Laddata North Fork 250gr till 9,3x62 med VV N540
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
- sem1902
Laddata North Fork 250gr till 9,3x62 med VV N540
Nån som sitter på nåt recept?
Assumption is the mother of all fuckups
- Anders Ö
Re: Laddata North Fork 250gr till 9,3x62 med VV N540
Inte recept...
Men kunskap att hitta laddata som inte finns
Att stega är en grundläggande säkerhetsprincip inom handladdning som gör att man kan hitta passade laddningar med många kombinationer av kulor och krut som inte står i laddata.
Att stega gäller även fast det finns laddata
,gå ALDRIG direkt på max laddata 
Det är också viktig att ha koll på är att man inte väljer patronlängd efter en annan kula , man måste själv se till att kulan inte är nära bommarna (mindre än 1mm) , 2-3mm är en bra grundlägd för standard klass 1 kalibrar .
Kulan bör också sitta minst en kalibertjocklek ned i hylshalsen .
Patronen måste få plats i magasinet.
Kalibertjocklek ned i hylsan och magasinslängd kan göra att friflykten blir mycket längre än de 2-3mm som man tänkt från början, men det är som det är... och precision behöver inte bli dålig för det
Guide för att mäta friflykt.
viewtopic.php?f=7&t=272803
Finns patronlängd för sin specifika kula i nångon annan laddata så kan man använda den lägden utan att mäta friflykt edy.
Välj utgångsdata för krutvikt från en kula i liknande vikt form och material från befintliga laddata med det krut man har tillgång till.
Välj en startladdning från laddatan något under mitten mellan min och max .
Man bör inte välja ett krut som är för snabbt att man får låg fyllnadsgrad, minst 70% fyllnadsgrad är att föredra för jämn antändning .
Använd fickvarma patroner när tryckstegen skjuts
Kalla patroner ger lägre tryck och kan ge högre tryck senare vid full sommarvärme ,och om man då redan ligger på gränsen så kan det ge onödigt högt tryck.
När man når den hastighet som laddatan till
grund-kulan-laddatan ger som max så kan man vara extra uppmärksam om man går längre i stegen (rekommenderas inte..)
Tänk på att kortare pipa än den som används i laddatan ger lägre hastighet , även fast trycket är lika högt
.
För standardkaliber dra av ca 2-3m/s a centimeter kortare pipa än laddatans pipa för standardkaliber
.
För manumkalibrar som använder långsamtbrinnande krut och laddningar över 65grains kan man öka värdet till 3-5m/s a centimeter kortare pipa än den som används i laddata.
Skjut 1-2 skott a laddning och stega med 0.5-1.0gr steg och skjut om möjligt över kronograf.
Stöter du på några trycktecken som märken i hylsbotten efter utstötare eller utdragarspåret eller trögare än normalt att öppna och stänga slutstyckshandtag med spänd fjäder mot skjuten hylsa ,eller att solida delen av hylsbotten direkt ovanför utdragarspåret expaderat "mätbart" (0.02mm) , så stoppar du stegen och skjuter inte nästa vikt
,backa sedan minst 4% och kalla det max .
Om man når max enligt grund-kulan-laddatan utan trycktecken så bör man inte använda den laddning som SIN LADDNING enligt principen att inte stanna på sista laddningen i en stege.,det kan vara sista laddningen innan trycktecken
,skjut isf 1-2steg till och backa sedan till den laddning du önskar 
Passa på att grovt skjuta in samtidigt som du skjuter tryck-stegen
I ditt fall verkar det som att om man tittar på Vihtavuoris laddata för 9.3x62 så ligger max mellan ca 54-60grains för kulvikt runt 250gr
Jag skulle stega från 53gr och skjuta över kronograf.
Går 53 väldigt sakta så kan man hoppa över något steg .
Uppåt 750m/s med 60cm pipa så bör det inte hoppas något i stegen ,och det kanske duger också i fart ?
Att ta någon annans laddata är faktiskt faligare än att göra p detta sätt
Men kunskap att hitta laddata som inte finns

