Hornady gmx 9,3x62 ladddata?

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: Hornady gmx 9,3x62 ladddata?

Inlägg av Anders Ö »

karelsk blandning skrev: 21 jul 2021, 15:22 Med så sned expansion på kulan så borde den kunna vinkla.

Jag hade en gång att kulan stannade i ingångs bogen efter att ha skrotat benet, kulan var då en hornady interlock i 338 det är också en märklig händelse.
Har inte hänt före och inte efter den gången
Precis :!:
Det kan helt klart hända .

Kulan konstruktion tål inte hastigheten i förhållande till motståndet.

Hade kulan skjutits i en 338 Fed så kan det gått bra , fart dödar även kulor :D

Farsan HATADE Normakulor :mrgreen:
Historia var så att han hade en 308 NormaMag och hade laddat Alaska till 940m/s :roll:
En 12taggare dök upp i passet och kulan fragmenterade i bogen och orkade inte igenom tilllbrösthålan :lol:
Älgen haltade iväg till grannpasset och blev skjuten :arrow:

Den historien har jag hört hundra gånger minst... och varje gång sa jag att kulan var inte konstruerad för den hastigheten....
Jäkla Norma skitkula fick man till svar :mrgreen:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

potatiskastare skrev: 21 jul 2021, 15:37 Jag har sett en Alaska 30-06 som vinklat och följt bogbladet ut i halsen.
Jag har även sett andra fall då kulor vinklar kraftigt och jag tror det hänger ihop med att de expander snett.

Sedan håller jag med Anders att det oftare pratas om vinklingar höger/vänster än upp/ned. Det beror rimligen på missuppfattningar om djurets vinkel. Annars skulle det vara statistiskt jämnare fördelat i de två ledderna.

Som avslutning kan jag nämna att jag hittat en kula i fransyskan som inte vinklat. Trots hyfsat rakt sidoskott. En älg kan få fram låret förvånansvärt långt.
Jag skjut en liten Tjur i stickhålet (trodde jag) och den damp rakt i backen och tvärdog .
I slakteriet så påpekade de som flådde att de hittat kulan mitt uppepå ryggen under skinnet , jäklar vilken penetration på BarnesXkulan tänkte jag :D
Efter lite undersökning så hade jag lyckats få 3 hål I skinnet :wink:
Skottet hade gått mycket högre än jag trodde och gått in mitt i halsen , och iom att älgen hade en liten sned vinkel så hade kulan ut på baksidan av halsen och in i pucken igen och stannat i början av biffraden .

Jag blev ju jäkligt fundersam om varför kulan tagit så högt ...?
Testskjöt och bössan , en Sako75 ss med Leupoldfästen och en Leupold 3.5-10x40 , gick plötsligt 20cm högt , jag hittade inget fel och bössan/kikaren höll inskjutningen därefter utan konstigheter :?:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Anders Ö skrev: 22 jul 2021, 06:23
karelsk blandning skrev: 21 jul 2021, 15:22 Med så sned expansion på kulan så borde den kunna vinkla.

Jag hade en gång att kulan stannade i ingångs bogen efter att ha skrotat benet, kulan var då en hornady interlock i 338 det är också en märklig händelse.
Har inte hänt före och inte efter den gången
Precis :!:
Det kan helt klart hända .

Kulan konstruktion tål inte hastigheten i förhållande till motståndet.

Hade kulan skjutits i en 338 Fed så kan det gått bra , fart dödar även kulor :D

Farsan HATADE Normakulor :mrgreen:
Historia var så att han hade en 308 NormaMag och hade laddat Alaska till 940m/s :roll:
En 12taggare dök upp i passet och kulan fragmenterade i bogen och orkade inte igenom tilllbrösthålan :lol:
Älgen haltade iväg till grannpasset och blev skjuten :arrow:

Den historien har jag hört hundra gånger minst... och varje gång sa jag att kulan var inte konstruerad för den hastigheten....
Jäkla Norma skitkula fick man till svar :mrgreen:
På hållet den sköts så var nog inte farten problemet och kulan fanns att hitta i bogen, visst den hade tappat vikt men inte så mycket att den inte borde gått igenom.
En sån grej jag inte kan förklara, inte funderat desto mer på det heller eftersom det fungerat sen.
vargulf

Inlägg av vargulf »

Hornady gmx 9,3x62 ladddata?
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

karelsk blandning skrev: 20 jul 2021, 07:15 59gr 203b och 81mm ser att jag fått testa lite olika längder, den här laddningen sköt bra i 3st bössor iaf.