147gr GGG FMJ 308W

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Second

147gr GGG FMJ 308W

Inlägg av Second »

Har precis genomfört första testet med denna kulan.
Tanken med denna är att hitta en billig kula till pappälgen i första hand. Men får jag den att samskjuta med vald jaktkula så det en bonus.
Har sneglat på S&B oxå, men var enklare för mig att börja med denna från GGG. Som jag även läst funkat bra så jag tror det kommer räcka för mig och vad jag ska ha den till. Kommer inte leta hög fart eller extrem precision utan en stabil laddning för 80m älgbana.

Som vanligt:
All info nedan är framtaget av mig, för mig och min bössa enbart.

Jag skjuter med en Remington 700 SA i 308W.
Det är en modell VLS så den har lång grov pipa som standard.

Kulan är alltså en 147gr GGG FMJ.
Hylsorna är för närvarande engångsskjutna Normahylsor som är kalibrerade och längdtrimmade.
Tändhatt Federal 210.
Krutet jag kommer använda är VV N140.

Forskade runt lite efter laddata och hittade lite att utgå ifrån så jag kände mig tillräckligt trygg med en startladdning och en initial laddstege.
Kunde inte hitta någon officiell publicerad laddata från Vihtavuori vilket är det jag alltid försöker utgå ifrån.
Men då fick inlägg från Robsoft duga till en början. Insåg snabbt att kommer inte vara någon risk att sätta kulan i bommarna då kulan i sig är såpass kort. COAL för min laddning är 70.55mm.
Men jag mäter alltid mina patroner på ogive. Denna har BTO 57.00mm. Dock kan detta mått skilja sig beroende på vilket mätverktyg man använder.

Startladdning är 43.0gr.
Laddade upp 1st per laddning, ökade i steg om 0.4gr upp till 47.0gr.
Samtliga laddningar är skjutna över en Magnetospeed Sporter.
Letade noga efter tecken på höga tryck, men inga tecken genom hela stegen. Inga sotiga hylsor heller på lägsta laddning.

Här är en graf från test 1:
147gr GGG N140 Test 1-graf.PNG
Ser ut som det planar ut uppe vid 47.0gr och kanske att det är något kring 43.8-44.2.
Blir nog att testa vidare kring de laddningarna och se hur det verkar. Lite brydd dock vid dippen vid 45.0gr, men har ingen bra teori varför.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rem 700 VLS .308w
Rem 700 6,5 Grendel Jury/Krieger, KRG Bravo
AimSport Triton 42S II
Vortex PST II 5-25x50, SP-3001
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden
Jämthunden Stenlyans Idun
Användarvisningsbild
JohanL73

Re: 147gr GGG FMJ 308W

Inlägg av JohanL73 »

Ditt inlägg skulle passa jättebra i "Den episka 308 Winchester"-tråden, eftersom vi diskuterar bland annat detta där.

Men kurvans utseende påminner starkt om min med samma kula och krut. Kan inte kommenteta exakt eftersom jag inte har datan med mig. Ojämnheterna i kurvan skulle jag säga bero på tändhatten.

Titta vid 6:00

https://youtu.be/yZV6Pe1eRY4
Sökes: Tid på skjutbanan.
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

JohanL73 skrev: 30 mar 2021, 14:23 Ditt inlägg skulle passa jättebra i "Den episka 308 Winchester"-tråden, eftersom vi diskuterar bland annat detta där.

Men kurvans utseende påminner starkt om min med samma kula och krut. Kan inte kommenteta exakt eftersom jag inte har datan med mig. Ojämnheterna i kurvan skulle jag säga bero på tändhatten.

Titta vid 6:00

https://youtu.be/yZV6Pe1eRY4
Har följt den tråden lite sporadiskt, men inte läst igenom alla inlägg som jag nu gjort.
Där fanns en del att läsa :) tack för tipset!
Nu känns det lite sisådär med tanke på vad jag ska förvänta mig, men jag testar vidare då jag alltid lär mig något. Och kan ge lite info till andra som läser.

Kopierar även mitt inlägg och lägger in den i tråden du tipsade om. Där kanske det kan bli lite mer diskussion och prat än i denna tråden.
/Sec
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Second skrev: 30 mar 2021, 14:57Har följt den tråden lite sporadiskt, men inte läst igenom alla inlägg som jag nu gjort.
Där fanns en del att läsa :) tack för tipset!
Nu känns det lite sisådär med tanke på vad jag ska förvänta mig, men jag testar vidare då jag alltid lär mig något. Och kan ge lite info till andra som läser.

Kopierar även mitt inlägg och lägger in den i tråden du tipsade om. Där kanske det kan bli lite mer diskussion och prat än i denna tråden.
/Sec
Mina resultat stämmer inte överens med Vargs. Hela min stege (4,5 gr) höll sig inom 5 cm och vissa steg när jag sköt 2 per laddning var nere på en dryg centimeter.

Mer om det i den andra tråden...
Sökes: Tid på skjutbanan.
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Test nr 2 genomfört där fokus låg på två områden.
Ett lägre kring 44.0gr och ett högre kring 47.0gr. Det högre för att se om det var en fartnod samt om jag började få några tydliga trycktecken.

Här är grafen från Test nr 2:
147gr GGG N140 Test 2-graf.PNG
Kommer låta bli det högre området.
Stötte rejält mer samt att farten varierade kraftigt i början.
Märke efter utkastare vid 47.2gr så jag stannar här och fokuserar på de lägre laddningarna.

Kurvan med laddningarna kring 44.0 verkar följa första testet rätt väl.

Sköt mot en tavla på ca 95m där de lägre laddningarna (7st) är till vänster och de högre (6st) till höger.
147gr GGG N140 Test 2-tavla.jpg
Även här ger träffarna på de högre laddningarna en tydlig spridning jämfört kring de lägre.

Nästa test blir mot tavla och 5-skottsserier med 3 laddningar i det lägre spannet.
Återkommer med resultatet.
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Test nr 3 är genomfört.

Valde ut 3 laddningar som jag laddat upp 5 skott vardera. Plus en lägre laddning för CBS/sighter så jag visste att jag var på papperet.
Sköt de 3 laddningarna på var sin tavla men i "Round Robin-style" för att sprida ut värmen mellan laddningarna. Börjar med lägsta, sen upp till högsta och sen ner igen. Fram och tillbaka tills alla skott är skjutna men på sin respektive tavla.

Här är tavla för lägsta laddning 43.7gr och CBS/sighter:
147gr GGG N140 43,7gr Test3 -tavla.jpg
Och sen de tre efterföljande laddningarna:
147gr GGG N140 Test3 -tavla.jpg
Ser inte direkt övertygande ut på någon av dem.
Dock är sista klart bäst och där absolut sista skott tog högt. Om det berodde på mig eller inte kan jag inte svara på.
Men med tanke på hur föregående träffbilder ser ut så känns det lite för bra att den helt plötsligt ska nypa ihop såpass när det skiljer bara 0.1gr mellan laddningarna. POI är även dem väldigt olika även om jag siktade på samma punkt (i mitten).

Blir nog att ladda upp mer av 44.0gr och se om det var en tillfällighet.

Hastigheterna blev som följer:
43.7gr
Avg: 827 m/s
ES: 13
SD: 4,3

43.8gr
Avg. 823 m/s
ES: 3
SD: 1,1

43.9gr
Avg: 822
ES: 18
SD: 6,3

44.0gr
Avg: 822 m/s
ES: 6
SD: 2,5

Och grafen.
147gr GGG N140 Test 3-graf.PNG
Jämn medelfart på de 3 laddningarna, men spretig ES och SD. Nu spelar inte det någon större roll då jag enbart ska använda denna på 80m och pappälg.
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Test nr 4 genomfört med 147gt FMJ GGG och N140.

Samtliga laddade med 44.0gr av N140.
Samtliga samma längd.
Avstånd är ca 100m.

Sköt grupperna i ordning 1, 3, 2 och sist 4.
Alla skjutna mot mittpunkt på tavlan.
Farten landade på medel 821 m/s vilket är rätt lika som tidigare.
Men på 20st skott så är SD 4 och ES hela 17. Men återigen, spelar för ändamålet inte någon roll. Kan heller inte se att hastighetsvariationerna kan spela in på hur de landade på tavlan. Eller att skillnaden i hastighet var tydligt beroende på om de är med crimp eller ej.
Liite högre fart med de 10st som var utan crimp, men det handlar om 3 m/s i skillnad.

Nr.1 och Nr.2 är utan crimp.
Nr.3 och Nr.4 är med crimp.
147gr GGG N140 44,0gr Test4 -tavla.jpg
Nr.1 och Nr.2 är minsta grupperna av alla 4 med Nr.1 på 42mm och Nr.2 på 32mm.
Nr.3 är 42mm och Nr.4 blev 52mm.

Tittar jag bara på tavlan så kan jag inte med facit i hand säga att det blev bättre med crimp utan tvärt om.
Men lite brydd över att POI verkar sjunka för varje grupp. Väldigt tydligt om man tittar på Nr.1 och Nr.4. Jag sköt alla 4 grupperna utan någon längre paus så Nr.4 är med varm pipa. Värmespridning?

Håller sig grupperna under 4cm så tror jag att jag nöjer mig för pappälgen, men klart att det inte är direkt bra.

Ska nog ladda upp ett gäng till med 44.0gr och utan crimp och se vad som händer med grupperna ju varmare bössan blir.
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Test nr 5.

Samtliga laddade med 44.0gr av N140.
Samtliga samma längd, ej crimp
Avstånd är ca 95m.

5st skott som CBS/sighters och gick direkt över till att skjuta 5-skottsgrupper.
Totalt 4st grupper. Nr.5 är utom tävlan då det är en annan kula och har inget med testet att göra.
147gr GGG N140 44,0gr Test5-tavla.jpg
Får inte denna att skjuta såpass att jag nöjer mig, ens till älgbanan.
4 grupper som alla är enligt min kravspec för stora.

Har ett test kvar jag vill göra och det är att kalibrera om hylsorna med mitt Type-S med en liten bussning som ger hård necktension.
Blir det inge bättre så ger jag upp denna kulan.
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Starkt av dig att försöka vidare, men dina grupper ser precis ut som mina innan jag gav upp kulan, jag har testat med 38gr norma 200 samt 44gr 202. Ger lika dåligt resultat vad man än testar dom med verkar det som.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 KKC 8x57js
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
Remington 700 stainless GRS 7mm rm Hawke Frontier 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

turbo87 skrev: 07 apr 2021, 13:19 Starkt av dig att försöka vidare, men dina grupper ser precis ut som mina innan jag gav upp kulan, jag har testat med 38gr norma 200 samt 44gr 202. Ger lika dåligt resultat vad man än testar dom med verkar det som.
Starkt vet jag inte om det är...
Osund tjurskallighet ligger nära till hands :wink:

Har alltid svårt att acceptera ett nederlag. Någonstans vill jag tro att jag helt plötsligt ska få ett resultat som överraskar. Och det tror jag varje gång jag åker upp till skjutbanan. Tur bara att jag inte köpte 500st av dessa utan "nöjde" mig med 200st. Har några kvar så jag kan lika gärna skjuta upp dem och få hylsorna fireformade klart. Plus att jag tränar på avfyring med denna bössan som är helt ny.

Men börjar hålla med, skulle gett upp tidigare. Alltid efterklok... :roll:
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II