Halvautomater!!

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Halvautomater!!

Inläggav nissejämtlänning » 19 apr 2010, 12:44

Hej Alla.

Har nu under en längre tid funderat att köpa en halvautomat till älgjakten mm. Har ställt in siktet på en Browning BAR 308W.
Det jag undrar över är följande:

- Rätt eller fel att välja en Browning? Kanske H&K, Merkel SR1?
- Återförsäljare i Sverige som säljer Brawning Bar kaliber 308?
- Erfarenheter vad gäller halvautomater, vissa förändringar hos några märken, positiva eller negativa under kanske vissa årtal? (Vad bör jag avstå...)
- Praktiska erfarenheter att använda kronammo i någon halvautomat. -Skulle det funka i en ny Browning? Inga moralkakor här tack.
- Någon som har en 308W halvautomat till salu?

Mvh /Nisse
nissejämtlänning

Re: Halvautomater!!

Inläggav TikkaPower » 19 apr 2010, 12:49

Enligt mig är det en bra bössa, det kommer att krävas mycket för att jag ska göra av med min (9,3:a)

Generalagent, Småländska vapen, Ingelstad.

Vet ej om kronoammo, jag skulle inte få för mig att skjuta en stålmantlad kula i någon av mina pipor.
TikkaPower

Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka M590 RH Interjakt .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Bar Light 9,3*62
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav MatsT » 19 apr 2010, 13:09

45BLASER
Användarvisningsbild
MatsT

Inläggav Smyge » 19 apr 2010, 13:18

nissejämtlänning skrev:Hej Alla.

Har nu under en längre tid funderat att köpa en halvautomat till älgjakten mm. Har ställt in siktet på en Browning BAR 308W.

- Erfarenheter vad gäller halvautomater, vissa förändringar hos några märken, positiva eller negativa under kanske vissa årtal? (Vad bör jag avstå...)
- Praktiska erfarenheter att använda kronammo i någon halvautomat. -Skulle det funka i en ny Browning? Inga moralkakor här tack.

Mvh /Nisse

En jaktkompis köpte en Benelli .30-06 halvautomat (tror hette nått med argo tech?) . Det va den sämsta affär han gjort sa han... han laddade den alltid i bilen innan han gick ut i skogen he he :mrgreen: sen har precisionen i den bössan varit dålig och han har haft mekaniska problem.

Sauer 303:an verkar dock va förjäkla fin.
Rem700,Rem 513T, HVA1900S,HVA649,Sauer&Sohn.
Borta bar men hemma bärs!
-
Användarvisningsbild
Smyge

Inläggav Pelleman » 19 apr 2010, 13:29

TikkaPower skrev:Vet ej om kronoammo, jag skulle inte få för mig att skjuta en stålmantlad kula i någon av mina pipor.

Varför? Slitaget är ju inte högre...
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
Pelleman

Inläggav förvirrad » 19 apr 2010, 13:54

Jag är ju i högsta grad part i målet. Här är något jag skrivit själv: viewtopic.php?f=20&t=87435

Kan redan nu tillägga att jag kommer behålla bössan, men mer om det framöver i den tråden. Hoppas att den är till någon slags hjälp för ditt beslut.
Användarvisningsbild
förvirrad

Inläggav TikkaPower » 19 apr 2010, 14:35

Pelleman skrev:
TikkaPower skrev:Vet ej om kronoammo, jag skulle inte få för mig att skjuta en stålmantlad kula i någon av mina pipor.

Känns bara fel att gnida stål mot stål i 800m/s.

För att dra en paralell så sliter stålmantel väldigt mycket mer i en pistol än vad koppar-tombak mantel gör, men har man 39b gratis eller ger 1 kr st och sen byta pipa efter 5-6k skott så spelar det kanske inte så stor roll.
TikkaPower

Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka M590 RH Interjakt .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Bar Light 9,3*62
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Tomps » 20 apr 2010, 22:28

nissejämtlänning skrev:Hej Alla.

Mvh /Nisse

Jag har aldrig ägt någon halvautomat så jag har väl egentligen inget att säga till om, men eftersom det är ett forum så.....tycker BAR är den klart snyggaste halvautomaten, vet några som haft äldre "FN Herstal" modeller som verkat riktigt gedigna....men precisionen var inget att skryta med (finns å andra sidan tillbehör till BAR för att bättra på precisionen, så får man några dB högre knall på köpet :mrgreen: Jag skulle nog ändå snegla efter en begagnad belgisk BAR för de är väl betydligt billigare än nya. Å andra sidan har det väl hänt en del på automatfronten, Sauerautomaten är ju rätt snygg....men skramlar gör dom väl fortfarande?
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Pelleman » 20 apr 2010, 23:00

TikkaPower skrev:
Pelleman skrev:

Känns bara fel att gnida stål mot stål i 800m/s.

Det är ju inte friktionen som käkar upp pipan utan själva detonationen. Du kan skjuta en 7,62 stålmantel mångfallt fler ggr än med en 22-250.

För att dra en paralell så sliter stålmantel väldigt mycket mer i en pistol än vad koppar-tombak mantel gör, men har man 39b gratis eller ger 1 kr st och sen byta pipa efter 5-6k skott så spelar det kanske inte så stor roll.

Det är en enorm skillnad på en pistol och ett gevär. Både ekonomiskt och rent slitagemässigt. Dessutom så skiljer det en massa mellan olika pistolkonstruktioner.
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
Pelleman

Inläggav jordad » 20 apr 2010, 23:05

En nackdel med halvautomater är att man kan inte på ett enkelt sätt titta genom pipan och kollade att den är ok innan man laddar (eller köper) bössan. Det krävs verktyg för att ta isär en BAR och tålamod för att montera ihop den... Risken finns att de inte vårdas så ofta som de borde.

