Eftersom jag äger och driver forumet så tar jag mig friheten och postar detta inlägget globalt!
Jag har lite vapen jag behöver bli av med, Eftersom jag behöver få ihop 20 transaktioner/ år enligt polisen så behöver jag nu bli av med några vapen med...
Kenneth har skrivit om optimala piplängder för olika patroner i en tråd. Vi anslår den här för att den ska vara lätt att få tag. Kontakta Kenneth via PM om du har frågor eller skriv i originaltråden här:
/ Fritz
Det här är ingen kaliberklubb bara för de som har en, utan en klubb för alla som är intresserade av den och vill diskutera den med likasinnade!
Det finns alltså inga medlemskap, ett intresse räcker fint för att delta i denna diskussion om vilka...
Senaste inlägget
En 338-06 skulle jag bygga för passskytt/vakjakt och för kunna nyttja den extra farten skulle jag inte göra pipan kortare än 23-24 .
Vill man ha smidiga vapen runt 20 är det 338 Federal som gäller.
Min sjätte 223:a är på ingång vilken kommer bli min småviltsbössa framöver. Efter att ha skjutit rådjur med uteslutande klass 1-bössor tidigare sköt jag min första bock 2012 med en 223 laddad med TTSX 50 i 960...
Senaste inlägget
Köpte m55an i 223 här på forumet. Får de hur lång väntetid de är nu på licenserna :)
Får rota i kulhögen hemma o se om man har något som passar :roll:
Sociala medier exploderar sista dagarna pga Federals nya 6,5 Creedmoor-ammo ”Plus Peak” med hylsor som tål högre tryck.
Det enda man fokuserar på verkar vara att man får hastigheter motsvarande 6,5 PRC fast i den mindre hylsan. Men hur är det...
Senaste inlägget
Det som är ballt är ju att man kan ha både en magnumladdad patron och en lagomladdad patron i samma bössa. Hade jag velat skjuta med magnum så skulle jag ha köpt det från början, men för de fall då man vill göra det så finns nu alternativet att,...
Jag har inte hittat någon tråd för 300 Win Mag, därför skapar jag en. Kalibertrådarna brukar få nått klatschigt namn men eftersom att jag är en tråkmåns kan jag inte komma på annat än ironiska namn.
Går till allt och finns överallt, 300WM tråden...
Senaste inlägget
Fyra år senare är det dags igen. Och som de säger: If it aint broken, don't fix it, så det blir samma recept.
Maxladdningen ligger nog en bit norr om 73gr, men 70,0 sköt så tätt i min bössa att det kändes meningslöst att labba mer.
Tänkte att man kunde instifta en 307 winchester klubb för de värkar inte va så många som laddar eller har en son go byssa.
Vad säger ni 307winchester skyttar .
Lite kaxig rubrik men passar väl in på kalibern med vad man hör andra prata om den som!
Alltid trevligt med en klubb där man kan ha mycket samlad info istället för utsprid över forumet.
Dela tankar o åsikter angående allt och inget med kalibern....
Senaste inlägget
Kör med ett 5-skotts 308-magg på rådjur/räv och singlefeed-adapter på tippjakten.
Jag har sökt på 6,5x57r som skall i en winchester 1885, en 308 till nattabössan och ett .410 pipset till dubbelstudsaren.
Lite sugen på en .458 2” med.
Skall jag bara se om jag får licens eller om eländet fortsätter.
Nån roliga kalibrar ni avser...
Senaste inlägget
Det är inte så dumt och ha en plats ledigt i garderoben i väntan på den perfekta enpetar-kipplaufen i 5,6x52R.
Efter att ha sökt samt letat igenom nästan 2år i kaliber tråden utan resultat Så tänkte jag att kanske en 7X57R klubb skulle kunna vara till både nytta och nöje med bilder samt erfarenheter av denna kaliber. Så gott folk dela nu med er av era...
Senaste inlägget
Plöjde tråden och det frågas om laddningar så jag bidrar med min laddning i bbf95:
Speer Grand slam 175
Vv N165 46.8 grain
Cci 250
Coal 76.5
Ger knappt 700 m/s och bra precision.
Fabriks Oryx skjuter också bra (156grain) och gör 815 m/s....
På förfrågan så tar jag initiativet och öppnar en klubb för denna eminenta kaliber.
Troligtvis så är det en väldigt underskattad kaliber rent prestandamässigt.
Ett roligt minne för väldigt många år sedan, är när var vi på studiebesök hos...
Senaste inlägget
Sköt med min brno 22lr på lite plåtmål idag, när jag stog och sköt vart det plötsligt en rejäl knall och när jag mantlade ut hylsan så hade den öppnats bakåt. Nån äldre Eley ammunition som jag tänkte skjuta upp. Nån som vart med om liknande?
