ålder krut

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

lg

ålder krut

Inlägg av lg »

Hej!
Kom över två burkar men vet inte hur gamla dom är. Går det att tyda åldern på etiketten på burken?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Varg

Re: ålder krut

Inlägg av Varg »

De är inte våldsamt gamla, kan det vara ca 10 år sedan Norma slutade med plåtburkarna? Luktar de inte svavel så hade jag lätt använt dem.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Jag vill minnas norma bytte till plastburkar för ca 5 år sedan. Jag har sparat de allra flesta av mina plåtburkar och kikade snabbt på min samling....den där QR-koden finns inte på mina äldsta burkar som är köpta för ca 12 år sedan, men sedan vet man ju inte hur länge burkarna stått hos handlaren.

Något jag däremot noterar är att alla plåtburkar med QR-kod har ett Lot nr som börjar med fyra siffror som skulle kunna vara ett årtal - på din burk står det 2013 följt av ytterligare fyra siffror. Alla mina burkar i både plåt o plast har jag hyfsad kronologisk koll på. Tex är burken med URP köpt i samband med ett köp av en viss bössa 2015 och Lot numret börjar med 2014. Mina nyaste norma plastburkar har Lot nummer som börjar med 2017 och 2018 och dessa har jag köpt kring 2019, därefter endast Vhitavouri krut för min del.

Min slutsats är att din burk gissningsvis är från 2013 :wink:
KJE81

Inlägg av KJE81 »

Är det bara Vihtavuori som skriver produktionsdatum på sina burkar? Har inget Norma-krut att jämföra med men alla mina Vihtavuoriburkar har i alla fall produktionsdatum.