Pistolkrut med små krutkorn?

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

N.Blomqvist

Pistolkrut med små krutkorn?

Inlägg av N.Blomqvist »

Jag har problem... Jag letar krut med små krutkorn.

Efter att ha försökt få till en bra laddning till min Pardini GT9 i 9mm så har jag givit upp försöken med Vihtavori N320, -det GÅR helt enkelt inte att få jämna laddningar i min Dillon XL650. Jag har polerat krutmåttet, satt i en baffel och putsat på det mesta utan resultat.

Jag har dock fått till en laddning som går kanon med Vectan BA9, vilken fungerar alldeles utmärkt att ladda i min apparat då den har mycket mindre krutkorn än VV N320. (Vectan BA9 till vänster och VV N32 till höger på bilden).

Nu till mitt problem: Jag använder kulan Ares 9-122 FPBB CEPRX, 9,07mm, 7,9 gram. Vapnet är en S&W 686 med sextumspipa.
Recepten jag har till den är med just VV N320, vilken ju inte fungerar att ladda med i min XL650.
-Finns det något annat krut som påminner om Vectan BA9, rent storleksmässigt på krutkornen?

Jag har fått för mig att ju mindre och ”rundare” kornen är, ju bättre går det.
VV N320 är ju väldigt grova, ”cylindriska” korn.

Fält
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Pistolkrut med små krutkorn?

Inlägg av Fält »

Du måste prova mer och hitta felet, båda mina Dillon krutmått ger laddningar inom 0.05gr med N320.

Fält

Inlägg av Fält »

Du säger att du satt i en baffel. Ett av mina krutmått kom med en av Dillons första 550 pressar, så det är VÄLDIGT gammalt. Redan det har en baffel integrerad i röret och det ger HELT jämna laddvikter med N320.

Har någon bytt röret på ditt krutmått eller är det inte ett Dillon krutmått?

Du har inte varit på och smort krutmåttet eller något sådant?

Ett av mina fungerade ganska dåligt tills jag hade laddat ett par hundra patroner med det utan att ha isär och kladda på det.

N.Blomqvist

Inlägg av N.Blomqvist »

Det sitter som en baffel original i mina krutmått, men jag satte i en hemgjord kopia av en eftermarknadsbaffel.
För många har det löst problemet. Jag hade problem med VV N320 redan innan baffeln.
Det är ett Dillon krutmått, och det är helt original.

Nej, jag har inte smort med något, och allt är rengjort med bromsrengöring.

Det är laddat ca 20.000 patroner på den här pressen innan jag tog över den, och han fick jämna laddningar.
Det är något som jag gör fel, men det är enklare att välja bort krut som inte vill funka.
Jag får laddningar som ligger inom 0,05 grains diff om jag laddar med Vectan BA9, så jag tänker fortsätta med den laddningen till min 9x19.

Fält

Inlägg av Fält »

Hur stora variationer ser du med krutmåttet? Är det +-0.1gr eller är det mer?

Du låter väl krutmåttet kasta minst fem laddningar innan du börjar väga efter ett krutbyte eller efter att du haft av krutmåttet?

Kolla gärna så att du får full slaglängd på krutsliden, så att inget hakar upp sig. Det skall givetvis vara sliden som är i halvhöjd för pistol, den större sliden börjar du använda först vid 13-15gr krut.

Jag skulle tagit bort den hemgjorda baffeln, risken är att den försämrar.

När du kört genom ett par burkar BA9 så kommer nog krutmåttet fungera lika bra som mitt med N320, krutmått tycker inte om att bli rengjorda.

BA9 är nog ett bättre krut än N320 för den kulan i vilket fall som helst om man får tro de som gärna laddar med Vectan. Jag har ingen bra leverantör av Vectan i närheten så det är Vihtavuori som gäller.

N320 är ett ganska lynnigt krut som sotar väldigt mycket om du inte kommer upp i rätt tryck. Att hylsan fylls så dåligt med N320 tillsammans med dess lite tråkiga egenskaper vid tryck gör att det lätt kan bli väldigt stora variationer baserat på var i hylsan krutet ligger. När jag försökte skjuta lite lättare laddningar med 125gr kula och N320 så har jag för mig att det skiljde upp mot 60m/s mellan att hålla vapnet uppåt innan skott och neråt innan skott. Det skall finnas att hitta i 38 special tråden här på forumet.

N.Blomqvist

Inlägg av N.Blomqvist »

Med VV N320 får jag uppemot 0,3 grains diff.

Knallkorken
Has thanked: 1 time

Inlägg av Knallkorken »

Är alla rörelser konsekventa?
Om du plockar och fixar olika mellan dragen så sätter sig krutet olika pga vibrationer.

Det kanske skiljer sig i känslighet mellan BA9 och Vv320 just därför.

Fält

Inlägg av Fält »

Dillons krutmått är inte så känsliga för att man gör likadant varje gång. I alla fall inte med något pistolkrut. När jag ställer in mitt krutmått för ett nytt krut så kör jag ganska långsamt och fyller en och samma patron hela tiden. Det blir givetvis helt andra vibrationer än när pressen kalibrerar, sätter tändhattar, kulor och krimpar kulan i samma moment. Men stickproven på skarpa patroner är lika förbannat på exakt samma vikt som de jag ställt in tidigare.

Jag trodde inte att det skulle gå att lura mitt krutmått att ge 0.3gr mer krut, men genom att knacka på det från olika håll i flera sekunder så fick jag det att leverera 5.0gr istället för de 4.75 som det är inställt på (genomsnitt över fem kast). Men det gick inte att få upp det till 5.0 igen, det blev bara 4.8 och 4.9gr vad jag än gjorde.

Ett par polare fick ett problem med ett avlopp i deras laddlokal, det resulterade i att luftfuktigheten blev ganska extrem under tiden som de försökte få bort skitlukten ur källargolvet. Det N320 som låg i deras laddpress fungerade inte efter det och fick kasseras då vikterna var från under 4gr till över 4.5gr. Det var tillbaka till exakta vikter igen efter att krutmåttet vädrats ut och nytt krut fyllts på.

N.Blomqvist

Inlägg av N.Blomqvist »

Nu ska jag prova att ladda .38 special med BA9.

Jag har Ares coatade blykulor som väger 7,9 gram. (Står inte vad dom väger i grains).
Jag tänkte börja ladda 5,3 grains krut. Låter det vettigt?

Hur är coatade kulor jämfört med mantlade eller pläterade?
Ladda likadant, eller mer eller mindre krut?

Duccemannen
Been thanked: 1 time

Inlägg av Duccemannen »

N.Blomqvist skrev:
14 aug 2020, 13:53
Jag har problem... Jag letar krut med små krutkorn.

Efter att ha försökt få till en bra laddning till min Pardini GT9 i 9mm så har jag givit upp försöken med Vihtavori N320, -det GÅR helt enkelt inte att få jämna laddningar i min Dillon XL650. Jag har polerat krutmåttet, satt i en baffel och putsat på det mesta utan resultat.

Jag har dock fått till en laddning som går kanon med Vectan BA9, vilken fungerar alldeles utmärkt att ladda i min apparat då den har mycket mindre krutkorn än VV N320. (Vectan BA9 till vänster och VV N32 till höger på bilden).

Nu till mitt problem: Jag använder kulan Ares 9-122 FPBB CEPRX, 9,07mm, 7,9 gram. Vapnet är en S&W 686 med sextumspipa.
Recepten jag har till den är med just VV N320, vilken ju inte fungerar att ladda med i min XL650.
-Finns det något annat krut som påminner om Vectan BA9, rent storleksmässigt på krutkornen?

Jag har fått för mig att ju mindre och ”rundare” kornen är, ju bättre går det.
VV N320 är ju väldigt grova, ”cylindriska” korn.
Lovex D032 är riktigt fint och doserar mycket jämnt. Körde 320 innan för 38 special men har gått över till Lovex mest för att det är så pass mycket billigare och brinner mycket rent. Kör den i klena laddningar för 45 Colt(för t ex CAS)

Mikke
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Mikke »

Ba10 till .38 Special, nånstans mellan 3,0 och 3,5gr bör funka till det mesta om kulan duger till något.
/Mikke