Att stega är en grundläggande säkerhetsprincip inom handladdning som gör att man kan hitta passade laddningar med många kombinationer av kulor och krut som inte står i laddata.
Att stega gäller även fast det finns laddata

Det är också viktig att ha koll på är att man inte väljer patronlängd efter en annan kula , man måste själv se till att kulan inte är nära bommarna (mindre än 1mm) , 2-3mm är en bra grundlägd för standard klass 1 kalibrar .
Kulan bör också sitta minst en kalibertjocklek ned i hylshalsen .
Patronen måste få plats i magasinet.
Kalibertjocklek ned i hylsan och magasinslängd kan göra att friflykten blir mycket längre än de 2-3mm som man tänkt från början, men det är som det är... och precision behöver inte bli dålig för det

Guide för att mäta friflykt.
viewtopic.php?f=7&t=272803
Finns patronlängd för sin specifika kula i nångon annan laddata så kan man använda den lägden utan att mäta friflykt edy.
Välj utgångsdata för krutvikt från en kula i liknande vikt form och material från befintliga laddata med det krut man har tillgång till.
Välj en startladdning från laddatan något under mitten mellan min och max .
Man bör inte välja ett krut som är för snabbt att man får låg fyllnadsgrad, minst 70% fyllnadsgrad är att föredra för jämn antändning .
Använd fickvarma patroner när tryckstegen skjuts

Kalla patroner ger lägre tryck och kan ge högre tryck senare vid full sommarvärme ,och om man då redan ligger på gränsen så kan det ge onödigt högt tryck.
När man når den hastighet som laddatan till
grund-kulan-laddatan ger som max så kan man vara extra uppmärksam om man går längre i stegen (rekommenderas inte..)
Tänk på att kortare pipa än den som används i laddatan ger lägre hastighet , även fast trycket är lika högt

För standardkaliber dra av ca 2-3m/s a centimeter kortare pipa än laddatans pipa för standardkaliber

För manumkalibrar som använder långsamtbrinnande krut och laddningar över 65grains kan man öka värdet till 3-5m/s a centimeter kortare pipa än den som används i laddata.
Skjut 1-2 skott a laddning och stega med 0.5-1.0gr steg och skjut om möjligt över kronograf.
Stöter du på några trycktecken som märken i hylsbotten efter utstötare eller utdragarspåret eller trögare än normalt att öppna och stänga slutstyckshandtag med spänd fjäder mot skjuten hylsa ,eller att solida delen av hylsbotten direkt ovanför utdragarspåret expaderat "mätbart" (0.02mm) , så stoppar du stegen och skjuter inte nästa vikt

Om man når max enligt grund-kulan-laddatan utan trycktecken så bör man inte använda den laddning som SIN LADDNING enligt principen att inte stanna på sista laddningen i en stege.,det kan vara sista laddningen innan trycktecken

Passa på att grovt skjuta in samtidigt som du skjuter tryck-stegen

I ditt fall verkar det som att om man tittar på Vihtavuoris laddata för 9.3x62 så ligger max mellan ca 54-60grains för kulvikt runt 250gr
Jag skulle stega från 53gr och skjuta över kronograf.
Går 53 väldigt sakta så kan man hoppa över något steg .
Uppåt 750m/s med 60cm pipa så bör det inte hoppas något i stegen ,och det kanske duger också i fart ?
Att ta någon annans laddata är faktiskt faligare än att göra p detta sätt

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .

180kr .
- LGH
Jag skulle personligen utgå från Vihtavuori's data för Naturalis 250 gr. I övrigt som Anders så förtjänstfullt skriver.
- potatiskastare
- Moderator
Bra sammanfattning. Möjligen hade jag valt en lägre startladdning, men principen att lära sig göra egna stegar är helt rätt och fuskas för ofta med.
Jag vet inte om NF ger samma råd till alla sina kulor men till CPX skriver de att man skall stega från -8% på publicerad data. Med tanke på att det är sån spridning i VVs data för 540 och 250gr kulor hade jag valt att börja närmre 50 och skjuta få skott per steg i början.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- Anders Ö
Absolutpotatiskastare skrev: ↑16 maj 2024, 19:00Bra sammanfattning. Möjligen hade jag valt en lägre startladdning, men principen att lära sig göra egna stegar är helt rätt och fuskas för ofta med.
Jag vet inte om NF ger samma råd till alla sina kulor men till CPX skriver de att man skall stega från -8% på publicerad data. Med tanke på att det är sån spridning i VVs data för 540 och 250gr kulor hade jag valt att börja närmre 50 och skjuta få skott per steg i början.

Det är alltid bättre att börja lågt

Och om hastighet är onödigt låg på första så kan man hoppa nått steg för att spara dyra kulor .
Har man inte kronograf så bör man ta det försiktigt med hoppandet

180kr .

180kr .
-
Från vilken kula tittar du data när du rekomenderar 50g som start med vv540?potatiskastare skrev: ↑16 maj 2024, 19:00Bra sammanfattning. Möjligen hade jag valt en lägre startladdning, men principen att lära sig göra egna stegar är helt rätt och fuskas för ofta med.
Visst jag har själv inte laddat med 540.
-
Det jag testat i 9,3x62 och north fork så hade jag själv gått på naturalis datan.
Obs, det är i dem vapnen jag testat att naturalis byggt högre tryck än north fork.
Så av vad jag testat så hade jag börjat i mitten av den datan.
Annars så är Rhino en lämplig kula se data efter då dom är liknande i uppbyggnad, en har molly och andra har rillor men homogena baktill.
Obs, det är i dem vapnen jag testat att naturalis byggt högre tryck än north fork.
Så av vad jag testat så hade jag börjat i mitten av den datan.
Annars så är Rhino en lämplig kula se data efter då dom är liknande i uppbyggnad, en har molly och andra har rillor men homogena baktill.
- potatiskastare
- Moderator
VVs data för 250gr TTSX slutar på 54,6. 8% ned från det blir 50,2. Jag vet inte vilken kula som är lämpligast att titta på som referens. Och rådet att backa 8% är medskickat i asken CPX. För övrigt är VVS startladdning för TTSX 48gr.karelsk blandning skrev: ↑16 maj 2024, 21:26Från vilken kula tittar du data när du rekomenderar 50g som start med vv540?potatiskastare skrev: ↑16 maj 2024, 19:00Bra sammanfattning. Möjligen hade jag valt en lägre startladdning, men principen att lära sig göra egna stegar är helt rätt och fuskas för ofta med.
Brenneke
Brenneke
-
Varför kommer kollar du data efter ttsx?potatiskastare skrev: ↑16 maj 2024, 21:39VVs data för 250gr TTSX slutar på 54,6. 8% ned från det blir 50,2. Jag vet inte vilken kula som är lämpligast att titta på som referens. Och rådet att backa 8% är medskickat i asken CPX. För övrigt är VVS startladdning för TTSX 48gr.karelsk blandning skrev: ↑16 maj 2024, 21:26Från vilken kula tittar du data när du rekomenderar 50g som start med vv540?potatiskastare skrev: ↑16 maj 2024, 19:00
Bra sammanfattning. Möjligen hade jag valt en lägre startladdning, men principen att lära sig göra egna stegar är helt rätt och fuskas för ofta med.
Cpx finns inte i 250gr.
Visst det står säkert så % i varje ask som säljs men efter att nu förbrukat några olika askar north fork i olika sorter så har jag inte haft tryck tecken på publicerade data i sen vikt som finns.
- potatiskastare
- Moderator
Jag tittade på data för en annan 250gr kula och kombinerade det med rådet att backa 8%. Jag tycker själv det är konstigt att VV anger så låga värden för TTSX som enligt min erfarenhet inte bygger tryck speciellt fort. Men min erfarenhet är att det är vanligare och mer riskabelt att börja för högt än för lågt. Därför är det smartare att titta på låga än på höga data. Och brukar själv kombinera detta med stegar med ett skott per steg tills jag har ett mycket snävare intervall där jag vill testa mer noga.karelsk blandning skrev: ↑16 maj 2024, 21:45Varför kommer kollar du data efter ttsx?potatiskastare skrev: ↑16 maj 2024, 21:39VVs data för 250gr TTSX slutar på 54,6. 8% ned från det blir 50,2. Jag vet inte vilken kula som är lämpligast att titta på som referens. Och rådet att backa 8% är medskickat i asken CPX. För övrigt är VVS startladdning för TTSX 48gr.karelsk blandning skrev: ↑16 maj 2024, 21:26
Från vilken kula tittar du data när du rekomenderar 50g som start med vv540?
Cpx finns inte i 250gr.
Visst det står säkert så % i varje ask som säljs men efter att nu förbrukat några olika askar north fork i olika sorter så har jag inte haft tryck tecken på publicerade data i sen vikt som finns.
Brenneke
Brenneke
- sem1902
Tack Anders! Otroligt utförligt beskrivet. Jag har mätt friflykten med metoden att såga en hylsa, funkar fint. Jag har läst mig till att NF 250 liknar Tsx så den datan kan man enl uppgift utgå ifrån men håller med om Rhinos likheter. Kommer att kronografera stegen. Jag har en 48cm pipa så jag vill ligga ganska högt för att få upp farten till 700-ish. Tittar i Paananens bok och hans 250gr kulor (bla. TSX) verkar alla ligga mellan ~54-~62gr. Tänker att en stege fr 59-60,5 borde vara relevant men Potatiskastare är av annan åsikt ser jag.... ner på 50gr känns dock lågt.
- potatiskastare
- Moderator
Det är dina skott och din risk. Men om du tror att TSX är lämplig att ta data från så är faktiskt VVs startladdning 48gr.sem1902 skrev: ↑16 maj 2024, 22:47 Tack Anders! Otroligt utförligt beskrivet. Jag har mätt friflykten med metoden att såga en hylsa, funkar fint. Jag har läst mig till att NF 250 liknar Tsx så den datan kan man enl uppgift utgå ifrån men håller med om Rhinos likheter. Kommer att kronografera stegen. Jag har en 48cm pipa så jag vill ligga ganska högt för att få upp farten till 700-ish. Tittar i Paananens bok och hans 250gr kulor (bla. TSX) verkar alla ligga mellan ~54-~62gr. Tänker att en stege fr 59-60,5 borde vara relevant men Potatiskastare är av annan åsikt ser jag.... ner på 50gr känns dock lågt.
Återigen, om det varit jag hade jag gjort en snabbstege för att snäva in intervallet.
Om det vill sig väl kanske jag får skjutit några 232gr CPX imorgon. Då vet jag mer hur de beter sig i min bössa.
Brenneke
Brenneke
- Anders Ö
59-60.5 låter inte som en stege i mina öronpotatiskastare skrev: ↑16 maj 2024, 23:16Det är dina skott och din risk. Men om du tror att TSX är lämplig att ta data från så är faktiskt VVs startladdning 48gr.sem1902 skrev: ↑16 maj 2024, 22:47 Tack Anders! Otroligt utförligt beskrivet. Jag har mätt friflykten med metoden att såga en hylsa, funkar fint. Jag har läst mig till att NF 250 liknar Tsx så den datan kan man enl uppgift utgå ifrån men håller med om Rhinos likheter. Kommer att kronografera stegen. Jag har en 48cm pipa så jag vill ligga ganska högt för att få upp farten till 700-ish. Tittar i Paananens bok och hans 250gr kulor (bla. TSX) verkar alla ligga mellan ~54-~62gr. Tänker att en stege fr 59-60,5 borde vara relevant men Potatiskastare är av annan åsikt ser jag.... ner på 50gr känns dock lågt.
Återigen, om det varit jag hade jag gjort en snabbstege för att snäva in intervallet.
Om det vill sig väl kanske jag får skjutit några 232gr CPX imorgon. Då vet jag mer hur de beter sig i min bössa.

Tycker även jag att du börjar hett

Med tanke på att NorthFork är en solid-shank-kula och ganska trubbig så borde laddata för 250gr Naturalis och Rhino Solid Shank vara vettiga kandidater .
N-F har rillar vilket är bra för trycket

Hastigheten ligger där runt 760m/s med 61cm pipa och runt 59gr N540 som Max , då är det inte lämpligt att börja på max och öka

Med 48 cm pipa så bör du räkna med ca 30m/s förlust och bör således inte gå över 720-30m/s
Börja lågt

Skotten du får över är ju bara att knacka ur och ladda om med lämplig krutvikt .
Det är aldrig värt att riskera något för att vara snål på kulorna .
Med en stege på ca 2% steg (1 grains ) från låg laddning så kommer aldrig det plötsligt bli farligt.
Ignorerar/misstar sig... ? man det första subtila trycktecken så blir det inte farligt att gå ett steg till och bli säker på att... ,JooDåå... det var väl det jag tyckte

Men två steg till är DarwinVarning..

Trycktecken är..
Hastighet enligt laddata.
Känsla i slutstycket , trögare känsla när man öppnar och stänger handtaget med spänd fjäder mot skjuten hylsa .
Och "klicköppning" på slutstycket på en del nössor som har kam-utdragning på slutstycket, exempelvis Tikka t3 mfl.
Mätbar Hylssvällning direkt ovanför utdragarspåret vilket brukar vara 0.02mm med mikrometer eller kvalitet digitalt skjutmått .
Man mäter alltså hylsan före och efter skott ,man antar inte att alla hylsor har samma mått .
Vid trycktecken så backar man till minst 2steg bakåt och kallar det max

180kr .

180kr .
- Fritz Kraut
- Moderator
Jag har laddat cps i 338-06, och min erfarenhet är att den ger höga tryck tidigare än väntat. Eftersom jag laddat med Hornady 250 grs RN, utgick jag från de krutdoserna med en viss reduktion för att göra en stege med cps. På nivå 2 eller 3 nöp hylsan efter skottet, och jag fick åka hem för att slå ut den med läskstång. Krutdosen var då mindre än för Hornady RN. Jag rekommenderar därför en viss försiktighet vid laddningen.
Effekten på vilt är mycket bra. Tyvärr matar kulan dåligt i min studsare, så jag använder kulan bara vid vakjakt på gris, då jag använder studsaren som enkelskottare.
Effekten på vilt är mycket bra. Tyvärr matar kulan dåligt i min studsare, så jag använder kulan bara vid vakjakt på gris, då jag använder studsaren som enkelskottare.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
- sem1902
Tack för input alla, känns vettigt att börja lägre. Återkommer med resultaten framöver, lär dröja ett par veckor.
- potatiskastare
- Moderator
Första snabbstegen klar med CPX. Upplevelsen var att de gav lägre tryck än motsvarande vikter blykärnat på låga laddningar, men att de byggde trycket snabbare på slutet. Preliminärt innebär det att jag får backa max med ca 4%. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag med få skott har gafflat in ett intervall på 2-3 grains där det är intressant att testa vidare.
Brenneke
Brenneke
-
Hur sköt dem för dig?potatiskastare skrev: ↑20 maj 2024, 08:14 Första snabbstegen klar med CPX. Upplevelsen var att de gav lägre tryck än motsvarande vikter blykärnat på låga laddningar, men att de byggde trycket snabbare på slutet. Preliminärt innebär det att jag får backa max med ca 4%. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag med få skott har gafflat in ett intervall på 2-3 grains där det är intressant att testa vidare.
- potatiskastare
- Moderator
Vanskligt att uttala sig efter en snabbstege men det ser lite lovande ut.karelsk blandning skrev: ↑20 maj 2024, 09:02Hur sköt dem för dig?potatiskastare skrev: ↑20 maj 2024, 08:14 Första snabbstegen klar med CPX. Upplevelsen var att de gav lägre tryck än motsvarande vikter blykärnat på låga laddningar, men att de byggde trycket snabbare på slutet. Preliminärt innebär det att jag får backa max med ca 4%. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag med få skott har gafflat in ett intervall på 2-3 grains där det är intressant att testa vidare.
Brenneke
Brenneke
- sem1902
Tog lite tid att komma till skott men nu har jag landat i en laddning som går kanon i bössan. VV540, 58,5gr ger 720m/s och 15mm cc på 3 skott. Inga trycktecken syntes. Valde att inte skjuta laddningarna över 58,5 då den gick så bra och farten kändes adekvat.