Guide för att välja krut efterfrågas

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Tomps

Re: Guide för att välja krut efterfrågas

Inlägg av Tomps »

Många kloka o intressanta resonemang i tråden, klart underhållande.

Vet inte om det skrivits tidigare, men i alla fall tror jag att antydan har gjorts kring det här med publicerade data och dess exakthet. Krut- och övriga komponenttillverkare som publicerar laddata genomför sina tester med betydligt bättre utrustning än handladdaren, (som i bästa fall har en kronograf och möjligen försöker sig på att mäta hylsexpansion med mikrometer). Man använder diverse tryckgivare och utför sina tester i stabila miljöer - men trots detta (vad jag läst mig till) är det inte att betrakta som en EXAKT vetenskap att mäta tryck. Olika tryckgivare ger lite olika svar, precis som variationer förekommer avseende t.ex. krutbatcher och andra komponenter. De vapen man skjuter och mäter på är dessutom (oftast) inte vanliga jaktvapen utan helt andra grejer.

Med det som utgångspunkt, så ökar variationerna ytterligare när en handladdare ska plocka ihop en laddning med egna komponenter och skjuta genom sina vapen, som också varierar i toleranser och grad av smuts i pipan. Utöver detta tillkommer yttre variabler som t.ex. temperatur att ytterligare påverka resultatet.

Därför ska man nog alltid betrakta publicerade data som rekommenderade intervall, där man alltid börjar på min (som har upprepats mer än en gång i tråden) och aldrig över max (om man inte är helt säker på vad man håller på med).

Jag har t.ex. funnit någon gång att publicerade data i en tabell har samma eller snarlik maxladdning som en annan tillverkares tabell har publicerat som minladdning. Då börjar man ju fundera lite på var man ska börja; för egen del är jag glad att jag började på min i den tabell som hade lägst laddningar.....för när jag mätte med kronograf gav den laddningen hastigheter strax under vad max hade gett i samma tabell. Hade jag gått på den andra tabellen och laddat min så skulle det förmodligen redan där resulterat i ganska höga tryck och ännu värre om jag laddat max. Troligen berodde skillnaderna på variationer i krutbatch och/eller toleranser i mitt vapen som gav högre hastigheter.

Även om jag bara råkat ut för det ovan nämnda en gång hitintills, så har jag lärt mig att helst jämföra olika laddata med varandra och för all del även testa och se vad quickload eller GRT estimerar, samt alltid utprova laddningarna med kronograf. Det ger åtminstone mig en känsla av att ha hängsle och livrem och lite till och det känns bra.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

sogard skrev: 13 sep 2021, 14:20 Men allt detta är en annan diskussion, datorn kan inte sköta laddpressen det måste vi göra själva
Ja! Det är det tom lag på! :) Man får inte motorisera sin laddpress utan tillstånd.
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

GPS på sjön... Helt fantastisk, men... jag har råkat ut för att gepsen flippa ur två separata gånger i jobbet. Ena var så uppenbar och sikten var god, men den andra var i rena vispgrädden. Fick bara en känsla av att det inte riktigt stod rätt till då jag kikade på ekolodet. Då var det bra med en deviationstabell och magnetkompass SAMT åldern och teknikmisstron inne för att ha fixat dev-tabellen. För man vill inte hamna snett i stenhelvetet här på östra sidan av Kvarken! Så nej, jag fixar inte att lägga mej flat i famnen på tekniken. Tycker det är så jäkla naivt att inte kunna förstå saker utan att nån programmerare ska ha medeltalat bort all variation och sedan låta allt gå i extremmitten. Så ser inte Verkligheten alltid ut.

Självkörande bilar. Tillåter mej ett :lol: Blir intressant att se hur de ska klara av saltade snöslaskvägar samt det följande juridiska "ja men jag har ju ingen ratt i bilen..." :roll: :mrgreen:

Datoriserad laddpress? Ta ett steg längre:

Å tredje sidan... :oops: skrev jag ihop ett enkelt program i BASIC som "skjuter" åt mej. Lite random vindar, mirrage, variationsbredden inom olika uppmätta laddningar osv. Blev grymt billigt att skjuta. :mrgreen: Men jag saknade doften av bränd Vihtavuori i gryningen... :(
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

nygamla AKI skrev: 13 sep 2021, 15:55 GPS på sjön... Helt fantastisk, men... jag har råkat ut för att gepsen flippa ur två separata gånger i jobbet. Ena var så uppenbar och sikten var god, men den andra var i rena vispgrädden. Fick bara en känsla av att det inte riktigt stod rätt till då jag kikade på ekolodet. Då var det bra med en deviationstabell och magnetkompass SAMT åldern och teknikmisstron inne för att ha fixat dev-tabellen. För man vill inte hamna snett i stenhelvetet här på östra sidan av Kvarken! Så nej, jag fixar inte att lägga mej flat i famnen på tekniken.
Och ändå så var det det du gjorde. För du tror väl inte att kompassen är en ren naturprodukt? Det finns många, många felfall för den med. Så lösningen är redundans; man kan lika gärna ha en GPS till, vilket de flesta av oss har idag, som att lita på kompass för att ta en ur en knepig situation. (Det fungerar för det mesta ändå inte idag eftersom man inte navigerat dit mha kompass och papperskort.)

Det finns ingen grundläggande skillnad mellan elektronik och mekanik när det kommer till hur dessa kan gå fel och vad konsekvenserna blir. Det är bara det att elektroniken är nyare. Och därför "farligare". Tror de gamle...

Om du skall vara konsekvent så kan du inte lita på nya tryckmätningar för maxladdningar i tillverkarnas ladd-handböcker heller. De är elektroniskt mätta idag med piezo-givare. Det blir till att slå upp de gamla värdena i CUP. ;) (Nej, gör inte det. De är sämre.)
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag har en kompass på dragkedjan på jackan för att ha lite koll när man är ute och går eller skidar .

Förra året så slog av nån outgrundlig anledning tvärt om och blev polvänd , det blev lite huvudbry när jag visste var norr var men kompassen visade söder och man skall ju lita på kompassen .... :mrgreen:

Fick ta fram telefonen och få rätsida på det hela.

Nu har jag en ny kompass :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
sogard

Inlägg av sogard »

En till anektot, känner ni till den kände långseglaren Sven Yrvind som seglar över haven i små båtar utan motor eller bränsle till spis ombord. Äter kall mat på sina långfärder, dricker regnvatten och vrickar sig fram med en åra om vinden dör ut. På frågan om vilken pryl han inte vill vara utan ombord blev svaret -”en GPS”. Detta av mannen som uppfunnit en egen liten sextant ”Bris-sextanten”.

Om 83 åringen Yrvind omfamnar GPS och satellittelefoner så måste man rannsaka om allt var så mycket bättre förr.
Medlem i robsofts 30-06 sällskap.
Medlem i Sauer brytvapenklubben
HVA 1640 i 30-06 med Meopta 1-4x22 K-dot
Sauer BBF54 16/70-7x57R
Sako Quad 22LR
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Jo, men GPS kan vara undantaget som bekräftar!

Glömmer aldrig då toppen av en fyr plötsligt syntes genom tjockan då jag kört 15 sjömil med hjälp av min sprillans nya och asdyra (för min ynkliga ekonomi) Magellan Meridian XL. Den gepsen hittade hela sex satelliter emellanåt! :D En avvikelse från ämnet, dock.

GPS är nog helt suveränt. En svensk uppfinning, som jenkkarna stal på gammalt gott vis... :roll:
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Anders Ö skrev: 13 sep 2021, 21:01 Jag har en kompass på dragkedjan på jackan för att ha lite koll när man är ute och går eller skidar .

Förra året så slog av nån outgrundlig anledning tvärt om och blev polvänd , det blev lite huvudbry när jag visste var norr var men kompassen visade söder och man skall ju lita på kompassen .... :mrgreen:

Fick ta fram telefonen och få rätsida på det hela.

Nu har jag en ny kompass :wink:
Och nu håller magnetpolen på och vinglar i väg! Måste kolla i fjol somras då inte kompasskurserna riktigt verkade stämma så som jag vill ha dem. 5° skillnad här jämfört med då jag "lärde" mej hur det skulle vara för 40 år sedan. Så inte ens kompassen kan man lita på. :cry: Får nog skippa digitala skjutmåttet och fästa ett förstoringsglas på gamla mekaniska noniusmåttet... :roll: :mrgreen:
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

När jag körde bärgningsbil hämtade man ganska ofta polacker på en smal väg vintertid. Tips kör inte kortaste vägen mellan Östersund och Stockholm med lastbil vad än din gps säger
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
Ryden

Inlägg av Ryden »

SPCS sålde en gång I tiden (långt innan GPSen var tillgänglig för vanliga dödliga) ett program som hette Sveriges genvägar, snabbaste vägen från Kalmar till Stockholm var via Visby eftersom färjan bara räknades som 200m.

Ibland när man försöker köra enligt Google Maps så känns det som om jänkarna snodde den intellektuella tillgången också