickar du fram kulan i bomkontakt som limpan skrev är det så du menar berra?

Nej så menar jag verkligen inte. Ser inte att jag skrev så?
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS Scarborough Bix N`Andy 6ppc Nightforce 42x44 6br Nightforce 15-55
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50

"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av r1no1 »

Men jag svarade på limpans problem... :D
killerberra skrev:
r1no1 skrev:Så om du har en ny hylsa som limpan skrev och som visar trycktecken och inte vet orsaken till dom så skickar du fram kulan i bomkontakt som limpan skrev är det så du menar berra?

Nej så menar jag verkligen inte. Ser inte att jag skrev så?
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Never argue with stupid people.

Limpan

Inlägg av Limpan »

Jag vet att tryckteknen jag fick beror på att hylsorna är 0,34 mm för korta. Om jag ska formskjuta en hylsa så väljer jag en låg laddning och sätter kulan så den når i bommarna. Varför? Vill att hylsan rör sig så litet som möjligt framåt vid avfyrning. Om den får ligga och skvalpa finns risk att slagstiftet skickar hylsan framåt så den når bröstet. Sen tänder allt och hylsan skickas bakåt med rejäl kraft. Detta ger tryck tecken i form av utstötar märken mm. En god grund i kalibrering av hylsor är ju att INTE kalibrera för hårt. Lämpligen 0,05-0,1 mm kortare än de hylsor man skjutit och som formats efter just ditt patronläge. Tycker mig ha ganska bra koll på detta så jag vet vad jag håller på med. Att mäta en hylsa från botten till datumlinjen (bröstet) är liksom grundläggande tycker jag. Har aldrig upplevt att nya hylsor har så rejäla under dimensioner som dessa. Jäkligt ojämna tändhatts lägen där vissa inte går att pressa i en tändhatt utan att ta i riktigt rejält. Jag tycker inte det känns bra. Jag vet att ni är många som tycker Normas hylsor är bra. Jag har inget emot att ni tycker det. Jag tycker dom är dåliga. Kan jag få tycka det?

Tack Berra. Blir till att inhandla Lapua hylsor och små gevärs hattar. Har du något tips vart man kan hitta hylsor till vettigt pris?

PS. Efter att ha form skjutit ett antal hylsor och sedan laddat dom i olika stegar ser allt normalt ut. Inga trycktecken ännu och det känns fantastiskt bra att ha kunnat utreda vad trycktecknen med nya hylsor kom sig av. Lyckades skjuta två Orrtuppar med den i dag.

Limpan

Inlägg av Limpan »

Måste passa på och hylla Norma 203b. Grym jämnhet. ES på oftast 3-5 m/s.

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Stabilt att hinna ladda för att formskjuta hylsor, ladda om med allt vad det innebär, test skjuta laddstegar och utvärdera trycktecken och dessutom hinna jaga på samma dag med 6 timmar dagsljus.
Och utvärdera hastighet också ser jag, bra jobbat.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

macggu

Inlägg av macggu »

Limpan skrev:Jag vet att tryckteknen jag fick beror på att hylsorna är 0,34 mm för korta. Om jag ska formskjuta en hylsa så väljer jag en låg laddning och sätter kulan så den når i bommarna. Varför? Vill att hylsan rör sig så litet som möjligt framåt vid avfyrning. Om den får ligga och skvalpa finns risk att slagstiftet skickar hylsan framåt så den når bröstet. Sen tänder allt och hylsan skickas bakåt med rejäl kraft. Detta ger tryck tecken i form av utstötar märken mm. En god grund i kalibrering av hylsor är ju att INTE kalibrera för hårt. Lämpligen 0,05-0,1 mm kortare än de hylsor man skjutit och som formats efter just ditt patronläge. Tycker mig ha ganska bra koll på detta så jag vet vad jag håller på med. Att mäta en hylsa från botten till datumlinjen (bröstet) är liksom grundläggande tycker jag. Har aldrig upplevt att nya hylsor har så rejäla under dimensioner som dessa. Jäkligt ojämna tändhatts lägen där vissa inte går att pressa i en tändhatt utan att ta i riktigt rejält. Jag tycker inte det känns bra. Jag vet att ni är många som tycker Normas hylsor är bra. Jag har inget emot att ni tycker det. Jag tycker dom är dåliga. Kan jag få tycka det?

Tack Berra. Blir till att inhandla Lapua hylsor och små gevärs hattar. Har du något tips vart man kan hitta hylsor till vettigt pris?

