45-70 Klubben, Laddata tester m.m. :)

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Westy

Re: 45-70 Klubben, Laddata tester m.m. :)

Inlägg av Westy »

Traktorthomas skrev: 12 jan 2021, 18:14 Tackar o bockar! :D Har för mig att jag har läst någonstans att någon använde just darex 300grs med n130 men hittar verkligen inte det. Känns ju inte som att jag är den första som provar den combon. :)
Borde nog finnas i denna tråd eller i 1895 klubben
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.
Traktorthomas

Inlägg av Traktorthomas »

Hittar tyvärr inget om det :(
E.E

Inlägg av E.E »

Jag har tänkt börja ladda lite till min marlin så jag har skaffat starline hylsor cci magnumtändhattar och norma 200 krut. Kulorna jag har tänkt börja med är hn 300g Sierra hp 300g och hornady ftx 325g. Att man behöver kortare hylsor till ftx har jag koll på. Men är det någon som har ett bra utgångs läge på det jag har. Mvh Emil
janne.v

Inlägg av janne.v »

Jag kör men 50grane n200 till ftx kortad f-crimp behövs.vet ej fart,men skuter lika på 50m som 100m innom ett par cm.
Användarvisningsbild
jimpan

Inlägg av jimpan »

Hej jag väntar på en 1895 cb med 26" pipa och tänkte göra någon lekladdning. Jag hade ett gäng H&N 300gr flat nose liggande och tänkte prova en laddning med cci200, starline hylsa, och 15 gr trail boss. Någon som har erfarenhet av liknande laddning? Eller någon kunnig som kan se om jag är helt galet ute? Tacksam för input!
Westy

Inlägg av Westy »

Är halvvägs in i en låda med 250 H&N 300 grainare. Det är något år sedan jag sist använde dessa, men då jag kör med 45,5 gr N120 nu så sotar det ordentligt och mynningsflamman ger endel kommentarer på älgbanan. Har kulorna ändrat något? De verkar vara lackade nu också och det minns jag inte att de skulle ha varit tidigare, minns heller inte mynningsflamman och sotet. Enligt GRT så är trycket lågt med den laddningen så kanske det löns att gå upp mot 47gr eller ? Eldkvasten finns det nog inte mycket att göra åt med en 18,5" pipa.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det är ju skitenkelt att påverka eldkvasten, bara att välja ett långsammare krut :wink:
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Westy

Inlägg av Westy »

De var utan N130 på Kurres sist jag tittade :cry:

Pytsar jag i 57 grain N130 så börjar det nästan hinna brinn färdigt :shock:
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Alltså det jag skrev var menat som humor. Långsammare krut ger normalt större mynningsflamma eftersom det blir större mängd o krutet brinner långsammare, så att 57grain N130 skulle hinna brinna klart, elr iaf nästan, låter ju heltokigt.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Westy

Inlägg av Westy »

:D
Blomman90

Inlägg av Blomman90 »

Sköt första 45-70 smällen idag med nya bössan, en Marlin sbl :) remington 405gr med 47gr n200 och cci250 hatt.
Blev positivt överraskad av remington kulan som många påstår är mjuk. Sköt i gamla färghinkar fyllda med vatten och hade kronografen direkt innan hinkarna och mätte hastigheten till 530m/s
Även om den separerat och ser lite otrevlig ut så har den en restvikt på 397gr alltså ungefär 98%, räknar med manteln i restvikten eftersom den hängde med o hamnade i samma hink som resten av kulan, expanderade till 27mm. Ska nog beställa fler av dessa kulor
DSC_1858.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dunder__

Inlägg av Dunder__ »

Har fått höra att en laddning med Starline hylsa, 405gr kula, 47gr Norma 200-krut och magnum tändhatt skulle generera ett tryck på över 40000 psi, stämmer det? Är det någon som har en uträkning som stämmer som man kan få se?

De volymer jag har hittat på nätet säger 77,5 grain på en skjuten Starline hylsa. En bekant har mätt upp det till 79,5 grain och här på forat hittar jag 81 grain vatten. Vilket stämmer egentligen?

Har ju sett att flera använder sig av denna laddning så den borde ju vara safe.

//Jonas
Senast redigerad av 1 Dunder__, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Blomman90 skrev: 19 jun 2021, 14:14 Sköt första 45-70 smällen idag med nya bössan, en Marlin sbl :) remington 405gr med 47gr n200 och cci250 hatt.
Blev positivt överraskad av remington kulan som många påstår är mjuk. Sköt i gamla färghinkar fyllda med vatten och hade kronografen direkt innan hinkarna och mätte hastigheten till 530m/s
Även om den separerat och ser lite otrevlig ut så har den en restvikt på 397gr alltså ungefär 98%, räknar med manteln i restvikten eftersom den hängde med o hamnade i samma hink som resten av kulan, expanderade till 27mm. Ska nog beställa fler av dessa kulor

DSC_1858.JPG
Intressant sätt att mäta restvikt på när du samlar ihop bitarna och väger summan :mrgreen:

Betänk att vatten är ett relativt mjukt media jämfört med muskelvävnad, ben och annat inuti viltet.
/ Rikard
Blomman90

Inlägg av Blomman90 »

exabit skrev: 23 jun 2021, 08:40
Blomman90 skrev: 19 jun 2021, 14:14 Sköt första 45-70 smällen idag med nya bössan, en Marlin sbl :) remington 405gr med 47gr n200 och cci250 hatt.

DSC_1858.JPG
Intressant sätt att mäta restvikt på när du samlar ihop bitarna och väger summan :mrgreen:

Betänk att vatten är ett relativt mjukt media jämfört med muskelvävnad, ben och annat inuti viltet.
Förstår hur du tänker men iochmed att den separerat i slutskedet efter att ha penetrerar runt 70cm vatten och ligger precis bredvid varandra så har den ju ändå varit med och gjort jobbet. Den har ju iaf inte släppt nämnvärt med bly. Att manteln är lös är ju skitsamma kan jag tycka.

Har hört tvärtom gällande vatten, många hävdar att vatten är hårt jämfört med muskelmassa iaf.
Dom kulor jag hittat i grisar och älg har hållit ihop mycket bättre än när jag skjutit samma kula i vatten :roll: