Piplängd
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
nisse19
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 04 jun 2025, 21:16
Piplängd
Hej
Har en fråga hur man ska tänka på piplängd då många recept är testade med 61cm pipa men jag har en 51cm. Ska man ladda annorlunda mängd eller ett annat krut? Kör 308w just om det påverkar svaren men va mer en generell fråga om piplängd och hur det påverkar vilket krut man väljer och mängd.
Har en fråga hur man ska tänka på piplängd då många recept är testade med 61cm pipa men jag har en 51cm. Ska man ladda annorlunda mängd eller ett annat krut? Kör 308w just om det påverkar svaren men va mer en generell fråga om piplängd och hur det påverkar vilket krut man väljer och mängd.
- jimmy85
- Inlägg: 11246
- Blev medlem: 27 maj 2009, 23:00
- Ort: Blekinge
Re: Piplängd
Man tappar ca 2,5mps/cm som pipan är kortare. Man laddar precis som vanligt. Finns det flera krut i laddatan så kan man ju välja något av de snabbare så krutet hinner brinna klart i pipan istället för utanför.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
-
jmkhenka
- Inlägg: 7073
- Blev medlem: 14 feb 2019, 16:36
Re: Piplängd
som ny laddare ska man inte tänka på det annat än att hastigheten på "recepten" kan vara högre än det du får.nisse19 skrev: 07 sep 2025, 21:46 Hej
Har en fråga hur man ska tänka på piplängd då många recept är testade med 61cm pipa men jag har en 51cm. Ska man ladda annorlunda mängd eller ett annat krut? Kör 308w just om det påverkar svaren men va mer en generell fråga om piplängd och hur det påverkar vilket krut man väljer och mängd.
Så laddar man med kulor/krut som i "recepten" ligger på gränsen för klass 1 så får man tänka till lite och byta till ett annat krut som ger mer marginal.
Eller så skaffar man sig en kronograf och använder den som rådgivare.
Trycket i kammaren är densamma oavsett hur lång pipan är
- mecke
- Moderator
- Inlägg: 11658
- Blev medlem: 02 mar 2001, 20:26
- Ort: Sweden
Re: Piplängd
För mig själv är tumregel välja ett snabbare krut i tabellen för avsedd kula om pipan drar ned mot 50cm.
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
-
jmkhenka
- Inlägg: 7073
- Blev medlem: 14 feb 2019, 16:36
Re: Piplängd
jag har då aldrig bemödat mig. Så mycket och så långsamt krut man bara kan komma undan med. Ger mest fart och ofta precision (förutsatt det inte är FÖR långsamt men det löser sig med fyllnadsgraden på 100+%)mecke skrev: 08 sep 2025, 07:54 För mig själv är tumregel välja ett snabbare krut i tabellen för avsedd kula om pipan drar ned mot 50cm.
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Snabbare krut på kort pipa kommer bara ge ännu lägre fart.. Sen kort o kort, nästan alla vapen i dag säljs väl med 56cm pipa
-
ctrl
- Inlägg: 1961
- Blev medlem: 04 feb 2022, 17:44
Re: Piplängd
Bara håller med vad som ovan skrivits. Min klargörande:
- Kortare pipa medför att det krutet som är idealt för en längre pipa inte hinner brinna klart i den kortare. Det är ett skäl till att överväga ett snabbare krut.
- Det krut som ger högst hastighet för en viss kula i en längre pipa, är förmodligen inte det krut som ger högst hastighet i en kortare pipa.
Jag kör ex. VV N140 i mina 51cm 308w pipor. Hade jag haft bössor med längre pipor så hade jag förmodligen kört med N150 istället. Kruttillverkaren ex. Vihtavuori har oftast 3-5 krut som är bra/acceptabla till varje kula. Ser man på nedan exempel så ger N550 högst fart, men med en kort pipa ger N540 förmodligen högst fart.
150 Lapua TRX 2.776 N133 34.7 38.6 2425 2677
150 Lapua TRX 2.776 N135 36.1 40.3C 2474 2697
150 Lapua TRX 2.776 N140 42.4 46.0C 2589 2802
150 Lapua TRX 2.776 N540 41.7 44.6C 2602 2808
150 Lapua TRX 2.776 N150 41.7 45.7C 2585 2795
150 Lapua TRX 2.776 N550 44.8 49.1C 2595 2838
- Kortare pipa medför att det krutet som är idealt för en längre pipa inte hinner brinna klart i den kortare. Det är ett skäl till att överväga ett snabbare krut.
- Det krut som ger högst hastighet för en viss kula i en längre pipa, är förmodligen inte det krut som ger högst hastighet i en kortare pipa.
Jag kör ex. VV N140 i mina 51cm 308w pipor. Hade jag haft bössor med längre pipor så hade jag förmodligen kört med N150 istället. Kruttillverkaren ex. Vihtavuori har oftast 3-5 krut som är bra/acceptabla till varje kula. Ser man på nedan exempel så ger N550 högst fart, men med en kort pipa ger N540 förmodligen högst fart.
150 Lapua TRX 2.776 N133 34.7 38.6 2425 2677
150 Lapua TRX 2.776 N135 36.1 40.3C 2474 2697
150 Lapua TRX 2.776 N140 42.4 46.0C 2589 2802
150 Lapua TRX 2.776 N540 41.7 44.6C 2602 2808
150 Lapua TRX 2.776 N150 41.7 45.7C 2585 2795
150 Lapua TRX 2.776 N550 44.8 49.1C 2595 2838
-
jmkhenka
- Inlägg: 7073
- Blev medlem: 14 feb 2019, 16:36
Re: Piplängd
Du borde testa, du kommer nog förvånas över att tex 150 kommer ge dig mer fart än 140 oavsett piplängd, förutsatt du slänger i nog med 150.ctrl skrev: 08 sep 2025, 08:45 Bara håller med vad som ovan skrivits. Min klargörande:
- Kortare pipa medför att det krutet som är idealt för en längre pipa inte hinner brinna klart i den kortare. Det är ett skäl till att överväga ett snabbare krut.
- Det krut som ger högst hastighet för en viss kula i en längre pipa, är förmodligen inte det krut som ger högst hastighet i en kortare pipa.
Jag kör ex. VV N140 i mina 51cm 308w pipor. Hade jag haft bössor med längre pipor så hade jag förmodligen kört med N150 istället. Kruttillverkaren ex. Vihtavuori har oftast 3-5 krut som är bra/acceptabla till varje kula. Ser man på nedan exempel så ger N550 högst fart, men med en kort pipa ger N540 förmodligen högst fart.
150 Lapua TRX 2.776 N133 34.7 38.6 2425 2677
150 Lapua TRX 2.776 N135 36.1 40.3C 2474 2697
150 Lapua TRX 2.776 N140 42.4 46.0C 2589 2802
150 Lapua TRX 2.776 N540 41.7 44.6C 2602 2808
150 Lapua TRX 2.776 N150 41.7 45.7C 2585 2795
150 Lapua TRX 2.776 N550 44.8 49.1C 2595 2838
Det långsammare krutet kommer hålla trycket över "arbetstryck" längre den första delen av pipan där kulan accelereras mest..
Men nackdelen mer det är ju mer myningsknall från pipan. Men vem bryr sig om sånt. Dock kan get göra att krutgaserna överstiger ljuddämparens kapacitet att suga upp så man kan uppleva markant högre knall där också.
-
stefan87
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 07 maj 2022, 11:35
Re: Piplängd
Man får prova sig fram vilket krut som ger bäst precision /hastighet eller samskjutning mellan olika kulor, och om du har flera olika vapen att ladda till , vv 140-150 är dom krut som passat mina vapen, har märkt att chansen för att träffläget ska va ganska lika mellan kulor är att använda ett och samma krut till olika kulor/vikter i samma kaliber. Kan vara så att det snabbare krutet som teoretiskt borde passa bäst i kortare pipa tex vv n135 inte alls fungerar precisionsmässigt.
- tjuröga
- Inlägg: 6769
- Blev medlem: 28 jul 2013, 14:13
Re: Piplängd
51cm i en 308W är inte kort, mycket hinner brinna färdigt jämfört med andra kalibrar där pipan är till och med längre. Tex. en 6,5X55 med 65cm pipa där de flesta inte ens skulle fundera som du gör
-Varför ligger det tändhattar över hela golvet?
-För att jag har en RCBS-press, såklart!
-För att jag har en RCBS-press, såklart!
- Anders Ö
- Inlägg: 14870
- Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
- Ort: Hagsta Sweden Född 69
Re: Piplängd
Som jmkhenka säger.
Det krut som fyller hylsan och ändå ger maxtryck ger högst hastighet oavsett laglig piplängd
Ett dubbelbaskrut lägger på lite extra fart mot för enkelbas.
Så Norma 202/203-B eller Vv N540/550 ger hög hastighet i 308win med moderna jaktkulor mellan 150-180gr .
Ur ren precisions-synvinkel så bör man nog kanske sikta på ett krut som vid maxtryck brunnit klart i pipan .
Med ljuddämpare så känner jag att detta med 100% utbrunnet är mindre viktigt då krutgaserna inte når att störa kulan .
Och mynningstryck med en 308win är sällan högt oavsett krut eller piplängd så jag vet inte om man behöver vara rädd om dämparen...
Så långsamt krut att man inte kan komma över 3500Bar i arbetstryck är nog mindre lämpligt
Det krut som fyller hylsan och ändå ger maxtryck ger högst hastighet oavsett laglig piplängd
Ett dubbelbaskrut lägger på lite extra fart mot för enkelbas.
Så Norma 202/203-B eller Vv N540/550 ger hög hastighet i 308win med moderna jaktkulor mellan 150-180gr .
Ur ren precisions-synvinkel så bör man nog kanske sikta på ett krut som vid maxtryck brunnit klart i pipan .
Med ljuddämpare så känner jag att detta med 100% utbrunnet är mindre viktigt då krutgaserna inte når att störa kulan .
Och mynningstryck med en 308win är sällan högt oavsett krut eller piplängd så jag vet inte om man behöver vara rädd om dämparen...
Så långsamt krut att man inte kan komma över 3500Bar i arbetstryck är nog mindre lämpligt
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
- tjuröga
- Inlägg: 6769
- Blev medlem: 28 jul 2013, 14:13
Re: Piplängd
Du har ju alltid förespråkat N140 bakom en 155gr kula. Vad är detta?!Anders Ö skrev: 10 okt 2025, 15:00 Som jmkhenka säger.
Det krut som fyller hylsan och ändå ger maxtryck ger högst hastighet oavsett laglig piplängd![]()
Ett dubbelbaskrut lägger på lite extra fart mot för enkelbas.
Så Norma 202/203-B eller Vv N540/550 ger hög hastighet i 308win med moderna jaktkulor mellan 150-180gr .
Ur ren precisions-synvinkel så bör man nog kanske sikta på ett krut som vid maxtryck brunnit klart i pipan .
Med ljuddämpare så känner jag att detta med 100% utbrunnet är mindre viktigt då krutgaserna inte når att störa kulan .
Och mynningstryck med en 308win är sällan högt oavsett krut eller piplängd så jag vet inte om man behöver vara rädd om dämparen...
Så långsamt krut att man inte kan komma över 3500Bar i arbetstryck är nog mindre lämpligt![]()
-Varför ligger det tändhattar över hela golvet?
-För att jag har en RCBS-press, såklart!
-För att jag har en RCBS-press, såklart!
- Anders Ö
- Inlägg: 14870
- Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
- Ort: Hagsta Sweden Född 69
Re: Piplängd
Yes det är en "match made i heaven" för precisiontjuröga skrev: 10 okt 2025, 15:31Du har ju alltid förespråkat N140 bakom en 155gr kula. Vad är detta?!Anders Ö skrev: 10 okt 2025, 15:00 Som jmkhenka säger.
Det krut som fyller hylsan och ändå ger maxtryck ger högst hastighet oavsett laglig piplängd![]()
Ett dubbelbaskrut lägger på lite extra fart mot för enkelbas.
Så Norma 202/203-B eller Vv N540/550 ger hög hastighet i 308win med moderna jaktkulor mellan 150-180gr .
Ur ren precisions-synvinkel så bör man nog kanske sikta på ett krut som vid maxtryck brunnit klart i pipan .
Med ljuddämpare så känner jag att detta med 100% utbrunnet är mindre viktigt då krutgaserna inte når att störa kulan .
Och mynningstryck med en 308win är sällan högt oavsett krut eller piplängd så jag vet inte om man behöver vara rädd om dämparen...
Så långsamt krut att man inte kan komma över 3500Bar i arbetstryck är nog mindre lämpligt![]()
![]()
Men hade faktiskt XXgr 203-B till 155gr Scenar som gick 875m/s i min 65cm LWpipa i förra Tikkan, den hade även precision så jag var nöjd iallafall
Skulle jag blåsa fart på en 150-165gr jaktkula så skulle jag ta 202 ellr 203-B ,Vv's N540 bör även de ligga bra till .
Laddade N540 till 150gr TTSX i över 900m/s i ovanstående Tikka .
Här är en idiot-test med Norma 202 och lägger man sig en bit ned så håller nog hylsorna för några omladdningar också
viewtopic.php?p=3244305#p3244305
Det det absolut mest hastighet-producerande krutet i den viktklassen jag provat är CFE223, det ger overklig fart i en 308win .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
- tjuröga
- Inlägg: 6769
- Blev medlem: 28 jul 2013, 14:13
Re: Piplängd
Riktigt bra läsning det där!!! Tack hade missat det totaltAnders Ö skrev: 10 okt 2025, 20:55Yes det är en "match made i heaven" för precisiontjuröga skrev: 10 okt 2025, 15:31Du har ju alltid förespråkat N140 bakom en 155gr kula. Vad är detta?!Anders Ö skrev: 10 okt 2025, 15:00 Som jmkhenka säger.
Det krut som fyller hylsan och ändå ger maxtryck ger högst hastighet oavsett laglig piplängd![]()
Ett dubbelbaskrut lägger på lite extra fart mot för enkelbas.
Så Norma 202/203-B eller Vv N540/550 ger hög hastighet i 308win med moderna jaktkulor mellan 150-180gr .
Ur ren precisions-synvinkel så bör man nog kanske sikta på ett krut som vid maxtryck brunnit klart i pipan .
Med ljuddämpare så känner jag att detta med 100% utbrunnet är mindre viktigt då krutgaserna inte når att störa kulan .
Och mynningstryck med en 308win är sällan högt oavsett krut eller piplängd så jag vet inte om man behöver vara rädd om dämparen...
Så långsamt krut att man inte kan komma över 3500Bar i arbetstryck är nog mindre lämpligt![]()
![]()
![]()
Men hade faktiskt XXgr 203-B till 155gr Scenar som gick 875m/s i min 65cm LWpipa i förra Tikkan, den hade även precision så jag var nöjd iallafall![]()
Skulle jag blåsa fart på en 150-165gr jaktkula så skulle jag ta 202 ellr 203-B ,Vv's N540 bör även de ligga bra till .
Laddade N540 till 150gr TTSX i över 900m/s i ovanstående Tikka .
Här är en idiot-test med Norma 202 och lägger man sig en bit ned så håller nog hylsorna för några omladdningar också![]()
viewtopic.php?p=3244305#p3244305
Det det absolut mest hastighet-producerande krutet i den viktklassen jag provat är CFE223, det ger overklig fart i en 308win .
-Varför ligger det tändhattar över hela golvet?
-För att jag har en RCBS-press, såklart!
-För att jag har en RCBS-press, såklart!