PS. Efter att ha form skjutit ett antal hylsor och sedan laddat dom i olika stegar ser allt normalt ut. Inga trycktecken ännu och det känns fantastiskt bra att ha kunnat utreda vad trycktecknen med nya hylsor kom sig av. Lyckades skjuta två Orrtuppar med den i dag.
I min föreställningsvärld - som kan vara hur fel som helst - är förutsättningen för att en hylsa skall "skvalpa" framåt när man formskjuter en 6,5x47 i en 6XC att man kalibrerat hylshalsen för långt. Om man inte kalibrerar längre än att 6,5 mm diametern tar i 6 mm patronläget så sitter hylsan stilla - eller är det livsfarligt?? Skall man först kalibrera ihop hylshalsen till 6 mm och sedan blåsa ut den igen till ett hylsbröst?? Men det är ju klart att om man kalibrerat hela hylshalsens längd och sedan skjuter utan att ha en kula i bommarna som håller emot - då blir det en jäkla upplevelse och tändhattar som är flatare än flata.

Limpan

Inlägg av Limpan »

Man hinner mycket på två dagar om man ligger i. Började tisd morgon. Orrarna på em i dag.

baner85

Inlägg av baner85 »

Inte heller varit speciellt nöjd med senaste lotten av Norma 6xc jag köpte, många av hylsorna hade extremt tight tändhattsläge och inte speciellt jämna.

Ska ev forma Laupa 22-250 eller 6.5x47 hylsor till nya bössan om jag ids, dock trist att tappa sådana hylsor på tävling...
4 Bössor och en påväg...

macggu

Inlägg av macggu »

Det låter som om det hänt något på Norma. En kamrat varnade mig för 2019 års tomhylsor i 6,5x55. De hade haft "laddparty" och haft problem med de nya hylsorna - och då talade han inte om billighetsversionen. Så man får hålla hårt i de 12 kilo gamla som står i reserv i en kasse. Iår har jag bara nyinskaffat 9,3x62 och dem har det inte varit några problem med.

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Mhm, du skrev "Dessa är nya och ganska korta så då måste jag form skjuta dom." kl 07:35 igår.
Så det lät både där i i andra delar som att du inte påbörjat något vid dom tillfällena.
Men men jag önskar dig lycka till.
Limpan skrev:Man hinner mycket på två dagar om man ligger i. Började tisd morgon. Orrarna på em i dag.

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Någon som provat denna?
https://bergerbullets.com/product/6-mm- ... id-target/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 11 times

Inlägg av arnold »

Synd att dom är så jävla dyr
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Men är dom bra så kan det kanske vara värt att prova.
Borde kunna passa bra även till toppjakten.

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 11 times

Inlägg av arnold »

Mena rent allmänt har berger blivit dyra ,Bra att dom gör 109gr som klarar sig med 1-8"
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Precis min tanke också, och kanske blir snyggare på toppjakten mot 105 :orna.
arnold skrev:Mena rent allmänt har berger blivit dyra ,Bra att dom gör 109gr som klarar sig med 1-8"

baner85

Inlägg av baner85 »

Någon som har testat 110 gr smk tillsammans med N150?.

Tänkte testa göra en stege i helgen. Lite osäker på var jag ska starta, låter 33 gr som ett bra utgångsläge?.

Tänkte först köra 0.5gr steg för att hitta max sen blir det nog en 10 skotts stege med 0.2 gr i det övre spannet för att hitta noder.
4 Bössor och en påväg...

Rippe123

Inlägg av Rippe123 »

Min korta och begränsade erfarenhet av 6xc och 203b samt N150 säger ca 1,0gr mindre N150 än motsvarande med 203b. 33 gr kan vara en bra start laddning. Fick styv bult vid 35,6 gr i min pipa. Ruggigt låga ES med N150 och Murom hattar. Under 5 vid fler än en nod. Klart imponerad.

Rippe123

Inlägg av Rippe123 »

baner85 skrev:Någon som har testat 110 gr smk tillsammans med N150?.

Tänkte testa göra en stege i helgen. Lite osäker på var jag ska starta, låter 33 gr som ett bra utgångsläge?.

Tänkte först köra 0.5gr steg för att hitta max sen blir det nog en 10 skotts stege med 0.2 gr i det övre spannet för att hitta noder.
Klart intresserad av dina resultat.

baner85

Inlägg av baner85 »

Rippe123 skrev:
baner85 skrev:Någon som har testat 110 gr smk tillsammans med N150?.

Klart intresserad av dina resultat.
Lär nog skriva här sen, ska testa 105 gr scenar l samtidigt.
4 Bössor och en påväg...

Användarvisningsbild
slovenskykopov
Been thanked: 4 times

Inlägg av slovenskykopov »

Någon som har laddat Nosler Partition 100gr?