North fork 160 gr laddstege - funderingar

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Tomps

North fork 160 gr laddstege - funderingar

Inlägg av Tomps »

Häromdagen provade jag en första stege med North Fork 160 gr i 7x65R. Jag har använt quickload för att ta fram min- och max och började försiktigt med 52 gr RHINO 22 (Norma MRP). Min nuvarande jaktladdning med nosler partition 175 gr laddar jag med 52 gr Rhino 22 och får då ca 770 m/s V0. Med north fork 160 gr tänkte jag få upp hastigheten lite grann, utan att för den skull öka trycket, samtidigt som jag får en kula med betydligt mindre bly än nosler partition, förhoppningsvis utan avkall på bra effekt.

Så här blev stegen med endast 1 skott per laddning (QL beräkning med MRP inom parentes) vid 10 grader varmt ute:

52 gr: 751 m/s (776)
52,5 gr: 769 m/s (784)
53 gr: 789 m/s (792)
53,5 gr: 801 m/s (801)

Träffbilden för dessa 4 skott samlade sig tillsammans med ett skott 175 gr nosler partition inom knappt 20 mm på 80 m, vilket kändes väldigt bra. QL beräkningarna stämde mycket bra överens i de två högsta laddningarna. Enligt QL ligger maxtrycket på knappt 2900 bar med 53,5 gr och 801 m/s och CIP max är 3900 bar. Anslagshastigheten är ca 3400 J och detta är samma värden jag har med nosler partition i dagsläget.

Enligt QL kan jag gå upp til 56 gr och få 840 m/s med ca 3500 bar. Men då har jag väldigt små marginaler vid högre temperatur och lot-variationer i krutet, så det tänker jag inte prova.
Normas data för 160 gr A-frame ger 790 m/s vid maxladdning 54,4 gr MRP
Ladeboken anger max 54 gr MRP med 160 gr Speer vilket ger 805 m/s

Jag tänker att om jag ska ligga på den försiktiga sidan så stannar jag vid 53 eller möjligen 53,5 gr och får då hastigheter som ligger i paritet med maxladdningar från Norma och Ladeboken. Givetvis ska jag skjuta några träffbilder också, för att kolla precisionen.

Hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: North fork 160 gr laddstege - funderingar

Inlägg av Anders Ö »

Du har tänkt.
Du har simulerat.
Du har provat i verkligheten , som stämmer bra med de två första "Du..."
Du har en sund grundfilosofi.

Jag tycker det verkar som ett skolboksexempel i laddförfarande med okända data :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , är MIN Mentor 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Tomps

Re: North fork 160 gr laddstege - funderingar

Inlägg av Tomps »

Anders Ö skrev: 13 maj 2022, 19:43 Du har tänkt.
Du har simulerat.
Du har provat i verkligheten , som stämmer bra med de två första "Du..."
Du har en sund grundfilosofi.

Jag tycker det verkar som ett skolboksexempel i laddförfarande med okända data :idea:
Tack, det värmde :)

Jag har varit lite nojig över just dessa kulor, då det saknas data och de är mycket längre än vanliga 160 gr kulor pga ca 80% koppar. Men av allt att döma så verkar jag hamnat rätt i laddningen.

Det jag funderar på är om man ska skrämma upp dem lite till? Det som talar emot det är publicerade data på andra 160 gr kulor, även om QL ger utrymme för det så bör man nog luta sig mot testade data och känna sig tryggare.

Det får nog bli ett litet precisionstest med de två högsta laddningarna. Eftersom north fork kulan är lika lång som 175 gr kulor så tror/hoppas jag de kommer skjuta tätare än andra 160 grains kulor jag testat.

Sedan blir det att prova dem på riktigt :)