Köp! :)
Tungt beväpnad men helt ofarlig.
Användarvisningsbild
jordad

Inläggav torbjörn » 21 apr 2010, 09:15

Vad behöver du verktyg till för att demontera din BAR? (utöver att lossa
muttern på främre rembygeln?)

torbjörn
torbjörn

Inläggav förvirrad » 21 apr 2010, 10:04

På min BAR II behövs en fast nyckel med dryga 17mm (om jag minns rätt) spännvidd för att lossa den stora bulten i gasregulatorhuset. Naturligtvis funkar det bra med en skiftnyckel, men jag har gjort en fast nyckel som ligger i vapenvårdsfodralet avsett för resor. Sedan behövs en liten smal spårmejsel för att lossa slutstyckshandtaget. I övrigt går det att plocka i bössan utan speciella verktyg om man inte ska ha av kolven eller demontera slutstycket i molekyler.
Användarvisningsbild
förvirrad

Inläggav crowfear » 21 apr 2010, 11:10

Jag ser två nackdelar med den H&K 630 som jag har.
Dels att det inte går att ladda den tyst, det hörs rejält när man släpper fram slutstycket. och att den gör skrot av hylsorna.
I övrigt så är jag mycket nöjd med den, inga problem med matningen och bra trycke bla.

Vad gäller vård på denna, så är det en insexskruv i bakkant av lådan som skall skruvas bort, nyckeln följde med till detta, och efter att ha lyft bort överdelen, får man sticka in en skruvmejsel genom skruvhålet i lådan för att trycka in slagstiftet på slutstycket för att kunna lyfta ut det bakåt/uppåt.
Det låter krångligare än vad det är, så att vårda denna är inga problem, och polygonpipan är otroligt lätt att hålla ren.
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav Jrussell » 21 apr 2010, 11:58

[quote="crowfear"]Jag ser två nackdelar med den H&K 630 som jag har.
Dels att det inte går att ladda den tyst, det hörs rejält när man släpper fram slutstycket. och att den gör skrot av hylsorna.
quote]

Du glömde den totalt hjärndöda placeringen av säkringen... Plus den tokfula kolven.
TJT x1
Jämthund x1
ÖSL x1
TWCx1
Användarvisningsbild
Jrussell

Inläggav crowfear » 21 apr 2010, 12:47

Jrussell skrev:
crowfear skrev:Jag ser två nackdelar med den H&K 630 som jag har.
quote]

Du glömde den totalt hjärndöda placeringen av säkringen... Plus den tokfula kolven.

Säkringsplaceringen glömde jag, det är sant.
Kolven tyker jag inte är så illa egentligen, men jag funderar starkt på att kosta på att lämna i den hos en kolvmakare, som får kopierfräsa en laminatkolv typ "Varmintkolv", för att underlätta för det liggande skyttet.
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav Jrussell » 21 apr 2010, 19:40

crowfear skrev:
Jrussell skrev:
crowfear skrev:Jag ser två nackdelar med den H&K 630 som jag har.
quote]

Säkringsplaceringen glömde jag, det är sant.
Kolven tyker jag inte är så illa egentligen, men jag funderar starkt på att kosta på att lämna i den hos en kolvmakare, som får kopierfräsa en laminatkolv typ "Varmintkolv", för att underlätta för det liggande skyttet.

Tror en klassisk rak,utan kindstöd skulle bli riktigt najs.. Sen personligen skulle jag nog inte välja laminat, då büssen är tung redan innan.. Beror väl på till vilken jakt den ska användas iofs.. Bilder vill jag gärna se i vilket fall :wink:
TJT x1
Jämthund x1
ÖSL x1
TWCx1
Användarvisningsbild
Jrussell

Inläggav Fiskaren » 21 apr 2010, 20:21

Om det ska gjutas plastkolvar till HK är det väl lämpligt att göra en liten serie. Jag är nämligen också spekulant på 2 st. Inte för att jag tycker original Bajersk backe är fult men det gick så jävla mycket ved i vintras.

Min 630 knycklar betydligt mindre än 770n. Tur det med tanke på hylskostnaden. Dessutom har jag en elefantpung som jag ska prova inom kort.
"En mycket erfaren förhandlare" jo tjenare.
Användarvisningsbild
Fiskaren

Inläggav NKrille » 21 apr 2010, 20:40

Lästen en test av Herr Spuhr nyligt och hans utlåtande var att det finns bara en som gäller
och det är Browning Bar. Han vet ju vad han pratar om så du är nog på rätt spår.
Blaser R93 Offroad - 9,3x62 m Stalon + 243Win

Medlem i N.T.K. NioTreKlubben
Medlem i Blaserklubben
J Lundgårdens Lovis
NO J(LÖ)CH SE J(LÖ)CH SE UCH Sörombäckens Fixa
Användarvisningsbild
NKrille

Inläggav superglue » 21 apr 2010, 21:02

NKrille skrev:Lästen en test av Herr Spuhr nyligt och hans utlåtande var att det finns bara en som gäller
och det är Browning Bar. Han vet ju vad han pratar om så du är nog på rätt spår.

Det var i nyaste jaktmarker och fiskevatten det testet var. Fast Håkan har ju skrivit det på forumet en del gånger också.
Har han förresten slutat att hänga här eller?
Jagar nästan allt med antingen Gråhund, Vorsteh eller Tax ;)
/Niklas
Användarvisningsbild
superglue

Inläggav Grimner » 21 apr 2010, 21:07

Kan inte förlita mig på halvautos...min fars auto jammade vid skarp eftersök. En bar i cal 338 win mag. Tillfällighetrer?? :?
Rådjur skall jagas med korthårstax!
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Användarvisningsbild
Grimner

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen