Leverevolution till 9,3x62

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Knallkorken

Re: Leverevolution till 9,3x62

Inlägg av Knallkorken »

Nabo skrev: 14 mar 2021, 09:24
Knallkorken skrev: 13 mar 2021, 20:51 Trycket i den laddningen...
Det kan ikke jeg svare på.............men du kan vel sende en pm, til den som har lagt inn ladningen, å spørre.
Det var menat som en kommentar.
Den laddningen med den längden, högt tryck utan tvivel..
PerT

Inlägg av PerT »

Knallkorken skrev: 14 mar 2021, 09:51
PerT skrev: 14 mar 2021, 08:35 Är det inte som vanligt när man inte är nöjd med farten i kalibern har har,, dax att snegla på ngt annat istället för överbelasta puffran. Dumt att riskera spränga bössan och få div metall in genom pannbenet.

Köp en bössa i kaliber med konstruktion avsett för den fart du vill ha, exv ngt vettigt ur Nils Kvales produktion.
Njä, det handlar inte om att överbelasta, problemet i detta fall är en lätt kula som tar stor plats.
Om jag inte varit begränsad av magasinlängden, och istället släppt ut kulan 2-3 mm så hade det varit annat.
Det vore fortfarande inom rimliga gränser.
Ja ok, naturalis 14.3g var ju bra i det läget.
Vet inte om nån handlare har ngr kvar nånstans i landet.
Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Jag har ett gäng TTSX, får väl hålla mig inom 150m.
Gilla läget liksom... :D
sneträff

Inlägg av sneträff »

Den här tråden får mig att minnas en artikel jag läste i en amerikansk vapentidning för en 25-30? år sen.
det var när Federal kom ut med sina första högfartsladdningar.
tidningen öppnade en patron, och konstaterade att det var omöjligt att med vanliga handladdningsmetoder, var det omöjligt att få tillbaka krutet i hylsan.
Hur Federal gjorde är/var väl en företagshemlighet, men det bör väl handla om vibrationer och hög dropptube samtidigt.
det skulle i alla fall jag prova om jag hade samma problem. och hälla i krutet sakta, så det får vibrera ihop undan för undan.

sneträff
Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

sneträff skrev: 15 mar 2021, 10:46 Den här tråden får mig att minnas en artikel jag läste i en amerikansk vapentidning för en 25-30? år sen.
det var när Federal kom ut med sina första högfartsladdningar.
tidningen öppnade en patron, och konstaterade att det var omöjligt att med vanliga handladdningsmetoder, var det omöjligt att få tillbaka krutet i hylsan.
Hur Federal gjorde är/var väl en företagshemlighet, men det bör väl handla om vibrationer och hög dropptube samtidigt.
det skulle i alla fall jag prova om jag hade samma problem. och hälla i krutet sakta, så det får vibrera ihop undan för undan.

sneträff
Alla som någon gång har sålt eller köpt ved, känner igen det här.-
Travat eller stjälpt mått.

Federal lyckades trava krutet...
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Nu har jag hittat rätt och kollat vad jag laddat.
60gr norma 203b 84mm federal 215 är laddningen jag använt det andra var bara testat.
Med den laddningen och längden skramlar det till och med lite i hylsan om man skakar patronen.
Den laddningen har skjutit bra i 4st olika 9,3or.
2xblaser 1xtikka t3 och en husqvarna 640.
Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Ja, en extra mm gör sitt för utrymmet.
Sko66

Inlägg av Sko66 »

Jag är ny på alla sätt och vis, både i forumet och vad det gäller handladdning.

Men jag har funderingar på att ladda mina 9,3x62-hylsor med Barnes TTSX 250 gr, och jag har tillgång till både N140 och N150 krut.
När jag tittar i Vihtavuoris laddningsdata så ser jag att N140 med deras max rekommenderade laddning (55,2 gr) och COL 83,6 mm ger en hastighet på 725 m/s.
Tittar jag sedan på SAKO´s fabriksladdade patroner så har deras Powerhead 730 m/s men deras kommande Powerhead Blade har hela 780 m/s.
Eftersom det är en kopparkula har jag uppfattat att man vill ha en hög utgångshastighet för att den ska expandera bra, och då undrar jag helt retoriskt vad SAKO har för krut i sina patroner eftersom de får till, speciellt på Blade, en betydligt högre hastighet (eller beror det endast på den lägre kulvikten).

Kan ni ge något bra tips och råd för hur jag borde ladda mina TTSX-patroner för att få ett riktigt bra resultat, typ vilket krut ska jag välja, hur många grain och vilken COL.
Senast redigerad av 1 Sko66, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

Jag skulle rekommendera dig att köpa en bra bok i ämnet, t.ex. Ladeboken 8 som både har väldigt mycket bra information på lättläst norska och även massor av laddata med komponenter som vi här i Sverige kan få tag på.

Sedan är det ofta lite vanskligt att jämföra prestanda mellan patroner utifrån vad som står på en ask fabriksladdad ammunition. Det är ganska sällan fabrikspatroner faktiskt levererar vad som står på asken (och i en del fall är det mätt med 74 eller 66 cm pipa, hur många jaktvapen har det idag?) utan man måste även där använda kronograf för att veta. Men den största skillnaden är kulvikten.
PerT

Inlägg av PerT »

Sko66 skrev: 19 apr 2021, 12:27 Jag är ny på alla sätt och vis, både i forumet och vad det gäller handladdning.

Men jag har funderingar på att ladda mina 9,3x62-hylsor med Barnes TTSX 250 gr, och jag har tillgång till både N140 och N150 krut.
När jag tittar i Vihtavuoris laddningsdata så ser jag att N140 med deras max rekommenderade laddning (55,2 gr) och COL 83,6 mm ger en hastighet på 725 m/s.
Tittar jag sedan på SAKO´s fabriksladdade patroner så har deras Powerhead 730 m/s men deras kommande Powerhead Blade har hela 780 m/s.
Eftersom det är en kopparkula har jag uppfattat att man vill ha en hög utgångshastighet för att den ska expandera bra, och då undrar jag helt retoriskt vad SAKO har för krut i sina patroner eftersom de får till, speciellt på Blade, en betydligt högre hastighet (eller beror det endast på den lägre kulvikten).

Kan ni ge något bra tips och råd för hur jag borde ladda mina TTSX-patroner för att få ett riktigt bra resultat, typ vilket krut ska jag välja, hur många grain och vilken COL.
Jag har använt vv n140, tsx 250 gr och laddat till 750ms. Älgarna lägger sig ned efter 60m vid skott i bogen. Det behövs varken mer eller mindre. Gör en laddstege utifrån publicerade data. Nöj dig när träffbilden är lagom liten.
Användarvisningsbild
Markus A

Inlägg av Markus A »

Quickload skulle nog hjälpa dig här...

/m
"Respice post te! Hominem te memento!"
Begnadøl

Inlägg av Begnadøl »

Hallo!
Kan noen forklare meg hvorfor Vihtavuori på sine hjemmesider lader 250gr naturalis til en høyere fart enn 250gr ttsx?
Er det dumt av meg å bruke data for naturalis når jeg skal lade ttsx ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Begnadøl skrev: 25 apr 2021, 23:10 Hallo!
Kan noen forklare meg hvorfor Vihtavuori på sine hjemmesider lader 250gr naturalis til en høyere fart enn 250gr ttsx?
Er det dumt av meg å bruke data for naturalis når jeg skal lade ttsx ?
Jag tror att Naturalis lämnar större utrymme i hylsan, än vad TTSX gör.
Begnadøl

Inlägg av Begnadøl »

Ja, det kan hende 👍
Har kjøpt en eske og de er veldig lange kuler..!