Fyllningsgrad?

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Mr Bängelsson

Fyllningsgrad?

Inlägg av Mr Bängelsson »

Jag har en mailväxling med en Erkki på Vithavouri ang en laddning. Det rör sig om 32gr N110 bakom en 100gr Hpce, vilken han menar är farlig pga låg fyllningsgrad. Jag frågade honom då hur de kunde ha en laddning med 31,1gr N110 bakom en 57gr ALS. Svaret var att den kula byggde tryck på sitt sätt. Ok, det är jag med på att olika kulor bygger tryck olika, men fyllningsgraden är väl kvoten mellan krutmängd och hylsvolym, eller? Kalibern är 30-06 och jag har svårt att tror att ena kulan tar så mkt mer av volymen än den andra.

Kan nån hjälpa och förklara för mig?
Användarvisningsbild
börje

Re: Fyllningsgrad?

Inlägg av börje »

I mina öron låter det konstigt, för fyllningsgraden är ju liten oberoende av vilken av kulorna det gäller.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Nu har jag ju inte någon djupare insikt i detta jag heller. Men de är faktiskt väldigt olika kulor, HPCE och ALS. Aluminiumkärnan är mycket skarpare än blykärnan, vilket då tydligen kan ge helt andra tryckbyggande egenskaper. Skulle nog lite mer på Erkki än på resten av internätet i den frågan.

Personligen skulle jag inte skjuta med halvtoma hylsor. Har väl läst för mycket men vet för lite som vanligt... :roll: Brukar hamna i bryderi med folk, ofta inom 308-gnägget som " (bombsäkert :shock: ) vet hur det är" och skjuter med sådana laddningar. Var och en med sitt, men hellre säker än ledsen. :wink:
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Men med den lilla fyllningsgraden så skulle jag absolut inte trycka av ifall det skulle vara ett långsammare krut såvida inte popan pekade mot polstjärnan. Att det funkar beror nog på att krutet är snabbt nog. Sen är det ju defacto jätteskillnad på kulorna, men låg fyllningsgrad ger mej kalla kårar hursom.
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Helt enig med Börje. Skulle kanske dra va skottet med ett snöre från någon meters håll dessutom... :roll:

Men jag känner mycket väl igen grundproblemet iom att jag startade med 30-06 och 8g helmantel och 6,5g HP. Ville ha en billig och "kall" laddning för mängdträning. Inte så lätt med en ordentlig patron som 30-06. Men Vihtavuoris recept för N110 kom och kommer aldrig att smälla i min bössa. Varför skulle de? Finns ju alternativ. Tex 7,62x39 som pipbyte :wink: :mrgreen:
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Såg att den kulan är listad ner till 20.4 gr vv110 i deras laddata för 308 win.

Ingen direkt begriplig ekvation men lyssna på fackmannen..
R93- 6.5x55 (semi 65cm), Zeiss v 4-16, pul-n455
R93- 8x57js, Zeiss v 1,5-6
R93- lrs 6.5x284, Zeiss v 6-24
R93- attasche g11 .308win, Zeiss HT 3-12
Tikka m80 20/6.5, leupold 2-7
Tc contender 357mag, aimpoint h2
Tc contender 22lr, avlivning.
Mr Bängelsson

Jo, jag hör vad ni säger, men jag kommer inte förbi tanken att om 32gr är farlig pga fyllnadsgraden så ska bane mig också 31,1gr vara det!

......om ni läser om en olycka i dalaskogarna så vet ni vem det är! :D
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Om jag spekulerar lite fritt, så kommer ALS-kulan att bygga tryck snabbt och stabilt pga att den är hårdare än HPCE. Det betyder att krutet får en jämn antändning skott efter skott.

Med den mjukare HP-kulan byggs inte starttrycket lika snabbt. Man kan anta att det finns risk att det blir så pass lågt från start (kanske inte för alla, men för några eller något av skotten) att det kan bli en andra tändning. Sådana olika och i värsta fall flerdelade tändförlopp kan innebära att något av dem kan leda till detonation, dvs att allt krut plötsligt brinner av på en enda gång i stället för den jämförelsevis långsamma normala förbränningen. FFFfffPANG! i stället för det normala foooOOOoof.

Varför utsätta sej för denna risk bara för att man inte själv förstår vad det beror på? :?: :?
sneträff

Inlägg av sneträff »

Det här är första gången jag hör om det fenomenet med så snabbt krut som vv110.
är det någon som har länkar eller dylikt till artiklar eller liknande som handlar om det fenomenet
med snabba krut.
Allt jag läst har beskrivit det som en risk med långsamma krut.

En snabb koll i vithavouris laddtabell ger att snabbaste krut vithavouri rekommenderar till
100 gr kula är vv130. varför då välja vv110?

sneträff
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Min kompis laddar 6,5g kulan i 308 med 110krutet, o han är inte ensam. Farten ligger kring 970m/s, har inte koll på krutmängden. Skjuter du npgra tusen skott varje sösong så sparar du en del slantar med det krutet ist för N133.
Vähäsalon Penni (RIP)
Mr Bängelsson

Jag håller på att byta från 308, där jag använt dessa komponenter, till 30-06 och skulle iaf vilja göra slut på det jag har, sen får det nog blir bättre kombinationer.

Jämför man min laddvikt i 308 på 20,4gr N110 för samma kula blir det en Filling ratio på drygt 36%, 32gr i 30-06 blir drygt 47%, alltså 11% mer.
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

sneträff skrev: 11 jun 2021, 01:20 Det här är första gången jag hör om det fenomenet med så snabbt krut som vv110.
är det någon som har länkar eller dylikt till artiklar eller liknande som handlar om det fenomenet
med snabba krut.
Allt jag läst har beskrivit det som en risk med långsamma krut.

En snabb koll i vithavouris laddtabell ger att snabbaste krut vithavouri rekommenderar till
100 gr kula är vv130. varför då välja vv110?

sneträff
Som du säger, det handlar vad jag sett alltid om långsamma krut. Och N110 brukar anses lättantänt (på internätet, så man bör ta det med en skopa salt... :roll: ). Men nu pratar vi ju om ungefär en halv hylsa krut. DET är mycket tomrum. Det finns beskrivet, åtminstone i finsk litteratur, tex Vihtavuoris laddmanual (tror jag, länge sen nu) och Paananen hur farten och trycket varierar om krutet ligger mot tändhatten eller från tändhatten då man klämmer av. Var en märkbar skillnad. "Pipa upp" före skottet var att föredra.

Men som sagt, varför? Måste man alltid spara på allt, också sådant som har direkt med säkerheten att göra?
sneträff

Inlägg av sneträff »

kollade idag när jag var in i laddrummet en sväng.
min plinking/övningsladdning i 308 är 26 grains vv110 bakom en 90 grains hornady xtp pistolkula.
ingen aning om hastighet, men effekten i en kråka på 60m var spektakulär.
effekten i en skabbräv under en altan var slaskig minst sagt.
men inga konstigheter avseende trycktecken eller nåt sånt.

sneträff