Tänkte starta en tråd där man kan dela med sig av sin erfarenhet av den knubbiga lilla .300 wsm :mrgreen:
Jag har sneglat väldigt länge på denna kalibern, men nu slog jag till.
Blir ett T3 lås som framöver får en ny pipa. Ska bli intressant att...
Senaste inlägget
Barnes Bore Rider verkar ju vara the shit om man ska skjuta långt, frågan är om man någonsin kommer ha behov av den kulans fördelar på de håll vi jagar i Sverige?
För mig kan jakt på väldigt långa håll vara aktuellt utomlands, så allt av...
Då startar vi en 222remington klubb här.
sveriges vanligaste klass 2 kaliber,
denna fantastiska kaliber med laserstråle till kulbana,precision som en bänkskytte kaliber
-obefintlig rekyl
-stort utbud av ammunition
-otroligt mångsidig på småvilt...
Senaste inlägget
Är det någon idé att prova kopparkulor i 50grain om man har en 222r med 1-14 stigning? Är sugen på att prova 50gr ttsx men då vill man ju veta att man får precision värd det priset.
Blaser nya kaliber för korta pipor några tankar?
Jag tycker att det verkar som en bra kaliber för våra jakter häruppe
Senaste inlägget
Tänkte som sagt börja med 185gr ttsx, den känns ok som allroundkula. Jag har endast n150 och n550 hemma, är det för trögt tro? Om nån har laddata till denna kulvikt men inte vill skriva här tar jag gärna emot pm
Skandal! det verkar inte finnas en 5,6x52r klubb så nu har jag gjort en! :D (om det nu finns en klubb redan så säg till!!)
Kanska inte kan räkna med jätte många medlemmar men skit samma.
har inte haft kalibern så länge, men va det ser ut så kommer...
Senaste inlägget
Numera finns all försäljning av Rhino bullets hos Jaktdepotet i Norge. Uppgift från Rhino’s hemsida.
Börjar bli ett gäng på forat som har 300 BLK/Whisper. En lite speciell kaliber som jag jag tycker skulle tjäna på lite erfarenhetsåterföring till andra som laddar och skjuter kalibern. Jag har en Sako A1 inne på ombyggnad från 222 till Blackout hos...
Någon som kan dela med sig av sina praktiska
erfarenheter av antingen 300NM el 300WM.
Ex:om det är svårt att få till bra laddningar.
Eller något annat nyttigt,funderar på att brotscha
om min Sako Trg-S (30-06)till antingen eller.
Mvh christer
Senaste inlägget
Jag har haft en 300 norma till min r8 ,sköt fruktansvärt bra
Tänkte bara raljera lite och kanske få igång tankar hos någon.
Vad är en bra patron?
Det är lika subjektivt som vilken bilfärg som är snyggast men ändå skapas sanningar inom jakt och skyttevärlden titt som tätt gällande detta.
Vi kan ta ett...
Senaste inlägget
håller med om att den får så väldigt mycket skit i onödan. 30-06 är ju den omtalade allroundern för dem som inte vill ha optimalt och det kan jag tycka är anledning nog för att göra den relevant.
...
Har sökt runt för att se om jag sparkar in någon öppen dörr, men finns det någon klubb för oss 9,3x57 fantaster... :roll:
Icke att förväxla med nioochtreklubben med procentuellt högst medlemmar representerade av -62 anhängare...
Min gamla relik...
Senaste inlägget
Nu finns Sako Blade Pro 9,3 12,7gram att få tag på. Jag har startat en tråd under Handladdning - laddvikter. Kom gärna med input och förslag där.
Har tittat lite på dubbelstudsare och sett en del i 7x65r. Jag vet inget om kalibern och skulle gärna höra hur ni upplever den. Rekyl, pris på ammo, lämplig till vilka vilt, för och nackdelar etc.
Senaste inlägget
Testade min 7x65r i helgen - riktigt trevlig bra träffbild och lagom rekyl. Känns som det sparkade bra mindre än min 30-06
Kom över några patroner enligt bild. Någon som har erfarenhet av dessa? Blöta?
Senaste inlägget
Letade fram min halva ask. Det är inte plastspets och om nu marknadsföringen på asken är rätt så ska det vara partition. Men osäkerheten om det är min kula eller någon annans då det är ett antal år sedan kvarstår.Nosler.jpg
A True Hunters Cartridge
A Classic With Style And Lots Of Punch
Säkert gammal skåpmat för många och nu behövs väl inte framhållas kaliberns förtjänster här på Robsoft där den nästan finns i var och varannans vapenskåp...eller!?...
Senaste inlägget
Löser sig garanterat med plast. Min wildcat är till en rem 700 eg.
Hittade några hylsor på banan jag blev nyfiken på.
Bifogar lite bilder.
Vad är det?
