övertryck långt ner i laddstege med Vht N150?

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
lasse-a

Re: övertryck långt ner i laddstege med Vht N150?

Inlägg av lasse-a »

mmarb skrev: 29 apr 2021, 08:44 Ok, bra förtydligande. Jag förstod det som att N160 laddningen från boken här skulle ge bättre fyllnad och därför vara mindre benägen att tända fel/ låta tändhattens tryck nå kulan lättare pga fyllnaden men förstår nu att exakt samma problem kan uppstå om neck-tension situationen inte är under kontroll först.
Ja. Även med din lättaste laddning så ligger du väl över 70% fyllnadsgrad (om jag inte missminner mig från GRT) och det är tillräckligt. Så det skall inte (iaf ensamt) ge de problem du ser.

Så fokusera på neck-tension. Kulor sitter generellt som f-n. Det skall inte räcka med ett knack med kulutdragshammaren för att den skall lossna.

Amerikanska militären listar t ex min 16kg "kraft" som godtagbart för M862 5.56mm NATO. Och hela 90kg för .50 kal M33. Så någonstans däremellan bör/skall du ligga.

NATO själva litar 200N (alltså lite mer) för 5,56mm och 265N för 7,62mm. (Se: https://diweb.hq.nato.int/naag/Public%2 ... %20RD1.pdf).

Nu är ju problemet där snarare automatvapen/rekyl, oöm hantering i fält osv. inte farliga tryck, men ändå. Det ger lite hållpunkter.

(Jag har t ex läst om bänkskyttar som sätter kulan för hand, utan press, med en Wilson die. Men då laddar de ändå i bom, så där spelar utdragskraften ingen större roll i tryckekvationen.)
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Jag hade ett skumt fenomen med TTSX i 8x57JS där neck tension blev skitlåg. Kunde dra ut kulorna för hand :shock:

Min analys blev att hylsorna hade en doughnut nere i halsen. När jag tryckte i kulorna så trycktes doughnuten ut av kulan och det påverkade även delar av övriga halsen, med kass neck tension som följd.
/ Rikard
mmarb

Inlägg av mmarb »

Uppdatering igen!
Efter helkalibrering ligger halsdiametern på 7.42 till 7.43 mm. Diametern efter isatt kula håller som tidigare 7.48 till 7.49 mm.

Om jag inte räknar fel ligger det nu i alla fall inom intervallet som angavs tidigare här i tråden. Översatt i mm blir det väl 0.05 till 0.08 eller så.

Är alltså fortfarande i lägre delen av "ok" vilket kanske inte är bra nog med en laddning som trilskas?

Tacksam för synpunkter!
mmarb

Inlägg av mmarb »

Giobbi skrev: 29 apr 2021, 07:40 Hur långa är hylsorna? Trimma om dom är över 55mm. Jag smärglade min med, vara vara lite försiktig..
Verkar vara något av standardprocedur att slipa tydligen. Bra att veta. Ju fler som förordar desto mer rationellt verkar det ju.

Ang. hylsorna så trimmar jag dem direkt efter första skjutningen när de är från fabriken. Har en såndär ball-cutter från Lee och det är ganska många fabrikshylsor som lämnar lite spån direkt faktiskt.
mmarb

Inlägg av mmarb »

Uppdatering. Problemet verkar löst med justerad neck-tension (halsanspänning).

Putsade stången i lee collet verktyget så jag fick runt 0.06 mm tension och laddade upp tre patroner 37 grs och tre 38 grs N150. Åkte till skjutbanan med kronograf.

37 grs gav nu runt 826 m/s och 38 grs 833m/s. Det är lite högre än väntat kanske men definitivt rimligare än förut. Inga trycktecken eller sot på hylskropparna.

Stort tack till alla kunniga som hjälpt mig spåra upp problemet och lösa det med insikt och enkla medel.

:D :D :D
Fält

Inlägg av Fält »

Kul att det fungerar!

Jag tolkar det som att kulan helt enkelt for fram i bommarna för snabbt och sedan fick starta om.

Bytte du tändhatt eller något sådant samtidigt?
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Intressant, här fick även jag lära mig nyttigheter - bra att flera tyckte du skulle undvika de publicerade N160 laddningarna som jag tipsade om, innan du kollat neck tension :oops:
mmarb

Inlägg av mmarb »

Fält skrev: 02 maj 2021, 22:10 Kul att det fungerar!

Jag tolkar det som att kulan helt enkelt for fram i bommarna för snabbt och sedan fick starta om.

Bytte du tändhatt eller något sådant samtidigt?
Stor glädje.
Nja, jag fick gå över till fed 210 eftersom cci-200 inte räckte. Hade kvar två, så en av varje laddning var cci men det skiljde inte mer än några m/s mellan dem.

Inte testat fed 215 eller liknande.

-Ja, det måste ju varit det som hänt. Viktig lärdom att neck-tension snabbt blir noga med lätta kulor! Har ju glatt laddat på med verktyget innan utan att mäta upp :oops: -eller få problem för den delen!
mmarb

Inlägg av mmarb »

Tomps skrev: 02 maj 2021, 22:13 Intressant, här fick även jag lära mig nyttigheter - bra att flera tyckte du skulle undvika de publicerade N160 laddningarna som jag tipsade om, innan du kollat neck tension :oops:
-Håller helt med! Och en stege på N160 är nog precis vad jag skulle provat om inte forumet hejdat mig.
Så Stort tack allihop som deltagit. Det var riktigt bra att få ordning på halsarna utan mer missöde än en blåst tändhatt.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Härligt! Skönt med feedback om vad som löste problemet :)
/ Rikard
mmarb

Inlägg av mmarb »

exabit skrev: 03 maj 2021, 09:37 Härligt! Skönt med feedback om vad som löste problemet :)
:D
-Det är väl självklart när användare här lagt ner tid på att hjälpa mig.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

mmarb skrev: 03 maj 2021, 09:59
exabit skrev: 03 maj 2021, 09:37 Härligt! Skönt med feedback om vad som löste problemet :)
:D
-Det är väl självklart när användare här lagt ner tid på att hjälpa mig.
Den inställningen uppskattar vi! :D

Fritz
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.