Senaste inlägget
Jupp,
känns som ett av de där särskilt härdiga gevären avsedd för den krävande nordiska jakten har kommit till användning här.
Tilltaget kan bli lite små svettigt om hylsan spricker mer, dvs är lite tröttare, äldre eller bara att kammaren är lite...
Frugan vill ta jägarexamen och börja jaga med mig.
När det gäller klass-1 studsaren vill hon inte ha något med samma rekyl som min lätta studsare i .30-06. Det blir inte många fem ettor så att säga då :D
Hon kan heller inte med bekvämliget bära...
Senaste inlägget
Bra poeng men er vel ikkje så mange bra monlittiske kuler på 120 gram for .308, er vel fleire 130 grains, berre 10 grain meir då men det blir jo nokon prosent, alt anna likt. Er litt det som er problemet med .308 vs 6,5x55 Anngåande rekyl. .308 er...
Tjena! Det skulle vara roligt att veta om det finns mer som har denna kaliber :D .
Senaste inlägget
För mig skjuter dom bra och sam skjuter med Gmx 185gr gäller samma lika för Classic Hunter modellen.
Laddar samma data som alltid dvs 44grain 202, men ska nog gå över till N140 då priset på 202 börjar vara ett skämt.
Hej! Lite sugen på något kul som smäller ordentligt till drevjakterna i höst. Skulle vilja ha något man egentligen borde vara rädd att skjuta med. Vad vill jag ha? 🫡
Ska byta ut 308 norma magnumen mot en till Remington 700 i någon magnum. .416...
Senaste inlägget
Skotten ska sitta rätt oavsett om man skjuter grov magnum eller klen flugsmälla, det är ju liksom grejen med skytte :mrgreen:
Alla vet att älgen inte dör mindre av en 308:a än av en 458:a om kulan sitter rätt.
Ponera att du precis har vunnit på lotto, betalat av huset & bilen samt stoppat undan en rimlig slant på sparkontot. Vad finns då kvar att köpa? Givetvis en riktigt dyr Kipplauf ifrån Ferlach! Du står alltså inför ditt livs mest avgörande vapenköp,...
Senaste inlägget
Först skapa en provokativ eller engagerande tråd på Robsoft och sedan få underlag till video på Youtube? Vi har genomskådat den smarta affärsidéen. :mrgreen:
Hej
Jag har införskaffat en liten bysse i 375 H&H så jag tänkte att det var läge för ett sällskap även för denna kaliber (vet inte att det finns något sådant här på forumet).
Startar därför Fellowship of the Africa's Queen
Känn Er hågade att vara...
Senaste inlägget
Uppar denna förträffliga tråd lite.
Supernöjd med slutresultatet :D
Köpte en CZ550 Magnum i 375H&H av en forumist för ett tag sedan och nu är den klar fullt ut. Originalkolven höjd och förlängd och med framstock i ebenholz, pipan kortad till 58cm...
Vill bara veta era åsikter om 6.5x55. Skriv allt ni har i hjärnan. (Förlåt för att jag gjorde denna tråd men jag är nyfiken att veta era tankar)
Senaste inlägget
6.5x55 är en bra allroundkaliber tycker jag. Bra kulutbud och helt ok utbud av jaktammo,till övning så finns ju både diamond line och golden target som jag tycker är bättre än jaktmatch för nästan samma pengar.
Hämtade ut min cz457 22wmr med extrapipa 17 hmr i fredags, 22 wmr brukar jag ha inskjuten på 80 eller 100 meter beroende på ammunitionen, nu kommer jag nog mest att använda typ v-max i hmr pipan och funderingen är om 150 meter är lämpligt avstånd...
Senaste inlägget
När jag monterat kikaren sköt in jag på 50m, 5mm överslag, mitt i på 100m, -25mm på 125m, -87mm på 150m. Kulbanan högst runt 75m, 12mm överslag.
Här dryftas 375 ruger arvtagaren till 375 hh. Jag har en jp custom hva 640 som skjuter som en dröm i denna trevliga kaliber. Bössan används på vak och pyrsch den laddas med oryx 300 grain, hornady interlock 220 grain, hornady dangerous game series...
Senaste inlägget
Är jag helt dum i huvudet om jag laddar en 270gr Speer SP kula i 850m/s?
Eller måste jag sänka hastigheten för att inte slafsa till ordentligt?
Tror du måste sänka farten ett snäpp Speer är väl inte direkt kända för att hålla ihop.
Kan man konvertera en Valmet kombi i kalibern 7x57R till 7x65R eller 7x64??
Ungefär vad kostar en sån operation i såna fall??
Tack för hjälpen!
Senaste inlägget
Det lär vi aldrig få veta.
Bössan ska ha kommit in ifrån ett dödsbo.
Butiken hade aldrig varit med om ngt liknade och hävning av köpet var inga problem.
Även om det är det rätta så är jag glad att det löser sig hyfsat smidigt.
Jäkligt surt då jag...
Det finns väldigt lite information om just den här fina kalibern, den fd. 6,5-08 och numera standardiserade 260 Remington, så varför inte en tråd helt enbart för att kunna samla så mycket info som möjligt om vilket krut, vilken kula osv.
Jag...
Senaste inlägget
Brukar bli ett märke en bit ned på kulan, ingen fara. Kanten på kulsättaren går putsa till så den inte är så vass.
Ett annat alternativ är köpa en Redding Competition VLD Seating Stem som är anpassad för spetsiga hybrid/VLD kulor.
Jag minns att när jag plöjde mest jakttidningar runt tidigt 90-tal så var 338 Winchester Magnum fortfarande med på banan. Hörde om en del personer som använde en, och Mikael Tham nämnde den i sin vildsvinsbok, vill jag minnas.
Idag får jag intryck...
Senaste inlägget
Generellt sett så är väl 338-9,3-375 räknat till medium segmentet.
Om den inte redan finns :? :? Är det inte dags nu...... :shock: :shock: :D :D
Den kanske på forumet mest diskuterad,bästa och frekvent använda kalibern saknar stöd i form av en egen klubb.
Nu säljer ju förvisso denna kaliber sig självt genom sin...
Senaste inlägget
Tack för informationen!!!
Tänkte inte på att VV laddata inte visar verklig Max och då blir det så som det är nu. N540 verkar vara ett bättre alternativ. Om jag kan nå 900m/s med N540, vad kan jag då nå med N140?
Hade en Blaser K77 i ovan nämnda kaliber och sköt allt från räv till dov, inte gris eller älg, och var väldigt nöjd med både bössa och kaliber. Pipuppslaget var rejält jämfört med mycket annat men klart hanterbart.
Jag är intresserad av denna ”nya” 6mm kalibern - som sägs vara snäppet vassare än tex 6XC. Lapua kommer med en hylsa till den under sena del av 2018.
Någon med mer förstahand info om den ??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senaste inlägget
...
Jag har både ny och lätt begagnad pipa i kalibern om du är sugen. Har även ett lås som ligger och samlar damm
..
OK, tackar för erbjudandet. Det blir bara för komplext då jag bor i Finland, annars skulle jag vara garanterad intresserad.
Nybliven jägare som Kommer få ärva en Tikka M70 12/222 och en 640 husqvarna i 8x57.
Tikkan skjuter inte stålhagel och jag är rätt sugen på andjakt också så skulle helst vilja ha ytterligare ett hagelvapen..
Samt en modern klass 1 bössan...
Senaste inlägget
Dock är det enkelt att få en fullfartare på målskyttelicens.
Om man vill öva är det ett bra alternativ men vill skjuta in här att han inte får jaga med målskyttevapen sen, så vill man det ska man ta den på jakt istället. Kraven är ändrade nu så...
Jag tog sen ett tag tillbaka över en väldigt fin bössa av en vän som då köpt en ny, denna bössa hade då ett gäng olika pipor i 6xc och en lite mer exotisk 6.5xc.
Spec,
Mac bros evo II lås
Pipa 1. 6xc (bergara)
Pipa 2. 6xc (krieger)
Pipa 3. 6.5xc...
Senaste inlägget
Intressant att följa
Vad är det för twist på 6,5 pipan?
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk Kul att det uppskattas
Det är en bix pipa med 7.49 twist, tanken är att det ska gå mestadels tyngre kulor i den.
Eftersom grabbarna i 8mm Rem Mag-klubben tycks ha så nedrans kul för sig själva så tänkte jag härmed instifta Weatherby Magnum-brödraskapet, för oss som har lite mer (i mitt fall betydligt mindre) hår på bröstet.
Fick nyligen licens på en 9x57 mauser. Nu e ja lite nyfiken på hur många fler det finns? Har iaf läst om 2-3st här.
Senaste inlägget
Har en sjukt trevlig 9x57R dubbelstudsare som obstruktion vägrar ge mig jaktlicens på.
Lättaste och smidigaste dubbelstudsare jag kännt på i ordentlig kaliber
Att det inte finns en klubb för oss med sakos 7x33 än är förbryllande, hemliga hornetklubben finns ju så då måste ju denna kaliber förtjäna en klubb också. Här kan vi samla allt som rör den halverst bortglömda men ack så söta kalibern. Lägg gärna...
Senaste inlägget
Ligger en ute på blocket nu. Frösön, Jämtland.
”Sako 7:33 L 46” 7000kr
Va noga att kolla upp allt kring den om man är intresserad. Jagade info ang. modell på kikaren å så, då det var svårt att få nåt grepp annat än att den skulle va värd 8k...
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori